Krumsinkan
Veteran
Hej alla!
Jag är ny medlem här på ert trevliga forum
Jag har en fråga rörande figurspelet som beskrivs i den femte konfluxen, sista delen i den gamla 90-tals kampanjen. Tanken i korthet är ju att att ytterligare en spelargrupp med "skuggspelare" ska spela diverse militära makter i ett krigsspel baserat på mestadels krigarens handboks regler för fältslag. Målet för alla aktörer är att kontrollera tillräckligt med teritorium på den lilla ön Clusta Noba så man kan lägga beslag på konfluxen, i.e. vara på rätt plats vid rätt tillfälle typ.
Nå... detta låter lockande för mig! Men jag undrar hur praktiskt genomförbart det är och hur mycket energi som man behöver lägga ner som SL för att få det att fungera Skulle vara kul att höra om några av er har erfarenheter av krigsspelet som ni kan dela med er av! Saker jag undrar över lite mer specifikt är:
Jag är ny medlem här på ert trevliga forum
Jag har en fråga rörande figurspelet som beskrivs i den femte konfluxen, sista delen i den gamla 90-tals kampanjen. Tanken i korthet är ju att att ytterligare en spelargrupp med "skuggspelare" ska spela diverse militära makter i ett krigsspel baserat på mestadels krigarens handboks regler för fältslag. Målet för alla aktörer är att kontrollera tillräckligt med teritorium på den lilla ön Clusta Noba så man kan lägga beslag på konfluxen, i.e. vara på rätt plats vid rätt tillfälle typ.
Nå... detta låter lockande för mig! Men jag undrar hur praktiskt genomförbart det är och hur mycket energi som man behöver lägga ner som SL för att få det att fungera Skulle vara kul att höra om några av er har erfarenheter av krigsspelet som ni kan dela med er av! Saker jag undrar över lite mer specifikt är:
- Hur spelade ni rent praktiskt? Modulen förespråkar en idealsituation där ytterligare en SL ska spelleda krigsspelet i ett annat rum parallellt med att äventyret spelas. Jag gissar att ingen någonsin gjort detta pga uppenbara logistiska anledningar... Är det att föredra att försöka spela på distans turn-baserat? Lite som distans-schack. Jag har inte djupdykt i reglerna än, men jag får känslan att spelet är mer eller mindre turnbaserat, eller åtminstone spel runda för runda. Kanske går på distans? Å andra sidan är det lätt att en del spelare aldrig svarar om man kör distans (gissar jag). Är det bättre då att samla ihop ett gäng och riva av hela krigsspelet på en träff?
- En relaterad fråga till ovanstående. Hur gör man på bästa sätt för att jämka ihop krigsspelet med händelseutvecklingen i äventyrsspelet? Jag ser ett upenbart problem här (förmodligen varför Granström förespråkade parallellspel). Arméerna kan ju uppenbart påverka RPs äventyrsspel. Å andra sidan kan RPs påverka armeerna, t.ex. genom att liera sig med någon av munkskolorna vilka då kan få en annan roll i kriget. Jag tror att risken för "parallella universum" är ganska stor.
- Finns det risk att krigsspelet på något sätt blir obalanserat och kantrar över till någon grupperings favör?