Om man vill ha ett skadesystem där döden är tydlig men svår att drabbas av så finns det några olika metoder att hantera det. Man kan till exempel ha massor av kroppspoäng som skall nötas ned eller en massa sår som måste kryssas innan man kan dö. Man kan även blanda in dödsslag och liknande för att undvika döden när man väl nått något visst tillstånd av ont.
Det som jag skulle vilja få till är ett system där strid inte skall ses som någonting jättefarligt men där döden finns som en risk på "slutet" och hur man kommer till döden skall vara förhållandevis deterministiskt men ha ett inslag av slump som gör att man kan vara hyfsat säker på sin status men inte helt.
Givet ovanstående "designkriterier", hur tycker ni att jag skall designa systemet? Finns det något system som ni tycker löser detta på ett riktigt bra sätt?
Det som jag skulle vilja få till är ett system där strid inte skall ses som någonting jättefarligt men där döden finns som en risk på "slutet" och hur man kommer till döden skall vara förhållandevis deterministiskt men ha ett inslag av slump som gör att man kan vara hyfsat säker på sin status men inte helt.
Givet ovanstående "designkriterier", hur tycker ni att jag skall designa systemet? Finns det något system som ni tycker löser detta på ett riktigt bra sätt?