Hur funkar det då? I krigaren så beskrivs det bara när man använder dom imot borgar. Jag undrar också om det finns olika ammo till krigsmaskinerna, typ lerkrukor med brinnade olja.
Kolla in filmen gladiator, där har rommarna katapulter med just lerkrukor. Trebuche (eller hur det nu stavas) är uppbyggd på platsen av timmermän så det är inget man kan flytta på, det skulle inte fynka i ett feltslag. Har inte hört om trebuchen på hjul men det kanske fanns (tveksam). Annars är maskiner inte så praktiska i fältslag tror jag då de är klumpiga och svåra att förflytta... Sen att tyngt bepansrade ryttare med bepansrad häst praktiken är pansarvagnar är ju en detalj...
Brandbomber finns nog
sen finns granater.. ( i våran värd så fanns det primitiva handgranater med stubin i Kina och orienter redan runt år 600 eKr i europa så tror jag att de tidigaste avbildande "granaterna" är runt 900 eKr. )
Sen kan annat skoj finnas som grekisk eld ( Tirak Eld ) sjuka djurdelar kan slungas in i fiendens läger/slott gift i stora mängder kan användas..
"Hur funkar det då? I krigaren så beskrivs det bara när man använder dom imot borgar."
Krigsmaskiner kan användas i fältslag, även om det då är transportabla prylar som ballistor och arbalest. De stora krigsmaskinerna som till exempel trebuchet byggdes vid belägringar, eftersom man mycket riktigt inte har tid att bygga en sådan inför ett fältslag.
"Jag undrar också om det finns olika ammo till krigsmaskinerna, typ lerkrukor med brinnade olja."
Jaförfan! Du kan kasta brandammunition, fiendespioner, pestsmittade hundar, stora stenar, små stenar och andra skojiga saker.
Använde inte rommarna vissa arbalest i slag oxå? Jag menar... Inte bara vid belägringar? Har för mig att jag hört/läst att man använde 'lätta' arbalest redan innan striden började för att skjuta spjut/pilar på fienden innan de kom inom räkhåll för det egentliga slaget?
Lika så med mindre katapulter som sköt mindre stenregn över fienden.
Den romerska arbalesten - eller skorpionen so den också kallades - kunde skötas av två man och förekom ibland monterad på vagnar. Skottvidd 280-370 meter. Man kan se flera i aktion i "Gladiator" - fast oljefyllda krukor mot trupp var visst något man hittade på för filmen.
Tja primitiva eldgranater hade vi i europa under 900 talet OCH före..
MEN de var handgranater och den tidigaste avbildade var från ( OM jag mins rätt ) 900 talet..
Däremot så i kina och asien hade de "handgranater" med stubin redan under 800 talet.
Fast det är STOR skillnad på krut och krut.. det krutet skulle knappast ha dugt till gevär..
Och krut i skjutvapen vart först effektiv när dom uppfann kornkrut ( typ av svartkrut ) tidigare former av krut var man tvungen att ständigt "röra om" annars separerade träkolet svavlet och saltpetern på sig och la sig i tre olika lager som tja INTE exploderade..
Kornkrutet när det uppfanns var revulutionerande man hade genom vatten/alkohol bakat gjort en deg som man torkade till kakor som sedan smulades sönder till små små korn. ( Ju finare desto mer lättantändligt. )
Något jag fynderat på är en granat bestående av magnesium- och jodpulver... Om dessa tillsammans kommer i kontakt med vatten sker en sjuhelvetes rökutväkling... Röken är lila och ganska frätande... Vet dock inte om magnesium "fanns" i ren form...
i Kina fanns inte bara krut granater mot trupp utan även eldkastare och eldbomber mot trupp..
I europa så lär det även ha funnits primitiva eldkastare redan hos de gamla grekerna..
enkel pumpb som blåser ut sprit eller annat lättantänt.. inte SÅ effektivt eldkastaren och de som använder dom kan lätt fatta eld..
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.