Nekromanti Krigare och troll

Insignia

Swashbuckler
"Man måste klara av att ta kritik"

Javisst. Men man måste också klara av att spel man inte gillar faktiskt har rätt att finnas. Det jag reagerade mest på var inte att han tyckte illa om spelet, utan att det inte skulle höra hemma på rollspel.nu.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ska man publicera sitt alster i ett forum för vuxna får man allt räkna med såväl krav som kritik."

Med tanke på att det är ett helt gratis rollspel som han nog lagt ut mest för skojs skull så är det frågan hur höga krav man egentligen kan ställa. Sedan känns det lite väl hårt att kväva hans skaparkonst i sin linda genom att konstatera att det han gör är skit utan att precisera vad det är sm är dåligt. Eftersom du hävdar att detta är ett forum för vuxna så borde du själv uppträda som ett gott exempel på detta, vilket du inte riktigt lyckas med.

Shaggy

Swordsman
Svar till främst Tyr och walium

Har ni ö h t läst texten? Den är på 40 rader. Totalt. Hälften är hänvisningar till icke-existerande häften och resten säger absolut ingenting. Vad är det som är dåligt? Tja. Frågan är väl snarare vad det är som är bra.

Låt oss anta att jag härmed skapar rollspelet "Svärd och slagsmål":

"Rollperson

Först skapar man en rollperson. Den kan vara bra eller dålig. En bra person är bättre än en dålig (oftast). Sen väljer man ett yrke. Det kan vara t ex krigare eller magiker. Men det kan också vara något annat.

Krig

Sen kan slåss också. Först väljer man vem som börjar. Sen slår man en T20 för att anfalla. Om man träffar förlorar fienden kroppspoäng. Sen fortsätter man tills någon dör.

Lycka till med att spela 'Svärd och slagsmål'!"

(Fortsätt eventuellt i samma stil och addera en lagom mängd stavfel, svengelska och dålig typografi.)

Så. Nu har jag skapat ett rollspel. Yay. Ge mig nu lite konstruktiv kritik och var tacksamma för att jag ger bort denna skapelse helt gratis. Den konstruktiva kritik som kan ges är väl att till att börja med lägga in en enda användbar regel i spelet.

Visst. Jag inser att författaren är ungefär 20 år yngre än jag och att man inte kan ställa samma krav. Och det hade säkert kunnat vara fint och gulligt om det bara hade framgått vad som är producerat av barn. Men jag förväntar mig något annat här, på samma sätt som jag inte förväntar mig en åttaårings lek med en videokamera när jag går på bio, eller teckningar av barn om jag besöker en konstutställning. Även om det är gratis.

F ö är min kritik varken riktad mot författaren eller spelet, även om jag inser att det förmodligen uppfattas så. Den är i första hand riktad mot www.rollspel.nu och ingen annan. Nu är uppenbarligen ansvariga av en annan åsikt än jag, och inget blir bättre av att upprepa min kritik på andra sätt.

Dock har jag mycket svårt att inse vad som inte är "vuxet" med vad jag skrev, vad som kan klassas som "förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter" eller varför jag borde be om ursäkt. Ursäkt för vad? För att inte tycka att ett barns verk når upp till den standard man kan förvänta sig av en vuxen. Man får allt sträcka sig bra långt för att sätta etiketten "förolämpning" på det. Och för all del borde jag antagligen skriva "vuxen, nästan vuxen eller någorlunda halvvuxen" eller liknande istället.

Problemet med Olles förslag och Krilles sida är att flera bra spel inte finns med. För de som eventuellt vill ha exempel kan jag nämna "Stjärnfödd".

Kalla mig gärna gnällig gubbjävel om det får er att känna er bättre. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
det var inte snällt sagt.....
Men tyvärr sant. Jag vet inte om jag tycker att man ska sätta kvalitetskrav på de produkter man hostar, men man borde i alla fall kunna kräva att de ska vara i huvudsak färdiga utan att stöta sig med någon.

Jag hoppas att jag inte sårar någon, men som spel är det ingen höjdare. Å andra sidan måste vi alla börja någonstans, men frågan är om början av inlärningskurvan behöver publiceras. Risken är överhängande att grabbet tycker att hela köret är pinsamt om några år.

Mitt råd till författaren är: Kul att du gör något eget, men jobba lite mer på det.

Tyr

Hero
Re: Svar till främst Tyr och walium

Har ni ö h t läst texten? Den är på 40 rader. Totalt.

Nix, men det behövde jag väl inte göra egentligen? Det jag hade att invända mot var att du totalsågade rollspelen utan att peka på vad det var som du tyckte var dåligt, samt att du lade fram kritiken på ett taskigt vis. Din poäng med inlägget kom liksom i skymundan, medan sågningen hamnade i förgrunden.

Kalla mig gärna gnällig gubbjävel om det får er att känna er bättre. :gremwink:

Nä, jag är nöjd nu när du har berättat vad du tycker var dåligt med rollspelen. :gremsmirk:

Tyr - kan inte komma på något att skriva i signaturen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svar till Shaggy

"Har ni ö h t läst texten? "

Nej.

"Den är på 40 rader. Totalt. Hälften är hänvisningar till icke-existerande häften och resten säger absolut ingenting. Vad är det som är dåligt? Tja. Frågan är väl snarare vad det är som är bra."

Var det så svårt att säga? De här meningarna kunde du haft med i ditt första inlägg istället så hade det blivit mycket bättre.

"Men jag förväntar mig något annat här, på samma sätt som jag inte förväntar mig en åttaårings lek med en videokamera när jag går på bio, eller teckningar av barn om jag besöker en konstutställning. Även om det är gratis."

Internet och den här hemsidan är ett helt annat media än vad en biograf eller konstutställning är. Dessutom är det inte rollspel.nu:s huvuduppgift att vara en plats där man kan ladda ner kvalitetsspel gratis. Huvuduppgiften är att inhysa ett antal rollspelsinriktade diskussionsforum som det här. Allting annat är bara bonus. Jämför det med att du går på bio(gratis) och tycker att filmaffischerna är för jävla dåliga.

"Kalla mig gärna gnällig gubbjävel om det får er att känna er bättre. "

Du hade rätt, det fick mig faktiskt att må bättre. :gremsmile:
I gengäld kan du få kalla mig gnällig studentjävel eftersom jag tydligen driver den här debatten vidare. :gremsmile:

Gardener

Champion
Gratis rollspel

Var det så svårt att säga?
Inte för att jag borde lägga mig i egentligen, men hade du läst spelet så hade du förstått att dylik kommentar var överflödig, speciellt när inläggets huvudsyfte inte var kommentaren om spelet utan om hur www.rollspel.nu hanterar sidan med Gratis rollspel.

Huvuduppgiften är att inhysa ett antal rollspelsinriktade diskussionsforum som det här.
Det kan väl du få tycka om du vill, men så är faktiskt inte fallet. Personligen ser jag just Gratis rollspelsdelen som en av de viktigare delen på sidan. Den bör därför också förbättras en hel del IMHO och även om Shaggys förslag är ganska bra är jag tveksam till om vi har resurser till det.

Bland de förändringar som jag har funderat på kring Gratis rollspel, så har jag funderat på att ha en underkategori som innehåller ofärdiga spel, där folk kan få plats att lägga upp sina projekt medan de arbetar på dem. Om man öppnar en sån kanske man kan börja ställa högre krav på de rollspel under Gratis rollspel och låta de ofärdiga spelen ligga separat. För det kan ju ändå vara trevligt för de som håller på med sitt spel att få kunna få feedback under arbetets gång.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Gratis rollspel

"Det kan väl du få tycka om du vill, men så är faktiskt inte fallet. Personligen ser jag just Gratis rollspelsdelen som en av de viktigare delen på sidan. Den bör därför också förbättras en hel del IMHO och även om Shaggys förslag är ganska bra är jag tveksam till om vi har resurser till det."

Det visste jag inte. Jag kan bara tala för mig själv men jag tror ändå inte att flertalet besökare på sidan kommer på grund av de gratis rollspelen. Är det tankar som alltid har funnits eller något som dykt upp först på senare år? Finns det någon admin. som är ansvarig för den delen av sidan?

"Bland de förändringar som jag har funderat på kring Gratis rollspel, så har jag funderat på att ha en underkategori som innehåller ofärdiga spel, där folk kan få plats att lägga upp sina projekt medan de arbetar på dem. Om man öppnar en sån kanske man kan börja ställa högre krav på de rollspel under Gratis rollspel och låta de ofärdiga spelen ligga separat. För det kan ju ändå vara trevligt för de som håller på med sitt spel att få kunna få feedback under arbetets gång. "

Tja, det låter ganska trevligt. Hur mycket arbete kommer att krävas för att få det att fungera?

Gardener

Champion

Det visste jag inte. Jag kan bara tala för mig själv men jag tror ändå inte att flertalet besökare på sidan kommer på grund av de gratis rollspelen. Är det tankar som alltid har funnits eller något som dykt upp först på senare år? Finns det någon admin. som är ansvarig för den delen av sidan?
Det fanns en vision när vi startade sidan, forumsdelen var bara en liten del av den, den har dock växt till att ta upp hälften av besökarna. Tyvärr har många andra viktiga delar av siten blivit väldigt eftersatt, men för min egen del var det just delen med Gratis rollspel som var en av de viktigare och jag har haft många idéer om vad som kan göras med den. Tyvärr har jag inte tid att ordna dem, arbetet med övriga deler av siten tar alltför mycket tid.

Det är Illern som ansvarar för sidan om Gratis rollspel för tillfället men ifall ens bara några av de saker jag vill ordna med den ska komma igång lär det behövas fler som tar hand om den biten.

"Bland de förändringar som jag har funderat på kring Gratis rollspel, så har jag funderat på att ha en underkategori som innehåller ofärdiga spel, där folk kan få plats att lägga upp sina projekt medan de arbetar på dem. Om man öppnar en sån kanske man kan börja ställa högre krav på de rollspel under Gratis rollspel och låta de ofärdiga spelen ligga separat. För det kan ju ändå vara trevligt för de som håller på med sitt spel att få kunna få feedback under arbetets gång. "

Tja, det låter ganska trevligt. Hur mycket arbete kommer att krävas för att få det att fungera?
Det är svårt att veta innan det ens är bestämt vad som ska göras... Det är ju bara tankar än så länge, och om ingen annan i redaktionen kan ta tag i det så blir det inget bestämt innan nyår (då jag har på tok för mycket att göra med kalendern och kodning av saker fram tills dess).

Troberg

Sinister eater

Utan att gräva ner mig allt för mycket i diskussionen skulle jag vilja föreslå att man delar upp gratisspelen som du föreslog i färdiga och "work in progress". Dessutom skulle jag vilja ha märkningar för "speciell kvalitet", "nybörjarvänligt", "nyskapande", "bra formgivning", "hög realism" osv som delas ut subjektivt av någon ansvarig.

Det scenario jag är lite rädd för är annars att någon nybörjare som aldrig testat rollspel kommer hit, ser ett spel i stil med det diskuterade som beskrivs som "ett enkelt rollspel" och tänker att det ska jag prova att börja med. En potentiell rollspelare mindre.

Gardener

Champion

Jupp, det är en bra idé som vi förhoppningsvis kan införa inom en inte alltför avlägsen framtid, förutsatt att rollspelsansvarige har tid och tycker det är en bra idé.

Angående nybörjarrollspelare så ska vi förhoppningsvis få direktlänkar från huvudsidan till info om rollspel för ovetande, och från den infosidan lär vi ha länkar till ett par bra nybörjarrollspel. Denna info-sida har vi material till, men vi har inte haft tid att sammanställa den ännu tyvärr.