Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 4

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Mundo;n115300 said:
Litar du på att en incest-unge med en galen mamma kommer klara av att betala tillbaka Järnbanken när Tywin trillar av pinnen för han är gammal och grå? Noterbart, Järnbanks-ledaren spelar också Sherlocks bror, Mycroft, i den grymt grymma Sherlock-serien.
Jag ser ingen anledning att lita på någon av dem. I det här läget skulle jag i ärlighetens namn, om jag var banken, strypa allt pengaflöde till västerås tills de sorterat upp sin skit, och se det som en bränd investering. Kräva in alla skulder, elda upp de som inte kan betala, be done with it. Och därefter kräva rejäla jävla garantier varje gång nån jävla västeråsare kommer och vill ha cash för nån ogenomtänkt skitplan.


Mundo;n115300 said:
Det här är monkey-writing.
Typ 90% av avsnitten hittills då.

Mundo;n115300 said:
Varys Krank from Österås säger du...? Du har skiftat lite i alignment sen det började, då du tar Tyrion, Arya och Dany. Nu är det mer Olenna Tyrell, Margarin och Varys alltså? Missar jag någon?
Arya har jag väl kvar sen tidigare, jag är betydligt mer positiv till Bran nuförtiden då han faktiskt fått lite coolt att pyssla med. Och jag vetefan om Margarin riktigt är en såndär superfavvo; hon är ju mest liksom en förlängning av den strålkraft som är Olenna.

Mundo;n115300 said:
Jag ser inte hur den här rättegången skiljer sig så mycket från typ Stalins showtrials. Den världen är inte så olik vår egen när den hamnar på den nivån.
Att folk i vår värld varit helt dumma i huvudet gör det inte mindre smärtsamt. Det är brist på intelligens jag upplever, inte trovärdighet.

Mundo;n115300 said:
För övrigt är Tyrions tal så jäkla bra. Det vann honom en Emmy efter den säsongen.
Va? På riktigt? OK, det var relativt välskådespelat givet det taffliga material han hade att jobba med, men det tillförde ju verkligen ingenting till karaktären. Han har haft menlösa utbrott tidigare, och han har väl för fan inte haft en enda konversation med Tywin där han inte beklagat sig över det här med att fadern hatar honom för att han är dvärg. Det här var knappast nån jävla katharsis eller så; jag tyckte talet mer var lite som när nån av karaktärerna i Dum & Dummare gör något stenkorkat som de borde skämmas för. Tyrions "tal" är ju bara gnälligt, ogenomtänkt och urkorkat och otaktiskt.

Mundo;n115300 said:
Jag fick uppfattningen av att han bara kunde åkte till nattvakten om han erkände. Erkänner han inte så döms han som en brottsling som inte ens hade "ära" nog att erkänna sina dåd. Då blir det huvudet!
Jag tyckte att Tywin tackade ja till Slimies erbjudande lite för snabbt för att det inte redan skulle vara bestämt. Men visst, det kan ju förklaras med att Tywin antingen var snabbtänkt eller att han manipulerat alltihop så att det skulle gå precis såhär och därmed var beredd på frågan. Å andra sidan är det som sagt Tywin som SMS-lånat för att betala sina kreditkortsräkningar så jag vet inte hur mycket clever-creds jag är beredd att ge honom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,044
Location
Ludvika
krank;n115295 said:
Bullshit. This is fucking bullshit.
Yeeeesssssssssss! Här är det osminkade föraktet, det rena hatet jag älskade så mycket i första säsongens rescensioner! Den fantastiska intellektuella disikeringen av händelserna som fan i mig _borde_ vara Tyrions trademark genom allt som händer, men som tyvärr verkar ha släppts helt efter lite hintande i första säsongen. Jag älskar ju serien trots alla dumheter, men det hade ju varit fan så mycket bättre om den dessutom hade haft en Krank i sig, och det är helt uppriktigt!

Mundo;n115300 said:
Njut av killens namn. Hizdahr zo Loraq. Få höra din Krank-i-fiering av det namnet. Och han är najs.
Hmm... Hizbollah? Loranga? Hostar? Lurken?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,696
Location
Eslöv
krank;n115309 said:
Tyrions "tal" är ju bara gnälligt, ogenomtänkt och urkorkat och otaktiskt.
Som man gör när man är arg, alltså.
Hizdahr zo Loraq? Resonabla killen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Mundo;n115318 said:
Som man gör när man är arg, alltså.
Som man gör när man låter sina arga känslor förstöra allting för en, istället för att trycka ilskan åt sidan och agera rationellt.

Som den där killen som hälsade på Danny, alltså¨.

Mundo;n115318 said:
Hizdahr zo Loraq? Resonabla killen?
Som han, ja. Han lär ju vara fett pissed på Danny, men han ser till att sköta sin ilska separat från sin hantering av situationen, och ser till att hantera sin nya storhetsvansinniga härskarinna på ett smart sätt.

Skojjigt namn får han när han varit med mer än en enstaka scen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Rymdhamster;n115315 said:
Jag var också inne på det, delvis för att jag då skulle ha anledning att döpa eventuella vänner till honom till Masarin och Dartanjang.

Men jag tänker nog fundera vidare tills han fått vara med lite mer. Han fick ju faktiskt namn och grejer, så jag sitter nu och hoppas på att det skapas en liten motståndsrörelse mot den vansinniga kejsarinnan och att han får vara den smarta, luriga, rationella spindeln i det nätet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,696
Location
Eslöv
krank;n115328 said:
Skojjigt namn får han när han varit med mer än en enstaka scen.
Han stod på muren när Dany sköt tunnor med slav-kedjor över väggarna!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Det är för övrigt osannolikt att det blir något avsnitt idag pga orkar inte och har massa annat att göra, men istället kör vi lite pausunderhållning i form av:

Vad Krank skulle vilja se hända framöver!

Som jag tidigare nämnde så skulle jag vilja se att Loranga drog ihop en motståndsrörelse mot Danny. Deras kamp slutar med att hon störtas alt. ändrar sig och blir mindre dum i huvudet. Sedan nöjer hon sig med att husera där hon är, men med betydligt mer vett och ödmjukhet, inte lika mycket white savior-skit. Senare gör hon en deal med västerås härskare om att komma med sina drakar och soldater och hjälpa till att piska shite walkers.

Jag skulle vilja att Stannis kontaktade Lannisters, nu när han har en flotta och resurser igen, och ställde dem till deras förfogande förutsatt att de gör honom till någon form av storbefälhavare eller så. Och att de börjar rusta sig inför kriget mot shite walkers. Stannis lägger ner sitt claim på tronen eftersom han inser att det bara är slöseri med resurser att fortsätta envisas, och alla har viktigare saker än att gräla om vem som ska sitta på järntronen.

Sansa flyr från Lillfinger och Tok-Lisa med hjälp av Arya och Brienne. Kanske kastas Tok-Lisa och Lillfinger ner genom det där praktiska hålet under processen. Arya mördar folk på plats. Efteråt reser systrarna till Braavos, där Arya tar värvning hos hamnskiftar-ninjorna. Sansa hittar någon trevlig hunk som inte gör en fluga förnär. Eller så inser hon att hon inte behöver nån man, lär sig ett riktigt yrke och blir som folk.

I King's Landing fortsätter Tummen vara kung. När Cersei dör av leverskador blir spindeln en mer och mer aktiv rådgivare till Tummen, medan Tywin blir alltmer gaggig. Spindeln och Oberyn ser till att Tummen tackar ja till hjälpen från både Danny och Stannis, och knyter därmed ihop en väldig armé att sätta in mot shite walkers.

Bran och gänget åker längre norrut och hittar balla profetior och gammal magi och teknologi som, om de sprids, kommer att stärka armén betydligt. Till exempel skulle de kunna få veta hur man tillverkar såna där spetsar som Sam hittade. Via korpar eller annat lyckas de skicka informationen bakåt, först till svartslottet och sen till kings landing, där spetsarna massproduceras. Bran tar sig ännu längre norrut och lyckas på något vis få de där som skapar shite walkers att... somna in, tillfälligt eller så. Lite som att man i Call of Cthulhu sällan stoppar nånting permanent, man bars skjuter upp det lite.

Tyrion ber såklart att få Bronn som förkämpe. Tywin låter Bronn slåss mot Slimie. Slimie dör, Tyrion är "fri", men kommer att behöva tid för att bygga upp sin maktbas igen. Han förlåter aldrig spindeln, men accepterar att få bli en av de som ger Tummen råd, när han ber om det. Med tiden lär han sig att sätta sitt intellektuellt högre än sina känslor och lustar, och när Västerås' monarki efter kriget mot shite walkers ombildas till en representativ demokrati så är han en av de som ingår i dess folkvalda råd.


Har jag glömt nån?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Tänk om någon av dina "profetior" slår in Krank? Det kan hända. Undrens tid är inte förbi :-D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Ah! Snöjonte dör. På något lämpligt sätt. Och med lämpligt menar jag förnedrande. Alternativt lär han sig stänga munnen, fortsätter utvecklas från byfåne till ledare, och sparkar ut den uppenbart inkompetente Mobbar-Bengt. Jag kan tänka mig sämre nattvaktschefer att försöka sakta ner shite walkers när de kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,696
Location
Eslöv
Alltså, av alla posts du har gjort i de här trådarna måste din profetia fan vara den bästa. Den tillochmed får mig att förlåta att du inte skrev någon ny recension. Underbart.

När Cersi dör av leverskador... Jag dör!

Så det är är drömmen alltså.

En utveckling kanske?
Tummen avvecklar monarkins makt och börjar sakta men säkert införa en konstitution med ett starkt juridiskt system? Endast folk med utbildning och som inte är personligt påverakde av brottet får lov att vara domare?

EDIT: Du glömde ju en mycket viktig person. Olenna! Inte kan hon bara sitta runt och titta på.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,696
Location
Eslöv
Rymdhamster;n115405 said:
Kommer inte ihåg vilka namn du gav dem, men vad drömmer du om när det kommer till Reek och Bastardbolton?
Simon och Reek.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Simon och Reek känns så jävla perifera. Liksom pappa Greyjoy. Jag vet inte, de dör väl när shite walkers kommer, tänker jag. Där finns inget att rädda eller göra bra.

Olenna är såklart med och drar i tåtar för att den stora armén ska bli till.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,696
Location
Eslöv
krank;n115407 said:
Olenna är såklart med och drar i tåtar för att den stora armén ska bli till.
Olenna. Republikens första president. Och en kvinna dessutom! Krank blir yr av glädje!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Mundo;n115578 said:
Det börjar bli sent och folket kräver sin måndags-belöning!

Sen när har jag postat grejer tidigt på kvällen? Hold your horses. PS3:an är igång och DVD'n instoppad. Ska bara fixa lite käk så... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne

Undrens tid är inte förbi - Snöjonte med stängd mun!

Jag har sett Game of Thrones säsong 4 avsnitt 7.

Det går i vågor, det här med hur jävla dum den här serien är. Förra avsnittet var ju något slags crescendo av den senaste tidens efterblivenhet. Det här avsnittet var mer "meh" än "ARGH ALLA ÄR IDIOTER SOM BORDE MURAS IN I EN VÄGG".

Jamie snackar broderligt med Tyrion. De pratar om ifall Tyrions dumma agerande var dumt eller inte. Det fastslås att det var ganska dumt och känslobaserat men att det åtminstone gjorde så att Tywin inte fick som han ville. Cersei väljer The Mountain som sin champinjon i den duellrättegång som ska avgöra Tyrions öde. Och nånstans där borde jag ha fattat vad som skulle komma, men tyvärr var jag för dum för det. Bronn har erbjudits ett potentiellt slott och en maka av Cersei, och Tyrion kan inte matcha belöningen - framför allt inte när det rör sig om the mountain, som Bronn helt begripligt inte vill slåss mot. "Jag gillar dig och så, men... jag gillar mig själv mer". Tyrion konstaterar att han får ta fajten själv. Han och Bronn kommer överens om att det vore en sjujäkla sång att sjunga om han lyckades. Iallafall visar det sig såklart att Oberyn vill ta fajten mot Mountain. Det borde jag kunnat räkna ut. Så nu har dvärgen också en champinjon.

Men det här med trial by combat är verkligen skit-jävla-korkat. När de dessutom tillåter de inblandade att ha champions... Då kan man liksom inte ens låtsas att det handlar om att den som gudarna gillar mest som vinner. Då är det ju bara den som har mer makt/pengar/kontakter som vinner. Vilket i och för sig är grunden för hela deras jävla antirättssystem.

Arya och hunden pratar självmord med en döende bonde. Hunden hugger honom i hjärtat, så Arya ser vart det sitter. Sen kommer nån soldatmes och biter hunden i nacken och får sitt huvud vänt bakåfram. Arya hugger hans kompanjon i hjärtat, precis som hon just instruerades. Duktig flicka! Lite senare pratar hunden om sitt brännsår och hur jobbigt det var att få det. Sen får Arya rengöra såret. En fin bonding experience. Eller nä, skitdumt - varför i helvete håller Arya på och hjälper killen som fångat henne? Han finns ju för fan på hennes lista! Låt karln dö av en infektion i nacken. Eller försvagas tillräckligt för att hon ska kunna hugga honom i ögat eller så.

Fabio hälsar på Danny i hennes sovrum och klagar över att han inte kan varken döda folk eller ligga med kvinnor, eftersom han bara vill ligga med henne och han och hans folk satts att vara nattvakter. Hon ligger med honom - tack och lov off-screen, men ni kan ju lite på att jag tänkte mig att han såg ut som han egentligen ska göra i hela den scenen. Eller OK, nu är jag orättvis - det är faktiskt en helt OK scen. Danny får honom att klä av sig och gör en mycket tydlig bedömning - den enda vi får se naken är han, och det är väldigt tydligt Dannys blick man har i den scenen. Kudos!


The look, of love...

Sen fortsätter Danny vara en horribel jävla kolonialist-diktator, men Göran får henne åtminstone att inte bara skicka Fabio att hugga huvudet av alla mästarna i Yunkai - Loranga ska också med, som hennes ambassadör. Mästarna ska ges ett val.

Brienne och Pod stöter på Hot Pie, som efter att ha pladdrat en massa om paj och hört att de letar Sansa ger dem en ledtråd till vart Arya kan ha tagit vägen. De ger sig av mot Eerie.

Snöjonte säger att nattvakten borde fylla igen tunneln som leder genom muren. Det vill Mobbar-Bengt inte veta av, för han är dum i huvudet, inkapabel att tänka längre än näsan och mer upptagen med att näpsa Jonte än med att öka svartslottets chanser i den kommande fajten. I den här scenen händer dock något mycket viktigt, som jag förevigat med avsnittets screencap - JONTE HAR STÄNGT MUNNEN! Det var rätt länge sedan kroniskt öppen mun var hans defaultläge, men nu får han rentav stå där och se kompetent och bestämd ut. Fucking hell, jag trodde aldrig att jag skulle leva länge nog för att bevittna detta. Vi får väl se om han faller tillbaks i gamla mönster, men tills vidare är jag en väldigt preliminär medlem i Team Snöjonte.

Mellistanten badar och pratar med Stannis fru om att hon ofta fejkar sin guds mirakel med olika alkemiska preparat. Hon bestämmer också att Stannis dotter ska följa med dem när de åker. Och visar frugan nånting i elden.

Sansa bygger snöslott som förstörs av lilla äckel-Robin. Sen kysser äckel-Lillfinger Sansa. Sen hotar äckel-Lysa Sansa med att kasta ner henne genom snöporten.

Sen kastar Lillfinger ner Lysa istället. Yay!

Kontinuitet:
  • Champinjonerna bestäms; Oberyn mot Mountain.
  • Fabio ligger med Danny.
  • Brienne och Pod byter håll och rider mot Eerie.
  • Lillfinger dödar Lysa.
Förväntningar:
  • Tuttar och rumpor. Två rumpor, varav en satt på Fabio. Själv hade jag gärna sett han snorre också, men så roligt skulle vi väl inte ha antar jag. Vi får också se tuttarna på Mellistanten.
  • Alla är osympatiska. De flesta, as per usual. Hunden och berget och Mobbar-Bengt och Mellistanten och Stannis fru och Danny... Men det var en del hyfsat halvsympatiska karaktärer med också. Hot Pie är ju skitjobbig, men inte osympatisk per se. Arya börjar mopsa till sig igen. Jonte börjar framstå som värsta kompetenta inte-helt-jävla-dum-i-huvudet-personen.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Lysa! Det var faktiskt lite oväntat. Synd att hennes ungjävel inte följde med ner bara. Och att Lillfinger inte heller är död. Men en liten, liten del av mina önskemål har iaf uppfyllts...
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Eh... Nä? Inget alls, väl?
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Som vanligt, ja.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Faktiskt en helt OK mängd.
 

Attachments

Top