Vitulv said:
Magnus Seter said:
krank said:
Menar du på allvar att det är "att söka sig till funktioner" att lägga dem till höger istället för vänster?
Jepp. Det kräver en förflyttning av blicken tvärs över hela sidan och kanske en skrollning för att hitta information om det senaste som hänt.
Så istället för att se funktionen direkt, måste jag söka av sidan för att hitta den. Om den ska ligga i höger kolumn och ha nån vettigt funktion, ska den ligga högst upp.
/M
Nu tycker jag iofs om den nya designen, och skulle gärna se att det blev den slutgiltiga, men Magnus har rätt. När man gjort försök med t.ex. "eye-tracking" så har det visat sig att högra delen av en hemsida är den som folk sällan tittar på, helt omedvetet. Av en massa anledningar.
Alltså, när man klickar in sig på en tråd och ska börja läsa, så vill jag att tråden ska vara det första man letar efter. "Senaste inlägg" är inte, tycker jag, det första man ska se på varje sida man besöker -
så användbar är den inte, upplever jag det som.
Det är möjligt att jag är partisk; bara en sak kan ligga högst upp så man slipper scrolla till den; och i det här fallet är det en funktion jag inte använder eller tycker är så bra vs. en funktion jag använder och tycker är bra. Jag
försöker dock undvika att enbart gå efter mina egna forumvanor; grejen är väl mest det att jag inte vet om jag håller med om att "Senaste inlägg" är till större hjälp för fler människor än praten, eller att positioneringen ovanför/under verkligen gör så gigantisk skillnad i det fallet.
Allt jag inte vara prioriterat. Det kommer alltid att finnas saker man måste flytta blicken och scrolla för.