Nekromanti Kravspec på irpgdb/recensionssystemet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo; för att inte smutsa ner recensionstråden tar jag det här i en egen tråd.

Jag hade kunnat ta detta med enbart Gardener, men jag gillar transparens...

Såhär skulle jag vilja att systemet såg ut:

Produkter
Varje produkt har en sida/artikel.

Det bör finnas speciella fält, antingen färdiga eller som vi kan lägga in, för till exempel skapare, isbn, sidantal, genre, tradition (forge/trad/whatever) och vad man nu vill. Idealiskt vore här ett system där de fält som inte är tillagda/ifyllda döljs, och att man dynamiskt kan lägga till nya fält.

Det ska gå att skriva in flera saker i de flesta fält. (t.ex flera genrer). De saker man för in ska kunna fungera som taggar, åtminstone inom samma vält; klickar jag i presentationsvyn på "action" så ska jag kunna få en lista över alla spel som har action som en av sina genres - men inte rollspelet "Action".

Produkterna ska kunna listas och sökas efter på ett enkelt och smidigt sätt.

På produktens presentationssida visas också vilka artiklar i andra kategorier som länkats (se nedan) till produkten ifråga. I fallet recensioner visas också ett medelbetyg.

Det ska vara enkelt att föra in nya produkter, utan administratörsrättigheter.

Exakt vilka fält som behövs kan diskuteras senare.

Recensioner
Varje recension har en sida/artikel.

Recensionen kopplas alltid till en produkt. I presentationsvyn: klick på produktnamnet leder till produkten (se ovan).

Recensionen ska ha en brödtext, minst en författare och ett betyg. Författaren ska vara som en tag, dvs klickar man i presentationsvyn på författaren ser man andra recensioner som författats av samma person.

Till skillnad från alla andra fält, så fungerar inte brödtexten som en taglista.

Recensionerna ska kunna listas och sökas bland.

Det ska vara enkelt att skriva in en ny recension, utan att ha administratörsrättigheter.

Det ska gå att kommentera en recension, och vikta den genom att sätta betyg på den (tumme upp/tumme ner).

Övrigt
Det får gärna gå att skriva vanliga artiklar och tagga på samma sätt - man skriver en artikel (säg ett äventyr) till Bortom, skriver in "Bortom" i artikelns tags. I presentationsvyn sedan så klickar användaren på Bortom i artikeln och kommer till produkten, där man kan se dels recensioner och dels andra äventyr, spelledarpersoner och andra artiklar som skrivits till spelet.

Jag vet inte om det finns ett sådant system. Det här är det jag skulle vilja se. Hade jag haft tiden, orken och Joomlakunskaperna hade jag nog försökt bygga ett simpelt sånt här system själv, men det har jag inte. Att bygga sånt här från grunden är bortom min förmåga.

Men, om vi finner ett system som motsvarar hela eller delar av denna specifikation, föreslår jag att vi undersöker, diskuterar, testar och utvärderar.

Har jag glömt något viktigt ovan?