Nekromanti Krigsvana och chans

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför sannolikhet?!

Räknar man i verkliga livet ut sannolikheten för allt man gör?

Mer eller mindre så gör de flesta det i valsituationer, ja. Kanske inte i den mest extrema formen med exakta siffervärden, men man väger de olika alternativen mot varandra och ser vilket av dessa som är "bäst".

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om du menar hur många gånger en viss tärning faller upp på ett visst sätt, har jag bara detta att säga: en SL bör inte bry sig inte om onödig statistik om inte spelarna absolut kräver det."

Det är exakt det jag menar. Eon har också en sådan tabell som du slängde upp: Ob1T6 = aplätt, Ob3T6 = normalsvårt, Ob5T6 = apsvårt. Vad folk verkar vilja veta är hur stor är sannolikheten i procent att ett slag är lyckat förutsatt att chansen är 12 och svårigheten är Ob4T6, eller i storyteller-termer, om man ska slå sju tärningar mot svårigheten 8.

Och jag håller med. Vem faen vill veta exakt hur svårt det är, om man inte är sadistikbög?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sadistik

"Det är nog snarare en fråga om vana än om hur enkelt det är. Faktum kvarstår att ObT6 är ruskigt jobbigt att analysera. Ett tecken på detta är t.ex att den publicerade tabellen är baserad på simulation snarare än beräkning."

Observera, jag sa uppskatta, inte analysera, beräkna, empiriskt ta reda på, utan helt enkelt bara uppskatta.

En tumregel: pluttificera antalet Ob-tärningar med 4. Är resultatet högre än din färdighetschans är sannolikheten att lyckas låg. Är resultatet lägre än din färdighetschans är sannolikheten att lyckas hög. Ju större skillnaden är desto mer åt extremerna ligger sannolikheten.

Och mer än så ska en spelare inte behöva veta. Jag medger att det inte är en exakt tumregel, men den funkar faen så mycket bättre än Storyteller-systemet, där det knappt går att ställa upp någon bra motsvarande tumregel. Och som sagt var, mer än så ska en spelare inte behöva veta. Den spelare som vill veta att han har 46% chans att misslyckas och 16% chans att fumla behöver allvarligt gå en terapikurs hos närmaste hippie.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad folk verkar vilja veta är hur stor är sannolikheten i procent att ett slag är lyckat förutsatt att chansen är 12 och svårigheten är Ob4T6,

borde vara under 50%?

eller i storyteller-termer, om man ska slå sju tärningar mot svårigheten 8.

drygt 80%

Och jag håller med. Vem faen vill veta exakt hur svårt det är, om man inte är sadistikbög?

Man kanske inte behöver veta det exakt men att veta om det är två fall av fem eller åtta fall av tio kan vara väl så intressant och dessutom kunskap karaktären borde ha.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sadistik

Den spelare som vill veta att han har 46% chans att misslyckas och 16% chans att fumla behöver allvarligt gå en terapikurs hos närmaste hippie.

Eller så kan han spela Basic Roleplaying där dylik information är rätt lätt att få tag på /images/icons/smile.gif
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Sadistik

Tja jag roade mig med att göra (det högst ovetenskapliga) experimentet att gissa. Jag trode att det låg på nånstans kring 95% eller något över rent intuitivt. Räknade sedan ut sanolikheten som visade sig vara 94.2% (vilket dessutom bara tar ca 5 sekunder om man har en normal miniräknare tillhanda). När det däremot gäller ob4t6 mot 15 så kan jag faktiskt inte rent intuitivt bedömma det närmre än att det är ungerfär 50-50, men faan vet om det är 45 eller 55??? Fördelningen är MYCKET mer ointuitiv IMHO.

Vad gäller tidigare erfarenheter så är det ju inte direkt första gången jag gnällt över detta... Men jag vet ju inte om hurivida andra ser det som ett problem.

Dessutom så håller jag nog med den person som påpekade att bristen ligger snarare i att man använder en så "otransparant" sannolikhetsfördelning än att det inte finns en tabell. Men nu när man ändå gör det skulle en tabell vara till hjälp.


/Bjorn
 
G

Guest

Guest
Re: Sadistik

Frågan, "hur stor chans har jag, ungefär" är en intressant fråga för många.

Det är ju inte så i verkliga livet att man sätter sig ner och räknar ut exakt hur stor chans man har att lyckas med olika saker. Man kan däremot uppskatta. Uppskatta kan man också göra i Eon.

För att ge ett exempel. Om man har två alternativ där man endra kan välja att slå Ob4T6 mot 15 två gånger eller Ob3T6 mot 13 två gånger. Ob4T6 mot 15 två gånger är ganska svårt men man kan lyckas. Ob3T6 mot 13 är också svårt men i detta fall så skulle jag nog ta detta alternativ eftersom chansen att man slår Ob med 3T6 är mindre än med 4T6. Observera att jag nu har uppskattat. Inte beräknat något mer än att chansen är större att slå en eller flera sexor med Ob3T6 än med Ob4T6 vilket är ganska självklart, alltså inget man behöver beräkna egentligen.

Det är alltså upp till spelaren att uppskatta, inte kolla i en tabell och välja det som har störst sannolikhet. Vi hade en i vår grupp som skulle kolla sannolikhet för minsta lilla. Det kunde ta oerhört lång tid för honom att avgöra vilken besvärjelse han skulle lägga mitt i en strid.

Nej, jag anser inte att det finns behov av dylika tabeller. Uppskatta istället.

/Tiamel
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Varför sannolikhet?!

Tjaa om vi nu tar strid som exempel så har de flesta krigare förmodligen gått igenom hundratals om inte tusentals övningsstrider och säkerligen också en del verkliga bataljer. (De börjar ju normalt sätt med en del stridsvana) Då har KARAKTÄREN förmodligen empiriskt provat sig fram och lärt sig vilka manöverval som funkar på hans skicklighetsnivå, vilka finesser han kan klara av, hur många anfall/försvar per runda han kan kosta på sig osv osv. SPELAREN har inte fördelen av all denna erfarenhet och har därför endast att förlita sig på en statistisk sanolikhetsbedömning av vad som är effektivt. Denna blir FAAAN så mycket svårare om man inte ens vet vad P(Y < Z, obXt6) är...


/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Mathematics for buisness and pleasure!

En tumregel: pluttificera antalet Ob-tärningar med 4. Är resultatet högre än din färdighetschans är sannolikheten att lyckas låg. Är resultatet lägre än din färdighetschans är sannolikheten att lyckas hög. Ju större skillnaden är desto mer åt extremerna ligger sannolikheten.

Det där är inte en tumregel IMHO, det där är fan en handpåläggningsregel!
Nej tacka vet jag då man kan räkna ut sanolikheten.


/Bjorn

PS: Nu lägger jag ner den här debaten. JAG vill ha sanolikhetstabeller, sne får resten av populasen säga vad de vill :-(
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Grundinställning

Det är alltså upp till spelaren att uppskatta, inte kolla i en tabell och välja det som har störst sannolikhet.

Om karaktären är ett proffs borde han kunna bedöma sina chanser rätt bra, bättre än vad jag kan bedöma obT6. En magiker, t.ex borde efter lång och trägen övning ha en rätt klar bild för sig om hur svårt han har att alstra fototropi. Detta är naturligtvis bara min åsikt. Om du föredrar att ha dina spelare svävande i ovisshet så har du helt rätt i att en tabell är helt onödig.

När man konstruerar en grundmekanik borde man tänka på att göra den lätt att uppskatta intuitivt. Neotech 1 t.ex hade sina 2T10, dessa har en triangulär fördelning med 11 som väntevärde. Den är så enkel att man snabbt får en intuitiv känsla för den.
Om detta misslyckas, som i Eons fall, är det redan tråkigt. En tabell skulle hjälpa, men det dämpar symptomen snarare än grundproblemet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vilket Neotech 1 då?

"Neotech 1 t.ex hade sina 2T10, dessa har en triangulär fördelning med 11 som väntevärde."

Vilket Neotech 1 har du spelat? Mitt hade ObT6-systemet och mig veterligen finns det inget annat N1. Men Calle kanske har smugit ut en annan N1 utan att tala om det för mig... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Varför sannolikhet?!

Men jag syftade på rent matematiskt. Jag hävdar att man i rollspel fortfarande inte behöver räkna sannolikheten med tärningarna. Man kan använda samma metoder som i verkligheten. Tärningarna står för slumpen, och den kan man aldrig räkna med.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Varför sannolikhet?!

Man har samma medel som krigaren, utan att behöva använda sannolikhet. Man kan ha testat tre anfall i flera strider och lyckats, och vips har man en vettig taktik. Så jag ser fortfarande ingen annan anledning än, om man hårddrar det, sifferfanatism, till att räkna ut sannolikheten.

/RipperDoc - har inte fel :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför sannolikhet?!

Jag hävdar att man i rollspel fortfarande inte behöver räkna sannolikheten med tärningarna.

Inte behöver? Vad folk behöver och inte behöver avgör de nog själva. Inte behöver spelledaren mutas med popcorn, men det gör man ju ändå. Uppenbarligen finns det personer som känner att de behöver räkna ut sannolikheten.

/Azagthoth
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hehe

jag är naturligtvis helt ute och cycklar... jaja... wastelands var det med 2T10 och wastelands och neotech är ju rätt lika ;)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Varför sannolikhet?!

Nu ska du inte vara onödigt petig. Visst kan man tala om ett allmänt behov. Man kan säga att man rent allmänt behöver tärningar för att spela rollspel, eller någon annan typisk rollspelsattiralj, men inte att man behöver ett svart bord snarare än ett vitt. Så visst kan man tala om behov.

Jag har mycket väl sett att det finns folk som vill ha sannolikhetstabeller och dylikt, men vad jag är intresserad av är någon sorts förklaring varför. "Jag vill" duger inte för mig. Men om ingen kan förklara så får det väl vara då.

/RipperDoc - vi kommer inte längre?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
mystiskt

men vad jag är intresserad av är någon sorts förklaring varför. "Jag vill" duger inte för mig.

Jag tycker mig ha förklarat detta ett flertal gånger nu. Karaktären borde kunna bedöma sina chanser om han är bra på det han gör. Spelaren kan berhöva bedöma sina chanser för att förstå om han och det överdetaljerade regelsystemet är överens om hur svårt något är. Spelledaren behöver definitivt veta hur svåra olika tärningsslag är med tanke på att han skall dela ut svårighetsgrader och dylikt.

Jag hoppas att detta är sista gången jag behöver förklara detta i denna tråd.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Varför sannolikhet?!

Skilnaden mellan de hundratals strider (övnings såväl som verkliga) och den handfull man verkligen har spelat i spelet torde vara upenbar. Dessutom är det ju kul att räkna på saker...
:)


/Bjorn
 
Top