Nekromanti Kriget...

Ludwig

Veteran
Hmm… Efter att ha satt igång en diskussion angående Jargien mot Asharien, så kom jag på att jag förbi såg ett land. Efter att ha läst Geografica Mundana så insåg jag att Damarien har en anfalls här redo om cirka 2 år. Den är tänkt till att användas mot Västmark.
Jag trodde att Damarien var på Asharien och Soldarns sida, eftersom jag utgick att alla länder inom Asharina-halvön var på ”samma lag”. Ifall Jargien skulle leda ett korståg mot Asharien, skulle inte Damarien inse att detta var ett ”kanon” läge till att attackera Västmark?
Frågan är bara om vem som skulle vinna. Jag menar, må Damarien ha en här på 9800 milis, 1.000 man i örlogsflottan OCH 4 200 nattgardister. Detta är rent utklassande mot Västmarks här på 1400 stående soldater och 720 män som milis (144*5=720). Men däremot så har Västmark en väldigt patriotisk befolkning, bestående av STORA tiraker och argsinta människor som inte är rädda att ta i om det behövs. Dels så är de vana med de geografiska omsättningarna så som sumpmarken och djungeln. Fast ifall Västmark faller utav Damarien, så kommer Damarien fortfölja sina planer och avancera in mot landet Soldarn. Fast jag tror inte att de skulle lämna sitt land oskyddat mot Asharien som skulle gå i motattack mot Damarien för Soldarns ära. Dels så har Damarien Västmark att hålla, och det gick inte så vidare väl för de plundrande tirakerna. Så det är inte så trolig att de inleder attackerna mot Västmark förrän Jargien har inlett deras attack mot Asharien. Det enda udda är att Västmark har Jargien som sina vänner och att Jargien bara ser Västmark som sina ”handelsparter”.
Så hela Asharina-halvön är beroende på vad Jargien gör.
Men vad gör Tirakerna ifall Västmark, Soldarn och Asharien blir anfallna?

/Ludwig som tjatar om ett nytt världskrig i Mundana.

Marukusu

Hero
Se det som så här...

...det kommer aldrig att bli något nytt korståg frör jargiernas del. Åtminstone inte om jag får bestämma. Anfaller jargierna Asharien (vilket taktiskt sett är det enda de kan göra) så kommer Jargien att kollapsa som ett korthus då de inte kan hålla på att skicka trupper hit och dit utan att det blir en satans massa uppror och överallt (folket är fler än armén, och de har en större sak att slåss för än soldaterna). Asharien utgör inget militärt hot mot Jargien, så det enda jargierna skulle kunna tänka sig att göra, såvida de inte vill bli krossade, är att sända dit lönnmördare och inkvisitörer som mördar inflytelserikt folk och bränner små byar här och var.
Damarien kör sitt eget rejs och vill ha ett storkrig på Asharina för att tunna ut de töntiga samorierna när mörkret väl kommer. De anfaller säkert Västmark, spöar dem efter mycket om och men och gör sedan det stora misstaget att ge sig in i Soldarn, där även herr Sachsar VILL ha ett krig mot Damarien för att ena sitt land. Ett enat Soldarn sparkar bokstavligen skiten ur de redan utarmade damarierna och alla är glada.

Och snälla, gräv inte upp gånga diskissioner igen. Ha din egen åsikt och stanna kvar vid den.

:gremelak: :gremelak: :gremelak: Marukusu :gremelak: :gremelak: :gremelak:

Pendragon

Swashbuckler
Kort sagt. Vill Jargien ockupera Asharina så gör de det, med eller utan hjälp från Damarien. Sen kan man teoretisera i evighet om vilka politiska efterverkningar det skulle ha i Jargien, men faktum kvarstår: Jargien äger Drunok, Asharien, Soldarn, Västmark och Damarien kombinerat i militärmakt. Det är bara att titta på siffrorna.

Ungefär.

/Joel

ripperdoc

Myrmidon
Det är nog inte så enkelt. Jargierna visade ju sig ha uppenbara problem att ens ockupera Drunok ordentligt, som jag tolkat böckerna, till den grad att man låtit halva Drunok hållas. Många legioner väntar på betalning från kejsaren och har så gjort ett tag - Jargus är ju svårt skuldsatt till bl.a. cirefalierna. Deras lojalitet är alltså inte på topp. Dessutom håller man ju sedan ett halvår/år på att planera ett korståg mot Soldarn. Avsaknaden av vettig flotta kan få en tämligen sjöstark nation som Soldarn att iscensätta en lyckad blockad av flera större hamnar, vilket skulle strypa införseln av lyxprodukter till landet och riskera bringa det i kaos. Men, visst, Jargien klarar av mycket mer än de asharinska länderna när det gäller arméstyrka.

/RipperDoc - tycker till

Pendragon

Swashbuckler
Det hela böket har med lite motstridiga uppgifter att göra, nämligen:

1. Jargien kan mobilisera fler trupper än Drunoks hela befolkning.

2. Jargien klarar inte av att ockupera Drunok.

3. Jargien klarar av att ockupera vilket land som helst på Mundana.

4. De jargiska soldaterna är vältränade och välutrustade.

Bara jag som tycker de här tre, enligt Neogames korrekta, faktumen inte går ihop?

Om 1 och 2 är sant, kan 4 knappast vara sant. Om 1 och 4 är sant är 2 med största sannolikhet falskt. 2 och 3 utesluter varandra.

/Joel - skulle bara se 4 som helt sant. Av olika skäl.

"Fast jag tror inte att de skulle lämna sitt land oskyddat mot Asharien som skulle gå i motattack mot Damarien för Soldarns ära."

Personligen tror jag inte att asharien spelar någon roll i ett krig mellan Soldarn och Damarien, annat som handelspartner. De har ingen som helst militär förmåga som kan vara till hjälp, och inte heller någon gräns mot Damarien.

Och Ära? Sen när bryr sig de smutsiga grisodlarna i Asharien om ära?

"däremot så har Västmark en väldigt patriotisk befolkning"

Det här är jag skeptisk till. Vem bryr sig om träsket? Om det handlar om tirakerna så tror jag att de gör det smartaste i det här läget, nämligen tar en båt nån helt annan stans. Efter att Västborg faller så är det nog bäst för president Kamand att förhandla fram något slags uppgörelse. Verkar mycket vettigare än att få sina städer brända och befolkning dödad. Klart, ett styre under Vitfjäder skulle ju kunna bli ungefär samma sak.

"Men vad gör Tirakerna ifall Västmark, Soldarn och Asharien blir anfallna?"

Plundrar och rövar? Där de kommer åt, så det kan vara på båda sidor. Jobbar åt den som betalar mest?

Ett annat problem, för Jargierna, är ju att det är så jobbigt att dra fram förråd till en armé i Asharien. Det landet stinker verkligen. Befolkningen sitter dessutom bara bakom murar istället för att komma ut och bli besegrade. (förvisso tror jag jargierna är bra på belägringar också, men ändå).

Jag tror att Jargien skulle få stora problem med att ta sig ända till Camard.

Fred

Veteran
Problemet för kejsardömet är väll att de behöver stora delar av sina styrkor på hemmaplan för att hålla ihop landet. Detta minskar drastigt deras förmåga att anfalla något annat rike.. Men trots detta borde den styrka som Jargien skulle kunna uppbåda för ett anfall kunna krossa de flesta av mundanas länders försvar. Men det är alltid inte lika lätt ockupera ett land där folket är upproriskt, såvida man inte dödar så många att de skräms till lydnad. Kanske är det detta som gjorde att de hade problem med Drunock (är inte så insatt dock). På tal om skrämma till lydnad så är vi åter tillbaka där vi började med att styrkorna behövs för att hålla ihop landet.

Har tappat bort mig själv lite nu men i alla fall så om Jargien skulle använda för stor del av sina styrkor för att ockupera ett annat land kommar landet snabbt falla ihop innifrån samtidigt som mühad säkert anfaller om de ser att Jargierna är alltför upptagna på annat håll.

Wictor

Warrior
Jargien har en mäktig här
du förbiser dock problemet här.

Den finns ej endast för att grannar skrämma
utan för att uppror och invasioner hämma

Går legionerna in i Asharien
så tågar de ej kvickt hem igen

Jargus må en fegis vara
men han måste sitt rike försvara

Jargien är som läget är redan skuldsatt upp till öronen, de styrkor som finns är ju inte Jargus leksaker som han kastar mot sina grannar bäst han vill, de behövs för att hålla riket samman. Att erövra Asharins skulle förmodligen kosta mer än vad man skulle tjäna på det hela. De har en jättearmé, men det är väl för att den behövs, skulle de börja invadera alla sina grannar skulle de behöve en ännu större armé, och det har de inte råd med. Det är så jag ser det hela i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Wictor

Warrior
Ett annat problem, för Jargierna, är ju att det är så jobbigt att dra fram förråd till en armé i Asharien. Det landet stinker verkligen. Befolkningen sitter dessutom bara bakom murar istället för att komma ut och bli besegrade. (förvisso tror jag jargierna är bra på belägringar också, men ändå).

Jag tror att Jargien skulle få stora problem med att ta sig ända till Camard.
Men Asharien svälter ju för tillfället, även om de kryper in bakom sina murar så klarar de väl sig inte särskilt länge utan mat.

Men för att återgå till huvudfrågan, Damarien har som avsikt att erövra hela Asharina lagom till nästa mörker, det står i någon av böckerna. Västmark är ganska svagt i allmänhet, Soldarn har inre svårigheter och omotiverade trupper, Asharien svälter, just nu ser det hela ut att luta åt Damariens fördel.

Silvervarg

Warrior
Tjaa, skulle inte invationshären göra det också?. Det finns inte mer mat åt dem än åt befolkningen och de tar nog det sista innan jarigerna kommer. Så...

Silvervarg ser svältande,trött jargiska trupper stappla runt på ashaslätten

SnabbsomVinden

Veteran
Men..

Men den militära makten och inkvisitionen är två helt olika saker. Tempelriddarna som är väldigt många behövs inte för att hålla ihop landet, och vilka går ut i korståg om inte just tempelriddarna ? Sedan får de säkert hjälp ifrån äckel som Damarien och dylikt. Jag menar Damariens drottnings lismål är ju att härska över hela Asharinahalvön.

Rygar

Veteran
Precis, soldater utan sold eller mat är sällan jättemotiverade att springa runt och slåss mot fega bönder med bågar som stänger in sig i städer där man måste vänta ut dem..

Korpen

Hero
Där har nog fel, om man har ont om pengar vill man så fort som möjligt få in armén på fientligt territorium, då kommer det in pengar från plundring, brandskatting och lösen. En armé som står på eget territorium är betydlig kostsammaren än en på fientligt.

Som sagt det är inte ett modernt krig vi pratar om.

Rygar

Veteran
problemet är ju att det inte finns något käk i asharien, speciellt inte efter att i stort sett hela befolkningen flytt in i städerna med det de kan bära med sig.. alltså måste mat forslas dit vilket inte är helt gratis

/Rygar vill åtminstone inte forsla mat till flera hundra tusen legionärer 3-4 veckor bort

Pendragon

Swashbuckler
problemet är ju att det inte finns något käk i asharien, speciellt inte efter att i stort sett hela befolkningen flytt in i städerna med det de kan bära med sig.. alltså måste mat forslas dit vilket inte är helt gratis
Nja... Ashariernas härmakt är faktiskt inte ett jättestort hinder om Jargierna bestämmer sig för att leta i städerna...

/Joel

ripperdoc

Myrmidon
Jargien vs. Drunok

Visst finns det motstridiga uppgifter, vilket jag tycker är skönt. Landsbeskrivningarna är nämligen vinklade. Försök ex. att ta reda på vilket land som har den bästa flottan i världen. I olika ordalag står det i Cirefalier respektive Consaber att respektive land har den bästa flottan.

Däremot är det fakta att Drunok inte lyckades ockuperas, medan påståenden som att jargiska soldater är vältränade och att de kan ockupera vilket land som helst är mer subjektiva och i vilket fall inte absoluta.

Vi ska inte förenkla en sak som är så oerhört komplicerad - krig. Till syvende och sist har historien visat att krig avgörs av främst andra faktorer än mantal. Jag skulle se det så här:

Jargiernas arméer är bland de största och mest väldrillade på Mundana. De är välutrustade (för att vara dussinarméer). Vad kan då gå fel mot Drunok eller mot andra länder?
* Jargien är skuldsatt och legionerna får inte alltid betalt - då tenderar de vältränade legionärerna snarast bli en fara för landet, eller för kejsaren åtminstone
* Jargien är till skillnad från många andra (minder) länder uppdelat i en mängd regioner med olika historia, olika kultur och som införlivats med våld i tidigare skeden. Dessa måste hållas i schack genom att ha en legion i närheten i avskräckande syfte och för rutingöromål. Flyttar man ut den löper man överhängade risk att få uppror på halsen om stämningen i regionen eller landet är det minsta dålig.
* Ledarskapet, ett mycket viktigt element, kan vara väldigt dåligt. Visserligen lär Jargien ligga långt fram inom ämnen som strategi, logistik och taktik. Ponera dock att officerkåren länge protesterat mot kejsarens politik, vilket fått till följd att de duktiga officiererna avsatts och nya, politiskt korrekta har plockats in. Vips så har man gjort sig av med landets kompetens för krigföring (Stalin någon?). I vilket fall, om officerskåren i hög grad är politiskt inblandad kan inre stridigheter mellan officerarna resultera i katastrofer i fält.
* Jargien saknar andra element än fotsoldater i sina styrkor (saknar och saknar, de är inte lika bra på det). D.v.s. de har inte fattat det där med tungt kavalleri och kanske har de inte heller bra förband för avståndsstrid. Deras styrkor är anpassade för de jargiska förhållandena - det vill säga stora öppna ytor, mycket floder och bördiga marker. Dessutom saknar man som sagt en bra flotta och inte heller verkar man ha elittrupper som höjer moralen och kan sättas in i kritiska situationer.

Så jag tror att Drunokinvasionen drog ut på tiden på grund av inkompetent ledarskap och mycket dåligt samarbete mellan styrkorna, samtidigt som drunokerna effektivt bedrev gerillalikande krigföring, ex. dra sig tillbaka i skogarna eller i bergen, anfalla försörjningsleden och sedan vila upp sig på befästningar långt inåt land. Till detta kan man om vill lätt lägga till sjukdom i de jargiska leden. Detta gjorde inte att man förlorade mot Drunok men det drog vansinnigt mycket ut på tiden, så till den grad att kassorna sinade och legionerna avstannade av sig själva eftersom de inte längre fick den betalning de ville ha. Det läget gäller nog nu, IMHO.

Vad som kan rycka upp Jargierna till en riktigt farlig fiende skulle vara:
* Krig med bittra fiender som västlänningarna, kamorianerna, inre fiender eller Daakkyrkans tydliga fiender. Detta skulle kanske få folket att gå med på extra krigsskatter för att finansiera trupperna.
* Fördelaktiga lån från cirefalierna. Detta skulle dock förstås innebära oerhörda eftergifter till cirefalierna inom andra områden.
* Ett krig som är helhjärtat stött av kyrkan. Då kan kyrkans stora fasta resurser används för att finansiera kriget och kyrkan kan också piska upp en god moral hos stridande och folket.

/RipperDoc

Korpen

Hero
Re: Jargien vs. Drunok

En anna variant som jag kört med vad gäller kriget mot drunok (bortsett från att ge Drunok 100ggr så stor befolkning.) är att säga att jargiens legioner egentligen inte var innblandade, utan kriget utfördes endast med provisguvenörens egna styrkor och minimalt stöd från den reguljära armén.
Det skulle faktiskt få alltihopa att passa ihop.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Jargien vs. Drunok

En anna variant som jag kört med vad gäller kriget mot drunok (bortsett från att ge Drunok 100ggr så stor befolkning.) är att säga att jargiens legioner egentligen inte var innblandade, utan kriget utfördes endast med provisguvenörens egna styrkor och minimalt stöd från den reguljära armén.
Det skulle faktiskt få alltihopa att passa ihop.
Det kan ju också vara så att Jargierna inte försökte ockupera hela landet. De gick in i Tara-Thiannon, mötte oväntat motstånd, och gick med på en vapenvila istället för att kämpa till sig hela landet. Drunokierna slapp få hela sitt eget land ockuperat, mot att de fick en Jargisk legation i Arlon och att de avstog från Tara-Thiannon. Man kanske inte skulle dra slutsatsen att Jargien inte kunde ockupera Drunok bara för att de inte gjorde det. Det var ju trots allt så att Drunokierna förlorade kriget.

/Joel

Marukusu

Hero
Re: Men..

Nej, storfurstens frus (inte drottningen) mål är att skapa krig och kaos på Asharinahalvön för att underlätta Xinus härar att krossa allt motstånd när mörkret väl kommer.

/Marukusu, vill finna friden i Mundana innan allt förgås i kaos och krig