Ymir
Liten kantbaron
Re: Terrordåd i Norge
(Sen hade de självfallet gått in i kriget förr eller senare även om Japan inte anfallit dem, men då hade det varit för att skydda -sig själva-). USAs uppgång till världens mäktigaste land var självfallet en konsekvens -av- WW2, men man var en avsevärd stormakt redan innan dess, bland annat med öppen avsikt att bygga världens starkaste flotta.
"Alfred Jodl at the Nuremberg Trials said that "if we did not collapse already in the year 1939 that was due only to the fact that during the Polish campaign, the approximately 110 French and British divisions in the West were held completely inactive against the 23 German divisions."
och inte fan ingrep man för att rädda Norge heller.
Så ibland kan jag undra hur hängivna man egentligen var det där kriget i början av dess förlopp.
Hade de visst det; de kontrollerade inte bara Filippinerna utan också mycket av Stilla havet, och de upplevde att Japan utgjorde ett konkret hot mot denna hegemoni. Visst, det hela går att diskutera, men jag hänvisar till Conrad Totman som i 'A History of Japan' argumenterar för hur imperialism på -bägge- sidor ledde till krig. Det finns helt klart -delar- av situationen där USA framstår som klart solidariska, tex var deras oljeembargo mot Japan av allt att döma primärt menat att bespara Kina mer lidande, även om där också fanns en aspekt av markering mot Japan, "stick inte upp", liknande de man senare gjorde ang. tex Indonesien. Men inte fan gick amerikanerna in i kriget för att "rädda" världen undan fascism, de gick in i kriget för att Japan attackerade deras Sphere of Influence och därmed hotade deras maktanspråk i Stilla havet...Jag tror det stämmer endast i fallet Storbritannien. USA däremot hade inte något imperium att försvara och var innan kriget inte på långa vägar den stormakt det blev efteråt.
(Sen hade de självfallet gått in i kriget förr eller senare även om Japan inte anfallit dem, men då hade det varit för att skydda -sig själva-). USAs uppgång till världens mäktigaste land var självfallet en konsekvens -av- WW2, men man var en avsevärd stormakt redan innan dess, bland annat med öppen avsikt att bygga världens starkaste flotta.
Jag skulle säga att det senare stycket är a och o där. Man kan ju dock begrunda det faktum att medan en majoritet av Tysklands armé var uppbunden i Polen stod överlägsna brittiska och franska styrkor vid Maginotlinjen och gjorde ingenting:Däremot får vi inte glömma att britternas utryckning till Polens försvar 1939 inte var för att freda sina egna intressen, annat än att ett starkt Tyskland i längden ansågs som ett hot.
"Alfred Jodl at the Nuremberg Trials said that "if we did not collapse already in the year 1939 that was due only to the fact that during the Polish campaign, the approximately 110 French and British divisions in the West were held completely inactive against the 23 German divisions."
och inte fan ingrep man för att rädda Norge heller.
Så ibland kan jag undra hur hängivna man egentligen var det där kriget i början av dess förlopp.