Nekromanti Kraftuttryck m.m

KamiFisk

Hero
Tänkte sätta ihop en lista med uttryck som kommer att användas när jag spelleder.
Märkte dock att jag inte riktigt kommer på något som ligger lika bra i munnen som ett ordentligt "FAAAN" eller "HÄLLVÄTTE".
Nu skall det sägas att jag inte bara är ute efter kraftuttryck utan även mer alldagliga uttryck.

Så med detta i hasorna.
I en värld där (asiatiska) drakar är gudar man ser dem ibland osv. Det finns massor med andeväsen, både verkliga och påhittade. Sex är inte fult eller något man skäms för. Undervärlden kallas Yomi. Språket som talas liknar japanska.

Vad kan man hitta på för kraftuttryck visdomsord uttryck m.m ?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Slagord m.m

Kraftuttryck eller möjligen svordomar är kanske ordet du letar efter. Slagord är något helt annat. :)

w176

Förlorad dotter
Re: Slagord m.m

Särskåda vad de finns för värderingar.

"Förbannade XYZ!" - Tyder på att man tror att man kan kalla ner onda makter över andra.

"Svekfulla XYZ!" - Tyder på att lojalitet är viktigt i samhället.

"Orena XYZ!"- Tyder på att renlighet är viktigt
"Smutsiga XYZ!" - Tyder på att renlighet är viktigt.

Marukusu

Hero
Såg en dokumentär om en grupp blinda i Tibet en gång, där behandlas de som utstötta p.g.a. någon obskyr buddhistisk föreställning om att de har bestraffats för synder i tidigare liv. På gatan skrek en tant till dem någonting i stil med att "Ni förtjänar att äta era förfäders lik!". Förolämpningar som berör släkt eller förfäder bör höra till den grövsta sortens kraftuttryck.

Utöver det har jag väl inte så mycket mer att komma med utöver "sunt förnuft". Jag är inte extremt insatt men östasiatiska förolämpningar bör väl inte skilja sig extremt mycket från våra:

Idiot/dumskalle/kretin etc som anspelar på den tilltalades intelligens är antagligen mycket vanligt.

Hund/råtta/orm etc som anspelar på skadedjur eller fegt/lömskt beteende.

Djävul/demon etc som anspelar på diaboliskt beteende och sadism.

Annars tycker jag personligen att "kräk" och "as" låter betydligt mycket värre än "fitta", "bögjävel" eller andra populära könsord som används idag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Sjukdomar är också lämpliga som kraftuttryck. Särskilt farliga eller skamliga sjukdomar fungerar väl (pest, spetälska, dröppel, etc.). Även exkrementer har sin självklara plats.

Det vettigaste sättet att hitta på svordomar är att fråga sig vad som är tabubelagt att diskutera i normala sammanhang, och sedan hitta ord inom detta ämne som är korthuggna nog att man kan tänka sig att skrika dem när man slår tån i ett bordsben.

solvebring

Superhero
Jag tycker att Marukusu är inne på ett bra spår. Varför inte ta det som redan finns - att försöka hitta de uttryck som är målande i form av liknelser?

... För att gå vidare på just Marukusus spår så tror jag att djur och varelser av olika slag är bra.

Korp = Någon som stjäl
Orm = Någon som ljuger, manipulerar och slingrar sig
Drake/räv/uggla: Någon som är listig eller klok
... Yeah, you got it.

Och allt det kan man göra uttryck av: "Din förbannade orm!", "Jag ska vrida nacken av dig, som den simpla korp du är!" eller "En orm trivs bäst när den kan överraska sitt byte", "En korp stjäl aldrig ur samma rede två gånger" osv.

Och här har du asiatiska ordspråk.

KamiFisk

Hero
Många bra tips, djur liknelser går dock bort då de hamnar under rasistiska uttryck.(Eftersom alla är antropomorfer) och vardags rasismen är redan fixad. ( det lät lite fel.)

Bra att anspela på släkt familj och karma.

solvebring

Superhero
Aha, det var som tusan. =) Förövrigt behöver tror jag att vi alla förstår hur det är med vardagsrasismen - att du redan format sådana fördomar i din värld, eftersom ingen värld i sanning är fördomsfri - så det lät inte alls fel. Jag tycker det är bra när folk tänker på att skapa sådant, eftersom det gör en kultur mer levande och mer trovärdig. Det finns ingen som är fördomsfri... :gremsmile:

Hur är det med fantasivarelser som drakar då?

KamiFisk

Hero
Drakarna är inte fantasi varelser utan finns faktiskt i världen, lite som levande gudar. Problemet med drakana och svordomar är att de heter saker som Kaze-ni-Ryu och det ligger ju lite dåligt dock fungerar de kanske bra som positiva uttryck. Tex vis som en drake, han/hon har en drakes uthållighet.

hakanlo

Hero
I de flesta kulturer är det två saker som används som svordomar och kraftuttryck: religösa/mytoligiska termer, eller sexuella. Det är också vanligt med diverse eufemismer av dem (t ex "järnspikar" i stället för "jävlar", "bövelen" för detsamma, "jösse" för "Jesus").

Sexuella svordomar känns inte så kul (saker man ska göra med någons morsa, könsord).

Alltså återstår religiositet/mytologi. Du nämner Yomi. Det är väl en bra start? "Vid Yomi!", "Må du förtvina i Yomis saltgruvor/öknar/träsk", etc. Om man där tänker ett steg till - varför inte fylla på mytologin med lite fler ting med namn som passar för kraftuttryck? Yomi är ju ett väldigt mjukt ord. Tänk om det funnes en grindvaktarfigur där som heter Katsuku? (Bara hårda språkljud, fejkjapanska). "Må Katsuku ta dig" låter tuffare än "Må Yomi ta dig"!

Tillägg: Observera att saker som "fördömt", "orena hund" etc också är på det religösa temat.

KamiFisk

Hero
Tackar tackar, många trevliga ideér.
Orena hund skulle klassas under rasdiskriminering =)
Tänkte göra en lista med positiva saker att jämnföras med typ drake olika element osv och samma sak fast åt andra hållet, Yomi dålig karma m.m sedan låta läsaren bygga sina egna svordomar. Tror ni det skulle funka ?