Hej!
Så för… tre år sedan gav jag tydligen upp det här projektet. Men! För några veckor sedan tipsade Youtube mig om att
Alley box postat en reaktionsvideo på första avsnittet av Buffy – hon är egentligen ett fan av Supernatural och de har uppehåll mitt i sista säsongen, så hon bestämde sig för att kolla på Buffy under tiden.
Det var himla roligt att se hennes reaktioner – att se någon upptäcka Buffy, ospoilat, för första gången är litegrann som att få vara med och se avsnitten med fräscha ögon själv också. Tydligen är jag inte ensam om att gilla det – i dagsläget får hon $2257 i månaden
via den Patreon hon satte upp efter att ha blivit ombedd av några av oss. Jag är med och bidrar, för jag vill se hennes reactions utan dröjsmål =) Men ja, tanken att nån sitter och drar in 20 papp på att titta på två Buffy-avsnitt i veckan är rätt kul.
Hur som helst: Jag tänkte att när hon sett Ted så ska jag ta och börja parallellkolla, så då kan jag väl lika gärna köra lite trådnekro här?
Om jag tänkt efter lite så hade jag väntat – nu såg jag
S02E12 – Bad Eggs utan att ha sett hennes reaktion. Det kanske förstör lite när jag väl ska kolla på henne sen? Jag tror att jag kanske väntar och ser avsnitten efter henne framöver. Jag kommer i varje fall ligga nån vecka minst framför det ni ser offentligt på hennes youtubekanal. Patreon, som sagt.
Iallafall.
Det här är ett ganska ordentligt monster-of-the-weekavsnitt. Gänget utsätts för den där märkliga grejen att "ta hand om ett ägg och låtsas att det är en bebis" som verkar vara, eller ha varit, en så vanlig grej i amerikanska skolor. Åtminstone amerikanska skolor på film… Eller nåt. jag känner hur som helst inte alls igen det. Det visar sig att äggen är monster som äter folks energi och sen gör viljelösa zombies av dem, som styrs att gräva upp mamma-monstret ur jorden…
Jag vet inte om jag är för korkad för att greppa symboliken här? I vanliga fall brukar monsterdelen vara med som ett sätt att symboliskt förstärka tonårsupplevelse-delen men här känns det mer som att de bara spann vidare på ett kul koncept. Och fatta mig inte fel nu, det ÄR ett kul koncept. Men jag föredrar nog när det finns en starkare symbolism; som frat boysen med deras one-eyed snake, eller robot-pappan från 50-talet med 50-talskvinnosynen.
Xander-Cordie-grejen får en hel del fokus här och det är tydligt att de börjar nå en punkt där de måste "shit or get off the pot" – de skulle behöva bestämma vad deras förhållande är, vad det ska vara, vad de vill egentligen.
Relationen mellan Buffy och hennes mamma försämras också ordentligt genom avsnittet, och den deprimerande grejen med Buffy som "framtidslös" hamras hem rätt rejält. Hon accepterar att hon har ett öde som slayer och att det kommer att fucka upp allting, ställa sig i vägen för allting. Det är en sån där central grej i Buffy som jag fortfarande tycker serien gör makalöst bra – det ganska nyanserade porträttet av en tonårstjej som befinner sig i en omöjlig situation.
Ett rätt okej avsnitt på det hela taget. Det är inte det bästa i säsongen, och saknar Spike och Drusilla helt och hållet. Men det är helt okej.