Nekromanti Krank kollar på Black Mirror

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kommer ni ihåg när jag kollade igenom hela Game of Thrones trots att jag hatar precis allting med Game of Thrones? Efter det gjorde jag ju ett lite kortlivat experiment där jag började kolla på Buffy the Vampire Slayer. Jag vill fortfarande plocka upp den tråden nån gång, men nu verkar den dåliga HD-versionen ha försvunnit från Netflix och jag pallar fan inte med 4:3 och grynig bild just nu så det får dröja lite.

Istället har jag börjat kolla på en annan serie jag redan innan räknat ut att jag antagligen skulle komma att ogilla. Därav den här tråden.

Eller ja, å ena sidan har jag folk jag känner som är teknofober och som gillar serien för att den "visar problemen med teknologin" och whatever. Å andra sidan har jag minst en relativt vettig vän som hävdar att det är bullshit och att serien i själva verket bara visar att FOLK är dumma i huvudet, och teknologin relativt oskyldig. Och det här med att folk är dumma i huvudet är ju något jag definitivt kan sympatisera med, åtminstone i mina mörkare stunder. Jag är ju folk själv, så jag vet vad jag pratar om.

Iallafall. Jag har sett de tre avsnitt som är S01 av Black Mirror, och tänkte skriva lite om dem.

SPOILERS SOM FAN.

Black Mirror S01E01: National Anthem.
Det här avsnittet fick mig att vilja omvärdera min syn på serien. Jag menar, i princip ingenting i avsnittet handlar ju om att teknologi är dumt eller dåligt; allt jag ser är överklass som råkar illa ut och det blir trots allt aldrig gammalt. Jag tycker också att det är ett helt fantastiskt konstverk som skapas genom filmens handling.

Och vem skulle INTE vilja se den där värdelösa fan stå och knulla en gris? Synd om grisen, förvisso. Den hade ju inte gjort något ont.

Black Mirror S01E02: Fifteen Million Credits.
OK, en rätt osympatisk creeper/stalker som är helt jävla blind för folk han inte får ståkuk av (seriöst, hade det SKADAT honom att säga hej ibland till den där andra tjejen? Eller att säga åt det äckliga svinet bredvid honom att han är ett äckligt svin?). En fullständigt orealistisk och därför rätt ointressant dystopi. Krystar man lite och har en samhällsanalys djup som en dypöl kanske man kan hitta något slags liknelse man tycker är intressant; själv blev jag bara trött av det forcerade narrativet, det uppenbara slutet och överhuvudtaget hela avsnittets allmänna värdelöshet. Det här sade ingenting intressant om något som spelar någon roll. Kanske gör det världens plattaste kommentar om alienering och arbete och konsumtionssamhället, men analysen ligger på högstadienivå och jag påminns inte så lite om YA-filmer som Maze Runner och kanske framför allt Divergent.

Black Mirror S01E03: The Entire History of You.
En instabil, psykiskt sjuk, våldsam, svartsjuk idiot beter sig illa i 44 minuter. Jag får intrycket av att serien försöker få det till att de minnesinspelningsmanicker som introduceras hade något med saken att göra. Som om han inte varit en svartsjuk och våldsm jävla idiot även utan dem. Som om han inte obsessat utan dem, som om han inte hade börjat slå eller vara våldsam mot folk utan dem. Som om han inte saboterat sin relation utan dem. Jag vill gå så långt som att minnesredigeringen i princip var helt överflödig för allting som hände i avsnittet.

I bakgrunden ser vi ett par försök till samhällsanalys. Säkerhetskontrollen. Tjejen som polisen ignorerar samtal från för att hon inte har minnesinspelningsmanick. Intervjun precis i början. Men tyvärr ägnas HELA AVSNITTET åt att huvudpersonen är SJUKT PINSAM och helt dum i huvudet helt på egen hand, så eventuella kommentarer om teknologin drunknar i irrelevant relationsdramatik.

Jesus, jag hoppas att det inte fortsätter såhär.

slanfan

Hero
Jag har svårt att sätta fingret på vad jag vill kommentera. Kanske att serien definitivt handlar om problem mellan människor och inte om teknologi. Det är helt enkelt en skräck/thriller/tragedi-antologi med nära framtid och ny teknologi som röd tråd.

Serien är givetvis svajig i och med att författare, skådespelare och regissör varierar friskt. Du kommer förmodligen se några avsnitt du verkligen gillar och några som inte kommer ge dig någon behållning alls.

Björn den gode

Swashbuckler
Men fasen också! Ska jag behöva se den där serien nu bara så att jag kan hänga med i kranks recensioner... ja tydligen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har bara sett det första avsnittet (det med premiärministern och grisen), och tyckte att det var okej fram till slutet. Då blev plötsligt satiren så tungrodd att min disbelief inte ens var i närheten av att vara suspended.

SPOILER
Vad som hände var alltså att premiärministern hade sex med en gris i direktsänd tv för att hindra en kidnappare från att döda en populär prinsessa. Så långt allt väl. Det orealistiska var att HELA Storbritanniens befolkning valde att titta på det, och fortsätter att titta när gubben står och juckar i grisen i en hel timme, eller hur länge han nu höll på. Om något liknande hände i verkligheten skulle i alla fall jag se till att jag befann mig så långt från en skärm som möjligt, på en så offentlig plats som möjligt, för att demonstrera att jag inte är intresserad av grisporr. Och även om jag inte har så höga tankar om mänskligheten tror jag att många andra skulle göra på samma sätt.

Mundo

Myrmidon
Gurgeh;n275479 said:
Det orealistiska var att HELA Storbritanniens befolkning valde att titta på det, och fortsätter att titta när gubben står och juckar i grisen i en hel timme, eller hur länge han nu höll på. Om något liknande hände i verkligheten skulle i alla fall jag se till att jag befann mig så långt från en skärm som möjligt, på en så offentlig plats som möjligt, för att demonstrera att jag inte är intresserad av grisporr. Och även om jag inte har så höga tankar om mänskligheten tror jag att många andra skulle göra på samma sätt.
Min tanke var detsamma. Inte bara ointresse av grisporr, spelar ju ingen roll hur mycket eller lite jag tycker om den premiärministerns politik. Det är en extremt förnedrande händelse, förstår inte hur någon av godare natur än Sauron skulle få för sig att slå på det på TVn överhuvudtaget.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n275484 said:
förstår inte hur någon av godare natur än Sauron skulle få för sig att slå på det på TVn överhuvudtaget.
Well... jag veeeeeeeeeeeeeeeeeerkligen brydde mig om den här prinsessan vars liv stod på spel, och under förutsättning att det inte hade annonserats klart och tydligt i förväg vad som skulle ske, skulle jag ju väldigt gärna vilja veta om hon skulle få leva eller inte. Och enklaste sättet torde vara att se om PM:en sätter på grisen eller inte.

Jag skulle nog antagligen ha stängt av så snart utkomsten stod klar.

Detta då under förutsättning att jag verkligen var djupt investerad i prinsessans liv på ett sätt jag inte riktigt kan tänka mig att jag skulle vara. Men engelsmännen verkar ju vara lite mer facinerade över sin kungafamilj än gemene svensk. Även vi "royalister".

cogitare

Swashbuckler
Såg också första avsnittet konstaterade (som flera andra här uppenbarligen) att det var för 'over the top' och kändes inte realistiskt eller särskilt underhållande så det blev det avsnittet och sen har jag inte tittat mer.

Cog.

kloptok

Pensionerad astrolog
Till er som har sett första avsnittet och inte något mer för att ni inte tyckte om det kan jag ju (som hintats i tråden redan) meddela att resten av serien är ganska annorlunda. Sett till alla säsonger står s01e01 ut som speciellt jämfört med i princip samtliga andra avsnitt. Det är ju inte ens sci-fi ärligt talat utan mer som ett bisarrt tankeexperiment. Själv gillade jag det mycket just för att det var så oerhört plågsamt. Men jag tycker det är fel att döma ut hela serien baserat på det avsnittet eftersom det är så annorlunda jämfört med övriga.

Övriga avsnitt i serien handlar med några undantag (som till exempel första avsnittet) typiskt sett om en nära framtid med en teknisk pryl eller utveckling som utforskas i detalj och oftast leder till något jobbigt/dumt/sorglig. Klassisk sci-fi med andra ord. I allmänhet välproducerat, men man kan bli lite trött på att det är så väldigt dystopiskt i varje avsnitt.

Bolongo

Herr Doktor
Vad som hände var alltså att premiärministern hade sex med en gris i direktsänd tv
Var det tänkt som en kommentar till Camerons eskapader. tro?

kloptok

Pensionerad astrolog
Lite luddigt med vad som är SPOILERS eller inte nu, men man får nog anta att den här tråden i allmänhet blir svår att hålla spoilerfri.

Bolongo;n275496 said:
Vad som hände var alltså att premiärministern hade sex med en gris i direktsänd tv
Var det tänkt som en kommentar till Camerons eskapader. tro?
Nej det tror jag inte, för Black Mirror-avsnittet kom flera år tidigare än "piggate" nådde medierna (2011 vs 2015). Om inte någon av manusförfattarna kände till historien ändå på något sätt det vill säga.

Khan

Kondottiär
kloptok;n275499 said:
Nej det tror jag inte, för Black Mirror-avsnittet kom flera år tidigare än "piggate" nådde medierna (2011 vs 2015). Om inte någon av manusförfattarna kände till historien ändå på något sätt det vill säga.

krank

kloptok;n275499 said:
Lite luddigt med vad som är SPOILERS eller inte nu, men man får nog anta att den här tråden i allmänhet blir svår att hålla spoilerfri.
Generell regel snedstreck önskemål från min sida: Precis som i GoT-trådarna är det OK att prata om avsnitt jag redan sett. Och precis som där är det inte OK att beskriva handlingen eller så i avsnitt jag inte sett. Ganska enkelt riktmärke alltså.

Jocke

Man med skägg
Mitt problem med black mirror är sällan att världen i just det ena eller andra avsnittet är orealistik, eller så. Det är att serien ofta bottnar i en slags obehaglig nihilistisk världsåskådning (samma som var populär i lågbudgetskräck runt 00 och det tidiga 10 talet). Det här med att alla bara kollar på grisekunullandet är en sån grej, men det är ett överhängande tema i hela serien. Det blir liksom aldrig så bra som Twilightzone är, för Charlie Brooker kan aldrig visa en människa i kris utan att visa en annan som oberört suckar och tar in en ny försöksperson och gör den kris vi ägnat en timme åt att se hel meningslös. (Exakt det har inte hänt i något avsnitt jag har sett, men jag har bara sett ca hälften av avsnitten, så är det en spoiler så är det inte med flit. Men olika symtom på samma grundsyn händer ju typ i alla avsnitt).

CapnZapp

Myrmidon
Jag skulle vara mycket intresserad av en diskussion kring S04E01 (USS Callister), men dit är det juh ett slag.

CapnZapp

Myrmidon
cogitare;n275494 said:
Såg också första avsnittet konstaterade (som flera andra här uppenbarligen) att det var för 'over the top' och kändes inte realistiskt eller särskilt underhållande så det blev det avsnittet och sen har jag inte tittat mer.

Cog.
Undvek också serien just pag detta avsnitt. Har dock särskilt letat upp S04E01 eftersom jag är en fan av Star Trek :)

...men dit är det ju evigheters evigheter, iallafall om Krank tänkte ha sig ett liv eller så

krank

Jag har sett Black Mirror S02E01: Be Right Back.

Det var ett ganska intetsägande avsnitt, utan djupare insikter än "om du skapar en faksimil av en människa utifrån dess närvaro på sociala medier, så kommer den troligen inte att vara tillräckligt nära originalet för att kunna ta dess plats". Jag antar att för en del kanske hela grejen var ny? Det här med att skapa en fejkad "uppladdad" version av en människa utifrån andras syn på den människan?

Jaja, den var åtminstone inte speciellt teknikalarmistisk. Tvärtom tyckte jag nog att den närmast var optimistisk. Sedan tänker väl jag att faksimilen förr eller senare blir bra nog för att fixa alla tänkbara tester, och då kanske den fortfarande inte är den människa den skapats utifrån, men då är den ju minst lika "medveten" som alla oss andra, och så. Och det är ju lite coolt.

PowerNap

Veteran
Black Mirror har jag bara sett två och ett halvt avsnitt av. Är osäker på om chansen att jag återupptar den minskar eller ökar med den här tråden.

I alla fall, jag ser fram emot mer buffykrankande. Krankbuffande. Serien finns på Viaplay ifall du letar efter buffyströmming.

https://viaplay.se/serier/buffy-the-vampire-slayer