Nekromanti Krigsmakt

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Nu behöver jag hjälp med landet igen, jag ska skriva om krigsmakten till landet som jag skriver, och jag är lite fundersam över hur krigsmakten borde se ut, det är ett litet ö rike model Japan som ligger mellan Menon-Aun och västländerna(Mûhad och Momoloan), folket är inte allt för krigiskt men det ska finnas en reguljär arme samt några mindre legoknekts förband, längre en så har jag inte tänkt, så frågan är alltså, hur ska amen vara rustad, ska det finnas kavaleri, och så vidare.

Ulftryggve

Veteran
Jag tycker ju landet borde ha en stor flotta och stora fort i hamnstäderna som de kan sänka fiende skepp som lyckats ta sig förbi försvaret ute till havs. För om de inte är speciellt krigiska borde de inte armén bestå av kavalerister eftersom det inte verkar ligga i landets intresse att erövra andra länder eller öar. Ett kavaleri på en liten ö borde inte fylla så stor funktion. Istället borde de ha infanterister som försvar, och som sagt en väl utbyggd flotta. Det tror jag är A och O.
Jag kanske inte tilförde så himla mycket men jag försökte iaf.

Lycka till!

zokie

Veteran
Eftersom landet inte verkar vara särskilt känt i Mundana så borde de nog inte ha en så stor flotta. Och i sann och pantad Japan modell borde de vara isolerade från om världen, så flotta och båtar ska bara fiskas med.
Samuraier är väldigt häftiga, så de borde ha ett skönt krigar kast som springer runt och äger, så typ Elit infanteri och en massa n00bs som är där för att dö.

Nu kommer jag inte på mera T_T

FaderWerner

Veteran
Brukar inte öar ha ganska ont om skog vilket borde leda till en ganska liten flotta då de har en tendens att sluka ganska mycket trä

Kavalleri är helt beroende av en sak. Hästar. Finns där inga hästar på ön, så finns det inte heller något kavalleri.
Om det nu inte finns något annat fantastiskt exotiskt djur som fungerar bra som riddjur, men strutsar och ödleryttare får man nog av ibland.

Jag skulle nästan fösöka att inte överdriva Japan-influenserna, titta på hur landet påverkats av Menoun-Aun, Momolan och Mûhad, efter som dessa ligger närmast.

Och snälla, snälla, låt oss få slippa allt som heter samuraier, katanor och bushido. Sådant har jag gärna i spel som faktiskt utspelar sig i Japan, men det här landet har haft en helt annan utveckling.
Med låg militär utveckling finns det inga asbra vapen, de är medelmåtta, och vapensmeder, svärdsfejare och rustningssmeder tar antingen ut svinaktiga priser eller försörjer sig på annat.

Visst skrev du att landet var kommunistiskt styrt, så varför inte en karolinervariant? Ett värnpliktssystem fär en enhet (by, stad, gille whatever) är skyldig att bidra med en eller två soldater till landets försvar. Dessa tränas lite då och då, och mest i formationsstrid, inte så mycket individuell kamp.
Kanske är deras utrustning standardiserad eller beror det på vad enheten kan avvara?

Sedan borde landet vara ganska intriktat på försvar, då vi ser att de inte är en stor befolkning eller erövrarmakt som kan ställa upp enorma härar.Krigskonsten borde reflektera detta.
Kanske har de stora sköldmurar och sedan bågskyttar eller tycker de om befästa positioner?

Och slutligen, finns det någon sorts krigartradition? Som jag sa, snälla ingen bushido, men har man kanske några myter om fradgatuggande bärsärkar eller om bondesöner som blivit hjältar genom sitt mod? Jag antar att det inte finns någon överklass, så vi kan ju inte ha en överklass som sköter krigandet.

rax

Swordsman
Öh, Storbritannien är en ö, de hade inga problem att bygga en ganska omfattande flotta, eller hur?

Iofs gjorde det att just skogsbeståndet krympte ordentligt, men man fortsatte ändå att bygga skepp. Kanske är man bra på att förvalta sina naturresurser på Vampyrjägarens ö?

/Rax, tar inget för givet :gremsmirk:

Pendragon

Swashbuckler
Tänk på att de som kontrollerar/utgör krigsmakten sitter på en hel del makt.
Om krigsmakten stomme består av fria män, så räkna med att dessa fria män har en del att säga till om i samhället (jfr antikens Athen). Utgörs krigsmaktens huvuddel av en krigarelit så är det mer troligt att makten ligger hos dessa (feodalväsendet t ex). Nu är det hela lite mer komplicerat än så, men det är nog likväl något som är värt att änka på.

/Joel

zokie

Veteran
Storbrittanien är en ganska stor ö, och man kan även köpa ved av andra. Och den här ön verkar ganska isolerad

Sankt Creigh

Warrior
En mindre ö bör väl ha en krigsmakt bestående av milis?
En halvstor ö borde väl ha en mindre flotta och kanske ett kompani med kavalleri och aningen fler infanterister.

Jag tycker att du, som jag läste ovan, kan referera till GB när du skapar det här.
Var ett mycket bra exempel.

Keep up the good work!

// C