Hej!
Jag kanske skulle försöka då. Få se hur bra det blir. Jag tänkte försöka täcka de absolut mest grundläggande delarna. Hjälp gärna till.
Hur man lyckas med saker: Som redan skrivits gäller 1d20 + modifikation över (eller lika med, gäller generellt) svårighetsgrad för att lyckas, oavsett vad som gäller. Vad som är modifikation och vad som är svårighetsgrad varierar dock: om du skall slå på någon är det 1d20 + din attackbonus över motståndarens AC. Om du skall lyckas med ett saving throw gäller 1d20 + din save modifier över save difficulty. För skills gäller 1d20 + skill modifier över svårighetsgrad. I vissa situationer finns det en formel för svårighetsgrad, annars får DM sätta en svårighetsgrad (runt 10-15 brukar vara basen för en medelsvår uppgift).
Stats: Alla varelser har sex grundegenskaper: strength, dexterity, constitution, intelligence, wisdom, charisma. Där har man ett värde mellan 3 och 18, modifierat för vilken ras man är. Alver, t.ex., har +2 dexterity och -2 constitution. Från dessa stats räknar man sedan ut modifiers. 10 eller 11 ger modifier på 0, och varje grupp med två upp eller ner ger +/- 1 i stat modifier, så att 3 ger -4, 8-9 ger -1, 14-15 ger +2, och 18 ger +4. Dessa påverkar i sin tur andra värden: Dex modifier läggs till på reflex save, initiative, attack bonus med avståndsvapen och armor class. Str modifier påverkar attack bonus i närstrid och skada. Con modifier läggs till på hit points per level och fortitude save. Int påverkar antalet språk och antalet skill points du får, wisdom styr will save. Dessutom läggs modifikationerna till modifier på alla skills (varje skill har en stat knuten till sig).
Klasser: En rollperson har ett antal levels of experience. Dessa får man beroende på hur mycket XP man har. Varje av dessa levels lägger man på en klass. I grunden finns elva klasser, barbarian, bard, cleric, druid, fighter, monk, paladin, ranger, rogue, sorcerer, wizard. Varje level av dessa ger vissa bonusar, som base attack bonus, extra hit points av en viss tärning (d4 för wizards, d6 för rogue, d12 för barbarian osv), save modifiers, och diverse förmågor knutna till vilken level man har i just den klassen. Dessa summerar man bara. Fighter får +1 base attack bonus för varje level, medan wizards får en varannan. Har du tre fighter-levlar och två wizardlevlar, har du 3+1=+4 i base attack bonus. Samma sätt räknar man med saves. Förutom detta får man en extra statpoäng att sätta ut i en valfri stat på level 4 och var fjärde level därefter. Man får också en feat på level 1 och 3, och var tredje level därefter. Mer om detta senare.
Skills: Grundiden är att man får ett antal skill points att sätta ut, beroende på vilken intelligence man har och vilken klass man just levlat i. Dessa får man sedan sätta ut i ett antal olika skills. Vissa klasser är bättre på vissa skills än andra klasser. De kallas class skills och cross-class skills. En class skill ger 1 skill rank för varje skill point, medan det kostar två skill points att köpa en rank i en cross-class skill. Man kan maximalt köpa experience level + 3 ranks i en class skill, hälften så många i en cross-class skill. En wizard har lättare att bli bra på spellcraft-skillen än en fighter. Sedan lägger du på modifiern för den stat som skillen är knuten till, för att få din skill modifier. Alltså: Zot har 4 ranks i spellcraft, och en Intelligence på 16 (dvs stat modifier +3) = spellcraft skill modifier +7. Om Zot skall lyckas med ett spellcraft-check skall han slå 1d20+7 över eller lika med svårighetsgraden för slaget. Det verkar komplicerat, men man vänjer sig. Dessutom finns det mesta av infon på rollformuläret, matten är inget du behöver räkna med i strid.
Feats: Regler är till för att brytas, och det gör du med feats i D&D. Varje feat är en egenskap du skaffar dig, som låter dig bryta mot reglerna på ett speciellt sätt. Man får en feat till att börja med på level 1, en extra om man är human. Därefter får man en på level 3, och var tredje level därefter. Det finns olika typer av feats: fighter feats, metamagic feats, item creation feats. De är lite olika: fighters får massvis med feats, men får bara välja feats som har direkt med strid att göra för dessa bonus feats. Item creation låter magiker och präster göra magiska föremål. Metamagic är lite mer komplicerade, men man kan säga att varje sådant låter en förändra spells man kastar på ett visst sätt, och i gengäld blir det lite svårare att kasta spellen. Exempel på feats är t.ex. dodge, som gör att en viss fiende får svårare att träffa dig, cleave, som låter dig slå ett extra slag om du hugger ned en fiende, still spell, som gör att du inte behöver röra dig för att kunna kasta spells.
Strid: Om det blir strid så räknar man först ut initiativet för de inblandade. Detta är 1d20 + dex modifier. Detta ger en ordning för de inblandade, som sedan följs. Den som står i tur har möjlighet att göra en standard action och en move-equivalent action, två move-equivalent actions, eller en full-round action och ett 5' step. En move-equivalent action är t.ex. att röra sig sin base move, för en olastad människa 30'. En standard action är t.ex. att göra ett anfall, eller kasta en spell. En full-round action är t.ex. att använda alla de anfall man kan göra på en runda (man får möjlighet att göra fler när man blir tuffare), eller vissa specialmanövrar. För att anfalla någon i närstrid slår man 1d20 + base attack bonus + str modifier lika med eller över målets armor class (10+dex modifier + modifikationer för rustning och sköld). Om man träffar gör man vapnets skada + str modifier. Man kan dessutom göra critical hits: om man slår 20 (eller lite lägre med vissa vapen) med tärningen för att anfalla får man slå om. Träffar man då, så multipliceras skadan med 2 (eller mer för vissa vapen). Detta kan göra brutalt ont (runt 40 poäng för en ogre med stor yxa...). En annan viktig sak är att om man står och gör andra saker i strid (som att kasta spells, eller dricka potions, eller rör sig bland fiender hur som helst), så får ens fiender i närheten göra extra anfall mot en, s.k. attacks of opportunity.
Jag tänker inte gå in på vad klasserna och raserna innebär, eller hur spells fungerar, för det är lite för komplicerat för den här utläggningen. Men som avslutning kan sägas igen att rollformuläret sköter det mesta av konstigheterna. Under strid är bokföringen lättskött. All data man behöver finns redan tillgänglig. Det ser bara jobbigt ut. =) Kommentarer?