Nekromanti Kreativa Kitklubben

Max Raven

T12-kultist
Välkommen till WRNUs kit-klubb (informellt the People's Popular Plamo Party Front)

I denna tråd snackar vi och postar bilder på kits.

Flera av oss fokuserar på plamo, d v s kits på (mest) robotar med huvudsakligen japanskt ursprung, men andra bidrag är välkomna.

För er som är hyfsat nya:
Vad behöver man?
För plamo behöver man inte supermycket:
1) En kit man ska sätta ihop (personligen har jag mest beställt från hlj.com men det finns gott om andra affärer)
2) En vass kniv eller skalpell
3) Lite problemlösningsförmåga/möjlighet att följa instruktioner på annat språk
4) Beroende på vad man ska fixa så behöver man utöver det lim.

Saker man kanske vill ha utöver det:
5) En avbitare eller nagelsax för att klippa loss delarna ur en sprue* - minskar tiden man ägnar åt att få loss modellen.
6) Fil/sandpapper för att minska ful deformering från klippning och snygga till delar**
7) Färg för att snygga till modellen eller ersätta klistermärken - akryl och den andra, ej vattenlösliga, sorten ska fungera lika bra, men kombinera INTE dessa. Det finns även Gundam Markers - skaffa marker removal i så fall.

Encyklopedi
Plamo - modellkit. Används för att referera till det mesta och är ett japanskt låneord av typisk sort ("Pla"stic+"Mo"del = Plamo/puramo [ ??? ])
Skala - Skrivs som 1/x. Som exempel: Macross-kits har bland annat skalorna 1/72, 1/100 och 1/8000, Gundam-kits ligger på 1/144, 1/100 och 1/60. I skala 1/72 blir en Macross-Valkyrie (12,68 m hög) strax under 18 cm.
Injection kit - formsprutad kit som är lite annorlunda jämfört med standard plast-former.
Grade - Används mest om Bandai-kits och refererar till detaljnivå. Sorterna är High Grade (1/144) ("bättre än standard men lite dyrare", kostar runt 100 SEK), Master Grade (1/100, runt 250-500 kronor som regel men med mycket mer detaljer), Perfect Grade (1/60, creme de la creme och kostar över 1000kr). Real Grade (1/144) är en ny typ mellan High Grade och Master Grade som lånar innovationer från Master och Perfect-kits och ligger mellan HG och MG i pris.

Övrig information:
Serier - Vi kommer referera till en del olika serier. Evangelion, Macross, Gundam, Five Star Stories, Bubblegum Crisis och Patlabor lär komma upp.
Tillverkare - av dessa är några Bandai, Hasegawa och Wave - det finns fler och olika åsikter om de olika.

Säg till om jag missat något så uppdaterar jag efterhand. Det här är mer menad som en snabb sammanfattning.

*inte det svenska ordet
** Jag testar för närvarande P800 (grövre) till P2000 fastlimmat på träspatlar, fungerar ganska bra

Max Raven

T12-kultist
Jag har börjat på en High Grade-variant av Gundam Barbatos, från Gundam: Iron-Blooded Orphans. Kit:en verkar tämligen enkel och har kombinerat med test av hemmagjorda filar och Gundam Markers. Filarna har funkat utmärkt, Gundam Markers har inte varit fullt lika lyckat - men definitivt snyggare än klistermärke.

Beräknar vara klar med den på torsdag. Återkommer med bilder när jag kommit lite längre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Yay, äntligen! Och jag slapp skapa den själv!

Max bygger mest Gundam vad jag förstått; jag kommer att skriva en del om andra serier. Mest har jag hittills byggt Neon Genesis Evangelion-prylar, men nu när jag typ byggt allt som finns och som är av hyfsad kvalitet så har jag tvingats bygga annat. Jag tror t.ex. att min första riktiga post här blir en gnäll-recension av den katastrofala Bubblegum Crisis-motoslaven jag byggde nu senast. Men jag ska också försöka sammanfatta lite kring de Eva-kits jag byggt och vad jag tycker om dem...

Just nu har jag bara en MS-06S ZAKU II hemma, en Gundamgrej jag fått av en kollega som varit i Japan. Jag gillar inte Gundams designfilosofi överlag; jag föredrar mechas som antingen ser ut som fordon (tänk Mechwarrior/Battletech, Timberwolf till exempel) eller monster. Omänskliga, inte bara stora människor i rustning. Men jag ser fram emot att bygga ändå; Bubblegum Crisis-kitet jag byggde senast var skitjobbigt och tråkigt och det här verkar åtminstone vara av lite högre kvalisort.

Framöver är det nog Macross (jag vägrar kalla det Robotech) i olika varianter, kanske enstaka modeller från andra serier som gäller för min del.

Max Raven

T12-kultist
krank;n186627 said:
Yay, äntligen! Och jag slapp skapa den själv!

Max bygger mest Gundam vad jag förstått; jag kommer att skriva en del om andra serier.
Jag har definitivt fastnat i Gundam plamo-träsket - det började med en HGUC* Zaku II och jag fastnade lite på grund av att kitsen var snapfit och krävde minimalt joxande med klistermärken, ingen färg och inget lim.

krank;n186627 said:
Just nu har jag bara en MS-06S ZAKU II hemma, en Gundamgrej jag fått av en kollega som varit i Japan. Jag gillar inte Gundams designfilosofi överlag; jag föredrar mechas som antingen ser ut som fordon (tänk Mechwarrior/Battletech, Timberwolf till exempel) eller monster. Omänskliga, inte bara stora människor i rustning. Men jag ser fram emot att bygga ändå; Bubblegum Crisis-kitet jag byggde senast var skitjobbigt och tråkigt och det här verkar åtminstone vara av lite högre kvalisort.

Framöver är det nog Macross (jag vägrar kalla det Robotech) i olika varianter, kanske enstaka modeller från andra serier som gäller för min del.
Jag kommer sätta ihop min Real Grade Zeta Gundam - där är en Gundam-design jag gillar som dessutom har transformation.

Mina sen-Juli/Augusti-kits lär vara en hög med Macross, dock verkar det tyvärr som att det bara blir Valkyrie-varianter den här gången (Macross, Frontier och Delta) - däremellan blir det Gundam-kits och Patlabor, möjligen någon Five Star Stories-avstickare.

*High Grade Universal Century

Krille

Super Moderator
Jag sitter med en klase Macross Zero-byggsatser (en VF-0 och två SV-51). En SV-51 (Gamma Nora) är halvbyggd och delvis målad och resten är helt obyggda.

Förmodligen har mina färger helt torkat in vid det här laget – jag donade med dem typ innan jag flyttade till Göteborg, så nio år sedan eller så. Ska se om jag hittar eller kan ta bilder nån gång i framtiden, och det vore himla trevligt att återuppta bygget. Men det lär väl behövas en tripp ut till Stigbergstorget för att fylla på lim- och färgförrådet i så fall.

krank

Krille;n186649 said:
Förmodligen har mina färger helt torkat in vid det här laget – jag donade med dem typ innan jag flyttade till Göteborg, så nio år sedan eller så.
Säg inte det, jag har åtskilliga färger som stått orörda i tio år och fortfarande går att använda. Och då pratar jag inte ens om de odödliga Warzonefärgerna som jag köpte nångång i slutet av 90-talet och som fortfarande funkar... =)

Men det beror mycket på märke och typ.

Jag har för övrigt inte målat några av mina plamos alls, utan bara kört originalfärg + dekaler. Mycket för att jag är färgblind. Det finns ju färginstruktioner i beskrivningarna till en del modeller, men de verkar vara specifikt för märket "Mr. Color" och jag har ännu inte tagit mig för att beställa hem sådana...

krank

Max Raven;n186622 said:
** Jag testar för närvarande P800 (grövre) till P2000 fastlimmat på träspatlar, fungerar ganska bra
Du fick tag på såna, alltså? Jag väntar på leverans...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Finns det något spel till dem också? Eller är det själva byggandet som är grejjen?

anth

Vetefan
Ni får gärna lägga upp bilder på era modeller, annars blir den här tråden helt ointressant för oss utomstående.

krank

wilper;n186654 said:
Finns det något spel till dem också? Eller är det själva byggandet som är grejjen?
Det finns inget spel. För mig handlar det till 100% om byggandet. Min entry point var en Megaman X som jag köpte för att fylla ut en helt annan beställning. Jag blev helt fascinerad av hur meditativt det var att bygga när man slapp både lim och färg; allt var bara delar man klippte ut, slipade lite och satte ihop. Jag har alltid målat miniatyrer, men numera känns det alltid som en sån stor uppförsbacke att sätta sig och måla. Plastkits kan jag ha stående bredvid datorskärmen och sätta mig och bygga medan jag kollar på youtube på ett annat sätt. Mycket meditativt.

Och självklart kommer bilder, Anth. Tålamod... =)

Max Raven

T12-kultist
Här kommer lite bilder på en HGUC Zaku II (den första jag satte ihop) och process plus slutbilder på en HGCC (High Grade Correct Century) Turn A Gundam, vilken gjordes lite senare:

Max Raven

T12-kultist

Zaku II är en ikonisk "grunt"-enhet i 0079/Universal Century och dyker upp i den första serien och en hög spinoffs/andra universum, i en eller annan form. Den röda varianten tillhör en antagonist i första serien (som byter enhet efterhand).

Turn A Gundam: Industriella revolutionen-Jorden invaderas av Månfolk, en lång tid efter ett katastrofalt slutkrig. IMHO den bästa serien med Gundam i namnet (inte den bästa "riktiga" Gundam-serien)

Zaku II dyker upp i Turn A bland protagonisternas plundrade uråldriga maskiner (där kallas den dock Borjarnon).

Här är min senaste låda:

krank

Jag har äntligen börjat ta tag i den RealGrade-MS-06S ZAKU II jag fick från kollegan innan sommaren.

Jag är som sagt inte superförtjust i designen. Dess huvud och axelskydd känns mer som att de skulle passa till en fiende i Megaman eller Super Mario Bros 2 än på en mecha.

Dock - den har en mycket viktig fördel, och det är att den är sjukt detaljerad och rörlig och är rätt kul att bygga. Nu kan det vara så att jag uppskattar den lite extra eftersom den är roligare än den Bubblegum Crisis-Motoslave jag byggde senast (kass, skör plast och delar som passade dåligt och behövde limmas) var så dålig.

Hursomhelst har jag i varje fall byggt ben och skrev hittills:

https://goo.gl/photos/wmWYUUDNMjRUA5zG9

Jag fick också idag bekräftelse på att min leverans från "TOY SHOP JAPAN HOBBYONE" befinner sig i Sverige - till skillnad från min förra order hos dem så verkar den här inte ha försvunnit på vägen. Jag valde att beställa från dem igen eftersom de var så tillmötesgående förra gången, och gav mig en komplett refund utan tjafs - de erbjöd sig till och med att betala frakten om jag ville lägga samma order igen. Hursomhelst, det här är vad som är på väg just nu:
Jag har inte sett Iron-Blooded Orphans ännu, så egentligen blir det ett avsteg mot min princip om att bara bygga kits till saker jag sett. Dessutom är IBO en Gundamserie... Men jag gillar seriens mechadesign mer än mycket annan Gundam jag sett.

Frame Arms är lite intressanta eftersom de inte verkar vara kopplade till nån serie alls - bara intressanta och ganska snygga mechas. Jag beställde Zennraien som ett experiment.

Jag håller på och ser igenom en massa Macross ("Robotech"? Aldrig hört talas om...) just nu, så det är inte omöjligt att det dyker upp lite snygga såna framöver. Neon Genesis Evangelion verkar jag vara ganska klar med - jag tror att jag byggt alla Evas nu, och det finns ju vad det verkar inga bra Angel-modeller.

krank

Ikväll har jag byggt armar.

Jag är överhuvudtaget rätt nöjd med dem. Precis som benen var de roliga att bygga, bestod av lagom många delar som var lagom pilliga att få ihop - och blev riktigt trevliga i slutänden vad gäller artikulation och så. Det enda jag inte gillade var ett par delar vid handlederna, som i princip sitter helt lösa och bara hålls fast av händerna. Det känns osäkert. Men man kan inte få allt.

En sak jag tänkt på; jag är ju färgblind - ser ni andra skarp kontrast mellan de två (eller tre?) olika huvudfärgerna? För mig smälter de ihop, även om jag ser både skarvar och (liten) skillnad.

Idag kom också paketet jag nämnde. Yay! Det betyder att jag har tre kits att ge mig på efter den här, och Max Raven har snackat löst om att vi ska försöka synka vårt byggande av våra Hyakuris har jag för mig.

Max Raven

T12-kultist
krank;n192084 said:
Ikväll har jag byggt armar.

Jag är överhuvudtaget rätt nöjd med dem. Precis som benen var de roliga att bygga, bestod av lagom många delar som var lagom pilliga att få ihop - och blev riktigt trevliga i slutänden vad gäller artikulation och så. Det enda jag inte gillade var ett par delar vid handlederna, som i princip sitter helt lösa och bara hålls fast av händerna. Det känns osäkert. Men man kan inte få allt.

En sak jag tänkt på; jag är ju färgblind - ser ni andra skarp kontrast mellan de två (eller tre?) olika huvudfärgerna? För mig smälter de ihop, även om jag ser både skarvar och (liten) skillnad.
Benens huvudfärg är en ljus rosa-orange nyans, med mörkgrå knän och fotsulor, medan kjolen är röd. Huvudsakligen lär det vara den ljusare färgen på den här mechan om jag minns rätt.

krank;n192084 said:
Idag kom också paketet jag nämnde. Yay! Det betyder att jag har tre kits att ge mig på efter den här, och Max Raven har snackat löst om att vi ska försöka synka vårt byggande av våra Hyakuris har jag för mig.
Yes! Ska försöka göra klart Barbatos i dagarna - fastnade lite på grund av målandet - det ser bättre ut men jag ogillar målande-biten och det har blivit en del användande av färgborttagarpennan.

krank

Max Raven;n192239 said:
Huvudsakligen lär det vara den ljusare färgen på den här mechan om jag minns rätt.
Jag är RÄTT säker på att det är två ljusare färger; om man kollar på axelskyddet till exempel så går det en skarv från den spik som pekar mot kameran. Den skarven är inte bara mellan två delar utan också mellan två färger. Eller kanske nyanser, bara. I dunno. Tydligen en tillräckligt viktig skillnad för att ha olika sheets för det iaf.

Mitt mål är att bli klar med den här under helgen, sedan är jag redo att börja bygga Hakuri. Skulle jag bli redo innan dig så väntar jag =)

Max Raven

T12-kultist
krank;n192244 said:
Jag är RÄTT säker på att det är två ljusare färger; om man kollar på axelskyddet till exempel så går det en skarv från den spik som pekar mot kameran. Den skarven är inte bara mellan två delar utan också mellan två färger. Eller kanske nyanser, bara. I dunno. Tydligen en tillräckligt viktig skillnad för att ha olika sheets för det iaf.
Ser ut från de här fotona som att det finns en cerise-rosa också, så du har nog rätt där. :)

krank;n192244 said:
Mitt mål är att bli klar med den här under helgen, sedan är jag redo att börja bygga Hakuri. Skulle jag bli redo innan dig så väntar jag =)
Ska försöka fixa det, men nattskiftet ställer till det lite. :)

Jag blev lite nyfiken...jag grävde fram en gammal låda med påbörjad modell (inköpt i Norrtälje på 80-talet): Macross VF-1A Battledroid Valkyrie skala 1/100. Är den intressant för nån här? Det var bara ett halvt, väckt minne som kom fram när jag läste tråden.