Re: Öh... okej...
"Problemet med Shi2 är att du är på samma gång väldigt smal (jag menar, mangawuxiaspaceopera!) och väldigt bred."
Skillnaden är att smalheten handlar om stil, inte om innehåll. Bredden handlar mest om innehåll.
Stilen är inte svår att greppa, faktiskt. Det enda som krävs är att man förstår manga, wuxia och space opera, och det förklaras tillräckligt tydligt om man inte skulle veta vad det är från början. Men har du sett Ghost in the Shell, Hero och Star Wars (och det kan man väl ändå anta att det inte är så ovanligt att man har sett dessa eller motsvarande) så har du fått manga, wuxia och space opera i den ordningen.
Så då är det innehållet kvar. Innehållet är inte samma sak som stil. Möjligen kan stilen begränsa innehållet (pistoler gör samurajsvärd onödiga, och eftersom samurajsvärd ska vara med i wuxia så får pistolerna stryka på foten, texempel), men har man greppat stilen så är det inga problem.
Så finns mobiltelefoner? Klart. Kan du få in en cool yakuza med solglasögon och tatueringar - och det är klart det finns plats för såna, det är ju wuxia - så är det ju givet att han måste ha en nalle. Alltså har han en nalle. Kan den skicka bilder? Tja, det kan våra nallar, så varför skulle inte en hipp och cool och prylgalen yakuza inte kunna göra det med sin nalle? Kan den spela musik? Visa film? Självklart! Vad ska han annars göra på tunnelbanan? Finns det tunnelbana? Jajjemen - det är ju en yakuza. Och finns det ingen tunnelbana så har han en limo eller en crosshoj, för det är så coola yakuza-killar färdas. Men åkej, han har ingen pistol. Det gör inget, för coola yakuza-killar klarar sig med samurajsvärd.
Stilen bestämmer innehållet, helt enkelt. Det finns fler exempel här och var. Vet du varför rymdskepp har konstgjord gravitation? För att det kostar för mycket att spela in space opera-filmer med nollgravitation. Vet du varför man kan stänga av den? För att skurkarna ska tappa fotfästet och för att hjälten och hjältinnan ska kunna älska en halvmeter över sängen. Vem faen bryr sig om de tekniska orsakerna? Kör på vad som är rätt i stilen, så blir innehållet också rätt.
Det är exakt samma sak som gör att vi "vet" när något känns "rätt" i Star Wars - Star Wars har en stil som vi förväntar oss, och saker som inte passar på stilen känns "fel". Det är därför som folk klagar på midiklorierna i Phantom Menace. De känns "fel", de är inte Star Wars. Det är också därför som ingen Star Wars-spelare får för sig att modifiera main deflector arrayen på sitt rymdskepp för att skapa en frekvensmodulerad kvantpulsvåg som slår igenom en Star Destroyers sköldar. Det är fel stil, helt enkelt, och det behövs egentligen inte förklaras närmare. Det blir tokuppenbart i de första sekunderna av A New Hope, när publiken blir överkörd av ett jävelstort rymdskepp som kräks gröna laserstrålar.
"men bredheten i de tre världarna, man kanske borde hitta ett ord för det, är ditt problem."
Förklara och fördjupa.
"Frågorna kommer komma och visserligen kan jag hitta på, försöka improvisera, men det är svårare improvisation än i fantasy och dessutom kan det få rätt stora konsekvenser i spelvärlden."
Det är det här som jag inte fattar. Varför är det svårare att improvisera i en värld som liknar vår, jämfört med en värld som inte liknar vår? Varför skulle konsekvenserna vara större i den ena världen jämfört med den andra? Varför är det svårare att komma på en kurirtjänst med barfotanegrer och vilka konsekvenser det skulle få i en fantasyvärld, än att komma på att det finns nallefoner som funkar som... tja, nallefoner?