Ja.Möller said:Sommaren böjs väl somrarna i plural?
Det är den. =)Möller said:Din utbildning ser lite muppig ut. Kan vara för att den är det ...
Min tanke var att det kanske är en sån grej man kan nämna i det personliga brevet istället. Om det nu inte magiskt skulle dyka upp 2-3 rader att skriva in det på...Möller said:Jag vet inte, jag tycker du tydligare bör poängtera att du inte är klar med lärarutbildningen men att du fortfarande studerar. Att nämna när du väntas bli klar kanske också kan pressas in.
Frågan är hur jag beskriver och får in det på ett vettigt och relevant sätt... =)Tony.M.Meijer said:Glöm inte att ta med att du har gett ut två böcker.
Bra så!Tony.M.Meijer said:Min åsikt.
Jag är fan alltid skeptisk till sånna där superord som man ska slänga in i början. Det känns alltid så floskelaktigt. Visst är det bra att få med, men hur gör man det snyggt? Jag tycker att om du ska få beskriva dig själv som "engagerad, glad och kunnig" måste du bevisa det. Eller lägga ordentlig tyngd på det. Varenda tjomme kan skriva att det är "glad" (och gör det också). Antingen bevisar du det (genom att skicka med glada tusch-teckningar, skriver världens gladaste brev) eller så skippar du det.krank said:Engagerad, glad och kunnig
Jag skulle vilja ha det mer specifikt. Mer tyngd. Vad menar du med "det mänskliga mötet" samt "träffas och växa"? I mina öron låter det som otydliga floskler / modeord som typ grå politiker brukar slänga sig med. Syftningsmässigt blir det också lite knasigt för mig. Du tycker om att träffa elever och därför tror du att du skulle passa bra på skolan.(?) Jag förstår vad du menar, men jag skulle välja något mer "rakt på" sätt att säga att du är en engagerad lärare som bryr dig om dina elever.krank said:Det finns egentligen bara en sak jag tycker mer om än mina ämnen, och det är att få ha kontakt med eleverna. Det mänskliga mötet är viktigt för mig, att få träffas och växa. Därför tror jag att jag skulle passa bra på er skola, och det är därför jag söker tjänsten som [tjänst].
Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?krank said:De senaste tre åren har jag jobbat som lärare i engelska och datorämnen vid Nynäshamns Gymnasium. Där har jag jobbat mycket med mötet mellan tekniken och människan och utforskat det estetiska i datorämnena. Jag har också knutit många kontakter, samarbetat väl med kollegor i och utanför program- och arbetsgrupp.
textmässigt: återigen ett , följt av och.krank said:Utöver det har jag också kunnat fungera som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat till när skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
Då har du precis fått en massa plats att fylla ut med allt bra du gjorde när ni bytte websystem! Wohoo! Kärnfullt med bra flyt har jag som målbild. Detta skulle jag kolla igenom generellt i hela brevet; vilka utfyllnadsord kan strykas utan att språket misshandlas?Android_IV said:Utöver det harjagockså kunnatfungerade som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat tillnär skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
Första meningen är ap-lång. Korta ned den i flera mindre meningar. Kolla , följt av och. Det du skriver om extra tid på eleverna samt flexibelt arbete är skitbra! Men även här vill jag ha mer tyngd bakom det. Skrota allt intetsägande (utfyllnadsord och allmängiltiga floskler) och fyll ut allt det bra-bra du har med exempel och tankar och tycke!krank said:Jag är lyhörd och sätter alltid eleven i första rummet; jag har lagt ner en hel del extra tid på att hjälpa elever få de betyg de eftersträvar, och ser det som en självklarhet att alltid individualisera undervisningen och arbeta flexibelt och med många olika inlärningsstilar, så att varje elev får möjligheten att lära på sina egna villkor. Jag är också alltid tydlig med vad som gäller, och brukar till exempel alltid ge tydliga betygskriterier, knutna till kursplanerna, för mina uppgifter.
Vill man ha med ungefär när du siktar på att ta din examen? Tänker att det är ett bra exempel för att visa ditt driv.krank said:Vid sidan av mitt heltidsarbete har jag också studerat minst heltid, med siktet inställt på att få min lärarexamen. Det har varit oerhört lärorikt att studera samtidigt som jag jobbat; det har lärt mig att prioritera och organisera så att allt fungerar.
, + och är också. Annars tycker jag det funkar fint som avslutning. Särskilt om du tidigare i brevet gett exempel på din sammarbetsförmåga och engagemang så blir det en lättare avslutning och påminnelse.krank said:Kort sagt; jag upplever att jag trivs i skolvärlden som fisken i vattnet, och jag tror att jag kan tillföra er skola inte bara en kompetent lärare, utan även en engagerad och samarbetssugen medarbetare.
Med vänlig hälsning
Mikael Bergström
Grejen är ju att det är lite klurigare än så. Med lite mer eller mindre korta avbrott har jag läst i Gävle från 2002 tills nu. Jag läser, as we speak, vid Gävle. Och vid Växjö.Android IV said:Jag skulle sätta ett slutdatum på studierna i Gävle (även om du sedan fortsatte på dem 2008). Eller typ skriva hur många poäng du tog då, så det blir mer tydligt hur mycket av din examen du tagit osv.
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag tänker förklara varför det står som det står: Jag ville ha ett alternativ till det fnösketorra och inte det minsta minnesvärda "hej" eller "Ansökan om tjänst" eller "Personligt brev". Mina källor säger att det är bättre att ha en mer personlig/egen grej att skriva där. Så då skrev jag vad som rent konkret sammanfattar mig som lärare - även om jag också inser att det är viss floskelvarning.Android IV said:Jag är fan alltid skeptisk till sånna där superord som man ska slänga in i början. Det känns alltid så floskelaktigt. Visst är det bra att få med, men hur gör man det snyggt? Jag tycker att om du ska få beskriva dig själv som "engagerad, glad och kunnig" måste du bevisa det. Eller lägga ordentlig tyngd på det. Varenda tjomme kan skriva att det är "glad" (och gör det också). Antingen bevisar du det (genom att skicka med glada tusch-teckningar, skriver världens gladaste brev) eller så skippar du det.
Jag menar att mötas som människor, och att växa genom att utvecklas tillsammans =) Det låter floskligt, men jag hittade inget bättre sätt att skriva det på. Svårt att konkretisera. Inte bara "träffa elever", utan "umgås med människor" och framför allt att både jag och eleverna lär oss saker av varandra. Och att man har en bra och mänsklig kontakt (i kontrast till gråneutral jag-gör-minsann-bara-mitt-jobb). Typ.Android IV said:Jag skulle vilja ha det mer specifikt. Mer tyngd. Vad menar du med "det mänskliga mötet" samt "träffas och växa"?
Det där skulle jag kunna skriva spaltmeter om, men valde att hålla det en smula allmänt för att... tja, för att det kändes som nånting man kan diskutera på en intervju. =)Android IV said:Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?
Jag tänkte; har knutit kontakter över ämnes/programgränser är det inte särdeles många lärare som gör, upplever jag. Jag har gjort det. Alltså är det en grej man kan ha med.Android IV said:"knutit många kontakter" låter också lite tamt. Vad är det för kontakter du knutit och på vilket sätt är det bra för din framtida arbetsgivare?
Det kanske man skulle kunna tycka. Så är det dock tydligen inte bland lärare... Därför tyckte jag att det var värt att skriva.Android IV said:"samarbetet väl". Behöver man ens skriva det? Det är väl liksom det minsta man kan begära av någon.
Android IV said:Har du tagit extra ansvar, varit drivande inom arbetsgrupper osv. skriv det istället. Eller beskriv vilken roll du har haft i samarbeten (generellt eller specifikt).
Men om min brist på pain-in-the-assighet är en av mina största tillgångar? =) Eller alltså, att jag är sådär extra trevlig, samarbetsvillig och följsam att jag aktivt bidrar till synergi och positivt arbetsklimat.Android IV said:Att du inte är en pain-in-the-ass framgår av dina referenser.
Fast då låter det ju som att det enda jag gjorde som teknisk resurs var att hjälpa till med Schoolsoft, medan det egentligen bara är ett litet konkret exempel bland många. Återigen den här "snuttifieringen"; "jag har hjälpt till att planera placeringen av skrivare, hjälpt kollegor att ta bort virus från datorn, tipsat om vettiga webtjänster till kollegor, scannat in och skrivit ut bilder när det behövts, servat datorer som gått dåligt, haft adminkillarnas förtroende att agera lokal administratör och lägga in mjukvara som behövs för mig eller andra"... Det blir liksom konkret, men antingen blir det såpass få exempel att det bara känns utfyllnad, eller så blir det så mycket att ingen vettig läsare orkar igenom stycket...Android IV said:textmässigt: återigen ett , följt av och.
Sedan skulle jag skala bort så många utfyllnadsord som möjligt. Typ stryka följande:
Då har du precis fått en massa plats att fylla ut med allt bra du gjorde när ni bytte websystem! Wohoo! Kärnfullt med bra flyt har jag som målbild. Detta skulle jag kolla igenom generellt i hela brevet; vilka utfyllnadsord kan strykas utan att språket misshandlas?Android_IV said:Utöver det harjagockså kunnatfungerade som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat tillnär skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
Står i CV't, men kan för all del ha med det här också.Android IV said:Vill man ha med ungefär när du siktar på att ta din examen? Tänker att det är ett bra exempel för att visa ditt driv.
Är inte det underförstått att om man fixar 150% studietakt vid sidan av 100% jobb så kan man organisera och prioritera?Android IV said:Exakt hur (och varför) har detta lärt dig att prioritera och organisera? Skriv det!
Eller blir det bättre av att jag skriver att jag typ gör långa attgöralistor och ser till att alltid bocka av fem saker varje dag, att jag strukturerar upp mina uppsatser från rubriker till punktlistor till text?
Android IV said:Så, det var mina tankar. Take it or leave it. Väldigt mycket är dock beroende på personliga preferenser. Jag har en viss "stil" när jag skriver formellt; jag vill ha det enkelt, rakt på och logiskt/rationellt. Typ som att skriva en lab-rapport eller nått. Tycker du annorlund, go for your preferences. Jag har varken empirisk data eller rocket-science att backa upp mitt tyckande med. Om det är något du tänker på, vill opponera dig emot eller diskutera så shoot. Jag går till kojs nu. Lycka till med jobbsökandet!
Jag har nog en aningen mindre formell stil, åtminstone vad gäller personliga brev. Tror jag. Eller, mitt mål är inte att läsaren ska känna "wow, vilken rationell typ" utan "wow, vilken engagerad, flexibel och kunnig människa"... Jag får känslan av att det dyker upp en hel del, vad ska man säga, "grå" personliga brev. Såna som är rakt igenom formella, så att säga. Och jag är inte riktigt säker på om såna lämnar något bestående intryck. Målet här är ju att bli ihågkommen, så att de kommer ihåg en sen när de funderar på vilka de ska kalla till intervju.
DU har en del språkliga poänger och jag ska se om jag åtminstone kan överkomma min motvilja mot snuttifiering för att peppra med lite mer konkreta exempel iaf =)
Ju mer du konkretiserar desto mer försvinner av ev. floskelvarningar. Genom att konkretisera (antingen bara en förklarande mening eller exempel) visar du att det finns mening bakom vad du skriver och att det inte bara är något du dragit ur röven hux-flux. Hmmm, som du säger svårt att koknkretisera. Kan räcka med något om att lära sig av varandra och varför det känns så jävla bra.krank said:Jag menar att mötas som människor, och att växa genom att utvecklas tillsammans =) Det låter floskligt, men jag hittade inget bättre sätt att skriva det på. Svårt att konkretisera. Inte bara "träffa elever", utan "umgås med människor" och framför allt att både jag och eleverna lär oss saker av varandra. Och att man har en bra och mänsklig kontakt (i kontrast till gråneutral jag-gör-minsann-bara-mitt-jobb). Typ.
Du behöver inte klargöra exakt varje fall, men genom att lägga till ett skäl till varför du tycker "det estetiska i datorämnen" är intressant och liknande får det mer tyngd. För att liksom visa att det verkligen finns något bakom det jag säger, att det inte bara är lösa ord.krank said:Det där skulle jag kunna skriva spaltmeter om, men valde att hålla det en smula allmänt för att... tja, för att det kändes som nånting man kan diskutera på en intervju. =)Android IV said:Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?
Genom att gruppera fnågra få exempel på vad du gjort så visar du på din bredd. Flera isärdragna eller enstaka exempel låter snuttigt. Jag skulle göra ett stycke som handlar om hur 1337 du är på datorer och där lägga in 2-3 exempel på vad du gjort (typ schoolsoft, on-demand-printing, jag-inte-vad). Det blir lite av en 1+1=3 effekt.krank said:Problemet med att ge konkreta exempel är att det blir så jäkla snuttifierat. Det blir nästan nere på individnivå och specifika tillfällen, och för mig låter sånt alltid som "jahaja, hade han inget annat att komma med". När jag lite längre ner säger att jag hjälpte till när vi gick över till Schoolsoft, så får jag nästan känslan av att läsaren tycker "jaha, och det var allt? Gjorde han inget annat tekniskt"? Lite som när man listar sommarjobb i CV't... =)
Jag tycker de här delarna är bra! Jag skulle typ försöka vaska ned det till cirkus en mening var och föra in. Återigen, genom att ge en glimt av dina bakomliggande tankegångar ökar du nyfikenheten och visar att det verkligen finns tanke/hjärta bakom.krank said:Mötet mellan teknik och människa handlar ju helt enkelt om just förhållandet mellan tekniken och människan. Allmän uppmuntran till elever att inte vara rädda för tekniken och inte sätta alltför stor tilltro till den. Att visa upp teknik och vara engagerad och visa att det är roligt och coolt och viktigt. Att diskutera grafiska interface och målgrupper när man går från att vara producent till att vara konsument av mjukvara.
Det estetiska i datorämnen tyckte jag också kändes så konkret det blir utan det blir väldigt långt. Hur man skriver snygg kod, återigen interfacedesign och målgrupper, vad som skiljer en snygg hemsida från en ful och en fungerande från en ickefungerande. Att jag till exempel hela tiden liknar programmering vid bildämnet eller vid något verkstadsämne och inte håller med om att det skulle vara en fortsättning på matematiken.
Gruppera det tillsammans med annat som har med samarbetsförmåga att göra och förtydliga att ämnes-/programöverskridande kontakter/samarbete är bra (och gärna med ett kort exempel på det) om det är vad du är ute efter. Om du bara vill säga att du "är en hyvens kille och kommer överrens med andra lärare", tja då kanske det får stå som det gör. Men imho lite tamt på något vis.krank said:Jag tänkte; har knutit kontakter över ämnes/programgränser är det inte särdeles många lärare som gör, upplever jag. Jag har gjort det. Alltså är det en grej man kan ha med.Android IV said:"knutit många kontakter" låter också lite tamt. Vad är det för kontakter du knutit och på vilket sätt är det bra för din framtida arbetsgivare?
Där tycker jag att du har en mycket bättre beskrivning på din samarbetsförmåga. Genom att väldigt enkelt svara på "varför" ger man automatiskt mer tyngd åt vad man skriver. "Jag är jävligt duktig på att samarbete. <för att> Skolans huvuduppgift är att eleverna ska gå ut därifrån som kunnigare och bättre människor, något som är en omöjlighet om det inte finns ett solitt samarbete mellan skolans samtliga anställda". Eller nått.. (nu blir det ju per automatik floskel så fort jag skriver något eftersom jag inte kan något om / har engeagemang för skolan). Men förstår du vad jag är ute efter?krank said:Men om min brist på pain-in-the-assighet är en av mina största tillgångar? =) Eller alltså, att jag är sådär extra trevlig, samarbetsvillig och följsam att jag aktivt bidrar till synergi och positivt arbetsklimat.
Lokal administratör = skitbra. Ta med det. Sen är det 1+1=3 effekten som gäller. Ett stycke om din datorkompetens > blås in 2-3 korta exempel på vad du gjort. Ju kortare och mer kärnfullt du skriver, desto mer mening kan du få in på din A4:a.krank said:Fast då låter det ju som att det enda jag gjorde som teknisk resurs var att hjälpa till med Schoolsoft, medan det egentligen bara är ett litet konkret exempel bland många. Återigen den här "snuttifieringen"; ".... haft adminkillarnas förtroende att agera lokal administratör och lägga in mjukvara som behövs för mig eller andra".
Ta bara med saker som är bra för din framtida arbetsgivare. Varför är din förmåga att organisera och prioritera bra för ditt jobb? På vilket sätt påverkar det ditt arbete? Att-göra-listor kan få vara med för att ge en personlig touch "ha ha, rolig kille den där Krank, du vet han med att-göra-listorna!"krank said:Är inte det underförstått att om man fixar 150% studietakt vid sidan av 100% jobb så kan man organisera och prioritera?
Eller blir det bättre av att jag skriver att jag typ gör långa attgöralistor och ser till att alltid bocka av fem saker varje dag, att jag strukturerar upp mina uppsatser från rubriker till punktlistor till text?
Håller med. Men det har egentligen inte med formalitet att göra. Snarare floskel-itet. "Dynamisk, flexibel, engagerad" etc. är ord som alla använder. Om man bara använder de orden utan att visa hur man är flexibel och varför det faktiskt är bra upprepar man bara samma klyscha som alla andra ( = bara en i mängden = mindre chans för intervju).krank said:Jag har nog en aningen mindre formell stil, åtminstone vad gäller personliga brev. Tror jag. Eller, mitt mål är inte att läsaren ska känna "wow, vilken rationell typ" utan "wow, vilken engagerad, flexibel och kunnig människa"... Jag får känslan av att det dyker upp en hel del, vad ska man säga, "grå" personliga brev. Såna som är rakt igenom formella, så att säga. Och jag är inte riktigt säker på om såna lämnar något bestående intryck. Målet här är ju att bli ihågkommen, så att de kommer ihåg en sen när de funderar på vilka de ska kalla till intervju.
Peppra på med konkreta exempel! Men se till att gruppera dem kring ett stycke som handlar om en av dina egenskaper (sammanhållningen mellan exemplen av-snuttifierar dem. De måste inte heller vara jätte-snuttiga och på individnivå, hitta exempel som är bredaa/generella men också specifika (t.ex. bättre att visa din höga kvot godkända elever än att börja skriva om "Börje som alla pratade om som ett förlorat fall men.."). De skall tjäna som tyngd/bevis för vad du skriver. 1+1=3.krank said:DU har en del språkliga poänger och jag ska se om jag åtminstone kan överkomma min motvilja mot snuttifiering för att peppra med lite mer konkreta exempel iaf =)