Nekromanti Kreativa Kitklubben Kvartal 1 2017

Max Raven

T12-kultist
Tillbaka från de döda? Eller en sista krampaktig rörelse innan natten sjunker?

Välkommen till WRNUs kit-klubb (informellt the People's Popular Plamo Party Front)!

I denna tråd snackar vi och postar bilder på kits (byggsatser). Det uppskattas om man lägger upp foton i ett externt galleri (t.ex. Google Photos eller Flickr) och länkar till det istället för att lägga upp jättestora bilder på forumet; när det blir många bilder blir tråden lätt både trögladdad och svåröverskådlig.

Flera av oss fokuserar på plamo, d v s kits på (mest) robotar med huvudsakligen japanskt ursprung, men andra bidrag är välkomna.

Vad behöver man?

För plamo behöver man inte supermycket:
1) En kit man ska sätta ihop (Max har mest beställt från hlj.com men det finns gott om andra affärer)
2) En vass kniv eller skalpell
3) Lite problemlösningsförmåga/möjlighet att följa instruktioner på annat språk
4) Beroende på vad man ska fixa så behöver man utöver det lim.​
Saker man kanske vill ha utöver det:
5) En avbitare eller nagelsax för att klippa loss delarna ur en sprue* - minskar tiden man ägnar åt att få loss modellen.
6) Fil/sandpapper för att minska ful deformering från klippning och snygga till delar** - en vass kniv är snabbare och snyggare om man gör det rätt, men missar kan vara dåligt
7) Färg för att snygga till modellen eller ersätta klistermärken - akryl och den andra, ej vattenlösliga, sorten ska fungera lika bra, men kombinera INTE dessa. Det finns även Gundam Markers - skaffa marker removal i så fall.​
Encyklopedi
  • Plamo - modellkit. Används för att referera till det mesta och är ett japanskt låneord av typisk sort ("Pla"stic+"Mo"del = Plamo/puramo [ ??? ])
  • Skala - Skrivs som 1/x. Som exempel: Macross-kits har bland annat skalorna 1/72, 1/100 och 1/8000, Gundam-kits ligger på 1/144, 1/100 och 1/60. I skala 1/72 blir en Macross-Valkyrie (12,68 m hög) strax under 18 cm.
  • Injection kit - formsprutad kit som är lite annorlunda jämfört med standard plast-former.
  • Grade - Används mest om Bandai-kits och refererar till detaljnivå. Sorterna är High Grade (1/144) ("bättre än standard men lite dyrare", kostar runt 100 SEK), Master Grade (1/100, runt 250-500 kronor som regel men med mycket mer detaljer), Perfect Grade (1/60, creme de la creme och kostar över 1000kr). Real Grade (1/144) är en ny typ mellan High Grade och Master Grade som lånar innovationer från Master och Perfect-kits och ligger mellan HG och MG i pris.
Övrig information
  • Serier - Vi kommer referera till en del olika serier. Evangelion, Macross, Gundam, Five Star Stories, Bubblegum Crisis och Patlabor lär komma upp.
  • Tillverkare - av dessa är några Bandai, Hasegawa och Wave - det finns fler och olika åsikter om de olika.

Max Raven

T12-kultist
Första uppdateringen jag har är att jag är färdig med Hyakuri, från Iron-Blooded Orphans.

https://goo.gl/photos/owzZsfyeM4bHg77z8

Hyakuri framförs av en pojkflickig pilot som jobbar för en underorganisation till en gangsterorganisation (Teiwaz) i IBO-universat. Maskinens standardläge är med infällda/dolda armar - det här är en höghastighetsmaskin byggd för rymd, vilket inte fungerar så lysande för huvudpersonens enhet som är betydligt mer närstridsorienterad och markenhet. Att han lyckas knocka in maskinen i en asteroid är aningen bullshit men å andra sidan är det trevligt med en rymdstrid som inte är i helt öde områden utan annat än ett par skepp. :p

Att sätta ihop kit:en tog... betydligt längre än planerat. Och mycket är målningens fel. Ja, gundam markers gör oftast målningen lätt, men den tar längre tid än klistermärken (i regel) och jag har en inövad aversion till figurmålning vilket gör att så fort något ska målas så börjar saker hända i geologiska tidsrymder. Skiftjobbet gör inte det mycket lättare att finna tid och ork att sitta med sådant - att sätta ihop kitsen är mycket mer nöje, varför den här kit:en fick klistermärken när jag tog sista sträckan med den.

Total byggtid var runt 8 timmar dedikerad tid för mig men det är inte i ett svep. En sak som jag började med var att klippa ut delar för hela partier och sidor (torson, armar, etc) och sortera dem. Om man har bra spatiallt sinne och kan gissa lite så borde det skynda på byggandet rejält ju mer man tar åt gången, mot att ta det ruta-för-ruta som jag tidigare gjort. Det skulle förklara varför en del tar 1-2 timmar för en kit - HG är inte direkt komplicerade.

Härnäst torde Graze Ein vara - jag har en halvfärdig Graze (som jag gillar designen på) men den kan vänta lite.

Max Raven

T12-kultist
Lite drygt två veckor senare har jag satt ihop några kits till.

High Grade 1/144 Graze (länk enbart för referens, bild finns med Graze Ein, nedan) satte jag ihop färdigt efter sista nattpasset. Jag hade gjort överkropp så det var höftparti, ben, jetdelar och vapen kvar.

Graze är "standardgrunt" i Iron-Blooded Orphans - vilket i det här fallet dock innebär att de är enheter som används av den militära organisation som håller solsystemet i ett strypgrepp, Gjallarhorn. De presenteras inte heller som "soldatenheter" utan de är bland det tyngsta som kan frambringas på ett slagfält - de har lånat lite tankesätt från Battletech, med lättvikts-tanks som den vanligaste enhetstypen, och på andra änden trumfar rymdslaggskepp mechsen. Sedan dyker självklart en drös mechs upp men det är i regel få mot andelen tanks och infanteri.

Så vad jag säger är att medan huvudpersonen i sin Gundam (en person med neurala implantat i en av 72 artefakter från det stora kriget som ledde till att Gjallarhorn tog kontroll) ger Graze-enheter däng... Så betyder inte det att de är svaga in-universe. Det finns väldigt få Graze-piloter som dyker upp, alla är kompetenta med någorlunda viktiga roller.

Jag är överlag nöjd med figuren. Den ser ut som att någon tagit Mamoru Naganos Five Star Stories mechs och korsat dem med Gundam Wings Leo (en annan grunt-enhet, dock gjord av explodium). Fotklackarna hjälper till att ge den en graciös profil som ser lite väl oskyddad ut i torson men äh, den är cool. En nackdel är att den är aningen omständig att posera - benen verkar inte vilja böjas nog för att jag ska få den i en snygg pos på temat "på knä och skjutandes" men det är inte omöjligt att jag missat något.

... Jag har faktiskt en drös Grazes - jag tror jag har varje variation i första säsongen, och jag har två av den vanliga - så det blir fler Graze-enheter längre fram. I och med andra säsongen tror jag de är utfasade, men jag har en Reginlaze på väg som nog är nästa generation.

Total byggtid var ungefär 4 timmar - jag höll mig till klistermärken och mot slutet så klippte jag loss samtliga sprues och pusslade lite med instruktionerna som referens. Jag upplevde det som snabbare än att leta på sprue men det är lite subjektivt.

Graze Ein
Medan en Graze är Gjallarhorns basenhet så har den vissa begränsningar. Till skillnad från huvudpersonerna så använder inte Gjallarhorn neurologiska/cybernetiska implantat - motiverat med att teknologin är dåligt förstådd men framförallt att det är tabu efter det stora kriget som nästan förintade mänskligheten i backstoryn. Graze Ein är "slutbossen" för första säsongen (som förvisso är mer politik med robotstrider inslängt)... och någon bryter mot tabun när de ordnar fram den. Så: Större (prototyp), styrd av (möjligen psykotisk) pilot med bland annat neurala cybernetiska implantat.

Graze Ein är Grazes konceptuella motsvarighet till Psycho Gundam (från Zeta Gundam) - medan den är något mindre än Psycho Gundam är den fullpackad med vapen och ändå en och en halv Barbatos höjd. Den är... Stor. Inte Big Zam- eller Devil Gundam-massiv, men rejäl på ett sätt som inte riktigt märks ordentligt förrän jag ställer den bredvid andra mechs i samma skala. Till skillnad från andra Graze-enheter har den i regel sitt "scanning-öga" (eller vad det nu är) öppet i princip hela tiden och i röd färg, för extra ondskefull effekt.

Jag gillar den, men är mer förtjust i andra varianter av Graze. Men - bigger is better.

Total byggtid var 4-5timmar - mest för att jag började väldigt trött (att klippa loss bitar tog ungefär 45 minuter!) tappade några bitar och blev tvungen att backa ett par gånger när jag slarvade med att kolla på instruktionere. Jag drog också fram färger för att måla över missar med kniven. Jag hade en del pauser för mat, kaffe och tv-spel så tiden är lite osäker. Den här kit:en är en större Graze, med aningen fler bitar men i princip samma design. Det blir bitar över som inte verkar höra hemma i kit:en - tror faktiskt det är oanvända delar från Grazens sprue.

Börjar komma ner så pass i byggtid att det känns rätt snabbt att bygga en kit. Att klippa loss alla delar i ett svep verkar rätt bra - man kommer in i ett flöde och det går fort då man inte vrider och vända på sprues för att hitta rätt bit. Jag sorterade efter sprue med Graze, något som inte var helt dumt men inte fungerade särskilt bra i början - jag spenderade en del tid med att rota igenom högar. Har man ytan så tror jag på samma sprue på samma område men inte i en hög utan sorterade med likar kan funka. Möjligen går det snabbare om man snyggar till alla delar efter lossklippning - men jag vet inte om jag klarar av att pilla med sånt i det stadiet, så det är en tradeoff jag gör.

H-Hangar Octagon
Den här är lite fusk. Tröttnade på att meckla med bakgrund så jag letade efter vad annat folk använder. Och medan den mest populära varianten (som inte var vitt papper/grått skynke/reflekterande bas med vitt papper - Kotobukiyas mechanical chain base) var evigt slut överallt så fanns H-Hangar tillgängligt. Det är inte riktigt lika coolt som Chain Base, men det är något billigare och framförallt tillgängligt.

Tanken är samma som för Kotobukiyas grejer - med en så har du lagom för "normal" en 1/144-skala Gundam-kit eller annat åt det hållet. Köp några stycken för att bygga större yta för större grejer. En enda kit räcker inte till 1/100 - Graze Ein är ungefär i 1/100-kits storlek och får knappt plats. Det finns två olika kits - vanlig eller octagon - i grå eller vitt, med lite prytteltillbehör samt poseringsarmar.

Överlag nöjd, men den känns lite trång. Blir nog tillägg, bara osäker på vad - kanske en normal för att få lite yta?

Total byggtid c:a 3 timmar. Snapfit, vilket är vettigt om man vill omarrangera och kombinera kits.