Ett solospel/övning i kreativt skrivande.
Regler
Du behöver: Papper och penna; tre tärningar; fantasi.
Bestäm följande:
1. En bas
2. En vildmark
3. Vem hjälten är
4. En kompanjon till hjälten
5. Ett starkt och ett svagt vapen
6. Proviant
Det börjar med att hjälten ger sig ut i vildmarken tillsammans med sin kompanjon för att slåss mot monster. Första monstret har attackvärde 10, det andra 9, och så vidare ner till 2. För att vinna över ett monster måste man slå lika eller under dess attackvärde. Kompanjonen slår 3t6, det svaga vapnet 2t6 och det starka 1t6. Om man slår över får man en skada (bestäm själv) och sedan fortsätter striden.
Brödtext får man fylla på med hur mycket man vill.
"Bas" och "vildmark" tolkas i vidaste möjligaste mån. Bas kan vara en bajamaja, en stad, by, stuga, skåp i skolan, eller ens hemplanet. Vildmark kan vara skog, också stad såklart, galaxen, ett drömlandskap, societeten, osv. relativt vem hjälten är. Likaså är "monster" relativt omgivningen och kan vara ett troll, en styvmoder, ett vulkanutbrott, ett virus, vad som helst; men dess attackvärde följer serien 10, 9, 8, etc. och ska besegras med hjältens "vapen".
Spelet är slut när hjälten dör eller är nedslagen, eller när sista monstret (attackvärde 2) är besegrat.
Regler
Du behöver: Papper och penna; tre tärningar; fantasi.
Bestäm följande:
1. En bas
2. En vildmark
3. Vem hjälten är
4. En kompanjon till hjälten
5. Ett starkt och ett svagt vapen
6. Proviant
Det börjar med att hjälten ger sig ut i vildmarken tillsammans med sin kompanjon för att slåss mot monster. Första monstret har attackvärde 10, det andra 9, och så vidare ner till 2. För att vinna över ett monster måste man slå lika eller under dess attackvärde. Kompanjonen slår 3t6, det svaga vapnet 2t6 och det starka 1t6. Om man slår över får man en skada (bestäm själv) och sedan fortsätter striden.
Brödtext får man fylla på med hur mycket man vill.
"Bas" och "vildmark" tolkas i vidaste möjligaste mån. Bas kan vara en bajamaja, en stad, by, stuga, skåp i skolan, eller ens hemplanet. Vildmark kan vara skog, också stad såklart, galaxen, ett drömlandskap, societeten, osv. relativt vem hjälten är. Likaså är "monster" relativt omgivningen och kan vara ett troll, en styvmoder, ett vulkanutbrott, ett virus, vad som helst; men dess attackvärde följer serien 10, 9, 8, etc. och ska besegras med hjältens "vapen".
Spelet är slut när hjälten dör eller är nedslagen, eller när sista monstret (attackvärde 2) är besegrat.
Last edited: