Nekromanti Kravallrollspel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Shit vilken tur att ingen av oss faktiskt nappade på din förra förfrågan och faktiskt lade ned tid på att hjälpa dig. Det hade ju känts rätt snöpligt nu när du lagt det projektet på is.

Och det är just därför ingen kommer att hjälpa dig nu heller. Varför hjälpa någon som uppenbarligen inte har drivkraft nog att hålla ett projekt längre än en vecka? Varför ska någon lägga ned tid och kraft för att teckna åt dig när du ändå inte gör något av bilderna?

Och du får precis samma tips nu (även om jag tror att du bränt dina chanser på det här forumet) som senast. Visa upp något du gjort! Visa hur du hade tänkt dig ditt kravallrollspel. Tro inte att folk kommer kasta sig över ritblocket bara för att du kläcker en halvrisig idé i ett dåligt skrivet treradersinlägg på forumet.

Tre saker att tänka på i framtiden:
<ul type="square">

[*]Mindre snack, mer verkstad. Skriv ned något istället för att tro att folk skall nappa på en luddigt formulerad idé.

[*]Visa att du har koncentration nog att påbörja, fortsätta och avsluta ett projekt. Att du övergav ditt gamla projekt efter mindre än en vecka gör att du i åtminstone mina ögon framstår som hopplöst oseriös.

[*]Kör dina inlägg i en ordbehandlare. Låt oss anta att de bilder du får av någon är av en kvalitét motsvarade dina inlägg. Då skulle de se ut något i stil med det här:
*
Med andra ord; undvik felstavning, särskrivning, multipla frågetecken och använd versal i början av meningar. Om du vill att vi ska visa våra bilder i ditt spel måste du framstå som seriös (annars framstår vi som oseriösa), och det gör du inte om du inte kan skriva.
[/list]

det skulle vara väldigt snällt
Det skulle vara mer än snällt. Ren jävla välgörenhet imho.

- Vulf

* <font size="1"> Och då tror jag ändå att det tog mer kraft från mig att öppna photoshop, rita bilden, spara den, öppna ftp-programmet, ladda upp den och länka till den än vad det tog för dig att tänka ut idén om kravallrollspelet och skriva ditt inlägg. </font size>

Morgoth

Swashbuckler
Vitulv talar INTE för alla.

Vitulv gör som vanligt misstaget att tro att han talar för hela forumet. Själv minns jag tiden då jag var ny på forumet, och jag hade en extremt mycket sämre språklig sammanhållning än han göte presterar nu. Jag tycker det är skamligt att fördöma en nykomling för hans språk - han kanske är van vid diskussionsklimat där sådant språk tillhör vardagen? Chat? Andra forum?

Hursomhelst, på den tiden (och jag vet inte om det här forumet har förändrats eller vad, men på den tiden var personen som gnällde mest på mig Yassilus, och vi som känner honom vet hur extremt jävla översnäll han är) fanns det ingen big-daddy yrkesmilitär på forumet som slog sig för bröstet och satte sig på grisodlare för att försöka komma åt sin kliande stjärtpropp. På den tiden bollade jag de lökigaste idéer man kan tänka sig - ändå fick jag tecknarhjälp. Rising, tillexempel, tecknade en stor, sjysst bild till mitt projekt "Snöväktare" med all den proffsiga skärpa Rising är känd för att prestera. Allt jag behövde skriva var typ "Jag gör ett rollspel om coola duellanter på en isplanet" och så kom det en bild som på posten.

Så Vitulv, du vet ju hur man är trevlig - varför är du inte det på forumet?

Vitulv

Käften

fanns det ingen big-daddy yrkesmilitär på forumet som slog sig för bröstet och satte sig på grisodlare för att försöka komma åt sin kliande stjärtpropp.
Så Vitulv, du vet ju hur man är trevlig - varför är du inte det på forumet?
Av samma anledning som du inte är särskilt trevlig. Jag stör mig något oerhört på inlägget jag svarade på. Jag tål inte människor som liksom förväntar sig att man skall kasta sig i stoftet och hjälpa dem när de själva inte ens visar kapacitet nog att skriva ett vettigt forumsinlägg.

Det handlar inte om att vara trevlig eller inte mot grisodlare. Du om någon borde veta att jag behandlar folk efter hur de beter sig och inte efter antalet inlägg. Om jag tycker att en riddare beter sig illa så får han (minst) lika mycket skit som en grisodlare. Jag tycker att jag var rätt schysst i inlägget ovan faktiskt. Jag kunde öst på mer.

Dessutom har jag varit på forumet längre än dig. :gremtongue:

Allt jag behövde skriva var typ "Jag gör ett rollspel om coola duellanter på en isplanet" och så kom det en bild som på posten.
Och hur många bilder tror du att han göte har fått för sina inlägg? Ledsen Mogge, men den tiden är förbi. Det funkar liksom inte på det sättet. Om folk inte lär sig det fort så kommer de att bli väldigt besvikna. Visst kan jag vara lenare i truten, men ibland får man lära sig saker den hårda vägen.

Se det så här: jag ger ju i varje fall han göte något som han kan ha nytta av i framtiden. Om han verkligen, verkligen vill ha bilder till sitt rollspel så kommer han (förhoppningsvis) att ta till sig åtminstone något från mitt inlägg. Du har inte gett han göte ett skit. Du har sagt "fortsätt skriva skitdåliga inlägg så kommer du säkert få bilder ändå".

Visst, du är fan så mycket trevligare, men jag är schysstare.

Du fick en bild av mig med. Men det var för att du fyllde år.

- Vulf

Morgoth

Swashbuckler
Re: Käften

Givetvis förväntar jag mig inte att alla som kan teckna kastar sig in i tråden för att hjälpa han göte. Men jag tycker att elaka inlägg är ett pinsamt synligt symptom av att man inte har något smart att säga och att man är sur för att man inte kan hjälpa till och vara del av tråden. Man kan inte vara med i varje tråd, lika lite som man kan vara foruments centrum som allt måste förhålla sig till.

Jag tycker väl helt enkelt inte att han göte var tillräckligt provokativ för att förtjäna en tillsägning, jag tycker tvärt emot att det liknar de flesta inlägg av nybörjare som söker hjälp. Jag kände mig sårbar för att det i grund och botten är ett beteende jag kan identifiera mig väldigt mycket i. Jag kan inte lova ut någon annans teckningshjälp, men vad jag ville ha sagt var att jag är glad att du inte var (vad jag vet) aktiv på forumet när jag skrev mina inlägg av den här typen. Då hade vi nämligen inte varit vänner idag.

Och jag är egentligen inte särskilt trevlig (många tycker att jag är rätt obehaglig i min obetänksamma själviskhet, tillexempel), men när jag ser dig dissa grisodlare, är det som att se dig dissa en bit av mig. En förlägning av min själ. Det gör ont. På riktigt. I mig.

Vitulv

ett pinsamt synligt symptom av att man inte har något smart att säga och att man är sur för att man inte kan hjälpa till och vara del av tråden. Man kan inte vara med i varje tråd, lika lite som man kan vara foruments centrum som allt måste förhålla sig till.
Det där får du fanimig ta och förklara för jag gillar inte alls att du förutsätter massa saker om mig som du inte vet ett skit om. Och det är inte första gången heller .

Jag tycker väl helt enkelt inte att han göte var tillräckligt provokativ för att förtjäna en tillsägning
Och jag tyckte det. Men det handlar inte så mycket om att säga till folk som att faktiskt tro att man gör en skillnad. Jag vill i varje fall tro att han göte tar sig en funderare på hur han vill göra i framtiden. Förhoppningsvis hittar han ett projekt som han verkligen orkar hålla kvar i tills det blir klart. Om han då har den här tråden i bakhuvudet nästa gång det är dags att skaffa illustrationer så är chansen att han lyckas betydligt högre.

Och jag tror att den här tråden har en bättre chans att fastna i hans bakhuvud nu än om jag hade gullat med honom. Han tycker säkert inte om mig. Men det skiter jag i. Jag har gjort en god gärning.

Det gör ont. På riktigt. I mig.
Men shit vad melodramatisk du är. Skriv en dikt eller nåt.

- Vulf

Ymir

Liten kantbaron

Jag håller med Mogge här. Jag förstår vad du menar, Vitulv, men jag tycker det känns trist att någon ska behöva få en direkt aggressiv kommentar från dig så fort han ber om hjälp att illustrera. En annan, undertecknad, kan inte dra ett rakt streck, än mindre teckna något vettigt överhuvudtaget, och har sedan länge fått acceptera att alla rollspelsprojekt jag någonsin företar mig kommer att vara mer eller mindre råtext, oavsett hur välskrivna de är i övrigt. Jag avundas er som både kan skriva och teckna, helt enkelt, och även om jag försöker trösta mig själv med att mina bristande tecknarkunskaper kanske kompenseras av en väldigt god skrivarförmåga räcker det bara så långt. Jag kommer aldrig kunna göra ett Västmark (och inte kan jag layouta heller). Jag har aldrig fått höra att jag bör ta betalt för att hjälpa till i författandet av olika rollspelsprojekt, men så fårt någon ber om en endast liten illustration skriker du ut i högan sky att det här går minsann inte för sig, du tar ju hundra kronor i timmen. Att en timmes tecknande skulle vara särskilt mycket jobbigare än en timmes skrivande köper jag inte heller, jag har gått tillräckigt med serieteckningskurser för att veta det. Det är kanske mer av denna anledning än något annat som jag har svårt för att du alltid hoppar på alla som ber om illustrationer - det signalerar på något sätt att tecknarförmåga är mycket mer eftersökt än skrivartalang, och det gör mig ganska...bitter. Liksom...vill ingen någonsin ha mig?

Och visst, jag lär få mer betalat för rollspelsskrivande än nästan alla andra rollspelare i Sverige, så jag borde väl inte gnälla egentligen...men ändå. Om jag kunde teckna skulle jag inte heller lägga tid och möda på projekt som initiativtagaren inte kunde presentera på ett vettigt sätt och inspirera mig med, men jag skulle inte heller skrika det rakt i ansiktet på honom. Jag skulle hålla tyst och helt enkelt illustrera något som intresserade mig mer.

- Ymir, söker förståelse

Vitulv

Fast jag tror nog att du har missuppfattat mig lite. Jag värderar inte tecknarförmåga högre än förmågan att skriva. Jag säger bara att man får ungefär vad man förtjänar. Ingen duktig tecknare är särskilt sugen på att illustrera ett oambitiöst projekt. Lika lite som du vill frilansa gratis åt ett skitrollspel vill jag ägna tid åt att teckna för en person som inte har något vettigt att visa upp.

Prestation och motprestation liksom. En väl genomtänkt idé presenterad på ett seriöst och ambitiöst sätt har större chans att knyta gratistecknare till sig.

Och faktum är att du inte har så mycket anledning att känna dig bitter. Uppenbarligen är du som författare efterfrågad. Du skriver just nu moduler för Sveriges (enligt Neogames) största rollspel.

Visst kunde jag låtit bli att skrika det i ansiktet på han göte. Men han vill inte att man läser hans inlägg utan att svara på dem. Då får han nöja sig med de svaren han får.

Det här är ett ämne jag brinner för och det vore dumt att hålla igen när någon lägger upp bollen för smash.

Dessutom har du fel när du säger att jag blir aggresiv så fort någon frågar om bilder. Om personen i fråga verkligen har något att visa upp brukar jag låta det passera utan anmärkning.

- Vulf

Zaphod_UBBT

Swordsman
Om att bete sig som folk [OT]

Jag vill upplysa dig om vad jag tycker och tänker:

Du beter dig förbannat illa utan märkbar anledning. Jag antar att du är nöjd med det (precis som sist jag informerade dig om det här med att du är ett rötägg i onödan).

Du har en poäng, dock. Jag kan dock tipsa om att den nog bättre går fram om du inte formulerar den som ett glödgat rivjärn. Prova nästa gång att förklara precis samma sak som du gjorde, fast utan påhopp och översitteri. Förklara för han göte att "det finns ett problem med det du gör nu, och jag tror att...".

Det där var en blandning av tips om Hur Man Lämpligen Beter Sig och en sammanfattning av forumets sociala policy. Vidare tips om hur man gör för att själv bli en juste person:

Odla inte negativa känslor och impulser. Jag lovar, de finns kvar ändå. Om man odlar sina negativa sidor genom att ödsla energi på att förolämpa andra människor (tänker på din bild till han göte), kan jag lova att samma negativa sidor blir svårare och svårare att hålla tillbaka vid andra tillfällen.
Är det nödvändigt eller befogat att bli arg, är det helt OK. Folk ska visa vad de tycker och känner, tycker jag.

Men för din (och andras) skull kan jag rekommendera dig att inte bete dig som ett fullkomligt rövhål så fort du kan. Titta på folk som inte verkar vara allmänt avskydda och registrera vad det är de som de gör. En viktig del av det kallas för social kodex.
Det är mest för din egen skull jag säger det - vi andra kan alltid utesluta individer vi inte tycker om ur flocken.

Och, till sist - en juste social träning som man brukar köra med bråkiga dagisungar - säg nu förlåt till han göte, så blir jag stolt över dig.

Rasmus

Vitulv

Re: Om att bete sig som folk [OT]

Allvarligt talat Zaphod. Nu är du en jävla lipsill igen. Och dubbelmoralen lyser igenom så det skriker om det. Du påstår att du tycker att jag har en poäng i det jag skriver men att jag formulerar mig på ett onödigt aggresivt sätt.

Hur fan formulerar du dig själv egentligen?

"Men för din (och andras) skull kan jag rekommendera dig att inte bete dig som ett fullkomligt rövhål så fort du kan. Titta på folk som inte verkar vara allmänt avskydda och registrera vad det är de som de gör. En viktig del av det kallas för social kodex.
Det är mest för din egen skull jag säger det - vi andra kan alltid utesluta individer vi inte tycker om ur flocken."

´nuff said?

---

Läs det jag skrev i inlägget ovan och fråga dig själv om det verkligen är så elakt som du påstår att det är. Isåfall är du känsligare än nitroglycerin. Man måste faktiskt inte hälsa på folk med lovikavantar för att de inte ska få ont i händerna.

Och man måste inte brista ut i indignerad gråt så fort någon höjer rösten. Du är inte ett barn längre Zaphod.

Och vad det gäller ditt försök att göra dig överlägset lustig genom att ge tips på hur man beter sig så kan du spara på sarkasmen. Jag tvivlar på att jag är "allmänt avskydd". I vilket fall så upplever inte jag det så.

"vi andra kan alltid utesluta individer vi inte tycker om ur flocken."

Gör så.

"Och, till sist - en juste social träning som man brukar köra med bråkiga dagisungar - säg nu förlåt till han göte, så blir jag stolt över dig."

Ja visst, vad sägs om kvart i aldrigihelvete?

- Vulf

Simon

Swashbuckler
Deltråden slutar nu. [Moderering]

Inläggen i den här deltråden är OT och/eller bryter mot nedanstående stycke i ordningsreglerna och därför stängs den nu.

Att undvika
Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte. Detsamma gäller inlägg som strider mot svensk lagstiftning eller som kan uppmuntra till brott mot svensk lag. Exempel på sådana inlägg är länkar till eller uppladdning av piratkopierad programvara eller upphovsrättsskyddat material.

Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen. Det sköts bäst i personliga samtal, exempelvis via e-post eller via de privata meddelanden som finns i forumssystemet.

Låt bli att testa var gränserna går. Skulle det vara någon tvekan om det man tänker göra är tillåtet, låt helt enkelt bli att göra det. Om någon testar gränserna så uppfattas det som ett brott mot forumsreglerna.
Om något finns kvar att sägas skribenterna emellan så tas det privat. Om någon tycker att modereringen är felaktig så tas det privat med mig eller annan moderator.

/Simon, moderator

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Om att bete sig som folk [OT]

"Hur fan formulerar du dig själv egentligen?"

Men herrejisses, Vitulv. Nu slår du i luften. Hade du läst mitt inlägg och processat vad jag sa en liten smula innan du började formulera ditt mothugg, hade du troligen sett raden:

"Är det nödvändigt eller befogat att bli arg, är det helt OK. Folk ska visa vad de tycker och känner, tycker jag.

Jag menar nog att det är befogat att bli arg på någon som sprider otrevligheter runt sig obefogat och maler på som en pansarvagn när någon (försynt eller lika otrevligt) påpekar att det inte anses passande.

Jag vill gärna fortsätta min dagisbarnsliknelse - den värsta sortens bråkiga ungar på dagis lyssnar inte när man säger till dem, utan svarar "djävla fröken" och springer iväg för att sparka någon på smalbenet.

"Man måste faktiskt inte hälsa på folk med lovikavantar för att de inte ska få ont i händerna."

Näpp. Det tycker inte jag heller, och det brukar jag inte göra (eller tja, det beror väl på vad som är lovikavantar).
Vad jag däremot tycker, är att man kan 1) låta bli att säga något om man bara är ute efter att bråka. 2) Om man - som du hade den här gången - har något att säga, försöka säga det på ett sätt som inte gör andra människor ledsna, arga och upprörda.

Det där med social kodex kan jag förklara lite till:
Det fina med den sociala kodexen, det är att den är olika i olika situationer. När man befinner sig i ett sammanhang ska man bete sig på ett visst sätt för att inte väcka uppseende, och ett annat sammanhang har ett annat lämpligt uppträdande.

När man kivas och snackar med polare och folk som man är bekant med, är det OK med vilken jargong som helst, bara de andra är med på det. Men bara för att det kan vara okej att säga "djävla analpropp" till en polare när hon har lånat en penna utan lov, är det inte okej att säga "djävla analpropp" till en lärare när hon har råkat rätta ett prov fel.

På samma sätt är det OK att kivas med dem du känner här på forumet i mycket större utsträckning än att vara elak mot nykomlingar på forumet.

Är du med?

Nå, du är ju inte dum, så det är klart att du är med. Problemet med dig verkar vara att du inte är intresserad av att passa in socialt med alla, och faktiskt ofta verkar aktivt intresserad av att sätta dig på folk och fisa dem i ansiktet för ditt eget höga nöjes skull.