Nekromanti Krigsvana och chans

champion

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
4
hur räknar man ut stridsvana?

och när man väljer vilken svårighetsgrad det ska bli,
hur vet man vad chansen ligger på?
 
G

Guest

Guest
"hur räknar man ut stridsvana?"

Det funkar som en vanlig färdighet dvs man höjer med enheter när man skapar gubben[karaktären] och slår förbättrings slag när man spelar. Man får dock "special" enheter till att höja stridsvana. Det står i yrkesrutan hur många enheter man får. Din andra fråga förstår jag tyvärr inte...

Mvh Ezzy
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>och när man väljer vilken svårighetsgrad det ska bli,
hur vet man vad chansen ligger på?</I>

Jag är inte säker på vad du menar. Det finns två lösningar. Det ena är att införskaffa Eon Deluxe och det andra är att räkna ut det själv. Jag tror att någon här på forumet redan har programmerat nåt program för att räkna sannolikheten.

/RD


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Stridsvana som färdighet [OT]

Har funderat en del över att Stridsvana räknas som en vanlig färdighet som man får höja med vanliga enheter. Visserligen fungerar väl inte andra färdigheter särskilt annorlunda, men IMHO tycker jag att stridsvana endast borde höjas med de enheter man får i yrket, och vidare med förbättringslag. Vad tror ni?


/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Wolfes

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Luleå
Re: Stridsvana som färdighet [OT]

Stridsvana kan bara höjas med dom enheter som man får i början yrket.
Sedan när man börjat spela kan den bara höjas med striderfarenhet.

/Wolfes
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Problemet är att det verkar finnas vissa "buggar" alternativt rena mattefel i det där scriptet som finns upplagt på en hemsida (har glömt vems). Jag har kollat i de fall man kan räkna ut "manuellt" utan att knäckas (ob1t6 och ob2t6 med relativ låg chans) och det verkar inte riktigt stämma!

Jag tycker verkligen det är fördjävligt att inte Neogames inte släpper dom där tabelerna via nätet. Det måste ju nästan anses som en errata att en så vital sak ej fanns i grundboken!


/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tycker verkligen det är fördjävligt att inte Neogames inte släpper dom där tabelerna via nätet. Det måste ju nästan anses som en errata att en så vital sak ej fanns i grundboken!"

Den dag då White Wolf släpper sannolikhetsfördelningstabeller över sitt Storytellersystem ska jag se Eons avsaknad av dylika som en bugg. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Storyteller och sanolikhet?

Nu spelar jag inte storyteller men om jag har förstått saken rätt slår man X antal t10 och försöker komma under/över en viss svårighetsgrad med så många som möjligt. (Rätta mig om jag har fel.)

Detta är en mycket enklare sanolikhetsfördelning än obXt6 <Y, faktum är att det borde vara en enkel binomialfördelning... Varje svensk med gymnasieexamen klarar rimligtvis det, eller???
(Skulle min utbildningspolitik råda skulle man få lära sig det på högstadiet men man kan inte få allt antar jag!)


MVH
/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Storyteller och sanolikhet?

"u spelar jag inte storyteller men om jag har förstått saken rätt slår man X antal t10 och försöker komma under/över en viss svårighetsgrad med så många som möjligt. (Rätta mig om jag har fel.) Detta är en mycket enklare sanolikhetsfördelning än obXt6 (Skulle min utbildningspolitik råda skulle man få lära sig det på högstadiet men man kan inte få allt antar jag!)"

Måhända, men det är fanimej ingenting man gör i huvudet inför ett givet tärningsslag. Därmed är även Storyteller i behov av en sådan tabell, och om inte ens White Wolf klarar av en så enkel fördelning som det så kan man väl knappast begära att Neogames ska klara av sin komplixerade fördelning.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: Stridsvana som färdighet [OT]

Tyckte väl det. Hade det varit annorlunda hade jag varit förvånad.



/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
mer komplext = mer behov av tabell

Måhända, men det är fanimej ingenting man gör i huvudet inför ett givet tärningsslag. Därmed är även Storyteller i behov av en sådan tabell, och om inte ens White Wolf klarar av en så enkel fördelning som det så kan man väl knappast begära att Neogames ska klara av sin komplixerade fördelning

Det kan man väl visst begära. Det är väl snarare så att om WW är i behov av en tabell med sin relativt enkla fördelning är en dylik tabell ett absolut måste när fördelningen är ännu mer svårberäknad.

(förutom det faktum att WWs misstag inte gör NeoGames misstag mindre. Snarare borde man dragit nytta av tidigare erfarenheter)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Sadistik

"Det kan man väl visst begära. Det är väl snarare så att om WW är i behov av en tabell med sin relativt enkla fördelning är en dylik tabell ett absolut måste när fördelningen är ännu mer svårberäknad."

Mer svårberäknad, ja. Mer svåruppskattad, nej. Det är bra mycket lättare att uppskatta hur stor sannolikheten är att man slår under 15 med Ob4T6 än att uppskatta sannolikheten för att man får minst en success med sju tärningar och en svårighet på 8.

"(förutom det faktum att WWs misstag inte gör NeoGames misstag mindre. Snarare borde man dragit nytta av tidigare erfarenheter)"

Jag undrar om det ens fanns tidigare erfarenheter innan det togs upp här på forumet. Fram till i morse har jag mest hört klagomål på att det finns ett helt uppslag sadistik i Eon Deluxe. Det är ju bara slöseri med plats, juh, å vem faen är intresserad av statistik?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Jag tycker verkligen det är fördjävligt att inte Neogames inte släpper dom där tabelerna via nätet. Det måste ju nästan anses som en errata att en så vital sak ej fanns i grundboken!</I>

*fniss*
Ja, iaf för dem som anser det vara en nödvändighet att ständigt räkna ut sannolikheten för allt de ska göra. IMHO luktar det lite powergaming, iaf vad jag definierar som powergaming. Observera, jag tycker inte att det är dåligt med powergaming, bara att jag inte står ut med att spela det.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sadistik

Mer svårberäknad, ja. Mer svåruppskattad, nej. Det är bra mycket lättare att uppskatta hur stor sannolikheten är att man slår under 15 med Ob4T6 än att uppskatta sannolikheten för att man får minst en success med sju tärningar och en svårighet på 8.

(drygt 80% /images/icons/crazy.gif)

Det är nog snarare en fråga om vana än om hur enkelt det är. Faktum kvarstår att ObT6 är ruskigt jobbigt att analysera. Ett tecken på detta är t.ex att den publicerade tabellen är baserad på simulation snarare än beräkning.

Frågan, "hur stor chans har jag, ungefär" är en intressant fråga för många. Det är illa att Eon är så komplext att det behövs en tabell för att svara på detta. Att tabellen saknas gör det inte bättre i mina ögon, men det är mer ett symptom än en sjukdom i sig.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Öh, de brukar ha en dylik tabell i vartenda spel...

10= Nästintill omöjligt.
9= Otroligt svårt.
8= Ganska rejält svårt.
7= Normalsvårt.
6= Ganska enkelt.
5= Enkelt.
4= Mycket enkelt.
3= Superenkelt.

Och vilken av dessa som gäller i en handling bestämmer SL.

Om du menar hur många gånger en viss tärning faller upp på ett visst sätt, har jag bara detta att säga: en SL bör inte bry sig inte om onödig statistik om inte spelarna absolut kräver det.
 
G

Guest

Guest
Re: Sadistik

Jag har inte insett betydelsen av det här med hur stor sannolikhten är.

Slå bara och se om det lyckas eller inte.

Ob4T6 är svårt, Ob3T6 är lätt. Går det överhuvudtaget räkna ut sannolikhet för Ob?

Mäster Azazel
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Sadistik

Det är ju en person här på forumet som sysslat med det.. Annars skulle man helt enkelt kunna slå ett par miljarder tärningar och sätta sig ner och räkna...

WHaLe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Varför sannolikhet?!

Varför måste man veta sannolikheten? Varför är det intressant? Räknar man i verkliga livet ut sannolikheten för allt man gör? Och i strider, vem sätter sig att räkna ut sannolikheten där (av erfarenhet är det i strid spelare helst vill räkna sannolikhet). IMNSHO bör sannolikhet endast räknas ut när man spelar en smått psykotisk matematiker (oavsett spel), som ser det som sin livsuppgift att räkna ut sannolikheten på allt. Men sådana går väl knappast 13 på ett dussin bland rollspelskaraktärer?

Nej, förklara först varför man behöver veta sannolikheten, sedan kan man diskutera om det skulle vara fel att inte ha släppa sannolikhetstabellerna fria.

/RipperDoc - förbryllad

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför sannolikhet?!

Att spelledare behöver veta sannilikheterna är väl relativt uppenbart med tanke på att det ytterst är spelledaren som avgör svårighetsgrader mm. Detta i sig är IMHO ett bra skäl att välja en lättanalyserad och intuitiv grundmekanik. I Eons fall i varje fall tillhandahålla en sannolikhetstabell.

Spelare kan behöva veta hur stora chancer de har när detta är något deras karaktärer borde veta. Karaktären borde t.ex ha en viss aning om vilken risk han tar när han försöker hoppa mellan två tak då han vet ungefär hur långt han hoppar i vanliga fall.

För alla som vill vidareutveckla eller felsöka systemet är en tabell ett ovärdeligt redskap. Vad är bäst av A: två försök med ob4T6 eller B: ett försök med Ob3T6. Beror det måhända på hur skicklig man är? Osv...

Svarar det på din fråga?
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Sadistik

Går det överhuvudtaget räkna ut sannolikhet för Ob?
Medelvärdet på Ob1T6 är 3,75. Det står i det inledande kapitlet i grundboken.
Test:
Ob1T6=(1+2+3+4+5+Ob2T6)/6=3,75?
Ob1T6=(15+2*3,75)/6
Ob1T6=(15+7,5)/6
Ob1T6=22,5/6=3,75
VSB
Lagom ovetenskapligt uttryckssätt, men ni förstår nog.

/Cernael - räknade. Wue-höj!(Oerhört dialektalt)
 
Top