[Krigshistoria] Låååånga fälttåg?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Apropos hade det hade varit coolt med en kampanj eller ett spel som handlar om ett fälttåg i sig. Alltså inte strid och fältslag, utan att rollpersonen ingår i det lilla samhälle som är en kampanjande här med följe. Lätt att kasta utmaningar på en sådan kampanj - räder, recognosering, hunger, sjukdom, intriger, kärlek, kroppsstraff. Mer en uppsjö av umbäranden än faktiska strider. Och nära och kära att skydda i tåget.

Det kunde påminna om upplägget med Arken, eller klaner i Järn, med skillnaden att rollpersonernas "fasta punkt" - härlägret - i själva verket är rörligt
Jag hade detta lite i bakhuvudet. I WFRP 2n Ed kan man exempelvis välja att spela just Camp Follower. De är en slags fattiga eftersläntrare som plundrar vad de kommer åt i arméns spår.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Fast om vi bara pratar långvariga konflikter saknas väl inte sådana exempel från flera olika spelvärldar? Någonstans är väl utgångspunkten här att de också ska vara centrala i spel - med plundrade arméer som dyker upp, nedbrända broar, skördade fält etc.
Precis detta. De behöver kanske inte vara centrala, men absolut aktiva, nu pågående.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Jag har medvetet valt att inte läsa Gryningens beskyddare till Mutant Hindenburg än men kan det vara ett bra exempel? Där ska väl kriget tuggat på i 20 år eller så?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Precis detta. De behöver kanske inte vara centrala, men absolut aktiva, nu pågående.
Och då tänker jag att det, för att bli verkligt i spelvärlden måste omsättas i äventyr, eller hur? (Eller av spelgruppen om man struntar i äventyr.)

Ta det feliciska piratkriget ur Ereb Altor. Är det en sådan pågående konflikt? Å ena sidan ja - den finns och har pågått och ser inte ut att ha något slut. Å andra sidan nej - ur den officiella spelvärldens synvinkel är den nästan helt frånvarande.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Mmm... Som sagt, "Men krig i spelvärldar brukar antingen vara totala och har redan skett" :)
Jag hänger inte riktigt med... kriget ska vara stort och långt men inte totalt och apokalyptiskt? Tror att det kändes rätt apokalyptiskt i Rom efter Cannae, liksom. Passar Trettioåriga kriget in under vad du tänkte dig?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
Qelong av Kenneth Hite utspelar sig i ett sydöstasiatisk land förött av ett krig som har slagit ut infrastrukturen o huvudstaden, o regnat magiskt spill över landet; desertörer, opportunister o fanatiker plågar landsbygden. Och det är inte ens där huvudkonflikten pågår, den e på andra sidan bergen, utan allt som har drabbat landet är bara sidospill
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
LÄS INTE DET HÄR @Lemur !!!

... krigas det ju en del i Trakorien, även om det bara fungerar som fond till själva äventyret. Även om den konflikten inte är långdragen på det sättet du beskriver, finns det ju möjlighet att lägga in "stora arméer som drar runt". Jag har exempelvis lagt in den ransardiska flottan som ett slumpmässigt möte i Sidensjön och leker ibland med tanken på hur en krigshärjad hexcrawl skulle kunna se ut.
OKEJ!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Och då tänker jag att det, för att bli verkligt i spelvärlden måste omsättas i äventyr, eller hur? (Eller av spelgruppen om man struntar i äventyr.)

Ta det feliciska piratkriget ur Ereb Altor. Är det en sådan pågående konflikt? Å ena sidan ja - den finns och har pågått och ser inte ut att ha något slut. Å andra sidan nej - ur den officiella spelvärldens synvinkel är den nästan helt frånvarande.
Ja, precis. Bra observationer på bägge punkter. Piratkriget får liksom ingen roll i materialet. Men det skulle absolut passa in! Ett långt lågintensivt krig med en och annan drabbning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Qelong av Kenneth Hite utspelar sig i ett sydöstasiatisk land förött av ett krig som har slagit ut infrastrukturen o huvudstaden, o regnat magiskt spill över landet; desertörer, opportunister o fanatiker plågar landsbygden. Och det är inte ens där huvudkonflikten pågår, den e på andra sidan bergen, utan allt som har drabbat landet är bara sidospill
Ja, bra exempel. Det hade jag glömt bort. En utmärkt setting!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Jag hänger inte riktigt med... kriget ska vara stort och långt men inte totalt och apokalyptiskt? Tror att det kändes rätt apokalyptiskt i Rom efter Cannae, liksom. Passar Trettioåriga kriget in under vad du tänkte dig?
Det jag menar är att ja, för Senaten och den förintade armén, och för Roms invånare, var det nog en tuff känsla. Men för många andra fortgick livet som vanligt. Just år 216f.kr var det domedagsstämning med Hanibal ad portas. Och det levda kvar som en jobbig boogeyman. Men det dröjde ju till 205 eller så innan Hannibal lämnade Italien. Säg att spelvärlden är Rom år 209. Det är var jag efterfrågar.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Inte rollspel som sådant, men lajvkampanjen jag varit med och arrangerat i en bit över 20 år (med lite uppehåll senaste åren) har utspelats just under ett sådant långdraget krig. Ingame har kriget hållit på i 12-13 år med flera lågintensiva perioder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
Inte rollspel som sådant, men lajvkampanjen jag varit med och arrangerat i en bit över 20 år (med lite uppehåll senaste åren) har utspelats just under ett sådant långdraget krig. Ingame har kriget hållit på i 12-13 år med flera lågintensiva perioder.
Krigshjärta?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,791
Location
Maastricht
Kriget mellan forna Arnor (Arthedain, Rhudaur och Cardolan) och Angmar? Pågår ju i drygt 600 år från omkring 1300-1900 T.A.
Har väldigt långa lågintensiva perioder.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
Vet inte om det räknas men i Jih-puns hjältar: Samurajer i KH tråden skrev jag:
Monsunlandet
Söder om Gryningsöarna ligger Monsunlandet, ett land av djungler, regnskog och deltan. En gång ett blomstrande rike styrt av naga-kungen med avancerade odlingssystem, magnifika palats, lärda magiker, kontrollen av handels rutter som kortade ner resan noterbart, en stark arme som gjorde det möjligt att driva in tull skydda allt detta. Nu är det en skådeplats för ett allt mer fruktansvärt krig. Två familjer, med samma anspråk till den nu tomma nagatronen, har drivit hela riket i misär i sin kamp mot den andra. Kriget har pågått i generationer och ju längre det har pågått ju mer villiga har båda sidor blivit att begå fruktansvärda och förbjudna handlingar. Soldater, krigar-adel och svärdsmagiker må fortfarande slåss på slagfältet, men de gör det med och emot odöda, demoner, svartkonstnärer, odjur och liknande. Än så länge har ingen av sidorna fått övertag, och medan kriget fortsätter, så växer odlingarna igen, kanalerna blir omuddrade, palatsen och templarna förfaller. Vem som en vinner kommer vinna ett värdelöst rike.
Även om handelsmän, diplomater, lärda och konstnärer inte längre kommer till Monsunlandet kommer det fortfarande utlänningar: legoknektar, ninjor, svartkonstnärer, alkemister och annat folk som inte bryr sig om hur de får sitt sold. Skeppen som tar dem till Monsunlandet lämnar riket fulla med flyktingar som har fåt betala ockerpriser för sina platser.
Flyktingarna från Monsunlandet kan nu mera finnas i alla hamnstäder runt Västhavet i mer eller mindre stora kvarter och mer eller mindre accepterade. De har ett ryckte om sig som framstående smyckesmakare, exotiska krigare och lärda magiker, även om vad som händer i Monsunlandet också har givit dem ett rykte som svartkonstnärer och blodtörstiga barbarer under ett tunt lager av civilisation och grannlåt. Vad som stämmer och vad som inte gör det varierar från monsunlädare till monsunlädare. På Gryningsöarna har deras närvaro skapat ett nytt mode med lösa turbaner, likt de som många av monsunlädarna bär, de senares smak för läppsmycken har dock inte tagits upp.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Pendragon Great Campaign har faktiskt ett väldigt stort fokus på krig (för det är väl krig och inte fälttåg vi talar om här) under de de första epokerna.
  • Uther Era: 485-495 kretsar mycket av storpolitiken kring Uthers krig mot de invaderande saxarna.
  • Anarchy Era: 496-509 kretsar om anarkin, ett allas krig mot alla, med örlog över stora delar av världen.
  • Boy King Era: 510-518 utkämpas två krig med bara en kort fred emellan, först Arthurs krig mot de brittiska herrar som inte accepterar honom som Överkung, sedan det avgörande kriget mot saxarna.
Det förekommer krig även efter, men de är mycket kortare eller utspelar sig långt bort (kontinenten, Irland).

Det är inte så att KAP på något sätt simulerar medeltida krigföring; stora slag är både för vanliga och för avgörande, men detta att krigen bara fortsätter år efter år efter år simulerar spelet bra.

Här kan tilläggas att forskare som Mary Kaldor och Herfried Münkler övertygande har visat att den sorts korta krig vi såg i framförallt västvärlden mellan Napoleonkrigen och Koreakriget var en historisk parentes. Det normala har varit utdragna, ofta lågintensive krig där våld mot civilbefolkningen varit centralt inslag. Parentesen är typ över nu, när Sovjet och USA gav sig in i Afghanistan tex gick de på nöten för att de trodde att dessa krig gick att avgöra som säg den tyska alliansen avgjorde kriget mot Danmark 1864. I ett sådant perspektiv kan vi se att precis som många (fantasy)rollspel har stater som är post-westfaliska europeiska stater med lite medeltida pynt, så har (tror jag) många (fantasy)rollspel en anakronistisk bild av krig, dvs man har tagit västerländska krig 1805-1953 som en universell norm för vad krig är.
 
Top