Nekromanti kraggbarbar som tempelriddare

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: bärförmåga (OT men Eon)

..."att stora personer ska drabbas av att kläder och rustningar blir tyngre men samtidigt inte kunna kånka på mer som effekt av sin storlek."

Vikt och längd påverkas av styrka och tålighet, vilket är faktorerna som utgör bärförmågan. Och eftersom att rustningsvikten påverkas av vikt och längd... all things is connected :gremcrazy:.

Att en rustning väger mer för att personen i den är större är väl inte underligt?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ja [ANT]

Därför kan det bara bortförklaras med 1) Hur fick han tag på det? 2) Hur fick han råd med det? 3) Varför valde en kraggbarbar en plåtrustning? Så omanligt. :gremgrin:

Idén om två ringbrynjor däremot...... *biter av en bröstvårta*

Phelan

Hero

Nej, det är inte ökad vikt jag ifrågasätter, utan att bärförmågan INTE är relaterad till personens storlek och massa. Stor kille = bättre packåsna, men det speglas inte av reglerna som de ser ut.

Mvh / Phelan

Duddmannen

Hero
Damn!

Visste att det var något som jag hade glömt bort.

OK, ny kalkyl:

STY 25, TÅL 24, Längd 222cm, Vikt 170kg (max STY och TÅL, minimal Längd och Vikt), Bärförmåga (med Packåsna) 49kg

Rustningsmodifikation: ×1,875 (1,25 för längd, 1,5 för vikt)
Helrustning (4-11, 14-26) 22,4kg
Tunnplåtshandskar (12-13) 1,2kg
Visirhjälm med nackskydd (1-3) 2,8kg
Summa: 26,4kg
×1,875 (storleksmodifikation) =49,5kg
genom två (första lagret) =24,75kg

Fan också! Det funkar ju!

Kraggbarbar med Packåsna som fördel är nog en rätt optad kombo. Fast, det är klart, Packåsna är rätt bra för ALLA sorters karaktärer.

Undrar om man skulle förändra effekten av Packåsna, kanske inte dubbla bärförmågan utan mildra effekterna av överbelastning istället? Vad tror ni?

/Duddmannen

Phelan

Hero
Re: Packåsna

Ett enkelt alternativ vore kanske att packåsna bara påverkar vid förflyttning längre sträckor och långtidsutmattning? Dvs i närstrid har man ingen som helst nytta av Packåsna, men när man ska ut och marschera är den ypperlig.

Mvh / Phelan (som kan lugna en av sina spelare med att det inte kommer införas i nuvarande kampanj, åtminstone)

zokie

Veteran
Re: ehm

Vaderingen ja, iaf så jag tror man ska tolka reglerna om flera lager'(står i rustnings delen i regelboken)
det e en regel som fotar ner fet rustning ganska bastant...

P|uT0NiUm

Swashbuckler

För att bli stor/lång krävs det hög sty och tål
en stor kille har således ofta högre sty/tål (dvs bf) än en liten.

Hög sty/tål = stor kille
Hög sty/tål = hög bf

Låg sty/tål = liten kille
Låg sty/tål = låg bf

Phelan

Hero

??? Med risk för att vara övertydlig så kompenserar det inte på något sätt hur mycket tyngre rustningarna blir. Att den bästa kombinationen är att vara en person med hög STY och TÅL som råkar slå lågt på sin längd är bara bisarrt. För övrigt är det inte ovanligt att spelsystem låter vikt/storlek påverka bärförmågan. Jag förstår faktiskt inte att du på allvar kan framföra de argument du framför. Summa summarum är att större killar blir BESTRAFFADE vad gäller sin bärförmåga, istället för tvärtom belönade vilket de borde bli. Systemet just nu gör att Låg sty/tål=liten kille men INTE låg sty/tål=låg bärförmåga då rustning och kläder kommer väga mindre så att en liten person faktiskt kan tjäna på sin ynklighet om han är krigare.

Mvh / Phelan

Kakan

Veteran
hmm.. jag skulle säga att det är en jävligt dryg spelare du har. tvinga honom att skriva en bakgrundshistoria på 5 sidor dataskrivet där han motiverar alla dummheter han hittar på om han vill köra en såpass otrolig karaktär.. passa också på att säga att om han bara hade varit en vanlig vanar utan packåsna så hade det räckt med 5 rader.
och om han inbillar sig att han gjort en bra power-karaktär så kan jag ta ner honom på jorden ganska så fort igen, t ex så kan vilken klåpar-magiker som helst skapa nått dussin magiska föremål som alla kastar effekten blixt (med ganska låg magnitud), för metallrustningar skyddar nämligen inte mot den. så när magikern säger aktiveringsordet (samma för alla artefakterna så klart) så får han Ob20T6 i trauma och smärta = död.
sen måste det rimligtvis finnas en eller flera nackdelar med att dyrka martari (power-guden nr 1.. suck..), se till att leta upp samtliga och plåga honom sen med varenda en av dem så ofta det över huvud taget är möjligt.

eller, vid närmare eftertanke, bara hota med att göra allt det där om han inte skärper sig och gör en riktig karaktär. sen är det inte omöjligt att han tycker att du är en ond diktator om du gör det, men försök förklara för honom varför det kan vara roligare om de andra i gruppen slipper sitta och känna sig underlägsna hela tiden bara för att de inte opta sönder sina karaktärer, samt att det inte är ett dator-rpg så att allt inte måste lösas med optning utan det går lika bra med lite finurlighet och list (om det nu gör det.. ?)

Faralor

Veteran
Re: ehm

jasså så vaderingen skulle räknas som ett lager med skydd vilket medför att pl¨trustningen skulle ge hel vikt interesant. så har jag inte tänkt mig men kan tålas o tänka på detta skulle ju medföra att det inte i princip går att använda fullplåt utan att få extra utmattning vilket iofs känns rätt.

Faralor

Veteran
Re: Ja [ANT]

hur han fick tag på det vet jag inte ha råd med det är inte så svårthan hade fått egendom...
Ja varför vlde han det vem vet undra om han ens själv kan ge en förklaring till varför hans karaktär skulle ha det.

Ceram

Hero
jag hade för länge sedan en riktig powergamer som gjorde en kraggbarbar med tornerrustning. Han hade gjort den själv och tjatade sig till att få spela den.

Han fick sedan för sig att springa. När man springer med tornerrustning blir man strax vråltrött dessutom ser man inget i hjälmen. Det blir altså lätt för tirakerna att slå omkulle en bakifrån och sedan hammra tills dom kommer igenom. Slut på den RPn :gremcrazy:. Tur att jag har snällare spelare nu...

Faralor

Veteran
han har redan blivit vettskrämd av magiker han upptäckte att deras spells inte nödvändigt vis stoppas av hans rustning men pga av att han var en martari dyrkare med martaris medalj så var det trots det ingen fara för honnom även om han normalt sett skulle tagit ett dödslag med ob 7t6 nu vart det bara ob5t6 vilket han klara relativt lätt pga sitt höga chockvärde.

Vindhand

Myrmidon
Vad sägs om: För att spelaren gjort allt detta för att få en powergaming-rp?

Säkert kan det missbrukas men konceptuellt är det inget fel. Det är inte den religiösa Kraggens fel att han råkar vara en regeloptad kombination :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Vadderingen & rustning - konstruktörens kommentar

I de fallen rustningen är vadderad så räknas rustning+vaddering som ett lager skydd, inte två.

Målet är att allt "normalt" rustningsbruk bara medför "enkla" lager. Ibland kan det bli rent regelmässiga undantag, som om man har höga läderstövlar och läderbyxor, vilka båda täcker vaderna, skall då stövlarna räknas till x1 i belastning eftersom det är "lager #2"? När jag SL:ar brukar jag köra på rimlighet (vilket också var tanken med Eon och Eons känsla), så jag brukar räkna ovanstående som om båda är "ett lager", även om det rent tekniskt inte är så.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Stor person
Sty 18 Tål 18: 145+36+(3-18) = 184-199 cm -100 = 84-99 kg
36+(3-18) = 39-54 (47) = 84-99x1,1 = 92,4-108,9 kg
191,5 cm, 100,65 kg +10% +20% = +30%
Helrustning+tunnplåtshandskar+visirhjälm med nackskydd = 26,4x1,3 = 34,32 kg / 2 = 17,16 kg
BF = 18

Liten person
Sty 6 Tål 6: 145+12+(3-18) = 160-175 cm = 60-75 kg
12+(3-18) = 15-30 (23) = 60-75x0,9 = 54-67,5 kg
167,5 cm, 60,75 kg -5% --5% = -10%
Helrustning+tunnplåtshandskar+visirhjälm med nackskydd = 26,4x0,9 = 23,76 / 2 = 11,88 kg
BF = 6

Vad tycker du ser ologiskt ut? För mig är allt frid och fröjd.

Big Marco

Läskig
Re: Räkning och räkning.

Jag tror du räknar längd/vikt-modsen fel? Modsen räknas inte som du visar i fall ett "+10% +20% = +30%".

Utan de räknas som 1,2 * 1,1 = 1,32 = +32%.

Det är bland annat det felaktiga sättet att räkna som har gett upphov till den (felaktiga) myten om tomten och hans negativa rustningsvikt (den finns på Krilles sida - men är som sagt fel i sig självt, eftersom felet är skapat genom att inte använda reglerna).