Nekromanti Krigsmagi.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Precis: Svrigheten för en alstring bestäms av det mest svåralstrade filamentet, det mest högst krökningstal eller det längsta, beroende på vilken magiteori man följer.

Alverboken snackar om att man kan överföra magiska flöden till människor, och att kombinerade flöden inte ökar i styrka, utan det starkare flödet förblir lika starkt, och att det svagare flödet absorberas.

Jag tänker inte påstå att man kan alstra flera gånger i en ritual för att få filament nog för att göra en kraftigare effekt. Dock så menar jag att man kan alstra flera gånger av samma aspekt för att ge energi åt separata effekter.

Exempelvis:

Jag vill göra en ritual som innehåller följande effekter:

Döda [2] (Personlig)
Blixt [2] (Avstånd)

Jag måste då ha två metaeffekter:
Beröring [2]
Avstånd [4]
Istället för att alstra ett ataxatropiskt flöde för metaeffekterna alstrar jag två flöden, och kombinerar dem inte. Ett flöde går till effekten beröring, och det andra till effekten avstånd.
Ett tredje flöde ataxatropi skulle kunna alstras för att förenkla vävningen av ovan nämnda effekter om så önskades.
Ritualmagi i mitt mundana erbjuder möjligheten att strukturera den magiska vävningen så att olika magiska flöden kan separeras, något som är omöjligt i besvärjelsemagi.

Jag skulle inte kunna kombinera två flöden med två filament vardera för att uppfylla kraven för effekten avstånd. den effekten kräver filament med längd/krökningstal 4, som inget av de två flödena innehåller. Därmed kan de endast upprätthålla effekter av magnitud 2.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Vi har pratat rätt mycket om "Ren" magi som källa till att vinna större slag.

Hur ställer ni er till alkemi?
Att gömma en hel trupp bågskyttar i en dunge vid FI´s linjer är nog svårt.
Att ha en skarp skytt att smyga fram och avlossa en pil är väll vettigare?

Scenario: Ryttar shock som kontras av ett pilregn. Ryttarna har sänt in en skarpskytt med en pil. Pilen är ett en gångs föremål med Jordskalv M4? Pilen landar i centrum av skyttarna.
Ryttarna plöjer in i sköld linjen och in i Skyttarna.

Fler möjligheter?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Vad sägs om en armé av golem?

wallahad said:
Vi har pratat rätt mycket om "Ren" magi som källa till att vinna större slag.

Hur ställer ni er till alkemi?
Att gömma en hel trupp bågskyttar i en dunge vid FI´s linjer är nog svårt.
Att ha en skarp skytt att smyga fram och avlossa en pil är väll vettigare?

Scenario: Ryttar shock som kontras av ett pilregn. Ryttarna har sänt in en skarpskytt med en pil. Pilen är ett en gångs föremål med Jordskalv M4? Pilen landar i centrum av skyttarna.
Ryttarna plöjer in i sköld linjen och in i Skyttarna.

Fler möjligheter?
Elakt. Mycket elakt. Det här med förtrollade pilar är väldigt, väldigt svinigt för en armé att ha att göra med, och det om något är roligt att leka med. Om jag säger en M2 Eld-pil med area 6x6x6, är det någon som tror att det skulle uppstå viss disorientering när pilen träffar? Eller vad sägs om något så elakt som ett par Trauma-areapilar följda av Döda-areapilar. Kostar visserligen tid och pengar att framställa, men inte värre än att det nog fan lönar sig.
 

JPW

Veteran
Joined
5 Jan 2007
Messages
22
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Tittar in här på forumet för inspiration var gång jag drar igång ett nytt EON-spel. Det slår mig att det i den här tråden snackas mycket om hur magi används inför stora strider och att det även diskuteras svårigheter.

Vill därmed inflika att användandet av kongleat (stavning?) är a och o. Med kongleat i bakfickan kan man lägga ritualer av hög klass och med rimlig tidsåtgång.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Kongelat är skiten asså! Dock är dom dyra och tar lång tid att producera. Det kräver alltså mer förberedlse att göra några kongelat som man kan använda i en ritual än att göra andra alkemiska preparat.
Det där med pilar har jag också tänkt på. Problemet är att det krävs ganska kraftfull magi för att det inte ska vara effektiva att bara lägga skärpa på sina pilar, eller lägga en magi på pilregnet så att det inte syns (dimma, illusion etc.), då tar ju givetvis inte fienden upp sina sköldar och då ökar dödlighet absurt mycket.
Eller glömska på dera sköldfärdighet. Gör en pil med rejäl areaeffekt och glömska på sköld och på svärd. Eller varför inte pilbåge och sätta i deras bågskyttetrupp (forgetfulness någon?)?

Alkemi känns dock som det bästa alternativet. Det ger kraftfulla effekter och förberedelserna kan göras långt innan själva slaget. (kraftfulla) Ritualer kräver extrem tajming, som i sin tur ofta kräver tur. Tänk om fienden är en timme försenad? Eller en timme tidig? Jaha, surt. Dock ger alkemi mycket kraftfullare effekter än besvärjelser.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Skapa följande artefakt i en pil:
Installera Ackumulator rang 1 med 1 saknat preparat och halverad tidsåtgång: 6h Ob3T6.
Installera Projektor rang 1 med 1 saknat preparat och halverad tidsåtgång: 6h Ob3T6.
Installera Aktivator rang 1 med 1 saknat preparat och halverad tidsåtgång: 6h Ob3T6.
Artefakten görs i en pil.
Ackumulatorn håller 1 pyrotropiskt filament.
Projektorn väver 1a magnitudens Explosion.
Aktivatorn reagerar på att pilspetsen träffar någonting.
Hela processen tar 18h och ger dig 1 pil med 1a magn Explosion. En alkemist med 15 i färdighetsvärde borde inte behöva mer än en kittel för att skapa dessa, och har man således 5 alkemister som arbetar en vecka så bör du kunna få ihop ca 30 pilar. Ge dem yttelriggare ett par dagar så hinner de ladda pilarna. Detta är tillräckligt för att utrusta 5 spejare med 6 pilar var. Dessa kan sedan gömma sig var för sig på olika platser som fienden snart kommer att passera, men när de minst anar det avfyrar de alla var sin pil.

Detta bör kunna åstadkomma ganska förrödande skada i fiendehären.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Varför inte bara göra engångsbesvärjelser av pilarna? Borde vara enklare?

Stasisfält
Aktivator

Med din modell, 12 H, och samma effekt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Hade helt glömt bort Stasis fält.

Riktigt rolig.

Vad var det för slag som var med vid aktiveringen av ett föremål? Var det högsta Svårighetsgraden mot skaparens FV i Alkemi?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Det hade även jag glömt. Vår förening har endast ett exemplar av Mystik&Magi och den har vår andre spelledare dreglat över ganska länge nu. Även då den var i min ägo kan jag erkänna att mina Alkemikunskaper var långt ifrån fulländade. Jag är nog den typen som vanligtvis löser saker med ritualer.

Men jag håller med dig om att stasisfält förmodligen skulle vara mer optimalt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Största fördelen med projektil vapen och stasis fällt är ju att man kan använda effekter som de är utan att behöva lägga till effekten avstånd på någon högre nivå.

En duktig bågskytt/armborst skytt borde kunna träffa rätt person på 100m.

Göra en besvärjelse som når så långt kräver ju en avstånds ökning på 4*30m.


Jag noterade en sak lite tidigare i tråden. Ni verkar rätt inne på Ritualer men vad är det för vett i att använda dyra konglegat i en ritual då jag "bara" fördubblar tidsåtgången och sänker SG med 1?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Tid är pengar?

Visst, nog kan man spendera tiden för att genomföra sina enorma ritualer, men nedan exempel får stå för sig:

JAg vill kasta en besvärjelse som nedkallar ett meteorregn på fienden. Låt oss säga att jag vill att klockan 10 på dagen vill jag att ett markans område av fiendens läger ska täckas av meteorer. Nåväl, här kommer ritualen

Alstra 5 filament Astrotropi 3T6 på 2H
Alstra 4 filament astrotropi 2T6 på 2H
Alstra 3 filament Astrotropi 1T6 på 2H
Alstra 2 filament Astrotropi 1T6 på 2H
väva stjärnfall magnitud 5 på 1T6 2h, förlängt till areaeffekt 2m radie, och räckvidd 180m.
Wohoo vad kul.

Jämför:

Alstra 40 astrotropiska kongelat
väva stjärnfall ob1T6 på 3,75 minuter med magnitud 9 förstärkt till areaeffekt på 9m radie och räckvidd förstärkt till 600m.

Vän av ordning står inför: Gratis och chans för förlust med marginell framgång, och 40000 silver spenderat, garanterad framgång och löjeväckande resultat.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Ehe, ja det var ju ett svar.

40.000 silver på en ritual = AJ! Loot keeper kommer att gråta blod. :gremsmile:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Bara för att sammanfatta hur jag tycker tråden gått än så länge.

Vi är alla inne på att rena besvärjelser och improviserad magi inte klarar av att leverera i den nivån som krävs för att påverka ett helt slag i en Armé nivå.

Ritualer är väldigt vettiga med begränsningen till effekter med Area och varaktigheten Provisorisk eller Permanent.
Att skapa en mot armé av Golems / Vandöda lämnar jag till någon annan mer insatt i effekterna av 200 rank 3 Golems på samma punkt.

Nu på slutet har Alkemi dykt upp men då den inte kommer upp i samma kraft som en 20 timmars ritual så landar den kort. Däremot så är den fruktansvärt vettig vid Blixt anfall.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Vi är alla inne på att rena besvärjelser och improviserad magi inte klarar av att leverera i den nivån som krävs för att påverka ett helt slag i en Armé nivå.
Inte så mycket om du bara har en magiker, nej, men hur många enskilda individer är bra nog för att vända en strid från "soldatnivå"? En välanpassad magiker (han behöver bara ha FV 5 i Alstra X och Besvärjelse och en bra effekt) kan på många sätt kan vara mycket effektivare än vad en vanlig soldat är. Men speciellt elementareffekter (vind, dimma, gräva) kan bli väldigt användbara om man har en grupp. Saker på magnitud 1 kan man ju pumpa ut ganska många av på raken innan utmattningen säger stopp.

De psykologiska effekterna mot människor som inte är vana vid att utsättas för magiska angrepp (dit jag skulle räkna de flesta i Mundana, speciellt som få länder utom Jargien har stående arméer) ska inte heller föraktas. Jag har använt Blodförlust (eller vad den nu heter) mycket effektiv i mindre skala för att göra en väldigt läskig "encounter" - speciellt som den mest slängdes på SLPer och spelarna därför bara såg folk börja spy blod utan synbar anledning.

Blixt, Eld och Explosion kan nog också vara skrämmande nog, och allt blir läskigt om man tolkar frånvaron av visuella beskrivningar som att magi kan se ut som man vill. Grejen med elementarvarelser och demoner i det här syftet fattar nog alla, speciellt som de flesta av dem är ganska jobbiga att skada.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Vilken Lön bör en Strid/Krig magiker ha?

I grund så kan ju vem som helst bli magiker och det talar ju för normal soldat lön eller samma lön som Fältskäraren/Medic.

Men när jag minns magiker boken så är det en lista med kostnader baserat på Magnitud som kastas, vilket jag inte anser vara rimligt då man talar om Besvärjelser eller Improviserad magi.
"Kapten, jag har nu kastat en Hela Trauma på din Löjtnant, jag skulle vilja ha mina 2.000 silver nu..."
[Kaptenens andra löjtnant fångar en annan pil i ryggen.]
"Oj, 2.000 silver till"

Så vad säger ni, vad är en skälig Lön / Fördelar som en Anställd magiker bör ha i grunden?
Sedan bara för att göra det jobbigare:
Faktum som FV och flera olika alstrings möjligheter, ska det spela någon roll?
Vilka besvärjelser/Ritualer magikern har när han inträder tjänsten, ska de påverka lönen/Förmånerna?
 

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
Senkomna kommentarer

Det här var en kul tråd, jag vill också va med på den! Det finns en hel del skrivet och jag vill svara på mycket, så jag klipper och klistrar en aning ur tråden.

Duncan said:
Följande ritual skulle verkligen vara användbar i strid:
Alstra 5 filament Geotropi över 4h: Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Skärpa' med 1m radie över 8h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Provisorisera' med 1m radie över 8h: Ob2T6

Den tar iofs 24h att genomföra, men om magikern arbetar från det att han/hon vaknar tills dess att ritualen är klar så bör denne klara sig utan svårigheter.

Helt plötsligt har en hel trupps alla vapen 5 tärningar mer i skada, och magikern behöver inte ha mer än 13 i färdighetsvärdena. Detta förutsätter att någon redan formaliserat ritualen.
Det här är ju onekligen ett problem om man låter det fungera, tämligen enkel magi att forska fram men mycket besvärliga maktbalans följder. Det landar på funderingar om huruvida en areaeffekt skall anses förhäxa allt inom räckvidden vid själva kastandet eller om det skall fungera som en aura (står lite tankvärda saker runt det på Drunoks Drängars hemsida, läs under var besvärjelsen verkar). Personligen skulle jag föredra att tolka areaeffekten som en aura för då fungerar inte den här idén så bra, dels undviker man missbruk från andra magiska effekter (med undantag för effekten Eld som istället blir så bra att den måste balanseras på lämpligt vis). Det innebär att alla vapen som tas bort ur areaeffekten inte längre får någon bonus, och alla nya som förs in får den, vilket dessvärre innebär att fiendens vapen också förbättras.
Men man kan också fundera över varför Skärpa kan vara provisorisk medans Krossa inte kan det, kaptilet om effekter är ju inte direkt fritt från felskrivningar. Ett annat exempel på det är: Triomeras skyddande cirkel och Nanorgonas pentagram (båda från EON Deluxe, så vet inte om det korrigerats i Atlas boxen eller så) har effekterna Skyddscirkel respektive Pentagram, vilka i regelboken utförs med Ikonotropi (inga transformeringar) och i Mystik&Magi utförs med Semotropi, min tolkning är att Ikonotropi är det rätta valet då det passar bättre att magikern ritar en bild (av säg ett pentagram) än att han skriver PENTAGRAM på marken.

Ymir said:
Kom ihåg att om vi ska tro Krigsherren är det bara Mûhad som öht använder magiker i sin krigföring.

- Ymir, påpekar
I Mystik&Magi kan man man läsa om berömda historiska magiker, där står det om Similon (s. 100) och hur hans riddarorden använder hans magi. Och som Kraetyz påpekade gör Thalamur det också (vilket en magikrati borde).
En tanke kring detta är att vilken stolle som helst som inte har alltför grava inlärningssvårigheter kan ju faktiskt lära sig magi. En tolv veckors intensiv kurs kan producera skrämmande bra krigsmagiker den korta tiden till trots genom att 1) en alstra färdighet gör dem till sanna magiker och 2) visa magiska effekter är helt enkelt hisnande bra (om du säger Blixt ska du istället läsa besvärjelsen Skototropisk förblindning i regelboken som är ett lätt sätt för en SL att råka utplåna mäktiga rollpersoner utan magiska skydd).

Poseur said:
Bara att göra ett första magnitudens demoniskt aggregat med minska långtidsutmattnig


Helt regeltekniskt då men...
Appropå att använda sig av magi för att minska utmattning för att klara av att genomföra långa ritualer. Jag tror inte detta skulle fungera alls. Jag förmodar att magikern som utför den långa ritualen inte har utmattning sedan tidigare, jag har inte heller sett att ritual orsakar utmattning i sig. Så du måste syfta på utmattning till följd av sömnbrist, men enligt regelboken kan denna typ av långtidsutmattning inte återhämtas av annat än att man sover, vilket innebär ingen återhämtning genom magi fungerar. Så magiker kan inte sitta och köra 40 timmars (motsvarande en veckas studier) plugg pass komprimerade till två dagar inför sina tentor, även om de har magiska föremål på sig.

Knattenaten said:
Min favorit är ändå att göra mängder av permanenta Golem av rang 1. Tex med denna ritual:

SKAPA GOLEM
Alstra 3 geotropi på 2 timmar (Ob1t6)
Alstra 1 biotropi på 0,5 timmar (Ob1t6)
Alstra 4 ataxatropi på 4 timmar (Ob1t6)
Transformera 2 geotropi till ataxatropi utan förlust på 4 timmar (Ob1t6)
Väva "jordharmoni" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "gestalta" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "provisorisera" med 2 filament på 1 timme (Ob1t6)
Väva "permanenta" med 4 filament på 4 timmar (Ob1t6)

Total tidsåtgång: 16,5 timmar
Det här var bara det första inlägget av många, förslag på 6:e rangens permanenta golems finns också men fummelrisken är minst sagt enorm och rysligt obehaglig. Telephalsion visade att en 4: ranges golem kan framställas utan fummelrisk (bara Ob1T6 slag) med typ 40k silver i kongelat kostnad.
Nackdelen med en golem arme är att den måsta hållas helt hemlig, för om fienden får reda på att man har en så skaffar han 1) en geomantiker eller 2) ett magiskt föremål med Kontrollera golem, är dessa bra nog kan en golem förstöras var 4:e sekund genom att ta temporär kontroll och beordra den att dö. Visst skulle det vara svårt att ta kontrollen över golems med hög rang, men om anfallarna kan få tag på astronomiska mängder kongelat så kanske försvarna kan få tag på ett par de också. En kontring är dock Avskärma Aspekt, som jag är osäker på hur man kan punktera rent regelmässigt, jag skulle nog föredra att bestämma att den försvagade golemarna lika mycket som den försvårade inkommande magi, men det skulle kunna få oöverskådliga följder av spelare med gott minne som möter elementarer senare. Vandöda är inte alls lika lätta att äga upp enligt samma princip.

Jag tycker dock om idén med konstrukter i arméer men jag föreställer mig dem mer som dragare av tunga krigsmaskiner eller som rena krigsmaskiner i sig, vars syfte är att slå in portar eller försöka riva ned skadade murar. När man kontrollerar en golem (eller en vandöd) så är jag lite osäker på vad man egentligen bör ge dem för order och hur komplexa dessa kan vara, men jag föredrar att man kan ge dem en lydnads order som innebär en kontinuerlig lydnad och att den lystrar till alla kommandon efter det, istället för något stelbent som att klå upp alla i slottet. Annars är just kontrollen av konstrukter svår, särskilt som de kommer för långt bort för att ta en ny order. De kan också ha stora svårigheter att tolka en order och även om man ber dem att spöa alla tiraker så är det inte säkert att de kan skilja mellan levande arter så pass bra att de kan avgöra vem som är vem, de ser bara individer och måste få instruktioner på exakt vem de skall anfall. Det gör att arméer med konstrukter blir olämpliga, däremot fungerar de utmärkt i enstaka exemplar där magikern kan detaljstyra deras handlingar. Vandöda å andra sidan kan har riktigt PSY och då kan de slåss lika bra som levande.
Jag tror inte alla gillar denna tolkning. Men krigsmakt är politisk makt och jag ser ogärna att man vattnar ur rikens makt genom att låta en magiker smälla upp en armé av en jordhög.

Mer magimissbruk
Eftersom alla hittar på missbruk så får väl jag göra det med. Så jag föreslår en ritual Osynlighet till 5-6 magnituder och beröring som läggs på en tystfotad individ. Denne knallar sedan över till fienden och skär halsen av deras befälhavare. När killen som betalar alla soldaters lön är död lär de inte stanna kvar och slåss för att det är kul... om de inte är tiraker förstås.

Just magi brukar vara känsligt när man börjar puckla på de stackars reglerna. Elaka spelare får hålla sig till svärd.

Krigsmagiker
Magister Rafali säger i en stämningstext i början av Mystik&Magi att magi inte är starkare än svärd. Jag tycker det är en ganska lagom nivå. En fulltränad magiker är givetvis farlig, men det är en fullt rustad och vältränad riddare också. Och det finns fler riddare än det gör magiker.
Mitt intryck är att krigsmagiker fungerar bäst om de i huvudsak är krigare som har viss magisk träning och ett fåtal effekter som de kan använda under stridens hetta. Det gör dem besvärliga men de kan inte gå in och bara äga upp ett slagfält med någon specialkomponerad regelvidrighet. Det skall dock nämnas att detta är min åsikt och jag vet inte om den backas upp i böckerna, det finns dock historiska magiker som Similon och Garglia som har fungerat på detta sätt, hur duktiga dessa magiker var framgår inte men de kunde kasta andra magnitudens formler i alla fall.
Vanliga magiker kan förstås också göra nytta i strid, men det är så himla individuellt och helt beroende på vilka magiska effekter denne kan använda. Effekterna gör magikern helt enkelt.
 
Top