Nekromanti Kreativa Kitklubben Kvartal 2 2017

Max Raven

T12-kultist
Välkommen till WRNUs kit-klubb (informellt the People's Popular Plamo Party Front)!

I denna tråd snackar vi och postar bilder på kits (byggsatser). Det uppskattas om man lägger upp foton i ett externt galleri (t.ex. Google Photos eller Flickr) och länkar till det istället för att lägga upp jättestora bilder på forumet; när det blir många bilder blir tråden lätt både trögladdad och svåröverskådlig.

Flera av oss fokuserar på plamo, d v s kits på (mest) robotar med huvudsakligen japanskt ursprung, men andra bidrag är välkomna.

Vad behöver man?

För plamo behöver man inte supermycket:
1) En kit man ska sätta ihop (Max har mest beställt från hlj.com men det finns gott om andra affärer)
2) En vass kniv eller skalpell
3) Lite problemlösningsförmåga/möjlighet att följa instruktioner på annat språk
4) Beroende på vad man ska fixa så behöver man utöver det lim.​
Saker man kanske vill ha utöver det:
5) En avbitare eller nagelsax för att klippa loss delarna ur en sprue* - minskar tiden man ägnar åt att få loss modellen.
6) Fil/sandpapper för att minska ful deformering från klippning och snygga till delar** - en vass kniv är snabbare och snyggare om man gör det rätt, men missar kan vara dåligt
7) Färg för att snygga till modellen eller ersätta klistermärken - akryl och den andra, ej vattenlösliga, sorten ska fungera lika bra, men kombinera INTE dessa. Det finns även Gundam Markers - skaffa marker removal i så fall.​
Ordbok
  • Plamo - modellkit. Används för att referera till det mesta och är ett japanskt låneord av typisk sort ("Pla"stic+"Mo"del = Plamo/puramo [ ??? ])
  • Skala - Skrivs som 1/x. Som exempel: Macross-kits har bland annat skalorna 1/72, 1/100 och 1/8000, Gundam-kits ligger på 1/144, 1/100 och 1/60. I skala 1/72 blir en Macross-Valkyrie (12,68 m hög) strax under 18 cm.
  • Injection kit - formsprutad kit som är lite annorlunda jämfört med standard plast-former.
  • Grade - Används mest om Bandai-kits och refererar till detaljnivå. Sorterna är High Grade (1/144) ("bättre än standard men lite dyrare", kostar runt 100 SEK), Master Grade (1/100, runt 300-500 kronor som regel men med mycket mer detaljer), Perfect Grade (1/60, creme de la creme och kostar över 1000kr). Real Grade (1/144) är en ny typ mellan High Grade och Master Grade som lånar innovationer från Master och Perfect-kits och ligger mellan HG och MG i pris.
Övrig information
  • Serier - Vi kommer referera till en del olika serier. Evangelion, Macross, Gundam, Five Star Stories, Bubblegum Crisis och Patlabor lär komma upp.
  • Tillverkare - av dessa är några Bandai, Hasegawa och Wave - det finns fler och olika åsikter om de olika.

Max Raven

T12-kultist
Jag har börjat klippa fram Gundam Kimaris från Ironblooded Orphans och sätter ihop en Action Base parallellt. (Jag tror Krank pysslar på en Tachikoma från Ghost in the Shell Standalone Complex.)

Jag återkommer med bilder när jag är färdig, förhoppningsvis någon gång nästa vecka (byggtid bör landa på runt 2-3 timmar så länge jag inte fastnar i målning). Efter jag är färdig med de här så väger jag mellan att sätta ihop Queberley, Guren Nishki eller en AV-98 Ingram. Finns alltid en avlägsen möjlighet att jag får ett ryck och ger mig på en LED Mirage kit, trots målandet. Får se.

Har en beställning från Japan på väg, förmodligen den sista på ett långt tag då jag drunknar i plamo.

Max Raven

T12-kultist
Kimaris från Gundam: Iron-Blooded Orphans + Action Base 2 (ställ menad för Bandais 1/144-skala + vissa 1/100) färdig.

Albumlänk

Det tog... mycket mer tid än jag tänkt mig - kanske 6 timmar total byggtid? En del av det var att jag hade annat ivägen som distraherade (både förpliktelser och saker det var lättare att lägga tid på), en del var att jag i tidigt skede fick tag i nya knivar (skalpeller med rak/hyvelegg)...

Men elefanten i rummer av orsaker - jag gillar inte den här maskinens design. Dess utrymme i den faktiska serien är tämligen marginell, så det kan vara en del av varför designen kanske inte fick så mycket jobb som den borde. Men för mig som sett rätt mycket anime och Gundam har jag massor med problem med den här - Rent estetiskt är den en röra av olika designs - som någon röra av The O (Zeta Gundam), IBOs grunddesign (exponerad mage) och Aura Battler Dunbine? Det finns så gott om snygga designelement som hade funkat, men inte i denna kit, att jag inte riktigt kan lista allt. I detalj tänker jag bland annat på:
  • Den exponerade magen funkar inte här. Det finns andra mechs i serien som har magpansar och det skulle funka med den här, som redan ser tämligen bulkig ut i övrigt.
  • Lansen är cool, men den skulle behövt något för den andra armen som mest hänger och inte gör något. De kunde följt upp riddartemat med en sköld eller möjligen en mantel.
  • Vingarna är fula och skulle funkat med ett lite annat utseende.
  • Den har popup-saker på skuldrorna - förmodar någon form av fläktar eller något - det framgår inte riktigt i kiten och jag minns inte att det var en grej i serien.
  • Färgschemat är... illa. Inte uruselt, men möjligen är färgblindhet involverat - skrikiga cyangröna detaljer samt lila och blå i ungefär samma ton för att lätta upp en okej vit med viss nyans av... beige? Återigen skulle de kunnat köra på mer riddar/ädlingsstuk och kört gulddetaljer, krom... Eller ändrat färgschemat. Huvudet funkar faktiskt, men kanske mer trots de lila delarna än tack vare.
  • Posen på lådan är hiskeligt ful. Att den är snart omöjlig att få till (förutom att min kits arm lossnar hela tiden vid justering) hjälper inte
  • I rörelse då? Nej, det är inget vidare i animen heller.

Kimaris Trooper kommer närmre en snygg variant av den här designen men jag tycker inte den kommer ända fram. Det finns senare design av den här som är ännu mer skum men funkar... bättre? De har tagit ut svängarna mer - det blir mer som Gundams Zeon-designs där de skiljer sig så rejält från "ren och funktionell"-designen protagonisterna använder (utöver färgschema) att inte skär sig lika mycket med en Frankenstein-mashup av designs (se nedan)

Varför skaffade jag den här? ... Tror det kan ha varit rea.

Hur är själva kiten att bygga? Den är inte helt illa. Den har ett delvis inre skelett, som Barbatos och Graze (till skillnad från t ex 0079-kitsen). Vill man leka med designen eller bygga en söndertrasad enhet finns det en del val - trevligt. Jag har haft en massa bök med dess högerarm som inte vill sitta fast i torson - de kör den vanliga metoden att axlar sitter i armdelen som sitter i torsot vilket är bra för poser men ger en massa saker som kan sitta löst och lossna. Limmar man tappar man poserbarheten så... Isch.

Sammanfattning: Det bra jag har att säga om den här enheten är att jag gillar huvudet och lansen är lovande. Utöver det... Jag kände mig inte pressad att vara superförsiktig?
Spara
Spara
Spara

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fallit av vagnen fullständigt, känner jag. Min GitS-modell är nästan färdigbyggd; egentligen behöver jag bara fippla pyttelite med en lilla Majoren och den lilla Batou för att vara klar. Men... aldrig har min önskan att måla varit så stark när det gäller en så'n här modell. För Batou och majoren är... enfärgade. Och det känns fel, på nåt sätt. Samtidigt har jag inte riktigt tålamodet som krävs för att måla. Så jag har fastnat.

Jag har också fastnat i mitt Macrosstittande. Deltaserien grep helt enkelt inte alls tag i mig. Så jag har inte fått tag på några nya modeller jag vill måla. jag försöker ju hålla mig till att bara fixa kits för serier jag faktiskt sett. Jag har kollat runt lite på t.ex. kits tiollhörande olika tv-spel (Murakumo Mech Pursuit till X-box, Assault Suit Valken/Leynos...) men de har varit alldeles för dyra.

Så, jag har tagit en liten paus. Vi får se hur lång pausen blir. Kanske gör jag en beställning av något slag när jag kommer hem igen om ett par veckor.

Max Raven

T12-kultist
krank;n247652 said:
Jag har fallit av vagnen fullständigt, känner jag. Min GitS-modell är nästan färdigbyggd; egentligen behöver jag bara fippla pyttelite med en lilla Majoren och den lilla Batou för att vara klar. Men... aldrig har min önskan att måla varit så stark när det gäller en så'n här modell. För Batou och majoren är... enfärgade. Och det känns fel, på nåt sätt. Samtidigt har jag inte riktigt tålamodet som krävs för att måla. Så jag har fastnat.
Jag testade gundam markers mest för att jag tyckte klistermärkena var lite kassa ibland - just nu är det en hybrid beroende på hur mycket meck det är att måla, håller mig mest till enklare ytor. Det åsido - vad jag förstått så funkar akrylfärg på de flesta kits, man vill bara inte blanda dem med färgerna som typiskt används till modellmålande (p g a lösningsmedel, förmodar jag). Och jag känner att det här kommer bli ett problem för mig med - Code Geass Guren Type-2, min Delta-Valkyrie, Patlabor-kitsen och Five Star Stories kommer behöva lite mer färgkärlek än jag gett många kits.:/

krank;n247652 said:
Jag har också fastnat i mitt Macrosstittande. Deltaserien grep helt enkelt inte alls tag i mig. Så jag har inte fått tag på några nya modeller jag vill måla. jag försöker ju hålla mig till att bara fixa kits för serier jag faktiskt sett. Jag har kollat runt lite på t.ex. kits tiollhörande olika tv-spel (Murakumo Mech Pursuit till X-box, Assault Suit Valken/Leynos...) men de har varit alldeles för dyra.
Jag gillade Delta-serien fram till halvvägs, sedan kollapsade den fullkomligt för mig. YMMV. Förmodar att du sett de andra serierna? Frontier har en del schyssta kits har jag för mig, har en Ozma...

Problemet är väl lite att så fort vi flyttar från Bandai-kits blir det lätt dyrt. Det finns en del schyssta tillverkade av bl a Wave och Kotobukiya som är bara aningen dyrare än typisk Master Grade (1/100).

Men jag har för mycket pengar och lägger för många på kits så jag bröt ihop och köpte ett gäng kits (mest Bandai) till som jag inte behöver till bara lite billigare pris på hljs jubileum, inklusive en Frame Arms och en Gigantic Arms.

De serier jag vill ha kits till är jag i regel lite osäker på var jag kan hitta:
* Five Star Stories har ett gäng kits - de är inte snapfit, de behöver målas och vissa (som Yen-Xing som jag vill ha) är lite dyra
* Linebarrels är en medioker serie så här långt men har intressanta mechs
* Lite samma med Aldnoah.Zero
* Captain Earth är lite motsatts - det är en tågolycka till serie som jag gillade, men vill mest ha kits för seriens skull
* Resten är mycket gamla serier som ingen ser på längre - Nadesico t ex