Rising
Vila i frid
Okej, jag bryter mig ut ur föregående tråd och ställer lite frågor om just den här typen av kortspel.
Premissen är alltså att man på något vis kan skapa sina egna kortspel hemma och sedan möta andra spelare med varsina lekar. Men hur skulle ni vilja ha det i övrigt? Här är mina tankar:
Koncept
Något enkelt som alla kan komma in i och bidra till, samt ett med ett brett spektrum så att varje lek kan få sin helt egna atmosfär. Ren fantasy vore nästan idealiskt, då det finns så många konventioner att använda, samt ett stort utrymme för helt egna påhitt. Nekromantiker och odöda skulle kunna ha en helt annan stämning än en okomplicerad monsterlek med vilda odjur. Fantasy är dock lite uttjatat vilket måhända ligger det något i fatet. I vart fall ur det stora perspektivet när varje enhet får representeras av ett kort. I ett personligare perspektiv skulle det kanske kunna kännas fräschare.
Spelbarhet
Problemet med spelbarhet och KKSer är många.
Dels är det svårt med specialförmågor: Man måste hitta på dem allihop i förväg innan kortmakarna får välja och vraka bland dem. Ger man dem möjligheter att själva skapa sina egna förmågor så blir optningsmöjligheterna tydligare och spelet kan bli "spetsigare" - vissa förmågor blir så bra att alla vill använda dem, varpå lekarna alltså blir mer enformiga fastän man försökte göra dem mer omväxlande. Låter man spelet å andra sidan använda mer generella regler så kan det förlora lite av sin personlighet... svårt.
Ett annat problem handlar om problem med den enklaste vägen i stort; ett problem som drabbar alla som sysslar med fria regler (även fria magiregler till rollspel, exempelvis): När man får fria möjligheter så är det nämligen enkelt att ta den närmaste vägen mot målet. Många spel bygger sin spelmässighet på att några okomplicerade vägar sällan finns, utan att man måste göra avvägningar mellan många halvlämpliga alternativ: I magic saknas det exempelvis en disenchant i rött, varpå man får använda (de flesta dåliga) alternativa kort om man vill ha något försvar mot förtrollningar och artifakter.
Tekniken
Om vi säger att vi skulle göra ett sånt här spel på wrnu så skulle det förstås först och främst vara gratis. Vad finns det då för enkla sätt att låta folk göra sina egna kort? Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att bara skriva ut tomma ramar och fylla i siffror, spelvärden och illustrationer rakt på med penna. Det skulle kännas schysst och spontant. Som komplement till det vore... tja, det vore rätt skönt om man hade så mycket kontroll som möjligt över grafiken också. Att kunna göra kort i en bildbehandlare vore soft, om än lite ointuitivt och otillgängligt för den stora massan.
Skulle man kunna använda Access's -öh- visa-grunka? Det ingår ju iaf nästan i var mans officepaket. Äh, jag är dålig på tekniken, men jag gissar att Acrobat med javafunktioner är lite för flådigt för att jag ska kunna programmera det, iaf.
Vad har ni för tankar, åsikter och idéer?
Premissen är alltså att man på något vis kan skapa sina egna kortspel hemma och sedan möta andra spelare med varsina lekar. Men hur skulle ni vilja ha det i övrigt? Här är mina tankar:
Koncept
Något enkelt som alla kan komma in i och bidra till, samt ett med ett brett spektrum så att varje lek kan få sin helt egna atmosfär. Ren fantasy vore nästan idealiskt, då det finns så många konventioner att använda, samt ett stort utrymme för helt egna påhitt. Nekromantiker och odöda skulle kunna ha en helt annan stämning än en okomplicerad monsterlek med vilda odjur. Fantasy är dock lite uttjatat vilket måhända ligger det något i fatet. I vart fall ur det stora perspektivet när varje enhet får representeras av ett kort. I ett personligare perspektiv skulle det kanske kunna kännas fräschare.
Spelbarhet
Problemet med spelbarhet och KKSer är många.
Dels är det svårt med specialförmågor: Man måste hitta på dem allihop i förväg innan kortmakarna får välja och vraka bland dem. Ger man dem möjligheter att själva skapa sina egna förmågor så blir optningsmöjligheterna tydligare och spelet kan bli "spetsigare" - vissa förmågor blir så bra att alla vill använda dem, varpå lekarna alltså blir mer enformiga fastän man försökte göra dem mer omväxlande. Låter man spelet å andra sidan använda mer generella regler så kan det förlora lite av sin personlighet... svårt.
Ett annat problem handlar om problem med den enklaste vägen i stort; ett problem som drabbar alla som sysslar med fria regler (även fria magiregler till rollspel, exempelvis): När man får fria möjligheter så är det nämligen enkelt att ta den närmaste vägen mot målet. Många spel bygger sin spelmässighet på att några okomplicerade vägar sällan finns, utan att man måste göra avvägningar mellan många halvlämpliga alternativ: I magic saknas det exempelvis en disenchant i rött, varpå man får använda (de flesta dåliga) alternativa kort om man vill ha något försvar mot förtrollningar och artifakter.
Tekniken
Om vi säger att vi skulle göra ett sånt här spel på wrnu så skulle det förstås först och främst vara gratis. Vad finns det då för enkla sätt att låta folk göra sina egna kort? Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att bara skriva ut tomma ramar och fylla i siffror, spelvärden och illustrationer rakt på med penna. Det skulle kännas schysst och spontant. Som komplement till det vore... tja, det vore rätt skönt om man hade så mycket kontroll som möjligt över grafiken också. Att kunna göra kort i en bildbehandlare vore soft, om än lite ointuitivt och otillgängligt för den stora massan.
Skulle man kunna använda Access's -öh- visa-grunka? Det ingår ju iaf nästan i var mans officepaket. Äh, jag är dålig på tekniken, men jag gissar att Acrobat med javafunktioner är lite för flådigt för att jag ska kunna programmera det, iaf.
Vad har ni för tankar, åsikter och idéer?