Lite sen med att skriva detta... men jag har varit lite "upptagen"... spelat en massa Deus Ex Human Revolution Director's Cut igen (har fortfarande inte klarat det spelet, och glömde föra över mina senaste sparfiler (från förra året) från min gamla dator till min nya, så jag fick börja om. Men har även inte riktigt känt för att foruma så himmla mycket heller.
Jaja... GoT s06e10. Vad kan man igentligen säga
(a whole lot as it turns out... )... Vi fick tillslut se Cersei's hämnd, som hon har planerat under en längre tid, gå av stapeln. Darth Cersei has finally revealed her self, and in a spectacular way at that. Användandet av Wildfire var inte helt oväntat, för det har varit en av mina (och de flesta andras) spekulationer att Frankenstein kanske hittat gömmor av det... men det är ju svårt att faktiskt veta vad som skulle bli Cersei's hämnd förrän det händer. Och vilken hämnd på det... i ett svep göra sig av med i närheten av samtliga personer som Cersei kan tänkas ha haft något emot... rätt effektivt sätt. Är ju rätt glad över att High Sparrow är borta nu, och en stor del av Faith Millitant också.
Tycker det är synd att Margaery dog (man ser ju henne m.fl fortfarande i templet/kyrkan när den går upp och raserar i lågor, så chansen att hon överlevde känner jag är noll), för det kändes som att hon hade mer att ge... ville se hur hon tänkte hantera High Sparrow och vad hennes planer var, för hon spelade ju bara from och lydig och allt det där religösa grejset (eller antar jag i alla fall att hon gjorde, kändes så). Men jag är inte bitter... det är ju GoT trotts allt, och oavsätt vad man må tycka om en karaktärs vikt till serien, eller vad man tycker om karaktärerna i allmänhet, så är det ju en hel del omtyckta karaktärer som faktiskt dör lite då och då. Så även om det var synd att Margaery fog, så är jag samtidigt rätt ok med den.
Småungarnas mordiska framfart var rätt episkt att se... småungar kan vara rätt skrämmande ibland, specielt om de drar fram blankvapen... XD Samtidigt så fick scenen, när ungarna gav sig på gamlingen, mig att tänka på den där
"How many children/five-yearolds could you fight?" grejen. I Pycelles fall så visade sig 7 (om jag räknat rätt) vara för många... och i Lancels fall visade sig en enda unge vara för mycket... XD
Tummens hopp ur fönstret var lite förvånande. Visst, när kameran stannade kvar på det öppna fönstret medan Tummen försvann ur bild, så fick jag ju en stark känsla av att sekunderna senare skulle Tummen kasta sig ut ur det... men innan kameran stannade på fönstret sådär så hade jag inte ens en tanke på att Tummen skulle ta sitt liv.
En person undflydde ju dock Wildfire explosionen... eller ja... kidnappades innan den hände antar jag i alla fall. Septa Unella... vilket Google precis berättade för mig att karaktärens titel och namn är... Shame kvinnan. Hennes öde verkar inte särskilt lovande... minst sagt... med tanke på Köttbergets backgrund i alla fall...
Sen har vi Jamie igen... och här är en sån där scen där jag gillar honom igen... när han mer eller mindre sätter Walder Frey på plats med en verbal backhand.
Samwell kommer till himmlen... eller hans himmel i alla fall. Synd att Gilly inte får se det med honom, kanske han kan smyga in henne där vid ett senare tillfälle. Ungen har jag dock inga problem med att de lämnar utanför... sätta en sådan lös i ett bibliotek kan vara förödande för dess innehåll.
Dorne var en liten glad överaskning... lite för att Varys döck upp, men mest för att Lady Olenna verbalt backhandar mer eller mindre alla Dorne'are... XD
Brydde mig inte så mycket om han snubbens försök att få följa med Danny till Westeros... däremot så gillade jag den följande scenen med Danny och Tyrion. Bl.a för att Tyrion har äntligen fått en roll igen som han kan frodas i, där vi kan få se honom som bäst... och även för att grejer faktiskt börjar hända när det gäller Danny och Westeros. Något som jag satt och tänkte dock var
"Huh... Danny är mycket kortare än vad jag trodde... knappt längre än Tyrion... hur kunde jag ha missat det?" följt av ett
"aaah...." när han gick ner på knä och vi fick se att han stod på ett ca 30cm högt trappsteg. Ibland glömmer hjärnan att arbeta antar jag...
XD
Scenen med Walder Frey när han äter ensam kändes lite konstig till att börja med, undrade var det skulle leda någonstans. Det tog till den första gången tjejen sa "There here my Lord." innan jag fattade vad som var på gång... hade ju nästan helt glömt bort medan jag tittade på avsnittet att folk tenderar hoppa rätt stora avstånd i denna serien. Grinade lite elakt när Walder Frey fick sitt, och Arya fick sitt när hon strök av ytterligare ett namn från sin lista. >
Gillade scenen där Sansa skjöt ner Littlefingers närmande. Roligt att se Sansa stå upp för sig själv och så... jag antar det är en av de få possitiva grejerna med vad hon har varit med om. Jag är dock helt osäker på Littlefinger just nu... har ingen aning om var jag har honom. Visst, det är ju rätt vanligt att inte veta vad Littlefinger kommer ta sig till... men just nu är den på en alltime high, där jag har ingen som helst aning. Vi vet ju vad han vill ha... Tronen och Sansa, men vad han faktiskt kommer göra är ett mysterium.
Tower of Joy: Part 2: Jag har ju känt till den här teorin om "R+L=J" sedan förra hösten, då en youtube kanal som jag följer hade en av deras medlemmar titta i fatt GoT (han hade inte sätt den än... detta utspelade sig faktiskt samtidigt som Krank körde igenom serien själv... om jag inte helt och hållet har missbedömt tid... XD ). Såg det i kommentarfältet har jag för mig, någon som bara skrev "R+L=J", vilket jag googlade och en hel del "Jaha" lampor tändes för mig. Men även om detta bara har varit en teori från fansen sedan långt innan tv-serien, så har jag varit övertygad om att den "formeln" faktiskt är sann... så det var roligt att få se det bli verklighet, att Jon är både en Stark och Targaryen... vad det kommer innebära för serien vet jag inte riktigt, men det ska bli roligt att få se om det faktiskt komme spela roll... vilket jag antar det kommer, för annars så hade de ju inte lagt ner så mycket tid på att lämna en mängd hints igenom alla säsongerna av GoT.
Jons Kung'ening... Jag gillade hela scenen. Där var få grejer som jag kände att jag ville skulle hända som inte hände... och specifict då att medan alla de här adelsfolken slänger sin trohet till Jon, så ville jag att Jon skulle i slutet när han reste sig upp helt enkelt övertyga dem om att Sansa borde ta ledarskapet. Det hände ju inte, och på vissa sätt är jag ok med det, jag gillar ju Jon ändå... men på vissa sätt så hade det känts mer passande. Kanske det beror på att vi vet vad vi vet om Jon, "R+L=J", att jag känner så... but I will live. En del av det som gjorde att jag var rätt ok med det ändå är att Sansa faktiskt verkar gilla att Jon är den som får rollen som ledaren av The North.
Det absolut bästa med hela den här scenen dock (och den stor anledning till att jag är helt ok med att det faktiskt blev Jon och inte Sansa) är ju så klart Lyanna Mormont. När hon först klev in på scenen för några avnitt sedan så stal hon showen rätt rejält, och denna gången är inte annorlunda. Helt klart en av de bästa scenerna, hennes tal, i avsnittet tycker jag. Och återigen så är det någon, Lyanna, som layeth the smacketh down... och verbalt backhandar en hög med surmulna adelsmän som är långt mycket äldre än henna. Det här avsnittet har varit överfult med verbala backhands, och laying the smacketh down, och det är awesome! På det så känns det på något sätt passande att Lyanna Mormont är den som höjer upp Jon, for hon har ju fått sitt namn från Jons mor Lyanna Stark... och det känns, jag vet inte... det klingar rätt på något sätt. Dessutom, som jag sa innan, ungar är ibland skrämmande, Och Lyanna Mormont har en sån där stål i sin ryggrad som gör att man borde vara rädd för henne... XD
Och som jag sa tidigare, så får vi vänta och se vad Littlefinger tar sig till, han verkar inte helt nöjd alls med hur puzzelbitarna föll ut, och jag har en känsla av att Sansa kanske känner att Littlefinger kommer göra något dumt/dåligt.
Och från en "kröning" utav "The King of the North!" så går vi till en annan kröning... de sju kungadömenas nya "beskyddare", Darth Cersei... det kan ju bara sluta bra ju... eller? XD Ska bli intressant att se vad hon nu kommer ta sig till... hon har ju inte något mer att förlora längre. Visst Jamie kanske, men jag vet inte om det skulle röra henne särskilt mycket längre. Ska också bli intressant att se vilken "sida" som Jamie tillslut hamnar på här. Just nu känns inga av sidorna som helt uteslutna. Jag tror inte att Jamie kommer stanna kvar särskilt länge i livet om han faktiskt tar steget att skaffa sig ytterligare en slayer "titel" dock, det kommer antagligen förstöra honom känslomässigt rätt rejält om han tar det steget.
Och, som avslutare... Finally! Så är Danny faktiskt på väg till Westeros tillslut... det har tagit 60 avsnitt till att komma hit, och det var fan i mig på tiden. XD Jag vet inte om jag vill att Danny ska vinna per say...skulle vara ok med om hon förlorade... skulle på något sätt kännas passande... även om jag är övertygad att ramaskiet som skulle höras genom, och ut ur, internet skulle vara öronbedövande. Tycker det skulle bara vara så jäkla komiskt om efter allt detta, Dannys springandes fram och tillbaka, så förlorar hon i Westeros. XD
Jaja... det var nog allt för denna gången tror jag... kan inte komma på något annat att skriva om just nu. Ser fram emot nästa säsong, det är väl det enda. Jag är helt enkelt glad över att vi får fantasy på tv, för jag tycker där är alldeles för lite av det (tycker samma on Sci-Fi, för lite av det som kommer ut på tv ur min mening). So untill next time... Hodor!
Edit: HOLD ON! One more thing! Medan jag höll på att stänga ner mina google söktabbar för diverse grejer så kom jag till Septa Unella's tab, Shame kvinnan, och jag fick en undran över
"Vem spelar henne?"... så jag fick fram skådespelerskans namn... Hannah Waddingham... och... Wow!
Utan hennes nunnedräkt så... ja...
Det är nästan en helt annan person ju! (vilket ju tanken brukar vara när man skådespelar något ju...) XD