Nekromanti Kraschkurs i D&D

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hej hallå och sånt där. Många sådana där spelföretag släpper ju korta lightversioner av sina spel så att man kan greppa grundmekaniken innan man köper spelet, och jag undrar om något liknande, eller kanske en sammanfattning av regelsystemet finns till D&D. Jag har spelat Everquest, och det var förvirrande nog med feats, skills och bonusar hit och dit och jag vet inte vad. Jag greppade aldrig riktigt regelkärnan (och då har jag ändå faktiskt läst AD&D2 Players Handbook en gång i tiden) dock. Jag har ingen lust att ge mig på att köpa alla de där dyra D&D-böckerna (eller för den delen printa Dunder och Drakar) utan att veta vad jag ger mig in på. Så, finns det nån sammanfattning eller light-version av spelet man kan kolla in? Eller skulle någon kanske kunna drista sig att skriva ner något sådant?

/Jonas, skriver förvirrat
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Det finns ett D&D adventure game, som kostar runt 100 som är en inkörsport.

D&D är mer komplicerat än AD&D på grund av den stora mänden regler och riktlinjer den innhåller jämfört med sin föregångare. De har förenklat grunden och sen laddat på med modifikationer och utökningar. Sammanfattning är svårt, då jag inte vet vad du fattar och vad du inte fattar. Grunden är färdighet + tärningsslag mot svårighetsgrad.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Som den gode Daniel påpekar så finns det "D&D: The Adventure Begins" att tillgå, även om den är tämligen out-of-print vid det här laget. Senare i år kommer WOTC att släppa "Dungeons & Dragons Basic Set" som väl kommer att ha en förenklad (eller i alla fall nerskalad) version av D&D-reglerna.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
eller för den delen printa Dunder och Drakar
Va?! Jag som trodde alla utan att tveka skrev ut varje ny version av mina 300-sidiga PDF:er. :gremgrin:

Annars har jag ju gjort en miniverson av SRD:n enligt samma mall som gamla D&D Adventure Game (nu saligen avsomnat). Jag kallar den Dunder&Drakar, Äventyrsspelet och du hittar den på min sajt.

Jag är inte så säker på att det kan kallas en sammanfattning, men en light-version är det. Väldigt lätt.

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Man kan också...

...åka på GothCon och spela Dungeon of Doom, som absolut är en krasch-kurs i D&D.

Hoppas vi i alla fall. :gremlaugh:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
När jag tänker efter...

...kanske vi kan ha rollpersonsgenereringspass på GothCon också. Kan det vara av intresse?

M.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Hej!

Jag kanske skulle försöka då. Få se hur bra det blir. Jag tänkte försöka täcka de absolut mest grundläggande delarna. Hjälp gärna till.

Hur man lyckas med saker: Som redan skrivits gäller 1d20 + modifikation över (eller lika med, gäller generellt) svårighetsgrad för att lyckas, oavsett vad som gäller. Vad som är modifikation och vad som är svårighetsgrad varierar dock: om du skall slå på någon är det 1d20 + din attackbonus över motståndarens AC. Om du skall lyckas med ett saving throw gäller 1d20 + din save modifier över save difficulty. För skills gäller 1d20 + skill modifier över svårighetsgrad. I vissa situationer finns det en formel för svårighetsgrad, annars får DM sätta en svårighetsgrad (runt 10-15 brukar vara basen för en medelsvår uppgift).

Stats: Alla varelser har sex grundegenskaper: strength, dexterity, constitution, intelligence, wisdom, charisma. Där har man ett värde mellan 3 och 18, modifierat för vilken ras man är. Alver, t.ex., har +2 dexterity och -2 constitution. Från dessa stats räknar man sedan ut modifiers. 10 eller 11 ger modifier på 0, och varje grupp med två upp eller ner ger +/- 1 i stat modifier, så att 3 ger -4, 8-9 ger -1, 14-15 ger +2, och 18 ger +4. Dessa påverkar i sin tur andra värden: Dex modifier läggs till på reflex save, initiative, attack bonus med avståndsvapen och armor class. Str modifier påverkar attack bonus i närstrid och skada. Con modifier läggs till på hit points per level och fortitude save. Int påverkar antalet språk och antalet skill points du får, wisdom styr will save. Dessutom läggs modifikationerna till modifier på alla skills (varje skill har en stat knuten till sig).

Klasser: En rollperson har ett antal levels of experience. Dessa får man beroende på hur mycket XP man har. Varje av dessa levels lägger man på en klass. I grunden finns elva klasser, barbarian, bard, cleric, druid, fighter, monk, paladin, ranger, rogue, sorcerer, wizard. Varje level av dessa ger vissa bonusar, som base attack bonus, extra hit points av en viss tärning (d4 för wizards, d6 för rogue, d12 för barbarian osv), save modifiers, och diverse förmågor knutna till vilken level man har i just den klassen. Dessa summerar man bara. Fighter får +1 base attack bonus för varje level, medan wizards får en varannan. Har du tre fighter-levlar och två wizardlevlar, har du 3+1=+4 i base attack bonus. Samma sätt räknar man med saves. Förutom detta får man en extra statpoäng att sätta ut i en valfri stat på level 4 och var fjärde level därefter. Man får också en feat på level 1 och 3, och var tredje level därefter. Mer om detta senare.

Skills: Grundiden är att man får ett antal skill points att sätta ut, beroende på vilken intelligence man har och vilken klass man just levlat i. Dessa får man sedan sätta ut i ett antal olika skills. Vissa klasser är bättre på vissa skills än andra klasser. De kallas class skills och cross-class skills. En class skill ger 1 skill rank för varje skill point, medan det kostar två skill points att köpa en rank i en cross-class skill. Man kan maximalt köpa experience level + 3 ranks i en class skill, hälften så många i en cross-class skill. En wizard har lättare att bli bra på spellcraft-skillen än en fighter. Sedan lägger du på modifiern för den stat som skillen är knuten till, för att få din skill modifier. Alltså: Zot har 4 ranks i spellcraft, och en Intelligence på 16 (dvs stat modifier +3) = spellcraft skill modifier +7. Om Zot skall lyckas med ett spellcraft-check skall han slå 1d20+7 över eller lika med svårighetsgraden för slaget. Det verkar komplicerat, men man vänjer sig. Dessutom finns det mesta av infon på rollformuläret, matten är inget du behöver räkna med i strid.

Feats: Regler är till för att brytas, och det gör du med feats i D&D. Varje feat är en egenskap du skaffar dig, som låter dig bryta mot reglerna på ett speciellt sätt. Man får en feat till att börja med på level 1, en extra om man är human. Därefter får man en på level 3, och var tredje level därefter. Det finns olika typer av feats: fighter feats, metamagic feats, item creation feats. De är lite olika: fighters får massvis med feats, men får bara välja feats som har direkt med strid att göra för dessa bonus feats. Item creation låter magiker och präster göra magiska föremål. Metamagic är lite mer komplicerade, men man kan säga att varje sådant låter en förändra spells man kastar på ett visst sätt, och i gengäld blir det lite svårare att kasta spellen. Exempel på feats är t.ex. dodge, som gör att en viss fiende får svårare att träffa dig, cleave, som låter dig slå ett extra slag om du hugger ned en fiende, still spell, som gör att du inte behöver röra dig för att kunna kasta spells.

Strid: Om det blir strid så räknar man först ut initiativet för de inblandade. Detta är 1d20 + dex modifier. Detta ger en ordning för de inblandade, som sedan följs. Den som står i tur har möjlighet att göra en standard action och en move-equivalent action, två move-equivalent actions, eller en full-round action och ett 5' step. En move-equivalent action är t.ex. att röra sig sin base move, för en olastad människa 30'. En standard action är t.ex. att göra ett anfall, eller kasta en spell. En full-round action är t.ex. att använda alla de anfall man kan göra på en runda (man får möjlighet att göra fler när man blir tuffare), eller vissa specialmanövrar. För att anfalla någon i närstrid slår man 1d20 + base attack bonus + str modifier lika med eller över målets armor class (10+dex modifier + modifikationer för rustning och sköld). Om man träffar gör man vapnets skada + str modifier. Man kan dessutom göra critical hits: om man slår 20 (eller lite lägre med vissa vapen) med tärningen för att anfalla får man slå om. Träffar man då, så multipliceras skadan med 2 (eller mer för vissa vapen). Detta kan göra brutalt ont (runt 40 poäng för en ogre med stor yxa...). En annan viktig sak är att om man står och gör andra saker i strid (som att kasta spells, eller dricka potions, eller rör sig bland fiender hur som helst), så får ens fiender i närheten göra extra anfall mot en, s.k. attacks of opportunity.

Jag tänker inte gå in på vad klasserna och raserna innebär, eller hur spells fungerar, för det är lite för komplicerat för den här utläggningen. Men som avslutning kan sägas igen att rollformuläret sköter det mesta av konstigheterna. Under strid är bokföringen lättskött. All data man behöver finns redan tillgänglig. Det ser bara jobbigt ut. =) Kommentarer?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
Re: Dungeons & Dragons Adventure Game

Det har varit "out-of-print" ett bra tag nu, men det innebär ju inte att det inte kan finnas exemplar kvar i butikerna. Speciellt i Sverige är det nog en långsamsäljare.

/Mikael
 
Top