Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 768
Krickdala: en by, som ett litet Fylke eller Hobsala. Mitt i ingenstans. Mysiga hus och färgade lyktor i träden. Långt borta i varje väderstreck finns en mäktig magisk varelse, som upprätthåller en av urkrafterna: Döden, Livet, Glömskan, Minnet. Om någon, med magi eller på andra sätt, försöker undkomma eller på otillbörligt sätt dra nytta av en av krafterna, agerar dess totemvarelse, själv eller via ombud: Vargen (Döden), Draken (Pånyttfödelsen), Enhörningen (Glömskan), Mantikoran (Minnet).
En av spelvärldens stora hemligheter är att Krickdala ligger vid alltings Korsväg, vid en punkt där de fyra varelsernas blickar och inflytande tar ut varandra, via en sorts mystisk interferens, och där det är möjligt att utföra magiska experiment som bryter mot reglerna om balans. Vid Korsvägen, eller Origo, som mystikerna kallar platsen, kan man försöka övervinna döden, utföra en ritual som gör att något glöms bort fullständigt, och så vidare.
Det har nu gått många hundra år sen kunskapen om Korsvägens existens försvann inte bara ur det allmänna medvetandet utan ur nästan alla magiska böcker; antagligen efter att de fyra Kardinalvarelserna såg till att det skedde. Men om man gräver tillräckligt djupt ner under Krickdalas trevliga kullerstenstorg och hattbutiker finns en begravd, mumifierade trollkarl som inte riktigt är död, en brunn borrad till världens botten, där urdemonerna brinner, och så vidare.
Frågor — som man nog kan svara på utan att läsa den mer utbroderade texten nedan:
1 Vilken sorts ”förbjudna” magiska experiment skulle man utför för försöka övervinna pånyttfödelsen och livet? Och varför skulle man vilja göra det? Det finns ingen pånyttfödelse av själarna i världen eller så, utan ”pånyttfödelsen” handlar om det vilda, den rena livskraften, våren, överflödet, förvandlingen; larven som blir puppa och sen en fjäril. Det känns instinktivt som att någon mycket sorgsen velat sätta stopp för pånyttfödelsen. Kanske blir det lättare om man inte tänker ”pånyttfödelse” utan ”livet” eller ”livskraften”.
2. Hur besegrar man ”glömskan”, och varför vill man göra det? Det finns en novell av Borges, där en gammal indian saknar förmågan att glömma; hans minnen är lika verkliga och detaljerade för honom som livet. Men det blir ju en sort inferno, närmast. Vansinne. Mja. Kanske något åt det hållet, kanske något helt annat. Har ingen fråga här riktigt. Ursäkta.
3. Och att besegra minnet då? Där tror jag absolut att det är någon som ville att hela världen skulle glömma hennes älskade: hon vävde en besvärjelse som liksom ”trasslade ur” personen ur det förflutna: ”Låt det bli som om han aldrig funnits”. Det ska ju vara lite romantisk känsla i hela spelet. Men vad skulle det kunna ha för effekt på byn? Och vilken artefakt skulle ha använts i besvärjelsen och finnas kvar? En vacker ask av trä och silver där minnet av personen är fångat?
4 Jag tror att de hemliga sällskap som jag försökt skriva om i veckan i några fall kan knytas till just de fyra kardinaldjuren (som de kallas). Det som är svårt (men kul) är att hitta artikulationspunkten mellan en mycket mäktig, liksom halvgudomlig varelse vid världens kant och vanliga smådjur i världen. För Mantikoran tänker jag mig någon sorts prästerskap som lever vid det höga bergets fot, och som då och då sänder upp ett par sherpor för att lämna och ta emot meddelanden. De är vagt inspirerade av Tibetanska och Nepalesiska munkar. Kanske finns en mörk underton; sysslar de inte med någon sorts manipulation av informationen som når Mantikorans bibliotek? För sina egna syften? Kanske. Men då blir frågan: Hur lurar man egentligen kardinaldjuren som ju måste kunna se mycket långt och uppfatta om balansen i världen bryts? De är ju närmast en sorts halvgudar, som sagt, och om det går att gömma sig för dem vid foten av berget där de bor — varför skulle man då behöva resa ända bort till Krickdala för att utföra de där experimenten, så att säga?
5 Jag tror att det finns en sekt som dyrkar Draken. Livet och pånyttfödelsen. Förruttnelsen. Något sånt. Oklart. Mest vill jag undvika att de känns ”exotiska”, dvs som om de kommer från ”södern”. Även om Draken lever i södern.
6. Jag har en idé om att Farfar Varg och hans barnbarn vargarna har börjat kämpa mot en ond, levande docka, en varelse som har dödat den häxa som skapade den, och som nu bygger upp ett sorts ”Mordor” av mekaniska, otäcka leksaker någonstans i norr; de använder järnljus — en sorts uråldrig magi — för att suga liv och ljus ur andra varelser. Framförallt magiska sådana. ”Saker som borde vara döda lever.” Så småningom tror jag att det borde påverka hur döden fungerar i övriga världen; typ ”Döden tar semester, så ingen kan dö”.
En av spelvärldens stora hemligheter är att Krickdala ligger vid alltings Korsväg, vid en punkt där de fyra varelsernas blickar och inflytande tar ut varandra, via en sorts mystisk interferens, och där det är möjligt att utföra magiska experiment som bryter mot reglerna om balans. Vid Korsvägen, eller Origo, som mystikerna kallar platsen, kan man försöka övervinna döden, utföra en ritual som gör att något glöms bort fullständigt, och så vidare.
Det har nu gått många hundra år sen kunskapen om Korsvägens existens försvann inte bara ur det allmänna medvetandet utan ur nästan alla magiska böcker; antagligen efter att de fyra Kardinalvarelserna såg till att det skedde. Men om man gräver tillräckligt djupt ner under Krickdalas trevliga kullerstenstorg och hattbutiker finns en begravd, mumifierade trollkarl som inte riktigt är död, en brunn borrad till världens botten, där urdemonerna brinner, och så vidare.
Frågor — som man nog kan svara på utan att läsa den mer utbroderade texten nedan:
1 Vilken sorts ”förbjudna” magiska experiment skulle man utför för försöka övervinna pånyttfödelsen och livet? Och varför skulle man vilja göra det? Det finns ingen pånyttfödelse av själarna i världen eller så, utan ”pånyttfödelsen” handlar om det vilda, den rena livskraften, våren, överflödet, förvandlingen; larven som blir puppa och sen en fjäril. Det känns instinktivt som att någon mycket sorgsen velat sätta stopp för pånyttfödelsen. Kanske blir det lättare om man inte tänker ”pånyttfödelse” utan ”livet” eller ”livskraften”.
2. Hur besegrar man ”glömskan”, och varför vill man göra det? Det finns en novell av Borges, där en gammal indian saknar förmågan att glömma; hans minnen är lika verkliga och detaljerade för honom som livet. Men det blir ju en sort inferno, närmast. Vansinne. Mja. Kanske något åt det hållet, kanske något helt annat. Har ingen fråga här riktigt. Ursäkta.
3. Och att besegra minnet då? Där tror jag absolut att det är någon som ville att hela världen skulle glömma hennes älskade: hon vävde en besvärjelse som liksom ”trasslade ur” personen ur det förflutna: ”Låt det bli som om han aldrig funnits”. Det ska ju vara lite romantisk känsla i hela spelet. Men vad skulle det kunna ha för effekt på byn? Och vilken artefakt skulle ha använts i besvärjelsen och finnas kvar? En vacker ask av trä och silver där minnet av personen är fångat?
4 Jag tror att de hemliga sällskap som jag försökt skriva om i veckan i några fall kan knytas till just de fyra kardinaldjuren (som de kallas). Det som är svårt (men kul) är att hitta artikulationspunkten mellan en mycket mäktig, liksom halvgudomlig varelse vid världens kant och vanliga smådjur i världen. För Mantikoran tänker jag mig någon sorts prästerskap som lever vid det höga bergets fot, och som då och då sänder upp ett par sherpor för att lämna och ta emot meddelanden. De är vagt inspirerade av Tibetanska och Nepalesiska munkar. Kanske finns en mörk underton; sysslar de inte med någon sorts manipulation av informationen som når Mantikorans bibliotek? För sina egna syften? Kanske. Men då blir frågan: Hur lurar man egentligen kardinaldjuren som ju måste kunna se mycket långt och uppfatta om balansen i världen bryts? De är ju närmast en sorts halvgudar, som sagt, och om det går att gömma sig för dem vid foten av berget där de bor — varför skulle man då behöva resa ända bort till Krickdala för att utföra de där experimenten, så att säga?
5 Jag tror att det finns en sekt som dyrkar Draken. Livet och pånyttfödelsen. Förruttnelsen. Något sånt. Oklart. Mest vill jag undvika att de känns ”exotiska”, dvs som om de kommer från ”södern”. Även om Draken lever i södern.
6. Jag har en idé om att Farfar Varg och hans barnbarn vargarna har börjat kämpa mot en ond, levande docka, en varelse som har dödat den häxa som skapade den, och som nu bygger upp ett sorts ”Mordor” av mekaniska, otäcka leksaker någonstans i norr; de använder järnljus — en sorts uråldrig magi — för att suga liv och ljus ur andra varelser. Framförallt magiska sådana. ”Saker som borde vara döda lever.” Så småningom tror jag att det borde påverka hur döden fungerar i övriga världen; typ ”Döden tar semester, så ingen kan dö”.