Nekromanti Kraggbarbarer

Zemoch

Veteran
Igår testade jag Eon för första gången och jag har redan en favorit-ras nämligen Kraggbarbarer. Jag tycker att de har ett jävligt häftigt sätt att leva på, träffa de av de andra könet en gång om året och har värsta orgien.
Kort sagt: Jag gillar dem.

//Zemoch<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Zemoch on 2000-10-28 12:20.</EM></FONT></P>

humongos

Veteran
<I>Igår testade jag Eon för första gången och jag har redan en favorit-ras nämligen Kraggbarbarer. Jag tycker att de har ett jävligt häftigt sätt att leva på, träffa de av de andra könet en gång om året och har värsta orgien.
Kort sagt: Jag gillar dem.</I>

Hmmm, då glädjer det nog dig att höra att enda anledningen till att spelkonstruktörerna inkluderade Kraggbarbarer var, enligt deras egen utsago, att glädja alla koboldiska rollspelare. =)

Zemoch

Veteran
Det spelar ingen roll för min del varför de är med, jag gillar de ändå. =)

//Zemoch<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Zemoch on 2000-10-28 13:44.</EM></FONT></P>

Tegrevan

Veteran
Tycker nog att Dvärgarna är betydligt mer koboldiska med alla de fördelar de har i form av modifikationer på grundegenskaper, ofta överlägsenhet i antal skadekolumner och utmattningskolumner och dessutom har de väldigt bra vapen. En riktigt spelad kragg använder inte avståndsvapen, emedan dvärgarna demolerar allt på avstånd med sina exceptionella armborst och har sedan en yxa i varje hand och utdelar enorma mängder skada... Mindre koboldaktigt? De har dessutom fördelar i form av möjlighet att få betydligt större resurser från början, i och med att de kommer från en civiliserad kultur, där det är möjligt att ärva pengar eller gods, emedan kraggbarbarerna inte ens vet vilka föräldrar de har och därmed förlorar denna möjlighet.
Med detta inte sagt att kraggerna inte är väldigt starka och tåliga, men med tanke på deras uppväxtmiljö är det ganska troligt. De är helt enkelt större människor, vilket ofta är en nackdel. Exempelvis, hur ska 160 kg kragg kunna använda en häst? Det är få hästraser som inte skulle dö av överansträngning, och att gå är inte direkt det smidigaste sättet att färdas.
Koboldras? Inte om man jämför med dvärgar, vilka tycks ha alla möjliga fördelar.
Intressant fråga att debattera, ser fram emot svar på tal.

//Tegrevan

Zemoch

Veteran
Fy fan för dvärgar! Jag fattar inte varför de har så jävla mycket fördelar.

//Zemoch

Helio

Veteran
Koboldisk?

Jag får nog hålla med Tegrevan om dvärgar ( eftersom jag spelar en sån f.n./images/icons/smile.gif) men vad f-n är att vara KOBOLDISK?

"may the blood of your enemies stain the ground"

Evil Peter

Hero
Re: Koboldisk?

men vad f-n är att vara KOBOLDISK?

Man är en powergamer /images/icons/wink.gif. En kobold spelar "endast" för att hans rp ska bli så bra som möjligt och lägger tonvikten på det framför rollspelandet.

C

Largoi

Warrior
kobold...

Anledningen till att dvärgar har + på STY och TÅL är helt enkelt för att det är sådana dvärgar är, vil likaså, jag kan ju iofs tycka att dom kanske borde ha -2 kanske i rör eller liknande för att verkligen uppväga de andra plussen, men sen får man ochså säga att med tanke på hedern och lojaliteten förhindras mycket "power gaming"
och om man ska vara en riktig "power gamer" lätt att man är Frakk Trukh mycket mer + på det som en power gamer vill ha (STY, TÅL & VIL)(för att tåla så mycket som möjligt)
Sen så rider ju faktist inte dvärgar heller, en dvärg kan inte heller ta sig någonstanns med båt och är oftast (iaf i mina ögon) lite "rasistisk". Många har fördommar mot dvärgar som giriga och aggresiva (vilket är berättigat)
Jag tycker att om man ska vara en riktig power gamer ska man antingen vara Sunari alv magiker eller Trukh krigare på det sättet blir man helt enkelt bäst...om man nu vill vara det

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Tegrevan

Veteran
Re: kobold...

Instämmer i att heder och lojalitet BÖR ge dvärgar en svårare situation i förhållande till mänskliga rollpersoner när de ska utföra uppdrag, men kobolder tar inte hänsyn till detta utan bara till möjligheten att skaffa en enormt stark rollperson som egentligen inte har några begränsningar.
Vad gäller ridande och dylikt har jag tyvärr upplevt att de dvärgar som förekommer har hästar (ponnys(rätt pluralis?)) och åker båt om det går fortare i stället för att, som dvärgar oftast gör, gå och helt enkelt stenvägra båtfärder. Och detta beroende på spelaren som bara är intresserad av en kompakt stridsmaskin.
Det är egentligen inte själva rasen som det är fel på, utan det är hur den utnyttjas. Därför hävdar jag att det är lättare att vara kobold med en dvärg, det är bara att inte rollspela begränsningarna då de inte märks i modifikationer när man skapar rollpersonen...
Debatten fortsätter...

//Tegrevan

Staffan

Myrmidon
Re: kobold...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>och om man ska vara en riktig "power gamer" lätt att man är Frakk Trukh mycket mer + på det som en power gamer vill ha (STY, TÅL & VIL)(för att tåla så mycket som möjligt)
<p><hr></blockquote><p>
Ah, men du glömmer vilken nackdel det är att vara stor i Eon. En typisk frakk-trukh är 228 cm lång och väger 184 kg (massiv kroppsbyggnad). Hans rustning väger därmed dubbelt så mycket som det står i listorna. Den typiske Ghor-dvärgen däremot är däremot endast 128 cm lång och väger 58 kg (kraftig kroppsbyggnad), vilket gör att hans rustning väger strax över 70% av vad listorna säger. Visserligen har trukhen en bärförmåga som överstiger dvärgens med 30%, men dvärgens rustning väger endast lite drygt en tredjedel av vad trukhens gör.

En normal ghordvärg kan utan problem gå runt i en hel plåtrustning tillsammans med en stor rundsköld och en krell-hirkharz utan minsta avdrag. Trukhen får nöja sig med nitläder eller fjällpansar eller nåt i den stilen, vilket inte alls är lika skoj. Förvisso har trukhen en extra skadekolumn och tre mer i chockvärde, men jag skulle nog föredra dvärgen ur koboldismsynpunkt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

humongos

Veteran
Lämnar åt kobolderna att analysera reglerna

Usch, jag orkar inte ens studera reglerna sådär utvändigt.

Antar att du har rätt.

Förresten har jag personligen inte något emot kragg-barbarer. Jag är öppen mot alla kulturer och inte alls rasistisk! =)

Helio

Veteran
DwarfPower

Dvärgar...Detta missförstådda folk. Fördelarna som en dvärg har är IMHO för få eller nätt och jämt tillräckliga för att kompensera för alla nackdelar ( storlek, räckvidd, dålig ridförmåga, rigiditet ) Men det är en häftig karaktär att spela ändå.
"en tapper men argsint dvärg"

"may the blood of your enemies stain the ground"

Sodivra

Champion
Re: Koboltism.

Koboltism behöver inte vara dåligt. Om det är kul att spela koboltiskt är det ju till och med bra. Men jag tror att om man vill spela koboltiskt är det nog bättre att låta ALLA raser vara mäktiga.

Disclamer: Nu kanske ni inte sa att koboltism är fel. Isåfall behöver ni inte försvara era tidigare argument, jag förstår. /images/icons/wink.gif

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.

Sabelkatten

Swordsman
Men Hallå!

Jag vill inte bli kallad kobold bara för att jag lusläser och har synpunkter på alla regler! ;)

/Sabelkatten, har aldrig använt något tyngre än härdat läder i Eon...

Largoi

Warrior
Re: Koboltism.

Jag håller med Kobold spelande kan vara skit kul *kommer ihåg Limes Ursinnig gjord strax efter att Svartfolk införskaffats till D&D när jag slutade äventyra med kraken hade han den formedabla styrkan på 108 och väl 50+ i fysik och mer än 20 i det andra*
(Vi var 3 spelare med 3 karaktärer var och vi "glömde" regler, utnyttjade de regler som fanns till vårat förfogande (T.ex. de med Codexar (allt detta i D&D'91) vi hade varsina magiker som varit på akademi i 120 år...*ASG* som skrev codexar till varandra och de andra så alla hade riktigt bra med spells)ja...det var kul inte seriöst överhuvudtaget men kul som F-N!

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Sodivra

Champion
Ja.

ALLT är rätt "när det passar"
Kanske inte atomkrig då, men det är inte poängen.
Och även atomkrig kan, i ytterst sällsynta situationer, passa. Det är min teori!

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.

visst är dvärgar den absolut bästa i rasen powergaming, men de e klassiska och estetiskt snygga... dvärgar passar in och har stil och klass!!

"Exempelvis, hur ska 160 kg kragg kunna använda en häst?"

hur hade du tänkt att få upp en därg på en häst?????? LÄS dvärg boken så får du vet att det blir rejält svårt...

"Det är få hästraser som inte skulle dö av överansträngning..."

men det finns likväl! även om hästen i fråga är 5 cm hög får du inte upp en dvärg på kraken.

grejen med kraggbarbarerna är att de enbart e grymma, coola och starka... det finns liksom inget mer - den perfekta kobold-gubben! dvärgar däremot e inte bara det i eon, men detta framkommer dock inte förrän man läser dvärgboken och har ett genuint intresse för dem...

det där med orgie e ju förstås lite häftigt =P