Senkomna kommentarer
Det här var en kul tråd, jag vill också va med på den! Det finns en hel del skrivet och jag vill svara på mycket, så jag klipper och klistrar en aning ur tråden.
Duncan said:
Följande ritual skulle verkligen vara användbar i strid:
Alstra 5 filament Geotropi över 4h: Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Skärpa' med 1m radie över 8h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Provisorisera' med 1m radie över 8h: Ob2T6
Den tar iofs 24h att genomföra, men om magikern arbetar från det att han/hon vaknar tills dess att ritualen är klar så bör denne klara sig utan svårigheter.
Helt plötsligt har en hel trupps alla vapen 5 tärningar mer i skada, och magikern behöver inte ha mer än 13 i färdighetsvärdena. Detta förutsätter att någon redan formaliserat ritualen.
Det här är ju onekligen ett problem om man låter det fungera, tämligen enkel magi att forska fram men mycket besvärliga maktbalans följder. Det landar på funderingar om huruvida en areaeffekt skall anses förhäxa allt inom räckvidden vid själva kastandet eller om det skall fungera som en aura (står lite tankvärda saker runt det på
Drunoks Drängars hemsida, läs under
var besvärjelsen verkar). Personligen skulle jag föredra att tolka areaeffekten som en aura för då fungerar inte den här idén så bra, dels undviker man missbruk från andra magiska effekter (med undantag för effekten Eld som istället blir så bra att den måste balanseras på lämpligt vis). Det innebär att alla vapen som tas bort ur areaeffekten inte längre får någon bonus, och alla nya som förs in får den, vilket dessvärre innebär att fiendens vapen också förbättras.
Men man kan också fundera över varför Skärpa kan vara provisorisk medans Krossa inte kan det, kaptilet om effekter är ju inte direkt fritt från felskrivningar. Ett annat exempel på det är:
Triomeras skyddande cirkel och
Nanorgonas pentagram (båda från EON Deluxe, så vet inte om det korrigerats i Atlas boxen eller så) har effekterna Skyddscirkel respektive Pentagram, vilka i regelboken utförs med Ikonotropi (inga transformeringar) och i Mystik&Magi utförs med Semotropi, min tolkning är att Ikonotropi är det rätta valet då det passar bättre att magikern ritar en bild (av säg ett pentagram) än att han skriver PENTAGRAM på marken.
Ymir said:
Kom ihåg att om vi ska tro Krigsherren är det bara Mûhad som öht använder magiker i sin krigföring.
- Ymir, påpekar
I Mystik&Magi kan man man läsa om berömda historiska magiker, där står det om Similon (s. 100) och hur hans riddarorden använder hans magi. Och som Kraetyz påpekade gör Thalamur det också (vilket en magikrati borde).
En tanke kring detta är att vilken stolle som helst som inte har alltför grava inlärningssvårigheter kan ju faktiskt lära sig magi. En tolv veckors intensiv kurs kan producera skrämmande bra krigsmagiker den korta tiden till trots genom att 1) en alstra färdighet gör dem till sanna magiker och 2) visa magiska effekter är helt enkelt hisnande bra (om du säger Blixt ska du istället läsa besvärjelsen
Skototropisk förblindning i regelboken som är ett lätt sätt för en SL att råka utplåna mäktiga rollpersoner utan magiska skydd).
Poseur said:
Bara att göra ett första magnitudens demoniskt aggregat med minska långtidsutmattnig
Helt regeltekniskt då men...
Appropå att använda sig av magi för att minska utmattning för att klara av att genomföra långa ritualer. Jag tror inte detta skulle fungera alls. Jag förmodar att magikern som utför den långa ritualen inte har utmattning sedan tidigare, jag har inte heller sett att ritual orsakar utmattning i sig. Så du måste syfta på utmattning till följd av sömnbrist, men enligt regelboken kan denna typ av långtidsutmattning inte återhämtas av annat än att man sover, vilket innebär ingen återhämtning genom magi fungerar. Så magiker kan inte sitta och köra 40 timmars (motsvarande en veckas studier) plugg pass komprimerade till två dagar inför sina tentor, även om de har magiska föremål på sig.
Knattenaten said:
Min favorit är ändå att göra mängder av permanenta Golem av rang 1. Tex med denna ritual:
SKAPA GOLEM
Alstra 3 geotropi på 2 timmar (Ob1t6)
Alstra 1 biotropi på 0,5 timmar (Ob1t6)
Alstra 4 ataxatropi på 4 timmar (Ob1t6)
Transformera 2 geotropi till ataxatropi utan förlust på 4 timmar (Ob1t6)
Väva "jordharmoni" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "gestalta" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "provisorisera" med 2 filament på 1 timme (Ob1t6)
Väva "permanenta" med 4 filament på 4 timmar (Ob1t6)
Total tidsåtgång: 16,5 timmar
Det här var bara det första inlägget av många, förslag på 6:e rangens permanenta golems finns också men fummelrisken är minst sagt enorm och rysligt obehaglig. Telephalsion visade att en 4: ranges golem kan framställas utan fummelrisk (bara Ob1T6 slag) med typ 40k silver i kongelat kostnad.
Nackdelen med en golem arme är att den måsta hållas helt hemlig, för om fienden får reda på att man har en så skaffar han 1) en geomantiker eller 2) ett magiskt föremål med Kontrollera golem, är dessa bra nog kan en golem förstöras var 4:e sekund genom att ta temporär kontroll och beordra den att dö. Visst skulle det vara svårt att ta kontrollen över golems med hög rang, men om anfallarna kan få tag på astronomiska mängder kongelat så kanske försvarna kan få tag på ett par de också. En kontring är dock Avskärma Aspekt, som jag är osäker på hur man kan punktera rent regelmässigt, jag skulle nog föredra att bestämma att den försvagade golemarna lika mycket som den försvårade inkommande magi, men det skulle kunna få oöverskådliga följder av spelare med gott minne som möter elementarer senare. Vandöda är inte alls lika lätta att äga upp enligt samma princip.
Jag tycker dock om idén med konstrukter i arméer men jag föreställer mig dem mer som dragare av tunga krigsmaskiner eller som rena krigsmaskiner i sig, vars syfte är att slå in portar eller försöka riva ned skadade murar. När man kontrollerar en golem (eller en vandöd) så är jag lite osäker på vad man egentligen bör ge dem för order och hur komplexa dessa kan vara, men jag föredrar att man kan ge dem en lydnads order som innebär en kontinuerlig lydnad och att den lystrar till alla kommandon efter det, istället för något stelbent som att klå upp alla i slottet. Annars är just kontrollen av konstrukter svår, särskilt som de kommer för långt bort för att ta en ny order. De kan också ha stora svårigheter att tolka en order och även om man ber dem att spöa alla tiraker så är det inte säkert att de kan skilja mellan levande arter så pass bra att de kan avgöra vem som är vem, de ser bara individer och måste få instruktioner på exakt vem de skall anfall. Det gör att arméer med konstrukter blir olämpliga, däremot fungerar de utmärkt i enstaka exemplar där magikern kan detaljstyra deras handlingar. Vandöda å andra sidan kan har riktigt PSY och då kan de slåss lika bra som levande.
Jag tror inte alla gillar denna tolkning. Men krigsmakt är politisk makt och jag ser ogärna att man vattnar ur rikens makt genom att låta en magiker smälla upp en armé av en jordhög.
Mer magimissbruk
Eftersom alla hittar på missbruk så får väl jag göra det med. Så jag föreslår en ritual Osynlighet till 5-6 magnituder och beröring som läggs på en tystfotad individ. Denne knallar sedan över till fienden och skär halsen av deras befälhavare. När killen som betalar alla soldaters lön är död lär de inte stanna kvar och slåss för att det är kul... om de inte är tiraker förstås.
Just magi brukar vara känsligt när man börjar puckla på de stackars reglerna. Elaka spelare får hålla sig till svärd.
Krigsmagiker
Magister Rafali säger i en stämningstext i början av Mystik&Magi att magi inte är starkare än svärd. Jag tycker det är en ganska lagom nivå. En fulltränad magiker är givetvis farlig, men det är en fullt rustad och vältränad riddare också. Och det finns fler riddare än det gör magiker.
Mitt intryck är att krigsmagiker fungerar bäst om de i huvudsak är krigare som har viss magisk träning och ett fåtal effekter som de kan använda under stridens hetta. Det gör dem besvärliga men de kan inte gå in och bara äga upp ett slagfält med någon specialkomponerad regelvidrighet. Det skall dock nämnas att detta är min åsikt och jag vet inte om den backas upp i böckerna, det finns dock historiska magiker som Similon och Garglia som har fungerat på detta sätt, hur duktiga dessa magiker var framgår inte men de kunde kasta andra magnitudens formler i alla fall.
Vanliga magiker kan förstås också göra nytta i strid, men det är så himla individuellt och helt beroende på vilka magiska effekter denne kan använda. Effekterna gör magikern helt enkelt.