Nekromanti Kranks jobbartråd #1

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Det kändes bra...

Fast vill vi verkligen att folk ska kunna skapa privata grupper och forum hur som helst?

Har det inte varit snack om elitism, segregering och svårigheter för nybörjare att "komma in"?

Skulle inte sådana problem öka om folk skapade egna forum och bjöd in de de gillade och höll sina diskussioner privat där istället för på det öppna forumet?

--

Jag säger inte att jag inte tycker det ska gå att skapa privata forum, men jag tror man måste tänka sig för.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mina 5 ören...

Jag tycker att varje spelgrupp ska ha ett eget forum där man kan diskutera det som rör spelgruppen. Det har inte med elitism att göra utan det är nästan ett krav för att Rollspel.nu ska ersätta telefon/mail/egna forum som det primära organiseringsverktyget (vilket ska locka hela spelgrupper hit).

Däremot finns det en poäng, och jag tror att det krävs någon slags moderator som kikar på spelgruppsforumen också. Att diskutera vilket spel som ska spelas härnäst eller det coola som hände på spelmötet senaste ska vara ok, att diskutera vilka forumiter man ogillar och hur man bäst tillagar en makaroner ska inte vara det. Typ. Se det som ett use case. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Mina 5 ören...

Naturligtvis ska samma regler gälla för de privata forumen som för privata meddelanden, alltså inga personangrepp och dylikt (vilket ju knappast efterlevs bland PM eftersom ingen regelbundet söker igenom sådana. Egentligen borde en lämplig redaktör kanske söka efter diverse förolämpningar och namn bland folks PM, men det kanske bara jag som är överdrivet pessimistisk?). Däremot tycker jag det bör vara helt fritt fram att diskutera hur man ska koka makaroner. Så länge man inte bryter mot några regler ser jag inte varför man ska stoppa några ämnen när det inte stör någon (vilket det ju gör på öppna forum).

Ram

Skev

Håller med. Det känns lite knas om ett privat forum skulle få en mer styvmoderlig behandling än det öppna OT-forumet...

Ackerfors

Alas, your rapids!

Fast det som inte har med spelgruppen att göra finns det andra forum till. Vill man diskutera makaronkokning finns det ju ett OT-forum, och så vidare. Det privata forumet ska ju inte ta trafik från de andra forumen, det vore i min enkla mening jättedåligt.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja. Men jag tror, för enkelhetens skull, att det gör sig bäst som riktlinjer, alltså en rekommendation att man inte bör ta saker på de privata forumen som kunde ha platsat på de öppna. Att faktiskt gå in och moderera privata forum för att en diskussion skulle kunna hållas någon annanstans känns inte så väldigt motiverat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idag har jag gjort lite nytta. Jag upptäckte (genom att, öh, folk pratade om det i vrållådan) att om man byter språk till engelska på sin visning av sidan, så står ignorerade användare som det elaka "moron" istället för det mer neutrala "ignorerad" som vi har i den evsnska översättningen.

Så jag gjorde det uppenbara: Jag bytte "Moron" mot "ignored".

Det gjorde givetvis vissa forumiter lite arga, men eftersom åtminstone en del av sagda forumiter har mig på sin ignorelista, något jag tycker är ungefär lika moget som att stoppa fingrarna i öronen och ropa "bingobingobingo" när nån pratar med en, så kom jag på att jag nog skiter fullständigt i deras åsikt i frågan.

Om någon kan motivera varför det ska stå "moron" istället för "ignored", feel free to gnäll. Men motivera gnället, ffs.

Dimfrost

Special Circumstances
Du inser hur lätt det är att skylla på att du inte vill stå som * moron * själv i vrållådan, va? :gremlaugh: Det är väl i och för sig lite onödigt att ändra, för innan du skrev det här lär det inte ha funnits särskilt många som hade engelska som språkval och alls var medvetna om ignoregrejen, men visst, det är klart det inte går att argumentera för att det ska stå något radikalt annorlunda (men sannare!) på engelska.

Dessutom har vi ju snackat om det i vrållådan förr. Det är bara du som inte har varit uppmärksam.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Den första översättningen gav »idiot« på svenska, så jag ändrade det. Missade dock att ändra den engelska språkfilen.

Jag tycker m.a.o. att du gjorde helt rätt.

Gardener

Champion
"Moron" är med i originalspråkfilerna pga ett misstag. Killen som redigerade dem använde det på sin egen site och missade att byta tillbaka när dom skulle paketeras för den stabila releasen av forumsystemet.

Personligen ser jag inte problemet, det är ju inte den som blir ignorerad som ser nånting. Det är ju bra en kul grej, för att muntra upp lite.

Anders Åstrand

Swordsman

Ackerfors said:
Jag tycker att varje spelgrupp ska ha ett eget forum där man kan diskutera det som rör spelgruppen. Det har inte med elitism att göra...
Där håller jag med dig.

Vad jag syftade på var att det alldeles säkert kommer dyka upp grupper som inte är spelgrupper, men som är ett gäng på forumet som vill ha ett privat forum för att diskutera och bjuda in utvalda.

Jag kan dock ha fel.

Det låter faktiskt lysande med moderatorer som, precis som man flyttar trådar som ligger fel i publika forum, flyttar ut trådar som inte är direkt spelgruppsrelaterade ut i rätt ämnesforum.

--

Det här är inget jag ämnade diskutera. Jag kommer släppa det nu. Jag ville bara nämna det för att belysa en risk.

Johan K

Gammal & dryg
Hur går det med med byggandet ?

Hur går det med byggandet av sajten ??
Kommer det någonvart ?

/ Johan K, som hoppas på att resten av sajten snart kommer till liv.

krank

Re: Hur går det med med byggandet ?

Johan K said:
Hur går det med byggandet av sajten ??
Kommer det någonvart ?

/ Johan K, som hoppas på att resten av sajten snart kommer till liv.
Nya temat: Dante måste skissa klart, så kan jag bygga temat utifrån hans skiss. Han bestämmer, jag gör =)

Artikelsystemet: Mest bara Gardener som har kompetensen, skulle jag tro. Och Gard har mycket att göra.

Bloggar: Nedprioriterat till fördel för artikelsystemet, av uppenbara skäl.

Spelgruppssystemet: Vi väntar på ny rtelease från de som jobbar med modulen, för den utvecklar vi inte själva.

Något annat du undrar över?

Gardener

Champion

Bloggar ska ingå i nästa stora version av forumsystemet. Och är för övrigt rätt lätt att installera i artikelsystemet när vi väl får upp det.

Det har väl inte hänt så mycket mer på artikelsystemsidan. Jag har spenderat en del tid med att uppgradera mina Joomla-tillägg till Joomla 1.5 på sistone. Det borde väl kanske kunna hjälpa Rollspel.nu till viss del också, ifall det är saker vi kommer använda. Dessutom blir jag bättre och snabbare på att hacka saker, vilket alltid är en fördel.

Har jobbat lite mer på användardokumentation av Joomla, samt på en artikel om att utveckla till Joomla. Ingen av dem är direkt klar än dock, men det kommer.

Har även kollat upp lite om en ny variant att stödja integration mellan artikelsystemet och forumet. Jag kommer gå över till att koda en plugin för JFusion, då det verkar som om det ska fungera bättre än det vanliga sättet.

Har även gjort en uppgradering av en annan Joomla-site till v1.5 där jag lärde mig en del. Så jag ska göra ett nytt försök till uppgradering av Rollspel.nu:s gamla system. Fast troligen kommer jag i slutändan ändå att få koda ett eget importscript.

Men i stort sett så väntar jag också på att det ska finnas någon site att jobba mot. Känns rätt meningslöst att koda något ifall det ändå inte finns någon sidstruktur eller design.

krank

Gardener said:
Men i stort sett så väntar jag också på att det ska finnas någon site att jobba mot. Känns rätt meningslöst att koda något ifall det ändå inte finns någon sidstruktur eller design.
Så vi väntar alla på att Hans Högvördighet Dante den Förste ska få loss något vi kan arbeta mot =)

Ingen press, ingen press...

Johan K

Gammal & dryg

Tackar för svaren Krank. Då är iaf jag med på vad som händer & sådant.

Något annat du undrar över?
Naee, inte just nu iaf. Återkommer isåfall, om det skulle vara något mer.

/ Johan K, som är grymt utråkad & slö för tillfället.

Johan K

Gammal & dryg
Så, vad händer ?
Har det hänt något spännande ?

/ Johan K,som är nyfiken på vad som händer bakom kuliserna.

Johan K

Gammal & dryg
Hur går det får er ??
Var längesedan man hörde nått ifrån dig Krank & resten av redaktionen ?? Finns det någon möjlighet om att ni kan läcka lite vad som händer hos er ??

krank

Johan K said:
Hur går det får er ??
Var längesedan man hörde nått ifrån dig Krank & resten av redaktionen ?? Finns det någon möjlighet om att ni kan läcka lite vad som händer hos er ??
Tja, jag har mest sysslat med att föra in lite smågrejer jag hittat som tickets, så att Gardener kan titta på dem vid tillfälle. Annars väntar jag mest i godan ro på att Dante ska få för sig att göra klart vår nya design så att jag kan göra om denna design till ett fungerande tema.

Sedan har jag haft en del annat för mig också, men det är ingen ursäkt...

Jag har hållit lite koll på modulen GroupJive, och alldeles nu upptäckte jag att det kommit en ny version. Det betyder att jag ska försöka hitta tiden under veckan att testa den nya versionen för att se om den funkar för våra syften... Men allt sånt är egentligen bara lek tills Dante fått ur sig något.

Gardener

Champion
Jag väntar ju på nån sorts struktur i systemet innan jag börjar föra över all gammal information. Men jag kanske ska försöka föra över alla gamla artiklar redan nu och behålla den gamla strukturen. Då kan man bygga om strukturen via Joomlas gränssnitt, och vi behöver inte vänta på en till sak för att få till nya versionen.

Nu vet jag inte när jag ska få tid att göra nåt sånt iofs...