Svar till främst Tyr och walium
Har ni ö h t läst texten? Den är på 40 rader. Totalt. Hälften är hänvisningar till icke-existerande häften och resten säger absolut ingenting. Vad är det som är dåligt? Tja. Frågan är väl snarare vad det är som är bra.
Låt oss anta att jag härmed skapar rollspelet "Svärd och slagsmål":
"Rollperson
Först skapar man en rollperson. Den kan vara bra eller dålig. En bra person är bättre än en dålig (oftast). Sen väljer man ett yrke. Det kan vara t ex krigare eller magiker. Men det kan också vara något annat.
Krig
Sen kan slåss också. Först väljer man vem som börjar. Sen slår man en T20 för att anfalla. Om man träffar förlorar fienden kroppspoäng. Sen fortsätter man tills någon dör.
Lycka till med att spela 'Svärd och slagsmål'!"
(Fortsätt eventuellt i samma stil och addera en lagom mängd stavfel, svengelska och dålig typografi.)
Så. Nu har jag skapat ett rollspel. Yay. Ge mig nu lite konstruktiv kritik och var tacksamma för att jag ger bort denna skapelse helt gratis. Den konstruktiva kritik som kan ges är väl att till att börja med lägga in en enda användbar regel i spelet.
Visst. Jag inser att författaren är ungefär 20 år yngre än jag och att man inte kan ställa samma krav. Och det hade säkert kunnat vara fint och gulligt om det bara hade framgått vad som är producerat av barn. Men jag förväntar mig något annat här, på samma sätt som jag inte förväntar mig en åttaårings lek med en videokamera när jag går på bio, eller teckningar av barn om jag besöker en konstutställning. Även om det är gratis.
F ö är min kritik varken riktad mot författaren eller spelet, även om jag inser att det förmodligen uppfattas så. Den är i första hand riktad mot
www.rollspel.nu och ingen annan. Nu är uppenbarligen ansvariga av en annan åsikt än jag, och inget blir bättre av att upprepa min kritik på andra sätt.
Dock har jag mycket svårt att inse vad som inte är "vuxet" med vad jag skrev, vad som kan klassas som "förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter" eller varför jag borde be om ursäkt. Ursäkt för vad? För att inte tycka att ett barns verk når upp till den standard man kan förvänta sig av en vuxen. Man får allt sträcka sig bra långt för att sätta etiketten "förolämpning" på det. Och för all del borde jag antagligen skriva "vuxen, nästan vuxen eller någorlunda halvvuxen" eller liknande istället.
Problemet med Olles förslag och Krilles sida är att flera bra spel inte finns med. För de som eventuellt vill ha exempel kan jag nämna "Stjärnfödd".
Kalla mig gärna gnällig gubbjävel om det får er att känna er bättre.