Nekromanti KRAGG (med versaler)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
På vissa ställen i neogames moduler står det att kraggbarbarer lever i både Krolimbergen, Kraggbergen och Khazimbergen, medan det allmänt verkar som om de endast bor i Kraggbergen (var skulle eyrentigrinnorna annars bo?). Är bara helt enkelt lite nyfiken på hur det är med detta.

Vidare tycker jag faktiskt att det verkar som om neogames diskriminerar kragg en aning- deras religion fick ju inte vara med i "Religioner", tex. Fy skäms, neogames.

- Ymir, tycker att det verkar som om Neogames inte vill kännas vid kraggbarbarerna :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet att de "finns med bara för att tillfredställa kobolderna", men skiter totalt i det. Må vara att de finns till enbart därför, men jag som seriös spelare som ändå använder dem i min kampanjvärld tycker nog att jag kan ha rätt att få redogjort för deras religion i en bok där betydligt mindre viktiga religioner beskrivs. Mao, neogames bör inte diskriminera kragg, imho.

- Ymir, gillar kragg och är absolut inte kobold
 

Nialion

Veteran
Joined
18 Sep 2000
Messages
12
Se det inte som en begränsning utan ett sätt för dig att använda din fria fantasi dessutom står det en del om kragg på neogames hemsida. Deras religon verkar inte ha någon större betydelse de tycker ju att det bara är veklingar som ber till gudar.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Kobold

Kobold är den som väljer sifror före en intresant personlighet.
Kragg är intresanta
deras grundegenskaper är det inte.
Och eftersom du ser sifrorna så kan jag bara säga kobold "takes one to know one"

Moonshadow
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Kobold

Kobold, jag?? Njae.. I det här fallet framförde jag bara vad krille skrivit tidigare.
Intressant personlighet? Med tanke på att det inte finns speciellt mycket information om kragg så får man hitta på det mesta själv, vilket leder till att vissa kommer på en intressant personlighet. Sjäv tror jag att de flesta väljer kragg pågrund av deras värden samt att de har de svärd som gör mest i skada..

WHaLe - Som tycker att kragg är bra så länge de är i "rätt" händer, men i fel händer kan de bli ett farligt vapen. =)

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Kobold

Då har jag väl kallat Krille för kobold så det kan gå.
Men lite synd om dej tycker jag för att dina Kragger blev tråkiga, och visst finns det lite information.

KRAGG OCH EYREN

Observera att allt innehåll är Copyright © 1998 Neogames.

Kragg och Eyren

De höga Kraggbergen och Eyrenskogarna i deras skugga håller ett underligt människosläkte, nämligen de väldiga kraggbarbarerna och eyrentigrinnorna. Dessa båda samhällen är i själva verket två aspekter av samma folkslag. För enkelhetens skull benämns folkslaget som 'kragg'.

Kragg har ett delat samhälle. I bergen lever kraggbarbarerna, den manliga halvan av befolkningen, och i skogen nedanför lever eyrentigrinnorna vilka utgör den kvinnliga delen av folket. De sammanstrålar fyra gånger om året, närmare bestämt vid midvinter, midsommar och de båda dagjämningarna, för vilda fester under vilka folkets enda förökning sker. Det är inte alla som får gå på dessa livsfester, utan bara de som gjort sig förtjänta av det.

Själva 'parningsritualen' (eller vad man ska kalla den) bygger mycket på att båda sidorna visar upp sig, och det är oftast de fysiskt mest imponerande individerna som får chansen. 'Uppvisningen' är oftast i form av brottning, jakt på de djur som förtärs under festerna (ofta utan vapen), ölhävning, stockstötning, dragkamp, dueller, rena slagsmål och liknande fysiska aktiviteter, och det är utefter dessa uppvisningar som man söker en partner. Även om det kan hända att en barbar eller tigrinna hamnar i säng vid någon annan tidpunkt så är det ingenting som endera samhället söker. "Kärlek har sin tid" heter det och båda sidor ser det som ett svaghetstecken att ge efter för köttsliga lustar annat än vid dessa fester som lätt kan pågå i en vecka eller mer.

Nyfödda barn tas om hand av tigrinnorna, tills dess att de blivit avvanda. Då skickas alla pojkar upp till kraggbarbarerna, som uppfostrar dem efter bästa förmåga. Flickorna får stanna hos tigrinnorna. Först vid livsfesterna får de båda återses, för flickornas del efter första menstruationen och för pojkarnas del efter ett av Mundanas svåraste mandomsprov.

Kraggs två gudar är Kera och Eyra. Kera är bergets gud, hård och stark och oförslitlig som berget. Eyra är himlens gud, evig och ouppnåelig och mörk som natten. Kragg ber sällan till sina två gudar. De lyssnar nämligen inte, så det är ingen idé att be. Och varför skulle man be i första rummet? Klarar man inte av de svårigheter som livet har i beredskap, då är man ändå inte förtjänt av gudarnas hjälp.

Både barbarer och tigrinnor håller hårt på sin heder. Hedern går framför allt, inklusive den egna viljan och stammens bästa. Det innebär att om någon ifrågasätter en kraggs heder så ligger han farligt till, om så världen håller på att gå under. Att dö utan heder är det värsta som kan hända för dessa, då man kastas ner i Avgrunden om man saknar heder.

Kragg ser på smärta som något föraktfullt. Enligt deras synsätt är smärta detsamma som vekhet som lämnar kroppen, och så länge man känner smärta har man fortfarande kvar vekhet i kroppen. Detta synsätt har lett till ett antal lustiga vanor och egenheter, bland annat så skär de ett snitt någonstans på armar, bröstkorgens övre del och i ansiktet varje gång de lyckas med något ovanligt. Liknande skador uppstår även under livsfesterna, fast där av mer naturliga orsaker.

Kraggs största mål är att segra. Andra folks egendomligheter som att "det viktigaste är inte att segra utan att kämpa väl" ser kragg på med förakt och kontrar ofta med "om segrar inte är viktiga, varför räkna dem?" och pekar på ärren på armar, bröstkorg och ansikte. Enligt kragg vinner man segrar med vapen och våld, inte med fagert tal, varför kragg ofta ser tal som slöseri med tid. "Kom till sak" är en fras som mången kragg förargat grymtat när andra människor blir långrandiga.

Är det något som man håller hårt på så är det de båda stammarnas respektive vapen, Kraggsvärdet och Eyrenklyvaren. "Tag med svärdet på din resa" är för en kragg en uppmaning om att inte bara gå förberedd på alla faror, utan även att aldrig överge kraggs sätt att leva. Vare sig kraggbarbarer eller eyrentigrinnor kan tänka sig att använda andra vapen, inte ens i jakt. Kan man inte smyga sig på sitt byte och dräpa det med svärdet är man inte förtjänt av titeln jägare.

Misslorna

Förutom den intressanta symbiosen mellan män och kvinnor i det delade samhället finns en annan, ännu mer intressant symbios, nämligen den med misslorna.

Enligt legenden föll de första två misslorna ut ur ett hål i himlen ner på ett av de tält som skulle användas vid en av livsfesterna. När förvåningen (för båda parterna) lagt sig presenterade sig de båda varelserna med "Hina, misla-ni tani" ("Hej, vi är misslor"). Eftersom 'misla' råkade betyda 'gudasänd' på rechin, kraggs språk, och på grund av misslornas något dramatiska ankomst så föll det sig naturligt att de församlade kragg tolkade 'gudasänd' bokstavligt.

Så småningom kom den verkliga orsaken fram när kragg lärt sig lite la'itha och misslorna lärt sig lite rechin, men kragg har ändå en rejäl respekt för de små och obotligt gulliga misslorna. De båda släktena har kommit att leva i symbios med varandra, så att misslorna tar hand om det vardagliga och jordbruket, så att kragg kan koncentrera sig på att spänna musklerna. Symbiosen har hittills fungerat alldeles utmärkt.



-Moonshadow
 

daZZeTh

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
47
Location
Skellefteå
Re: Kobold

Det finns en person i våran spelgrupp som lyckats gett kragg ett mycket dåligt rykte som total dumma och kall blodiga massmördare... Synd, då de verkar vara mer än bara så, men han envisas med att spela dem (de är ju fetast och har de fetaste svärden ju!). Tror att om han fortsätter att av verka kragger i den takt han hittils gjort så kommer de att vara utdöda om... 3-4 år.

/daZZeTh - Som tycker det är insidan som räknas.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Kobold

Vill inte låta elak nu men just en sådan person hade vi med i vår grupp, tyngden här ligger på hade då vi faktiskt var grymma nog att utesluta denna individ då han var förödande för övrigas spelkänsla och allmänatrevnad.
jag säger inte att det är rätt men du kan ju alltid varna med att han inte vore den första att bli utslängd av det skälet.

-Moonshadow
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Re: KRAGG - som naturfolk

Jag spelar min kraggbarbar som en naturmänniska, lite som en
nordamerikans indian, det funkar bra, även om han får lite panikångest ibland utav Talon och Tibans dåliga luft. Men nu har han annat att tänka på då han är djupt kär och pirater attackerar Talon, Soldan är i krig och kommer Talon överleva...:)
 
Top