Till att börja med, det finns en klase moduler om Andra Världskriget till GURPS, åtskilliga databöcker till Phoenix Command mo Vietnam, några utpräglade militärspel från åttitalet (Recon, Delta Force), samt ett om Tredje världskriget (Twilight: 2000).
Det sagt, krigsspel blir väldigt lätt skittråkigt. Det blir lätt enformigt så att det enbart handlar om att vänta, marschera, ha permis eller kriga.
Fundera på vad man gör i ett krigsrollspel - och strunta då i etiketter som "leda litet förband", "leda stort förband", "leda specialförband", utan titta på vad man faktiskt gör, vilka stårysar som du och dina medspelare förväntas skapa och vilken er roll i dessa stårysar är. Du kommer snart att upptäcka att om kriget inte blir en katalysator eller bakgrun till en annan ståry så finns det i princip några få saker man gör som soldat, och det kommer att upprepas in absurdum tills du spyr på det.
Lösningen är att spela i okonventionella situationer (exempelvis motståndsrörelser) eller med okonventionella soldater (exempelvis elitsoldater eller spioner), eller att helt enkelt låta kriget hamna i bakgrunden vid fronten på andra sidan kanalen (exempelvis Svensk soldat-såpa). Inget av dem är egentligen vad du är ute efter. Det finns en lösning till, och det är att skapa ett okonventionellt rollspel, som är särskilt gjort för att rollspela soldater, men i så fall kan man inte göra spelet med de konventionella dyrka dörrar och slå ihjäl goblins-reglerna. Det krävs en helt ny syn på rollspelandet, inte bara nya knepiga sätt att slå tärningar på och nya skalor och namn på färdigheter, utan ett helt nytt rollspelandeparadigm.
Jag har ett par tankar på en sådan ny paradigm, men just nu har jag för lite tid. Är du nyfiken så kan du söka efter "valkyria" eller "västmark 1940" i det här forumet. Då kan du hitta några inlägg som beskriver vad jag tänker mig.
Annars gör sig krig faktiskt oftast bäst i skala 1:300, dvs micro-skala. Möjligen 25mm-skala är acceptabelt, men då måste man ha så tokstort spelbord för att stridsvagnarna ska spela någon roll.