Jag gillade artikeln i senaste Fenix om spel i rollspelsvärldar.
(Generiska artiklar ftw)
Särkilt med tanke på att jag redan klurat fram just ett sådant spel, ett kortspel som ska hanteras med ett eget subsystem, och helst ska spelet ha en egen "personlighet". Det är skrivet för Earthdawn men kan relativt enkelt konverteras till andra spel.
Ok så här ser det ut:
Kratan: den Barsavianska kortleken
Den vanligaste typen av kortlek i Barsaive är en så kallad Kratan. Den består av 72 kort, ett kort för varje Passion och 12 onumrerade kort av varje element; jord, luft, vatten, eld och trä. Samtliga Passioner tillhör ett element utan att vara rangordnade.<table border=1><tr><td> </td><td>Passioner</td><td>Färg</td></tr><tr><td>Jord</td><td>Garlen, Thystonius, Upandal</td><td>Svart</td></tr><tr><td>Luft</td><td>Astendar, Floranuus, Lochost </td><td>Vit</td></tr><tr><td>Vatten</td><td>Chorrolis, Jaspree, Mynbruje</td><td>Blå</td></tr><tr><td>Eld</td><td>Dis, Raggok, Vestrial</td><td>Röd</td></tr><tr><td>Trä</td><td>Inga Passioner</td><td>Grön</td></tr></table>
Passioner är alltså gudarna i Earthdawns panteon. Jag har en tabell med alternativa namn på korten för att kunna använda i andra spel. Det var länge sen jag spelledde Earthdawn nu men jag funderar på att låta Kratankorten dyka upp i Shadowrunvärlden, men då har Passionernas ursprungliga namn glömts bort:<table border=1><tr><td> </td><td>Passioner</td><td>Färg</td></tr><tr><td>Jord</td><td>Modern, Krigaren, Makaren</td><td>Svart</td></tr><tr><td>Luft</td><td>Älskarinnan, Atleten, Rebellen </td><td>Vit</td></tr><tr><td>Vatten</td><td>Krämaren, Livgivaren, Domaren </td><td>Blå</td></tr><tr><td>Eld</td><td>Härskaren, Gisslaren, Förrädaren </td><td>Röd</td></tr><tr><td>Trä</td><td>Inga Passioner</td><td>Grön</td></tr></table>
Det finns alltså 15 svarta, vita, blå och röda kort, men bara 12 gröna kort. De flesta kortspel som spelas med en Kratan brukar dock behandla Passionerna som en egen färg.
Galna Passioner brukar inte vara märkta med namn på korten, och istället för en bild av respektive Passion finns på dessa tre kort bara en mörk siluett på röd bakgrund. En person som äger en ”komplett” Kratan med Dis, Raggok och Vestrial namngivna och avbildade betraktas med extrem misstänksamhet.
I handeln finns det naturligtvis ett stort spektrum av kvalité på kortlekarna. En mycket enkel lek av dålig kvalitet kostar 10 Sp. En mycket vacker kortlek av exklusivt och hållbart material kan kosta ända upp till 1000 Sp.
Spel om pengar är vanligt förekommande men det rör sig nästan alltid om små summor. Det få som är villiga att satsa stora belopp med tanke på att det i en magität värld finns många sätt att påverka utgången i ett parti. Det förekommer även större turneringar med olika former av skydd mot magisk inblandning.
Celestis
Celestis är det vanligaste spelet i Barsaive. De flesta av invånarna känner till reglerna, som är avsedda för 2 till 6 spelare. I korthet går spelet ut på att Passionerna symboliskt kämpar mot varandra. Trä används för att ”ge liv” åt ett Passionkort, de övriga elementen används till anfall och försvar vilket fungerar på olika sätt beroende på varje Passions egen elementarfärg (men det behöver inte spelarna hålla reda på, reglerna är abstrakta). Att vinna ett parti Celestis med en röd Passion anses ge otur – vidskepliga spelare föredrar att ”vända korten”, dvs ge sig.
Vad behöver man för att låta rollpersonerna spela Celestis? Tärningar, 12 gröna markörer (stenar, brickor eller motsvarande) som ska representera trä, och 12 markörer (eventuellt i fyra olika färger) som ska representera Passionerna. Markörernas uppgift är att se till att varken antalet trä eller antalet Passioner i spel inte överstiger 12. Det kan också vara praktiskt med ett större antal mindre markörer för att hålla reda på jord, luft, vatten och eld, men man behöver inte skilja dessa åt, alternativt kan man hålla koll på varje spelares resursvariabel med hjälp av papper och penna.
Definitioner i Celestis:
Passion: Ett Passionkort på handen.
Levande Passion: Ett Passionkort på bordet tillsammans med 1 trä. En spelare kan ge liv åt en passion närhelst han har 1 Passion och 1 trä på handen.
Resurs: En enhet av kort med elementarfärg (svarta, vita, blå och röda), regeltekniskt behöver man inte hålla reda på vilka färger de har. Man börjar alltid spelet med 0 resurser.
Varje spelare börjar med varsin levande Passion, dvs 1 Passion ligger på bordet tillsammans med 1 trä. Det spelar ingen roll vilken Passion det är. Slå en tärning för att avgöra vilken spelare som börjar, därefter spelar man medsols i tur och ordning.
Spelaren väljer ett av följande alternativ:
• Skaffa ytterligare 1 Passion.
• Skaffa ytterligare 1 trä.
• Bygga resurser.
• Anfalla en motspelare (kostar minst 1 resurs).
Skaffa Passion: Spelaren slår färdigheten Kortspel (default: Perception) mot svårighetsgrad 8. Ett lyckat slag ger en Passion från kortleken till spelarens hand. Observera att antalet Passionkort på bordet + i spelarnas händer aldrig kan överstiga 12.
Skaffa trä: Slå Kortspel mot svårighetsgrad 8, ger 1 trä från kortleken om slaget lyckas. Trä på bordet + i spelarnas händer kan inte överstiga 12 totalt.
Bygga resurser: Slå Kortspel mot svårighetsgrad 7. Lyckat slag ger 1 resurs. En ”excellent success” ger 2 resurser.
Anfalla motspelare: Spendera valfritt antal resurser, men minst 1. Slå Kortspel mot valfri motspelares Social Defence + rank i Kortspel. Om slaget lyckas förlorar spelaren 1 levande Passion, både Passionkortet och träkortet återgår till kortleken.
Modifikationer för anfall:
+ 2 steps per spenderad resurs utöver den första.
+ 1 step per levande Passion anfallaren har totalt.
Vinna och förlora: En spelare som förlorar sin sista levande Passion är utslagen. Den spelare som är sist kvar när övriga är utslagna har vunnit.
Slut.
Varför postar jag detta? Jo, jag har inte testat det här ännu och undrar om ni ser någon uppenbar brist eller tabbe, alternativt har förslag på förbättringar. Det är framför allt två sorters förbättringar jag söker efter:
1. Förenkling.
2. Något som ökar den strategiska komponenten i spelet.
Vad säger ni? Va?
Gordeg
(Generiska artiklar ftw)
Särkilt med tanke på att jag redan klurat fram just ett sådant spel, ett kortspel som ska hanteras med ett eget subsystem, och helst ska spelet ha en egen "personlighet". Det är skrivet för Earthdawn men kan relativt enkelt konverteras till andra spel.
Ok så här ser det ut:
Kratan: den Barsavianska kortleken
Den vanligaste typen av kortlek i Barsaive är en så kallad Kratan. Den består av 72 kort, ett kort för varje Passion och 12 onumrerade kort av varje element; jord, luft, vatten, eld och trä. Samtliga Passioner tillhör ett element utan att vara rangordnade.<table border=1><tr><td> </td><td>Passioner</td><td>Färg</td></tr><tr><td>Jord</td><td>Garlen, Thystonius, Upandal</td><td>Svart</td></tr><tr><td>Luft</td><td>Astendar, Floranuus, Lochost </td><td>Vit</td></tr><tr><td>Vatten</td><td>Chorrolis, Jaspree, Mynbruje</td><td>Blå</td></tr><tr><td>Eld</td><td>Dis, Raggok, Vestrial</td><td>Röd</td></tr><tr><td>Trä</td><td>Inga Passioner</td><td>Grön</td></tr></table>
Passioner är alltså gudarna i Earthdawns panteon. Jag har en tabell med alternativa namn på korten för att kunna använda i andra spel. Det var länge sen jag spelledde Earthdawn nu men jag funderar på att låta Kratankorten dyka upp i Shadowrunvärlden, men då har Passionernas ursprungliga namn glömts bort:<table border=1><tr><td> </td><td>Passioner</td><td>Färg</td></tr><tr><td>Jord</td><td>Modern, Krigaren, Makaren</td><td>Svart</td></tr><tr><td>Luft</td><td>Älskarinnan, Atleten, Rebellen </td><td>Vit</td></tr><tr><td>Vatten</td><td>Krämaren, Livgivaren, Domaren </td><td>Blå</td></tr><tr><td>Eld</td><td>Härskaren, Gisslaren, Förrädaren </td><td>Röd</td></tr><tr><td>Trä</td><td>Inga Passioner</td><td>Grön</td></tr></table>
Det finns alltså 15 svarta, vita, blå och röda kort, men bara 12 gröna kort. De flesta kortspel som spelas med en Kratan brukar dock behandla Passionerna som en egen färg.
Galna Passioner brukar inte vara märkta med namn på korten, och istället för en bild av respektive Passion finns på dessa tre kort bara en mörk siluett på röd bakgrund. En person som äger en ”komplett” Kratan med Dis, Raggok och Vestrial namngivna och avbildade betraktas med extrem misstänksamhet.
I handeln finns det naturligtvis ett stort spektrum av kvalité på kortlekarna. En mycket enkel lek av dålig kvalitet kostar 10 Sp. En mycket vacker kortlek av exklusivt och hållbart material kan kosta ända upp till 1000 Sp.
Spel om pengar är vanligt förekommande men det rör sig nästan alltid om små summor. Det få som är villiga att satsa stora belopp med tanke på att det i en magität värld finns många sätt att påverka utgången i ett parti. Det förekommer även större turneringar med olika former av skydd mot magisk inblandning.
Celestis
Celestis är det vanligaste spelet i Barsaive. De flesta av invånarna känner till reglerna, som är avsedda för 2 till 6 spelare. I korthet går spelet ut på att Passionerna symboliskt kämpar mot varandra. Trä används för att ”ge liv” åt ett Passionkort, de övriga elementen används till anfall och försvar vilket fungerar på olika sätt beroende på varje Passions egen elementarfärg (men det behöver inte spelarna hålla reda på, reglerna är abstrakta). Att vinna ett parti Celestis med en röd Passion anses ge otur – vidskepliga spelare föredrar att ”vända korten”, dvs ge sig.
Vad behöver man för att låta rollpersonerna spela Celestis? Tärningar, 12 gröna markörer (stenar, brickor eller motsvarande) som ska representera trä, och 12 markörer (eventuellt i fyra olika färger) som ska representera Passionerna. Markörernas uppgift är att se till att varken antalet trä eller antalet Passioner i spel inte överstiger 12. Det kan också vara praktiskt med ett större antal mindre markörer för att hålla reda på jord, luft, vatten och eld, men man behöver inte skilja dessa åt, alternativt kan man hålla koll på varje spelares resursvariabel med hjälp av papper och penna.
Definitioner i Celestis:
Passion: Ett Passionkort på handen.
Levande Passion: Ett Passionkort på bordet tillsammans med 1 trä. En spelare kan ge liv åt en passion närhelst han har 1 Passion och 1 trä på handen.
Resurs: En enhet av kort med elementarfärg (svarta, vita, blå och röda), regeltekniskt behöver man inte hålla reda på vilka färger de har. Man börjar alltid spelet med 0 resurser.
Varje spelare börjar med varsin levande Passion, dvs 1 Passion ligger på bordet tillsammans med 1 trä. Det spelar ingen roll vilken Passion det är. Slå en tärning för att avgöra vilken spelare som börjar, därefter spelar man medsols i tur och ordning.
Spelaren väljer ett av följande alternativ:
• Skaffa ytterligare 1 Passion.
• Skaffa ytterligare 1 trä.
• Bygga resurser.
• Anfalla en motspelare (kostar minst 1 resurs).
Skaffa Passion: Spelaren slår färdigheten Kortspel (default: Perception) mot svårighetsgrad 8. Ett lyckat slag ger en Passion från kortleken till spelarens hand. Observera att antalet Passionkort på bordet + i spelarnas händer aldrig kan överstiga 12.
Skaffa trä: Slå Kortspel mot svårighetsgrad 8, ger 1 trä från kortleken om slaget lyckas. Trä på bordet + i spelarnas händer kan inte överstiga 12 totalt.
Bygga resurser: Slå Kortspel mot svårighetsgrad 7. Lyckat slag ger 1 resurs. En ”excellent success” ger 2 resurser.
Anfalla motspelare: Spendera valfritt antal resurser, men minst 1. Slå Kortspel mot valfri motspelares Social Defence + rank i Kortspel. Om slaget lyckas förlorar spelaren 1 levande Passion, både Passionkortet och träkortet återgår till kortleken.
Modifikationer för anfall:
+ 2 steps per spenderad resurs utöver den första.
+ 1 step per levande Passion anfallaren har totalt.
Vinna och förlora: En spelare som förlorar sin sista levande Passion är utslagen. Den spelare som är sist kvar när övriga är utslagna har vunnit.
Slut.
Varför postar jag detta? Jo, jag har inte testat det här ännu och undrar om ni ser någon uppenbar brist eller tabbe, alternativt har förslag på förbättringar. Det är framför allt två sorters förbättringar jag söker efter:
1. Förenkling.
2. Något som ökar den strategiska komponenten i spelet.
Vad säger ni? Va?
Gordeg