Nekromanti Kreativa Kitklubben

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kanske passa på närmaste månadsslut då? =)

Nästa grej för mig blir nog min Kotobukiya Frame Arms #004, tror jag. Jag har en HG Graze Ain, men jag har för mig att du inte har en sådan? Dessutom skulle jag isf ändå behöva vänta tills du blivit klar med din Hyakuri.

KFA'n är ju lite intressant för att den överhuvudtaget inte är knuten till en anime utan bara är en snygg mecha. Den serien kits har ett centralt, flexibelt skelett och så sätter man på delar - skelettet är standardiserat, så i teorin kan man blanda mellan modeller.

Jag är faktiskt lite sugen på att köra igång redan idag. Kanske kommer det lite bilder snart mao.

krank

Sagt och gjort! Jag kollade på första avsnittet av Mr. Robot (lovande!) och byggde på min Kotobukiya Frame Arms #004.

Helt okej kvalitet på plasten; jag upplever den som lite sämre och billigare än den som användes i mina Gundamkits och senare Evangelionkits, men betydligt bättre än den usla plast som min Motoslave bestod av. Okej passform. Ovan nämnda skelett var färdigmonterat, tyvärr krävdes lite cleanup där - det fanns tydliga nubspår överallt. Den som satt ihop skelettet har inte suttit med några slippapper, det kan jag väl säga...

Designen på mechan tycker jag väldigt mycket om. Mycket detaljer, och en skön "bulkig" känsla. Synd att jag inte orkar måla, för den här hade mått riktigt bra av lite wash och drybrush-highlighting för att få fram detaljerna.

Några delar sitter inte riktigt fast så bra som jag skulle vilja, så jag kommer nog att få limma på ett eller två ställen. Återigen, bättre än Motoslave (som behövde lim ÖVERALLT) och sämre än Gundam/Eva.

Instruktionerna är tydliga, avskalade och saknar i princip språk - det är lite som att läsa Ikeainstruktioner, vilket i det här sammanhanget är ett gott omdöme. De är lätta att följa och det mesta är intuitivt. Om jag har någon kritik så är det att jag personligen föredrar när man bygger ihop kitet steg för steg - alltså att man t.ex. börjar med bålen, därefter huvudet, armarna, benen. Så att man hela tiden stegvis bygger upp den centrala biten. De här instruktionerna är motsatsen - man bygger bål, sedan axlar, sedan händer, sedan fötter, sedan ben... Det går inte att gradvis bygga ihop mechan om man följer instruktionerna. Så i slutet av sessionen sitter jag inte med t.ex. en bål med armar - utan med ett antal disparata delar som nog inte blir en helhet förrän i de allra sista stegen. Det här inser jag dock är en smaksak.

BILDER

Max Raven

T12-kultist
krank;n198790 said:
Kanske passa på närmaste månadsslut då? =)
Oktober låter som en bra tidpunkt att gå över till månadsvariant, så vi kör på det. :)

krank;n198790 said:
Nästa grej för mig blir nog min Kotobukiya Frame Arms #004, tror jag. Jag har en HG Graze Ain, men jag har för mig att du inte har en sådan? Dessutom skulle jag isf ändå behöva vänta tills du blivit klar med din Hyakuri.
Jag har faktiskt en Graze Ein - jag gick lite bonkers och skaffade nästan alla varianter av Graze som fanns, förutom Ryuseigo. Såhär i efterhand ångrar jag att jag skaffade Graze Custom - vilket i princip är en Graze med vitmålade delar.

Ska försöka sätta ihop Hyakurin någorlunda snart, har suttit med armarna - återigen är det färgen och dess förmåga att fastna på kanter den inte ska vara på som ställer till det och ger mig en massa cleanup-tid (ja, jag har klistermärken, borde kanske använt dem istället på vissa grejer).

Har funderat på att köra lite weathering, vilket skulle snabba på kitbyggande-biten och minska stressen från att få allt "rätt", särskilt då jag har Real Touch-pennor och allt, men det skulle lägga till mer målningstid - inte min favoritdel direkt. <.<

krank

Max Raven;n198834 said:
Jag har faktiskt en Graze Ein - jag gick lite bonkers och skaffade nästan alla varianter av Graze som fanns, förutom Ryuseigo. Såhär i efterhand ångrar jag att jag skaffade Graze Custom - vilket i princip är en Graze med vitmålade delar.

Ska försöka sätta ihop Hyakurin någorlunda snart, har suttit med armarna - återigen är det färgen och dess förmåga att fastna på kanter den inte ska vara på som ställer till det och ger mig en massa cleanup-tid (ja, jag har klistermärken, borde kanske använt dem istället på vissa grejer).

Har funderat på att köra lite weathering, vilket skulle snabba på kitbyggande-biten och minska stressen från att få allt "rätt", särskilt då jag har Real Touch-pennor och allt, men det skulle lägga till mer målningstid - inte min favoritdel direkt. <.<
Som det ser ut nu blir min Frame Arms ett ganska kort kapitel; den är rätt snabbyggd. Så med lite tur kanske vi kan bygga Grazes lite halvt samtidigt också =)

krank

Jag har byggt vidare på min Frame Arms 004. Nu har den ben och en bål, så jag kunde fuska lite och sätta ihop något humanoidt i slutet av sessionen. Yay!

Idag hade jag en del problem med delar som lossnade. De sitter verkligen jättelöst! Och det centrala skelettet håller inte för speciellt mycket tryck. Höftlederna gick i tusen bitar när jag försökte sätta fast benen i skrevet. Turligt nog var det inte bokstavligen tusen bitar, utan typ fem, och de gick inte sönder eller så utan gled bara isär. Nu är de limmade och jag hoppas att de håller bättre.

Den här modellen kostade mig £24, att jämföra med Hyakurin på £12 till exempel. Å andra sidan kostade min EVA 02 £35. Spontant känns det som att Frame Arms kommer att vara en "backupserie" som jag köper mest om jag inte hittar något annat eller om det jag egentligen vill ha är för dyrt. Kvaliteten är inte den sämsta, men jag gillar verkligen inte hur löst delarna sitter. Jag vill inte behöva limma.

BILDER (jag har bara lagt till ett foto på slutet)

krank

Idag fortsatte jag bygga. Nytt foto i galleriet.

Jag blev klar med den första varianten av 004:an, och satte igång med den andra. Ett ganska sympatiskt grepp, det där, att skicka med extra armplåtar, huvud och bröstplåt och lite andra attiraljer så att man kan välja lite vilken version man föredrar. Spontant gillar jag nog den här andra varianten mer - jag gillar ju när det är lite mer bulky, och det blir det här. Fler hårda vinklar, mindre kurvor. Den ska få en stor kanon på axeln och ett par nedvikbara stridsvagnsband på baksidan av smalbenen också.

Jag blir nog klar nästa gång jag bygger. Då blir det lite mer posefoton och så.