Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 5

Mundo

Myrmidon
krank;n117926 said:
Hm. Arya, Doran. Darth Various var ju på väg, men tänker han ansluta sig till jävla Daenerys så tvår jag mina händer. Iofs är det kanske en rationell, antiemotionell lurig enuck som behövs för att styra upp henne lite? Och en kåt, full dvärg såklart. Jag vet inte.

Shireen börjar ju få lite mer roll, och hon är väl för all del sympatisk. För att vara ett barn, liksom.

Bran är ju relativt personlighetslös, men han får vara med på coola listan för att han är inblandad i coola saker och inte är ett rövhål.

Olenna finns ju fortfarande, men hon kanske inte syns så mycket framöver? Om hon syns är hon ofc självskriven.

Jonte har möjlighet att knipa en plats i coola klubben om han kan hålla käften stängd under säsongen.
Vid det här laget i TV-serien började jag heja ännu mer på Stannis mest för att jag ville se Shireen på The Iron Throne. Intelligent, tålamodig, snäll och förlåtande. Låter det som en enda av de andra som försöker få tag på tronen?

Intressant att se hur Jonte växer sig in på dig. När jag började titta på serien tyckte jag mest att han var en gnällis, men någonstans mellan säsong 4 och säsong 5 började jag tycka om honom också.

Och utan att mega-spoila så kommer Olenna igen, don't worry my child. Hon reste ju hem till High-garden efter Margarin och Tummen gifte sig men hon kommer snart igen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Först en varning: Det här blir nog sannolikt sista avsnittet den här veckan. Vi suger alltså på karamellen ett tag till. Jag har nämligen fortfarande jävelmycket att göra med jobbet + får besök i helgen och min lägenhet ser ut som en svinstia + jag har Rotsystemgrejer jag behöver skriva. Så S05E04 kommer på måndag.

Jag har sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 3.

Arya påbörjar sin träning. Eller träning och träning, det handlar mest om att hon får städa. För det är karaktärsbyggande eller något. Givetvis är de här lönnmördarninjorna ena riktigt självutplånande jedimunktyper; men om vägen mot att bli en kickass formförändrande lönnmördarninja börjar med att man ger upp sina världsliga ting och sin gamla identitet och i längden sina själviska drifter så anser jag det vara fucking värt det. Arya får kasta sina grejer i vattnet, men gömmer sitt svärd istället för att slänga det. Sen får hon uppgraderade arbetsuppgifter - mer exakt tvätta lik. Yay. Vi får också se en avundsjuk rival till henne, för givetvis måste det finnas en avundsjuk rival när nån ska lära sig något coolt.

Tummen och Margarin gifter sig. Tummen är kåt och entusiastisk. Serien sätter så att säga tummen i smöret... Äh, jag vet inte riktigt vart jag var på väg med det där skämtet, men det var något ganska äckligt. Hursomhelst börjar Margarin givetvis vända Tummen mot Cersei, genom att spela på att hon är överbeskyddande, "i hennes skugga kommer du alltid bara vara en pojke" etc och mycket riktigt gör Tummen ett svagt försök att skicka bort sin mor... Cersei i sin tur gör försök att få Tummen att se Margarin som opålitlig.

Alltså, jag tror att det bästa med Margarin är att hon är allt det där Cersei försöker vara men misslyckas. Cersei skulle liksom inte kunna intrigera sig ur en blöt papperspåse eller manipulera en sten till att falla neråt. Hon är helt enkelt för korkad. Margarin ÄR manipulativ, smart, intrigerande. Jag tycker alltid om att se karaktärer som är kompetenta på saker som kräver lite hjärna. Jag tror att avsnittets bästa replik är "I wish we had some wine for you, but it's a bit early in the day for us..." som Margarin levererar när Cersei kommer och försöker... I dunno, manipulera. För Cerseis del blir det närmast pinsamt; Margarin springer varv runt henne och är så förbaskat överlägsen på det sociala. Den där "du är en äcklig alkohagga"-förolämpningen ovan levereras liksom pitch jävla perfect, med ett straight face och ett leende. Så jävla bra är hon.

Margarin skvallrar för sina vänner om hur Tommen är i sängen, och gemensamt skrattar de åt hans ungdomliga entusiasm och åt Cersei.

Det visar sig såklart att översteprästen i Kings Landing går på bordell där hans fantasier är, ska vi säga, religiöst färgade. Ett gäng sparvar med Sune i spetsen tar sig in och låter honom springa nakenfis-gatlopp. Han protesterar för lillrådet, men Cersei kastar tydligen honom i en cell och går och berömmer högstesparven. Jag funderade först på om överstesparven varit med förut för övrigt, men efter lite googlande var det mest för att Jonathan Pryce gjort film sen 1979...

Sen skickar Cersei meddelande till Lillfinger via Frankenstein, som tydligen gjort framsteg. Vi får se berget röra sig under skynket.

Lillfinger tänker tydligen gifta bort Darth Sansa till... Simon fucking kuksugar-Bolton?! MEN KOM IGEN!? Det kan inte vara så att det är "hennes grej" att bli bortgift mot sin vilja med fruktansvärda sadister. GETTING OLD. För i helvete, här trodde jag för ett ögonblick att hon skulle få lite agens men nej då, nu kommer det väl femtisjutusen avsnitt om hur Simon jävla Bolton torterar henne på sätt som inte syns för andra bla bla bla BORED NOW.

Pappa Bolton är inte så nöjd eftersom Simon dödat och hudflängt ett par skattesmitare. Han tycker att de behöver allianser - vilket är ganska rimligt. Lillfinger och Darth Sansa kommer fram till Mait Coatlyn. Pappa Bolton litar inte riktigt på lillfinger, framför allt inte efter att han får ett meddelande från Cersei.

Brienne och Pod snackar lite som sina respektive historier. Brienne säger att hon vet vart lillfinger är på väg, och de tar en annan väg. Hon säger att hon ska träna Pod i ridning och svärdshantering. Hon vill fortfarande hämnas Kung Homo.

Jonte nekar Stannis med hänvisning till sina löften som nattvakt. Smugglas gör också ett försök att övertala. Det går inte heller så bra. Sen delar Jonte ut order. Han ger inte, som man skulle kunna tro, jobbet som "captain of latrines" till mobbar-Bengt. För han är nämligen ganska lurig och inte helt dum i huvudet. Hans käft är fortsatt stängd. Istället gör han Bengt till högste ranger och ger latrinjobbet till nån annan. Sen beordrar han fegis-Slynt att åka och vakta nån ruin. Slynt vägrar. Ordervägran är allvarliga grejer. Han dras ut och Jonte förbereder sig för att hugga huvudet av honom. Han ber om ursäkt och om nåd. Sen hugger Jonte huvudet av honom. Bengt skyddade honom dessutom inte. Nu har Jonte alltså 1) visat att han menar fucking allvar och inte är någon mes (viktigt när man chefar över machobrölidioter) och 2) tagit allvarliga steg för att visa Bengt var skåpet ska stå och visa att han inte tänker upprätthålla någon aktiv fiendeskap; kan sätta vakten framför sig själv, etc. Och ta svåra beslut och inte fega ur. Vilket Bengt ju gillar. Jävligt bra överlag. Jag trodde in i det sista att han skulle fega ur.

Tyrion och Darth Various kommer till en cool som fan kåkstad byggd på en bro. Spännande, snygg miljö.Åtminstone utifrån. Där tultar de runt. Tyrion vill inte åka vagn längre nämligen. De stöter på en rödgudsprästinna som pratar om Danny och verkar känna igen Tyrion. Även här tyckte jag att jag kände igen karaktären; men även här handlade det bara om att jag sett The Wolverine, där samma skådis - med det ascoola namnet Rila Fukushima - spelade en viktig roll. Sen går de till en bordell, där Tyrion av nån anledning (vinballe?) inte pallar att gå med en prostituerad han just snackat i säng. Och sen blir han kidnappad av Göran, som tänker ta honom till Danny.

Kontinuitet:
  • Tummen och Margarin gifter sig.
  • Arya slänger massa saker i sjön.
  • High Septon sätts i fängelse efter att ha förödmjukats av sparvarna.
  • Lillfinger och Darth Sansa kommer fram till Coat Maitlin (nej, jag kommer inte minnas namnet, jag tänker variera mellan olika felaktiga varianter för humoristisk effekt).
  • Jonte nekar Stannis och hugger huvudet av pissbyxe-Slynt.
  • Tyrion kidnappas av Göran.
Förväntningar:
  • Tuttar och rumpor. Minst fem tuttvisare. Fyra rumpor, varav en är en gammal gubbe. Däremot får vi inte se någon gubbsnupp, vilket jag anser vara SKANDAL. Sen får vi se en mutta, och det är ju inte alls lika intressant.
  • Alla är osympatiska. Japp.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Slynt var faktiskt lite oväntad.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) ...inget alls. De typ nämner skuggan som dödade Kung Homo, that's it.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. *Zzzzzzz...*
  • Daenerys är världens sämsta härskare. Tack och lov var hon inte med i avsnittet.

Attachments

Mundo

Myrmidon
Oj oj oj... är det beundran för Snöjonte jag hör?

Jag orkar knappt leka "vad är helt butt-rape jämfört med böckerna" men vi kan ju börja med att säga att Tummen är typ åtta eller nio år och tycker det ballaste som finns är att leka med sina tre katter (Ser Pounce, Boots och Lady Whiskers). Givetvis pökar inte han Margarin i böckerna eftersom det är troligt att han inte ens kan få upp den.

Och det är här det blir lite... (tumblr-favorit-ord) problematiskt. För i tv-serien ska tummen vara typ fjorton eller något? Margarin är typ 25 eller så? Och serien framställer det lite som "vilken tur Tummen har som får ligga med en sådan snygging" snarare än... Vad fan är det här för pedofili som pågor? Ifall en 25 årig man ligger med en 15 årig brutta så framställs det, med all rätt, som jävligt äckligt och fel (eller i vis mån "som en del av hur det var på den gamla goa tiden", men aldrig som att tjejen har en himlans tur som får ligga med en man som är cirka 7-10 år äldre än henne).

Istället så visar serien det på det här sättet:

Annars så är scenen med Margarin och Cersei skitskön. "It's a bit early for the rest of us..."

Vad har vi mer för strunt? Ja, att Arya skulle ha en rival är såklart strunt...

OCH SEN HAR VI DEN TOTALA IDIOTIDÉN MED ATT SANSA SKA GIFTAS BORT TILL SIMON SOM ÄR EN VÄLKÄND MASSMÖRDAR VÅLDTÄCKTSMAN!

I böckerna så är Littlefinger inte helt damp i hjärnan, så han lovar bort Sansa till Robins(den sjuka lilla ungen?) arvinge, en släktning i sjutton års åldern och hintar att om Robin kommer dö ganska snart eftersom han är så sjuk, och om Sansa avslöjar att hon är en Stark efter att hennes man tagit över makten i Eyrie så kan de tillsammans inta The North åt henne. FÖR HAN ÄR INTE EN TOTAL IDIOT! Och det där snicke-snacket om att han inte känner till Simon så mycket som han påstår i serien är ju rent ut sagt idiotiskt. Han är Littlefinger. Han vet för fan vad städerskan i Kings landing som rengör Cerseis potta äter till lunch varje dag.

Så. Nu fick jag det ur mig. Men oroa dig inte...It isn't over yet!

Nu väntar vi till och med måndag med andra ord. Plåga och pina.

Staffan

Myrmidon
krank;n118284 said:
Lillfinger tänker tydligen gifta bort Darth Sansa till... Simon fucking kuksugar-Bolton?! MEN KOM IGEN!? Det kan inte vara så att det är "hennes grej" att bli bortgift mot sin vilja med fruktansvärda sadister. GETTING OLD. För i helvete, här trodde jag för ett ögonblick att hon skulle få lite agens men nej då, nu kommer det väl femtisjutusen avsnitt om hur Simon jävla Bolton torterar henne på sätt som inte syns för andra bla bla bla BORED NOW.
Det här är en sak man inte kan klaga på Martin för - i böckerna är inte Sansa i närheten av Boltons. Istället försöker de legitimera sitt herravälde över Norden genom att gifta Ramsay med någon som de påstår är Arya Stark, men i själva verket är en tjänsteflicka från Starks före detta hushåll.

Littlefingers planer för Sansa går istället ut på att gifta bort henne med den som är näst i kö efter Robert Arryn att ta över the Vale, och så småningom låta henne avslöja sig som arvtagare till Winterfell och ta över Norden igen.

krank

Appropå hur "nice" serien visar fjortonåringars sex med betydligt äldre kvinnor:

krank

I spy with my little eye... Something that begins with a P.

Jag har sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 4.

Göran stjäl en båt från en fiskare (?) han klubbar ner. Han åker båt med Tyrion. Tyrion störar sig tills Göran befriar honom från munkaveln. Sen räknar Tyrion ut hela situationen utifrån informationen att det är Danny och inte Cersei som Göran ska ta honom till. Han kunde räkna ut vem Göran var utifrån klädsel, sedan minnas att Göran var skickad att spionera på Danny och drar slutsatsen att Danny skickat iväg honom för att hon upptäckt det. Tyrion är förbannat smart när han lägger manken till.

Själv misstänker jag helt enkelt att SL inte orkade tjafsa med ploppande eller att skicka ut folk ur rummet, och att Tyrions spelare därmed satt med när Göran skickades ut. Alternativt är det en sån kampanj där alla har flera rollpersoner och Tyrions spelare också har en Danny-trogen rollperson. Kanske Loranga, eller Misandria. Nån som kan snacka iaf.

(Jag undrar vilka andra parallell-rollpersoner man kan hitta? Jag funderar på Danny och Bran, som båda spelas av den där spelaren som SL vet gillar high fantasy med drakar och episka öden, och som skulle bli uttråkad om det inte fanns något mystiskt i görningen).

Slimie och Bronn åker handelsmannabåt till Dorne. Där hittas de av soldater, som de slår ihjäl. De har ett lite roligt samtal där de snackar om föredragna sätt att dö och de sånger folk skulle sjunga om dem när de där. Och ja, varje gång Bronn snackar om sånger så tänker jag "Up on the roof..."

Oberyns tjej går till sina... döttrar? Adoptivdöttrar? Allierade badassians? ...och gnäller om att Oberyns brorsa inte vill starta ett totalt onödigt krig för att hämnas den död Oberyn skaffade sig genom att vara en jävla klantröv. Vilka de nu är så tycker de att krig låter bra. Det framkommer att de vet att Slimie är i landet, så nu blir det race mot Marcella.

Cersei skickar Lord Tyrell med Meryn Fucking Trant till Braavos för att fixa schysstare villkor för banklånet. Tydligen har banken mage att kräva återbetalning, och vi vet ju sedan tidigare hur bra koll familjen Lannister har på ekonomi. Bravo, liksom. Braavo, rentav. =)

Sen gör hon så att högstesparven blir militär ledare och får kung Tummen att återskapa Faith Militant, som tydligen är beväpnade religiösa styrkor, fristående från kungen. Sen skickar hon dem mot blomriddarn. Margarin blir sur och pressar Tommen att få blomriddarn frisläppt. Cersei svär sig fri och högstesparven vägrar träffa kungen. Margarin blir sur och sticker till Olenna. Eller möjligen ska hon skicka brev till henne. Jag minns inte. Allt jag minns från den scenen är typ YAY OLENNA WOOOOH.

Det här med att ha en tokhomofob religiös armé utanför kronans kontroll kommer ju inte alls att komma tillbaks och bita Cersei i muttan när de börjar tänka lite närmare på det här med hur många blonda barn det finns i familjen Lannister/Gris. Jag menar, att döma av vad de skrev efter Tummen så vet de ju redan om att drottningen brukar bumpa fuling med sin brorsa så...

Ah, also, samma armé trycker till Lillfingers bordeller också. Där får vi se inte mindre än TVÅ snuppar. Dock inte i samma shot; märkligt nog är den ene mannens pillesnopp smakfullt dold av skuggor i ett klipp, och den andres i ett annat klipp. Jag tänker mig att det beror på att scenen bara vore bögig om man såg två snoppar samtidigt. NO HOMO

Uppe i norr försvarar Mellistanten Shireen inför hennes mor. Jonte skriver brev och tigger män från lite olika håll, bland annat lord Bolton. Sen försöker Mellistanten förföra Jonte för att få honom att hänga med till Winterfell. Jonte nekar Mellistanten, vilket är rätt schysst givet att INGET ANNAT JÄVLA HANDJUR VERKAR KUNNA HÅLLA SNOPPEN I BYXORNA NÄR HON ÄR I NÄRHETEN. Det är en rätt låg ribba, kan jag tycka, "inte ligga med allt man kommer åt", men Jonte är en av tydligen ganska få västeråsbor som kan klara biffen. Inte utan att först tafsa lite tutte, men ändå. Sen är det lite coolt att Mellistanten säger "You know nothing Jon Snow" till honom.

Shireen är uttråkad men glad över att ha fått följa med. Vi får lite info om hur hon smittades via nån docka. Och att Stannis faktiskt är stolt över henne och så.

Sansa går i gravgångarna under Winterfell och tänder ljus. Lillfinger kommer och snackar om att Stannis troligen kommer att piska skiten ur Boltons snart, och rädda henne. Och om inte, så måste hon manipulera Simon. Fet risk, Simon är ju helt wack och lär inte vara så lättmanövrerad som Lillfinger verkar tro - och dessutom tror jag att han överskattar Sansas manipuleringsförmåga. Men tro mig, ingen blir gladare än jag om Darth Sansa förutom en dödsball garderob också plötsligt blivit en brud med agens och kompetens. Däremot är det ju lite synd om hon ska förlora oskulden till ett rövhål som Simon Bolton. Eller OK, jag tycker egentligen inte man ska romantisera eller mytologisera alltför mycket kring oskuld så vafan.

Guldmaskklädda harpyesöner fixar bakhåll på unsullied. De får redigt med pisk, trots att Gråmask använder alla sina hjältepoäng. Sen upptäckte manusförfattarna (eller Martin) att "Shit, vi tänkte ju döda Semlan snart, bäst vi har en scen där han är lite sympatisk" och så hade de en sån där han får berätta trevliga minnen om Rhaegar Targeryens och hur han föredrog att sjunga framför att döda. Danny träffar Loranga i en utfyllnadsscen där han tjatar exakt samma gamla argument han redan framfört vid ett tidigare tillfälle om varför arenorna borde öppnas igen.

Sen kommer Semlan till Gråmasks hjälp, dödar en massa folk och sen ser det iaf ut som att han själv dör. Kanske gråmask också. Jag väntar tills det bekräftats i nästa avsnitt iaf.

Kontinuitet:
  • Slimie och Bronn kommer fram till Dorne.
  • Militära sparvar fängslar blommriddaren.
  • Harpyesöner dödar kanske Semlan och Gråmask.
Förväntningar:
  • Tuttar och rumpor. Fyra tuttvisare, två muttor, kanske 2-3 stjärtar och, om mina ögon inte lurades, två snoppar. TVÅ SNOPPAR! TVÅÅÅÅ SNOOOOPPPAAAAR! Det är mer snopp per avsnitt än något annat avsnitt hittills!
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Det är rätt osäkert om nån av dem dog, men det var isf lite knall-fall över det, så hyfsat oväntat faktiskt.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Jag räknar inte snack om grayscale, och "snack om visioner" är också för lite. Så typ... Inget alls? När får vi se vad som händer med Bran? Det är ju ett av de få intressanta spåren nu.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja. Som synes hände det nästan inget i avsnittet.
  • Daenerys är världens sämsta härskare. Hon fortsätter med det, ja. Nu genom att vara helt oförmögen att argumentera. Loranga må komma med fåniga traditionalist-konservativa argument, men hon sätter sig ju liksom bara på tvären och kommer inte med några relevanta argument alls.

Attachments

Mundo

Myrmidon
krank;n119794 said:
Sen upptäckte manusförfattarna (eller Martin) att "Shit, vi tänkte ju döda Semlan snart, bäst vi har en scen där han är lite sympatisk" och så hade de en sån där han får berätta trevliga minnen om Rhaegar Targeryens och hur han föredrog att sjunga framför att döda.
Hallå där! Vad sa vi om säsong fem? Om något verkar skitdumt/krystat, så kan du räkna med att det är manusförfattarna.
Det är sent och jag är trött, men imorgon kommer jag posta och berätta för dig varför säsong fem skrevs av Hitler och Stalin.

Bolongo

Herr Doktor
krank;n119794 said:
När får vi se vad som händer med Bran? Det är ju ett av de få intressanta spåren nu.
Ja, alltså, jag vet inte om detta egentligen räknas som en spoiler, eftersom de gick ut offentligt med det innan säsongen spelades in, t.o.m., men för säkerhets skull:

Bran är inte med alls i säsong 5. Detta beror på att seriemakarna speedade upp tempot i hans story i s4, så nu hade de inget kvar. Även om Martin talat om för dem vad Bran ska göra i bok 6-7, så är det tydligen för tidigt för honom att komma in igen.

Mundo

Myrmidon
Okey! Då kör vi!

krank;n119794 said:
Tyrion är förbannat smart när han lägger manken till.
Är Tyrion på väg in på "gilla"-listan igen? Hela den här storyn är såklart trams, för övrigt, men jag vill inte berätta hur för det kan spoila. Låt oss säga bara att Göran och Tyrion inte är ute och seglar själva i stora vida världen, helt enkelt...

krank;n119794 said:
Slimie och Bronn åker handelsmannabåt till Dorne. Där hittas de av soldater, som de slår ihjäl. De har ett lite roligt samtal där de snackar om föredragna sätt att dö och de sånger folk skulle sjunga om dem när de där. Och ja, varje gång Bronn snackar om sånger så tänker jag "Up on the roof..."
Bara för att understryka det redan nu så jag slipper upprepa mig själv genom varenda satans avsnitt som händer i Dorne. Kommer du ihåg för länge sedan, i säsong två, när Tyrion skickade Myrcella till Dorne? Eftersom Myrcella är av kungligt blod så skickade de såklart med en livvakt också. Arys Oakheart, från The Kingsguard.

Det är hans skuldra man ser uppe till höger. Det är han som storyn i Dorne ska handla om. Jamie åker aldrig dit och definitivt inte Bronn, som mer eller mindre har försvunnit helt i böckerna efter Tyrion drar iväg. Arys är dock borta i serien, de hade nog glömt att de satte honom på den båten.

krank;n119794 said:
Oberyns tjej går till sina... döttrar? Adoptivdöttrar? Allierade badassians? ...och gnäller om att Oberyns brorsa inte vill starta ett totalt onödigt krig för att hämnas den död Oberyn skaffade sig genom att vara en jävla klantröv. Vilka de nu är så tycker de att krig låter bra. Det framkommer att de vet att Slimie är i landet, så nu blir det race mot Marcella.
Oberyns paramour, Ellaria Sand, träffar Oberyns döttrar. En är hennes egen men de övriga är från andra kvinnor. Där ska vara sju stycken och de har alla olika planer på hur de ska jävlas med Lannisters, men här får de alla personligheterna som krävs för att göra en serie långfilmer av typen Charlies Änglar.

Om vi ger scenen en extra analys så inser vi dessutom hur dubbelt korkad den är. De har alltså träffat en kapten som berättar att Jamie Lannister tagit sig in i landet. Tacksamt, kanske man kan tycka? Nej, istället gräver vi ned honom i sanden och häller en massa skorpioner på honom.

Okey, tänker den förundrade Krank. De kanske är psykopater som gillar att döda folk? Nej, för att hälla skorpioner på honom var aldrig tänkt att döda honom. Istället var det tänkt att hålla honom där för en cool reveal innan de kastar ett spjut i huvudet på honom. Hur fattigt hade det inte varit om de skulle göra sin coola reveal, dragit av hinken och sagt typ "Hahaha, kolla vem vi hittade!" också är han skitdöd där under, för en av de typ femton skorpionerna bestämde sig för att sticka honom i näsan.

krank;n119794 said:
Cersei skickar Lord Tyrell med Meryn Fucking Trant till Braavos för att fixa schysstare villkor för banklånet. Tydligen har banken mage att kräva återbetalning, och vi vet ju sedan tidigare hur bra koll familjen Lannister har på ekonomi. Bravo, liksom. Braavo, rentav. =)
Det här händer inte, Cersei är alldeles för paranoid och ilsken för att låta Tyrell sitta med i lillrådet. Hon hatar/fruktar Tyrells, men visst, det är en schysst kompromiss. Skicka iväg honom istället för att dra in nya karaktärer som kan bli svåra att hålla reda på.

Gillar skarpt att du äntligen börjat titulera Meryn Fucking Trant på rätt sätt.

krank;n119794 said:
Sen gör hon så att högstesparven blir militär ledare och får kung Tummen att återskapa Faith Militant, som tydligen är beväpnade religiösa styrkor, fristående från kungen. Sen skickar hon dem mot blomriddarn. Margarin blir sur och pressar Tommen att få blomriddarn frisläppt. Cersei svär sig fri och högstesparven vägrar träffa kungen. Margarin blir sur och sticker till Olenna. Eller möjligen ska hon skicka brev till henne. Jag minns inte. Allt jag minns från den scenen är typ YAY OLENNA WOOOOH.
Fjanterier, såklart. Återuppväckandet av kyrkan är inte ett republikanskt konvent i USA, det finns faktiskt en doktorin bakom religionen som inte bara går ut på "Åh vad vi inte gillar bögar!". Vi ska ta ett snabbt snack om Loras Tyrell här.

* Loras har två stycken bröder i böckerna så det fanns aldrig ett hot mot Tyrells maktposition om han inte gifte sig.
* Loras går med i the kingsguard(det som Tywin hotade med i förra säsongen), förmodligen för att kunna skydda Margery mot tokjävlen Joffrey om något dåligt skulle hända.
* Loras är inte med en enda mening i böckerna deklarerad som homosexuell. Det är däremot antytt, och några av de som läst böckerna tolkar han inte ens som det. Det starkaste antydningen som finns kommer från en scen där han pratar om Renly, och säger "“When the sun has set, no candle can replace it.” Inte så troligt att han då omedelbart åker och horar med manliga prostituerade alltså.
* Loras är allmänt känd för att vara grym på att vara runt kvinnor. Han är ung, snygg och bra på att åka turneringshäst, såklart vet han hur han ska bete sig runt kvinnor också. Han är prince charming, helt enkelt.
* Loras ska inte ens vara i kings landing när det här händer.

Så, nu fick jag det ur mig.

krank;n119794 said:
Det här med att ha en tokhomofob religiös armé utanför kronans kontroll kommer ju inte alls att komma tillbaks och bita Cersei i muttan när de börjar tänka lite närmare på det här med hur många blonda barn det finns i familjen Lannister/Gris. Jag menar, att döma av vad de skrev efter Tummen så vet de ju redan om att drottningen brukar bumpa fuling med sin brorsa så...
Ett beslut som Cersei tar och det är dåligt? Var inte löjlig!

krank;n119794 said:
Uppe i norr försvarar Mellistanten Shireen inför hennes mor. Jonte skriver brev och tigger män från lite olika håll, bland annat lord Bolton. Sen försöker Mellistanten förföra Jonte för att få honom att hänga med till Winterfell. Jonte nekar Mellistanten, vilket är rätt schysst givet att INGET ANNAT JÄVLA HANDJUR VERKAR KUNNA HÅLLA SNOPPEN I BYXORNA NÄR HON ÄR I NÄRHETEN. Det är en rätt låg ribba, kan jag tycka, "inte ligga med allt man kommer åt", men Jonte är en av tydligen ganska få västeråsbor som kan klara biffen. Inte utan att först tafsa lite tutte, men ändå. Sen är det lite coolt att Mellistanten säger "You know nothing Jon Snow" till honom.
Inget påhitt här som stör "the overall plot". Selyse (Shireens mamma) är en riktig pärla.

krank;n119794 said:
Sansa går i gravgångarna under Winterfell och tänder ljus. Lillfinger kommer och snackar om att Stannis troligen kommer att piska skiten ur Boltons snart, och rädda henne. Och om inte, så måste hon manipulera Simon. Fet risk, Simon är ju helt wack och lär inte vara så lättmanövrerad som Lillfinger verkar tro - och dessutom tror jag att han överskattar Sansas manipuleringsförmåga. Men tro mig, ingen blir gladare än jag om Darth Sansa förutom en dödsball garderob också plötsligt blivit en brud med agens och kompetens. Däremot är det ju lite synd om hon ska förlora oskulden till ett rövhål som Simon Bolton. Eller OK, jag tycker egentligen inte man ska romantisera eller mytologisera alltför mycket kring oskuld så vafan.
Tja alltså... Sansa ska ju vara i the Vale, ha en egen agenda och lära sig game of thrones... Fuck this shit! Dock ger den lite important snicke-snack om att Rhaegar (ska vi kalla han Råger? Ja, med den stavningen) kanske inte kidnappade och våldtog Lyanna såsom historierna förtäljer.

krank;n119794 said:
Guldmaskklädda harpyesöner fixar bakhåll på unsullied. De får redigt med pisk, trots att Gråmask använder alla sina hjältepoäng. Sen upptäckte manusförfattarna (eller Martin) att "Shit, vi tänkte ju döda Semlan snart, bäst vi har en scen där han är lite sympatisk" och så hade de en sån där han får berätta trevliga minnen om Rhaegar Targeryens och hur han föredrog att sjunga framför att döda. Danny träffar Loranga i en utfyllnadsscen där han tjatar exakt samma gamla argument han redan framfört vid ett tidigare tillfälle om varför arenorna borde öppnas igen.

Sen kommer Semlan till Gråmasks hjälp, dödar en massa folk och sen ser det iaf ut som att han själv dör. Kanske gråmask också. Jag väntar tills det bekräftats i nästa avsnitt iaf.
Ytfyllnads-scener? Sa någon säsong 5? Fjant och fjant, såklart. Dock stämmer det att Loranga kommer och tjatar på Daenerys typ tolv gånger i veckan om att öppna the fighting pits igen, men det sker "off-screen" i böckerna dock.

En annan sak som gjort tittare (läs: mig) förbannade är hur elit-soldaterna som tränats sen de var i princip gamla nog att gå på pottan själva blir mördade i klasor av arga tjockisar med guldmasker. Vad hände med att slåss med sköldmur? Vad hände med "They learn to master the short sword before they are given the honor the train with the spear"?

I böckerna så dödas unsullied genom att skäras ned av sex, sju pers när de står på vakt ensamma, inte på mindre slagfält inne i staden.

Sen har Semlan beskrivits som typ den mest badass av alla fighters i hela serien...

"Even now I could cut through the five of you like carving a cake...!"

Och får vi se honom slåss och vara badass efter det? Nä. Det går fyra säsonger och sen slåss han i en smutsig gränd. Fjanterier I say, fjanterier! Chekovs gun as fuck on this guy!

krank

Ja, alltså, jag vet inte om detta egentligen räknas som en spoiler, eftersom de gick ut offentligt med det innan säsongen spelades in, t.o.m., men för säkerhets skull:
Jag läste inte spoilern, men BARA saker som händer I SERIEN betraktas som spoilerfria. Jag skiter fullständigt i vad "de" "gått ut med" eftersom jag inte läser på de ställen där de går ut med saker eftersom jag tycker att sånt innebär spoilers och varför skulle jag utsätta mig för sånt frivilligt?

Mundo

Myrmidon
krank;n119946 said:
Jag läste inte spoilern, men BARA saker som händer I SERIEN betraktas som spoilerfria. Jag skiter fullständigt i vad "de" "gått ut med" eftersom jag inte läser på de ställen där de går ut med saker eftersom jag tycker att sånt innebär spoilers och varför skulle jag utsätta mig för sånt frivilligt?
Spoilern är extremt minor. Typ "Danerys kommer äta gröt i säsong 5" nivå av spoiler.

kloptok

Pensionerad astrolog
Mundo;n119956 said:
Typ "Danerys kommer äta gröt i säsong 5" nivå av spoiler.
Meh, det är ju inte med i böckerna! Ännu ett exempel på när serieproducenterna fått för fria tyglar.

krank

Alltså. Jag är så jävla, jävla glad över att jag bara har fem avsnitt kvar nu. "Bara". Den här säsongen är verkligen så jävla dålig. Eller stryk det, den är helt enkelt förbannat medioker. Hade den åtminstone varit rejält dålig, typ fylld av brölande machon eller så, så hade det åtminstone varit något att klaga på. Nu är det ju BARA utfyllnad och meh.

Jag har alltså sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 5. Jag har alltså lagt 45 timmar på det här projektet hittills, give or take. En normal lärar-arbetsvecka alltså.

Misandria vakar över Gråmask som är skadad men inte död. Gråmask vaknar och pratar om att han skäms för sitt misslyckande, men mest skäms han för att han var rädd när han fick kniven i sig. Han var rädd för att han inte skulle få se Misandria igen. Naaw. Sött. Sen pussas de, och det är ju på tiden.

Danny är arg för att Semlan är död. Fabio föreslår att hon ska dra tillbaks sina styrkor till pyramiddistriktet och fortifiera sig där, och sedan expandera och spola ut råttorna systematiskt. Hon följer istället hans tidigare råd och samlar ihop ledarna för de rikaste familjerna och börjar mata dem till drakarna. Vilket ju verkar skitkonstruktivt. Misandria får henne på andra tankar dock, och hon bestämmer sig för att öppna arenorna igen, samt gifta sig med Loranga. För jag är helt säker på att de slavar som redan är superpissed på henne för att hon högg huvudet av deras representant blir ÄNNU gladare på henne om hon gifter in sig bland de före detta slavmästarna. Hon är verkligen skitbra på diplomati och på att vara en bra härskare, Danny. Eller inte.

Sam och Aemon snackar om Danny, om hur ensam hon måste vara och så. Sen kommer Jonte och ber Aemon om råd. Han har ett svårt beslut framför sig där många riskerar att bli arga. Aemon ger honom rådet att bara göra det - många hatar honom ändå, och med ledarskap följer impopulära beslut.

Det Jonte gör är att han gör en deal med Rödskägg - inte om att han ska böja knä, utan om att han ska hämta vildlingarna och släppas in till söder om muren och ges land där. Rödskägg är skeptisk men går med på det. Jonte visar verkligen framfötterna här. Han höll käften stängd i princip hela avsnittet. Utom när han faktiskt hade något att säga då, men ni fattar ju också att "stängd käft" är en metafor at this point.

De andra nattvakterna är, föga förvånande, oresonliga och dumma i huvudet. De är nämligen idioter som vuxit upp i en hederskultur, där "hämnd" är en acceptabel motivation till att göra saker. Typ som i vår kultur då, alltså. De kan inte tänka sig samarbeta med vildlingar eftersom yadda yadda krig i tusentals år. De lyssnar såklart inte när Jonte påpekar att nattvakten knappast varit några änglar de heller. Fan, Snöjonte - the great peacebringer. Hursomhelst verkar de iaf lyssna lite när han pratar om att de faktiskt måste välja mellan att alliera sig lite med vildlingarna eller slåss mot dem när de blivit iszombies. I den här scenen växer Stannis lite, genom att vara språkfascist och rätta "less" till "fewer". Jag ogillar STannis, men jag kan inte låta bli att gilla hans språknazism. Han kan liksom inte hjälpa det.

Sen rider Stannis iväg med sin armé. Frun och Shireen får också hänga med.

Innan han rider iväg snackar dock Stannis med Sam om "dragonglass", alltså obsidian. Om att de måste räkna ut hur man slåss mot shite walkers. Men HUR SVÅRT KAN DET VARA vafan okej vi VET alltså vad vapnen är gjorda av, vi VET att vapnen dödar shite walkers och Stannis VET var man hittar mer obsidian. VAD ÄR PROBLEMET?

I den scenen ser vi också mer av Gilly som skäms över sin brist på bildning, och Sam som försöker trösta henne. Jag blir mest trött på att det ska vara så jävla synd om så många kvinnor i den här serien. Det är få män det är lika synd om.

På tal om män som det är lika synd om, så är Myranda - Simons älskarinna - sjukt svartis på Sansa och ser till att visa henne Reek, i ett försök att förstöra lite. Simon drygar och äcklar sig och allt är bara jobbigt under middagen efter det. Simon visar upp Reek och tvingar honom be om ursäkt etc. Sen snackar Bolton med Simon om hur pinsam han är och att han behöver hans hjälp att piska Stannis.

Alltså, Bolton mot Stannis, jag vet inte riktigt vem jag ska hejja på.Stannis är ju dum i huvudet, men Simon är ju medlem i Club Skeletor. Typ tillförordnad ordförande just nu rentav; det finns väl ingen annan som är riktigt lika stereotypt psyko-ond just nu va?

Brienne och Pod är också i Winterfell, och skickar meddelande till Sansa via Starklojala bybor att hon ska tända ett ljus i tornet om hon behöver hjälp.

Tyrion tjafsar, Göran styr in dem i Valyria - som är en skitcool miljö, så givetvis är de bara där i kanske fem minuter. Sen anfalls de av stenmän och måste fly. Göran smittas av grayscale.

Kontinuitet:
  • Jonte släpper rödskägg.
  • Semlan är död.
  • Stannis rider iväg från svartslottet.
  • Sansa ser Reek.
  • Göran blir av med sin båt och får Grayscalesmitta.
Förväntningar:
  • Tuttar och rumpor. En tuttvisare, två rumpor där den ena tillhör en man.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Samlan dog alltså.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt)JJävligt lite snack och jävligt lite verkstad. Men vi får se drakar iaf. De två som är fångna utan att ha gjort något fick elda riking (lär ha luktat bacon) och Drogo eller Drakon eller vad det nu var för fantasilöst namn Danny gav honom flög runt över valyria.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Japps.
  • Daenerys är världens sämsta härskare. MEN VAFAN okej hon erkänner sitt tidigare misstag men gör direkt ett nytt. Hon saknar konsekvenstänkande helt och hållet.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n120054 said:

Göran styr in dem i Valyria - som är en skitcool miljö, så givetvis är de bara där i kanske fem minuter.
Här blev jag faktiskt rätt förbannad på serien. Valyria som man hört så mycket om, så skippar fe förbi typ hela resan genom det. Fan!

Mundo

Myrmidon
krank;n120054 said:
Alltså. Jag är så jävla, jävla glad över att jag bara har fem avsnitt kvar nu. "Bara". Den här säsongen är verkligen så jävla dålig. Eller stryk det, den är helt enkelt förbannat medioker. Hade den åtminstone varit rejält dålig, typ fylld av brölande machon eller så, så hade det åtminstone varit något att klaga på. Nu är det ju BARA utfyllnad och meh.
För att glädja dig lite kan jag åtminstone berätta att första halvan av säsong fem är den värre halvan.

krank;n120054 said:
Jag har alltså sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 5. Jag har alltså lagt 45 timmar på det här projektet hittills, give or take. En normal lärar-arbetsvecka alltså.
Snick-snack. Då räknar du bara med tid du tittat på serien. Du måste lägga till tid för "hitta bra screenshot" och "skriva lång post på rollspel.nu"

krank;n120054 said:
Danny är arg för att Semlan är död. Fabio föreslår att hon ska dra tillbaks sina styrkor till pyramiddistriktet och fortifiera sig där, och sedan expandera och spola ut råttorna systematiskt. Hon följer istället hans tidigare råd och samlar ihop ledarna för de rikaste familjerna och börjar mata dem till drakarna. Vilket ju verkar skitkonstruktivt. Misandria får henne på andra tankar dock, och hon bestämmer sig för att öppna arenorna igen, samt gifta sig med Loranga. För jag är helt säker på att de slavar som redan är superpissed på henne för att hon högg huvudet av deras representant blir ÄNNU gladare på henne om hon gifter in sig bland de före detta slavmästarna. Hon är verkligen skitbra på diplomati och på att vara en bra härskare, Danny. Eller inte.
Alltså. I böckerna är Dany en skitdålig härskare men hon är inte en fullblodspsykopat. När hennes rådgivare föreslår att avrätta folk till höger och vänster för the lulz så säger hon nej. Ingen aning varför de behövde gå "full mad king" med henne och leka "burn them aaaaall!". Istället tar hon två barn från varje rik och viktig familj och har dem i sitt hushåll som upp-passare, typ cup-bearer och assistenter av olika slag. Maskerad hostage helt enkelt. Jävlas inte så jävlas inte jag tillbaka. Men hon går aldrig bananas och bränner folk till höger och vänster.

krank;n120054 said:
Det Jonte gör är att han gör en deal med Rödskägg - inte om att han ska böja knä, utan om att han ska hämta vildlingarna och släppas in till söder om muren och ges land där. Rödskägg är skeptisk men går med på det. Jonte visar verkligen framfötterna här. Han höll käften stängd i princip hela avsnittet. Utom när han faktiskt hade något att säga då, men ni fattar ju också att "stängd käft" är en metafor at this point.

krank;n120054 said:
De andra nattvakterna är, föga förvånande, oresonliga och dumma i huvudet. De är nämligen idioter som vuxit upp i en hederskultur, där "hämnd" är en acceptabel motivation till att göra saker. Typ som i vår kultur då, alltså. De kan inte tänka sig samarbeta med vildlingar eftersom yadda yadda krig i tusentals år. De lyssnar såklart inte när Jonte påpekar att nattvakten knappast varit några änglar de heller. Fan, Snöjonte - the great peacebringer. Hursomhelst verkar de iaf lyssna lite när han pratar om att de faktiskt måste välja mellan att alliera sig lite med vildlingarna eller slåss mot dem när de blivit iszombies. I den här scenen växer Stannis lite, genom att vara språkfascist och rätta "less" till "fewer". Jag ogillar STannis, men jag kan inte låta bli att gilla hans språknazism. Han kan liksom inte hjälpa det.

krank;n120054 said:
Sen rider Stannis iväg med sin armé. Frun och Shireen får också hänga med.

Innan han rider iväg snackar dock Stannis med Sam om "dragonglass", alltså obsidian. Om att de måste räkna ut hur man slåss mot shite walkers. Men HUR SVÅRT KAN DET VARA vafan okej vi VET alltså vad vapnen är gjorda av, vi VET att vapnen dödar shite walkers och Stannis VET var man hittar mer obsidian. VAD ÄR PROBLEMET?
Classic show-shit. Stannis huvudsäte är Dragonstone. Dragonstone har tre, fyra stora gruvor som man kan gräva just dragon-glass ur.

krank;n120054 said:
Alltså, Bolton mot Stannis, jag vet inte riktigt vem jag ska hejja på.Stannis är ju dum i huvudet, men Simon är ju medlem i Club Skeletor. Typ tillförordnad ordförande just nu rentav; det finns väl ingen annan som är riktigt lika stereotypt psyko-ond just nu va?
Den enda som kommer up i Simon-nivå lär vara en av Danys drakar? Men ja, just nu får du antingen heja på Japan eller Kina under andra världskriget. Båda är diktaturer, men den ena diktaturen gillar att massmörda folk för skojs skull.

krank;n120054 said:
Sansa ser Reek.
Man vet att man är nära nivån av ett filler-avsnitt till Naruto när det här är en av de "stora händelserna".

cogitare

Swashbuckler
Rymdhamster;n120062 said:
Här blev jag faktiskt rätt förbannad på serien. Valyria som man hört så mycket om, så skippar fe förbi typ hela resan genom det. Fan!

Kanske eftersom det är rent påhitt. Surprise, surprise så åker de inte genom Valyria i böckerna. Att resa därigenom är typ lika med självmord. I en parallell-sekvens i böckerna (som inte verkar vara med i serien) åker en flotta från Iron Islands i närheten av Valyria och är skrajsna som faan iirc eller styr runt det extra mycket för att det är certifierat asfarligt att vara ens i närheten av det.

Mundo kan säkert rätta mig hen verkar ha stenkoll på vad som händer i böckerna. Kanske att det är så att något party som också är borttaget från tv-serien går i närheten eller tom. igenom delar av Valyria via the ash-road eller devil-road eller vad det kallar.

Stenmännen är med i böckerna men inte alls i Valyria utan vid någon flod som leder ned mot Volantis iirc.

Cog.