Nekromanti Krigare och troll

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Krigare och troll
Krigare och troll - ett enkelt fantasyrollspel.Krigare och troll är ett enkelt fantasyrollspel som verkar bli utvidgat med flera tillbehör framöver.

De delar som finns är:

Regelbok

Karaktärsgöra

Gå till artikeln

Troberg

Sinister eater
Hmmm, jag vill inte vara taskig men det här är verkligen uselt...
Om du inte ger mer konstruktiv kritik än så så är du taskig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, shit asså. Jag håller med. Det är uselt.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Nä, shit asså. Jag håller med. Det är uselt.
Jo, men alla vet ju redan att du är taskig, så det bevisar bara min tes ytterligare.

Kan någon säga något som gör att nästa spel grabben släpper blir bättre? Fortsätter det så här så lär det inte bli något nästa...

Jarl

Hero
Kan någon säga något som gör att nästa spel grabben släpper blir bättre?
Jodå. Här är lite saker att tänka på:

* Skriv utförligt. Vi som läser kan inget om ditt rollspel, medan du kan allt. Glöm inte att beskriva hur allting går till, varje steg i processen. Läsaren ska inte behöva gissa sig till hur saker och ting fungerar. Undvika att bara räkna upp saker utan något förklaring till hur eller varför de används.

* Vänta. Det är bättre att ge ut ett spel när det är mer eller mindre färdigt. Om man bara vill ha synpunkter på vissa regler eller världsbeskrivningar så kan man använda Rollspelsmakarforumet.

* Testa. Låt någon som aldrig har hört talas om ditt spel läsa igenom det. Kunde han eller hon förstå det utan problem? Om inte, försök förklara det som var knepigt lite bättre. Upprepa detta tills det är någorlunda problemfritt att förstå spelet.

Tja... nån annan kan väl fortsätta... :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, jag ångrar mig. Det här är suveränt! :gremgrin:

Kikar lite på klasserna och fastnade för den här;

"Jobb: Häxmästare
Betalt: 10GP/Dagen
Bragder: Magi
Historik:
Ett uråldrigt yrke sen före Kristus födelse.
Man måste nästan vara Dryad eller
Magiker för att jobba här."

Och vad sägs om grundegenskapen visdom?

"Visdom – Om du ska vara Vis. Då är det tex att du inte bara går fram och hälsar på monstret
och blir slaktad.
( Dvärgar får –1 i Visdom)"

Å alignmentsystemet får också se sig citerat:

"Beteende:

Dvärg= Väldigt snäll, Snäll, Vänlig, Ond,
Alv= Väldigt Snäll, Snäll, Vänlig
Halv- Troll= Ond, Vänlig, Djävul
Halv- Ork= Vänlig, Ond
Halv- Alv= Ond, Vänlig, Väldigt snäll
Människa= Väldigt snäll, Snäll, Vänlig, Ond, Djävul
Gnom= Väldigt snäll, Vänlig
Ödlemänniska= Ond, Djävul"

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

- Vulf

MovinGalt

Warrior
Jag hoppas jag inte sårar någon nu, men jag tycker det ser ut som en bluff. Läser man mellan raderna ser det nästan ut som om någon skicklig, erfaren person skrivit såhär med flit. Det är nästan lite för genomtänkt.

Om det inte är fallet, så har ni aldrig sett mig skriva det här.

/MovinGalt

hubba

Veteran
verkar vara ett grymt bra spel skulle se fram emota att vara me i det

Rising

Vila i frid
Artikelinlägg har en länk längst ner som heter "gå till artikeln". Klickar man på den så kommer man till en sida där artikeln beskrivs utförligare och där det också finns länkar för eventuell nedladdning.

För att underlätta så har jag gjort jobbet åt dig den här gången. Här är länkar till dokumenten som utgör spelet: (klicka på en av dem om du vill läsa den i din browser, eller högerklicka och välj "Spara mål som..." om du vill ladda ner dem på din dator för att sedan läsa dem lokalt.)

Reglerna
Karaktärsgenerering

Nikul

Veteran
Dryad?

En Dryad är en typ av skogsvarelse som liknar en Ent fast mindre. Inte ett Yrke/ Klass.
Druid är ett yrke.
Jag blev lite snoppen när jag såg det.....

Rising

Vila i frid
Re: Dryad?

En Dryad är en typ av skogsvarelse som liknar en Ent fast mindre.
...i Warhammer, ja.

I mytologin så är en dryad en sorts trädnymf, och brukar avbildas precis som vanliga människor. De sägs vara skygga, och står även i förbund med sitt träd, så att de dör om trädet huggs ner.

Så vad Warhammer har gjort, det är att hitta på ett helt nytt utseende och ett helt nytt beteende åt en etablerad varelse i mytologin. Och det är ju fantasifullt och häftigt gjort av Warhammer.

Det här rollspelet gör en annan tolkning, där "dryad" istället är namnet på ett yrke. Däremot berättar inte rollspelet något om vad en person med yrket dryad gör, så det är rätt luddigt.

Nikul

Veteran
I Warhammer?
Kanske det, det finns olika tolkningar av fantasivarelser som t.ex. Troll, Tolkiens troll är ju helt annorlunda än Warcrafts, betyder det att Warcrafts tolkning av Troll är fel?
Min tolkning av dryader är som små ent´s Det finn MASSOR av mytologier om dryader, troll och massor med fantasivarelser så det finns inte EN som är den korrekta, ingen tolkning är fel.
ALLA människor tolkar saker annorlunda, när någon säger Orc tänker någon på Warcrafts Orcher och andra på Warhammers eller Tolkiens. INGEN av tolkningarna är FEL alla är rätt i olika personers ögon. Tänk efter, du tycker att din tolkning är rätt men jag tycker inte att din är fel. Förstår du? Ingen av tolkningarna är fel.
Så är det. Jag vill inte verka offensiv och jag anklagar inte dig jag bara berättar det. Och jag vet! jag skrev Snoppen men det ska stå (SNOPEN) jag ber om ursäkt för mitt stavfel.

omgitburns

Veteran
detta sur ut som ett väldigt roligt spel. hmm jag har aldrig tänkt på att ha jobb i det rollspelet som jag gör nu (mitt första :p).