Sitter och läser igenom DoD6 och måste bara säga att det finns mycket nytt och intressant...
Men jag fick en liten fundering när jag läste igenom besvärjelsen Kraftstöld.
Vem skulle någonsin vilja lägga den besvärjelsen???
Nu tänker ni säkert:
"Vad är det för idiot... alla som vill få mer kraft själv på någon annans bekostnad, förstås", eller blir det verkligen så?
Om vi ska ta och börjar med lite mattematik...
Att lägga Kraftstöld kostar 20 SPI-poäng.
Medelvärdet hur många poäng en "normal" person har är 11 poäng.
Vilket betyder att suger du ut all kraft från en "normal" person så förlorar man 9 poäng (inte mycket till stöld...)
Säg nu istället att man möter en magiker med ett högt värde på SPI.
För varje runda som man håller besvärjelsen vid liv så dras det 1T6 från offret.
För att hålla besvärjelsen vid liv så måste offret misslyckas med ett PSY/2 slag.
Vi kan anta att denna magiker har 11 i PSY (ganska lågt för en magiker men ändå).
För att offret ska bryta sig loss så krävs alltså ett värde på mellan 1-6 på en T20, vilket det blir ungefär 1/4 del av gångerna.
Man kan alltså säga att man i genomsnitt lyckat att suga ut 4T6 poäng ur offret.
Ett genomsnittslag av 4T6 är 14, vilket skulle innebära att den som lägger besvärjelsen förlorar 6 poäng.
Chansen att man skulle få mer SPI-poäng kvar när man har lagt Kraftstöld är minimal!
Alltså anser jag att denna besvärjelse inte är speciellt användbar.
Finns det någon som vet något bra sätt att göra den användbar?
Eller är det bara jag som har fått allt om bakfoten?
Men jag fick en liten fundering när jag läste igenom besvärjelsen Kraftstöld.
Vem skulle någonsin vilja lägga den besvärjelsen???
Nu tänker ni säkert:
"Vad är det för idiot... alla som vill få mer kraft själv på någon annans bekostnad, förstås", eller blir det verkligen så?
Om vi ska ta och börjar med lite mattematik...
Att lägga Kraftstöld kostar 20 SPI-poäng.
Medelvärdet hur många poäng en "normal" person har är 11 poäng.
Vilket betyder att suger du ut all kraft från en "normal" person så förlorar man 9 poäng (inte mycket till stöld...)
Säg nu istället att man möter en magiker med ett högt värde på SPI.
För varje runda som man håller besvärjelsen vid liv så dras det 1T6 från offret.
För att hålla besvärjelsen vid liv så måste offret misslyckas med ett PSY/2 slag.
Vi kan anta att denna magiker har 11 i PSY (ganska lågt för en magiker men ändå).
För att offret ska bryta sig loss så krävs alltså ett värde på mellan 1-6 på en T20, vilket det blir ungefär 1/4 del av gångerna.
Man kan alltså säga att man i genomsnitt lyckat att suga ut 4T6 poäng ur offret.
Ett genomsnittslag av 4T6 är 14, vilket skulle innebära att den som lägger besvärjelsen förlorar 6 poäng.
Chansen att man skulle få mer SPI-poäng kvar när man har lagt Kraftstöld är minimal!
Alltså anser jag att denna besvärjelse inte är speciellt användbar.
Finns det någon som vet något bra sätt att göra den användbar?
Eller är det bara jag som har fått allt om bakfoten?