Nekromanti Krig

zuntona

Swordsman
Min rollspels värld är långt ifrån en trevlig miljö för det vanliga folket. Det är en fantasy värld och själva spelet utspelar sig på en kontinent där en diktator styrde ända tills för några år sen då folket gjorde uppror och tog över. Nu är det massa små länder och stora områden är det enbart anarki i. De små länderna försöker ta över så mycket som möjligt av de områden där ingen styr. Dock brukar då lokalbefolkning snabbt mobilsera sig då de flesta som överlevde upproret är nu vana krigare. Därför kommer det nog innefatta många krig rollpersonerna deltar i så jag behöver lite hjälp.

1 Hur ska man få alla och bidra till slagen och inte ett hiraki system?

2 Adresser till sidor lr massa olika fakta om romarnas armer, vapen, tross och hur viktigt väg bygget var och så. Gärna också om kelter och fakta om det medeltida England hur armerna såg ut där och så.

Surukai

Warrior
Hrmm

Det där låter som en mycket krigisk värld.

I anarki brukar det snabbt uppstå personer som styr på ett eller ett annat vis. Den som har mest vapen bestämmer över det området så jag tror att varje liten ledare försöker antingen motstå de störres försök att utvidga sig eller gå ihop med dom för att behålla sin maktposition. Hur som hellst lär varje innevånare nästan vara tvungen att strida för att kunna behålla sin positon. Varje liten krigsherre lär se till att de som inte "drar sitt strå till stacken" får det surt.

PS: sammansatta ord skall skrivas ihop! Du har väldigt många särskrivningar i din text vilket kanske är lite onödigt annars verkar det kunna vara något intressant det där. Tyvärr vet jag inga bra länkar men det borde finnas ganska bra saker på till exempel nationalencyklopedins hemsida (www.ne.se)

Krille

Super Moderator
Sär [OT]

Åsså släpper vi ämnet särskrivningar, hopskrivningar mm, och återgår till ämnet krig. Tack för er uppmärksamhet.

Surukai

Warrior
Tilllbaka tilll ämnet

OT: Ursäkta att jag drog upp särksrivningsfrågan igen. Mitt syfte var inte att starta off-topic snack och "heja skrivihop.nu"-slagord mot personer som skriver isär. Jag ville bara göra ett påpekande för att uppmärksamma särskrivningen och ge skribenten ett väl menat tips inget annat.

Men, åter till ämnet. En bra länk om rommartiden är

http://www.capitolium.org/index.htm

en mycket interaktiv och välgjord site som borde kunna ge lite information som du söker. (hoppas jag)

zuntona

Swordsman
Re: Hrmm

Jag o språket vettu. Bra att du nämde det måste tänka mer när jag skriver.
Alla behöver ju inte vara krigisk. De som e fredligare får ju betala för skydd och därför är det gott om små riken men majoritet av folket är kriminella.

zuntona

Swordsman
Re: Tilllbaka tilll ämnet

Tog det som tips och inte kritik så den du sa till tog inte illa om tvärtom. Kan man inte ta till sig kritik hur ska man då bli bättre?

Korpen

Hero
1 Hur ska man få alla och bidra till slagen och inte ett hiraki system?
Det beror lite på vad du menar. Men i en organiserad styrka (d.v.s inte en mob) så måste det finnas en hirarki för att man skall kunna utöva kontroll över styrkan och få den att slåss som en enhet. Om du pratar om RP i strid, och det är hirarkin inom gruppen, så skulle jag nog säga att enda bra sättet om du inte vill att RP ska ha olika ansvar är att placera på botten av hirarkin som soldater, men då har de egentligen inget inflytande på större skenden.
Jag tycker dock att man gott kan ge spelarna militärt ansvar, och att en eller flera spelare ansvarar för gruppen (formell ledare).

Surukai

Warrior

Det låter som en ganska realistisk syn. Alla blir givetvis inte kriminella och de som har "pengar" (resurser i största allmänhet) klarar sig alltid :gremsmile:

Om du vill ha lite realistisk information om ungefär hur ett sammhälle som kastas i anarki beter sig så finns det i nutidshistorien ett mycket bra exempel när orkanen Josh eller Miller (tror jag det var, en orkankatsatrof i USA för ett par år sedan) I förstörelsen slogs alla sammhällsfunktioner ut och folket hamnade i anarki som varade ett tag även efter att man skickade dit armén.

Om du har tur kan du finna utförlig information om detta någonstans. En bra källa är TV-programmet som sändes för ett halvt år sedan om orkankatastrofer i USA.

Korpen

Hero

Det är inte anarki, det är kaos.Anarki är när kaos blivit endemiskt.
Anarki är ett onaturligt tillstånd för ett samhälle, det finns helt enkelt för mkt attt vinna på att slå sig samman. Jag tycker nog att han snarare ska titta på Italien under den tidiga medetiden för idéer

zuntona

Swordsman
Hirakin är inom gruppen och hur ska man lösa det. Antaligen när de ska vara med och styra i slaget är de alla är generaler som försöker samarbeta eller ska de vara att de har olika ansvars områden olika trupper eller något sådant.
Vill ha flera olika sätt de kan va på.
Och återigen finns det ingen som kan några hemsidor eller böcker med mycket fakta om kelter, romare, engelsk medeltid och grekerna.

Korpen

Hero
Nu kommer vi in på nästa område, skalan. Hur stora strider och arméer pratar vi om? Med tanke på vad du skrev om splittring skulle jag tro at styrkorna i regel är rätt små (runt 100 pers/sida), i sådanna fall skulle jag nog låta en RP vara ansvarig för styrkan och de andra hans lojala vassaler, ledaren har dock möjligheten att delegera beslutanderätt över styrkor till dem. Kan nämnas att jag ser inget problem med att en RP har formell makt över de andra, det gör bara situationen intressant.

Mitt tips skulle nog vara låta en RP vara en härskare över ett liten område, och har som mål att utöka sitt (och sina vassalers) territorium, inte nödvändigtvis med vapenmakt utan även genom diplomati och allianser (främst genom giftemål). Med tanke på miljön du skissade upp borde en sådan kampanj bli riktigt intressant.

Vad gäller info, är det bara allmän info du vill ha,
eller något mera precist du vill veta?

zuntona

Swordsman
Ideér ideér underbart, underbart. Jag kommer nog utveckla lite om det här. *glad*