Possessors [ot?]
Jag kommer att tänka på ett gammalt rollspelskoncept jag utvecklade för en tid sedan; Posessor. Det var ett, i mina ögon, riktigt dåligt och trist koncept som gick ut på att spelarna tog över SLPar i en helvetisk dungeon-miljö, och det var typ allt. Man kunde hoppa från en kropp till en annan, och kunde göra ett hopp efter en viss tid.
Skitkorkat. Det fanns verkligen ingen poäng med det hela överhuvudtaget.
Men ditt inlägg fick mej att börja tänka lite annorlunda... Jag rådiggar verkligen Dungeon Ceeper, och tycker det är skamligt att det saknas motsvarigheter till det underbara konceptet i
Så nu fick jag en vision; Just termen ”rollspel-brädspelshybrid ” var katalysatorn som fick igång det hela. Visionen var som följer:
Spelet är ett brädspel. Hur brädet ska se ut vet jag inte riktigt, men det hör ju till något senare spånande. Spelarna iklär sej rollen av demoner/onda deiteter som ha tagit kontroll över en kult. Spelarna finns inte på spelbrädet från början, ursprungligen har de inga gubbar på fältet överhuvudtaget, med undantag för några underdåniga tjänare, som slavar eller imps eller något. Så är det dags att börja bygga din egen kult, och förinta allt motsånd på planen.
Slavarna kan bygga byggnader i stil med djävulsklyftor eller köttkvarnar. Dessa kommer sedan börja alstra ens egna gubbar. Orcher, Gobliner, Vålnader, Zombies, vad man nu vill ha. Man bygger inte dem, de kommer spontant(din krypta kanske alstrar en Goblin varje runda du slår med en T6 över 4, eller något, om man förbättrar goblinernas levnad så kommer det fler. Om det inte går för goblinerna att överleva så kanske värde är sju.)
Spelarna har begränsad kontroll över gubbarna. Detta innebär att det alltid ska finnas ett slumpmoment av något slag. Exempelvis kankse fem gobliner vägrar springa ner i det mörka hålet, för det är för läskigt. Det ska finans regler för detta. Då gäller det att man samlat på sej tillräckligt med skräck-poäng för att de ska vara mer rädda för vad deiteten Bzxzhaegis skulle kunna göra med dem om de inte lydde. Vidare kanske deras gång ska variera lite? Nåja, det kan man ta senare.
Spelarna har tre specialegenskaper: Omen, Övertagande och Inkarnation. Omen beordrar dina enheter att göra något, som att exempelvis "attackera via norra passagen", eller dylikt. När du givit den orden kommer de enheter som man beordarat göra detta, via vissa regler. Övertagande är en egenskap man får ganska tidigt, och innebär att man tar över en varese, helt enkelt. Med allt vad det innebär; rollspelande och hela skiten. Gubben är nu helt under ens kontroll. Inkarnation får man när man blivit tillräckligt etablerad, och innebär att man själv stiger ner i världen.
Nu blev det väldigt likt Dungeon Keeper, märkte jag. Men jag tror det finns möjligheter i det här... Man kan dels spela scenariospel, där man slåss gemensamt emot andra fiender, man kan slåss individuellt emot varandra, och så kan man köra lgaspel. Att man ser vad fienden gör spelar ju ingen roll, man är ju en deitet, man ser ju allt! Givetvis måste det inte vara onda kulter och allt, det kan röra sej om andra setting åxå...
Vidare skulle man kunna ha olika relger för att stärka själva rollspelsbiten i det hela. Övertalningsregel, erfarenhet(när man slagits tilräckligt med sina Ghouls måste får man ett extra Ghoul-kort, som gör dem starkare) man kan ha stridigheter inom kulten(kanske uppror?) om man gjort magiker och lärda för upplysta och missbehandlade...
Jag vet inte? Jag skulle nog vilja göra ett försök. Någon som tycker det låter bra?
/Mask - fick an väldas lust att konstruera en Brädspels AI