Nekromanti Kravall rollspel.

Saxifrage

Hero
Fight da power

Hmm. Om förtryckets form nu avgör revolutionens form, var ska man dra gränsen mellan en "folklig revolution" och en militärjunta som tar makten? Det folkliga stödet är förmodligen ungefär det samma i båda fallen, och metoderna är likadana. Är militärjuntan också en effekt av att deras fiender har tvingat dem att ta till våld?

Åter till rollspelet så: i alla fall i en kortare kampanj skulle den här dualismen kunna ge upphov till ett intressant dilemma för spelarna: man börjar som folkets revolutionär men inser efter hand att man slåss för en korrupt skara som snarare vill öka sin egen makt. Rollpersonerna skulle alltså få föra ett tvåfrontskrig, både mot de ursprungliga "förtryckarna" och mot de oönskade "befriarna".

(och om nämnda kravallrollspel skulle låna det allra minsta från verkligheten är det förmodligen precis i den sitsen som varje tänkande rollperson skulle hamna, men det är en parentes)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kravallrollspel

"Politiskt rollspel" kan väl även innebära att mycket av handlingen i spelet kretsar kring politiskt spel, inte nödvändigtvis i syfte att föra fram någon särskild åskådning utan enbart för att ge mer matk till rollpersnen/undvka att bli ihjälkonspirerad. Jag har haft många rollpersoner som ägnat sig åt politik utan att föra fram någon särskild ideologi (utom "mer makt till mig", då).

G

Guest

Guest

Något kan väl vara politiskt utan att för den skull stå för några särskilda ståndpunkter? I.a.f. i samma mån som något annat kan låta bli att stå för någon politiskt ståndpunkt.
Säg till exempel Debatt, ett program som definitivt behandlar politik utan att för den skull ha en egen åsikt. Förutom möjligtvis en allmänt demokratiskt.
Men kravaller brukar enligt min erfarenhet mest intressera vänsteraktivister så om det är tillåtet att gissa är han göte vänstervriden. Men vem är inte det...

Krille

Super Moderator

"Men kravaller brukar enligt min erfarenhet mest intressera vänsteraktivister så om det är tillåtet att gissa är han göte vänstervriden. Men vem är inte det..."

Jag.

Sen så brukar ju kravaller även intressera extremhögern också.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Kravallrollspel (OT)

[...] vänstervriden. Men vem är inte det...

Jag är definitivt inte det. Hurså? Normalisering av sina egna åsikter... minsann. Trodde att "vänstervridna" kunde bättre än så.

Däremot så anser jag att du har rätt i att man oftast förknippar vänstern med demonstrationer. Mycket för att radikalhögern sällan ens tillåts demonstrera, men också för att de som inte är radikala på högerkanten knappt har någon anledning till det, annat än på väl valda dagar. A la sossarnas fåniga första maj.

Och i synnerhet kravallerna är väl ett ypperligt exempel på hur onyanserad politik ofta kan bli. Få vet till exempel om varför demonstrationen ägde rum i Göteborg - bara att Göteborg var i småbitar och att en "stackare" blev skottskadad.

Så kravaller som politiskt medium är helt värdelöst, varför jag skulle tycka precis lika illa om ett spel som hade det som premiss.

Men varför blev det här inlägget så långt egentligen? Ingen aning... Jag försöker nog kompensera för någon veckas tystnad.

Simon

Swashbuckler
OT-stopp [moderering]

Det som tas upp i ovanstående inlägg ska vi inte ha en diskussion om här.

Det här är alltså en allmän uppmaning att inte göra en OT-diskussion av det här.

Rosen

Myrmidon

Något kan väl vara politiskt utan att för den skull stå för några särskilda ståndpunkter?

Universitetsteckning, ca 1994. Fly förbannad demonstrant klampar ensam omkring på en tom gata och viftar ett plakat med texten 'NEJ!'. Två killar står och sneglar på honom en bit bort.
"Men... Vad är det egentligen för sakfråga han driver?"
"Säg det. Han ser så arg ut så ingen törs fråga."

om det är tillåtet att gissa är han göte vänstervriden. Men vem är inte det...

Jag är det definitivt inte.

--
Åke

hraufnir

Swordsman

så om det är tillåtet att gissa är han göte vänstervriden. Men vem är inte det...

För att sälla mig till mängden: Jag.

Det jag egentligen tänkte säga var att de flesta egna företagare eller personer som önskar kunna tjäna pengar på sina egna produkter är i regel inte vänstervridna utan mer eller mindre öppet kapitalistiska. Det präglar alltså de flesta rollspelsmakarna på detta forum, och eftersom just detta forum är "rollspelsmakande" tror jag att en sådan åsikt är i ren minoritet här på forumet. Detta är dock ett rent antagande och bör därför inte ses som något försök till absolut sanning eller ens tillförlitlig fakta.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Men kravaller brukar enligt min erfarenhet mest intressera vänsteraktivister så om det är tillåtet att gissa är han göte vänstervriden. Men vem är inte det..."

Men Ignatius då! Du får ju inte säga sådana här saker. Genom att så tanklöst åkalla den store röde djävulen så kanske du väcker honom och får hans fruktansvärda vrede att drabba oss alla! För att inte tala om hur smittsam den röda pesten är, det räcker att ordet "vänstervriden" nämns en gång för att de svagsinta stackare som inte känner till de rätta skyddsramsorna ska gå under!

Kraveller behöver inte handla om höger och vänster bara för att de gör det i vår lilla ankdamm. De kan uppstå på grund av fattigdom, ekonomiska kriser, religion och rasförtryck. Upplopp har rentav uppstått på grund av pyramidspel. Så man kan mycket väl tjäna på att blicka bortom den traditionella höger-vänster-skalan.

G

Guest

Guest

Okej, jag hade tänkt låta bli att svara eftersom Simon bad mig att låta bli. Men jag ska försöka avsluta det här nu. Den lilla raden "Men vem är inte det..." var från början ett internskämt i min spelgrupp. Det är inte särskilt konstigt att folk på forumet inte förstår det men jag anade inte att så många skulle ta illa upp av den.
Såå, jag ber om ursäkt om någon blev förolämpad, det var ett övertramp. Och om någon mer vill säga att de inte är vänstervridna kan de ju PM mig om det.

G

Guest

Guest

Jag vet att vänster-höger är en rätt ny företelse som dessutom inte gäller alla politiska bråk. Men det jag svarade på var vilken politisk åskådning jag trodde han göte hade. Vilket såhär i efterhand känns lite dumt.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
för mycket OT och politiskt tjafs, tråden låses...

Och om någon mer vill säga att de inte är vänstervridna kan de ju PM mig om det.
precis, för nu låses tråden.

Om trådstartaren vill fortsätta att diskutera sina idéer så är han välkommen att starta en ny tråd.