Nekromanti Krille gör en BRP: förflyttning och zoner

Krille

Super Moderator
  • Vid exceptionellt lyckat, flytta upp till tre zoner.
  • Vid lyckat, flytta upp till två zoner.
  • Vid misslyckat, flytta en zon.
  • Vid exceptionellt misslyckat, flytta inte alls. Handlingen är bortslösad.

Jarl

Hero
Prexis så här gör jag i mina regelpill. Tyvärr har jag bara speltestat det en gång (då det funkade). Har du mer erfarenhet av det i praktiken?

Möller

Hubert Hortlax
Jag ogillar Manöver-slagets resultat på lyckade litegrann. De skulle åtminstone kunna byggas ut med lite alternativ.

Behöver man bara förfytta sig ett fåtal zoner, en eller två, blir ett bra lyckat slag bortslösat. Sånt är alltid tråkigt. Då skulle man kunna ta en fördel i efterföljande anfall istället kanske.

Förresten känns det trist om strider ska ta tid för att motståndare tar flera rundor på sig att nå varandra. Men man kanske har flera handlingar?

solvebring

Superhero
Jag gillar det här. Det känns just som lite av den färg som BRP som oftast är i behov av. Min första spontana tanke lyder dock: fast det här avsnittet borde förespråka att man använder lite pennor, papper och glaspärlor -isch, men samtidigt poängtera och påvisa att man inte måste använda sådant. ... Just för att jag tror att det skulle gynnas av ett särskilt system med fasta symboler. Exempelvis att Pil på linjen till en zon visar fri sikt medan ett Kryss på linjen visar på hindrad osv. Kort sagt så att man enkelt kan sätta upp, låt säga en komplett bar, på bara några ögonblick utan att man för den delen ska behöva ange en massa möbler och skit om man inte vill. Snabbkartgenerering, helt enkelt.
... Utan att säga att det är en bra idé. Det är bara ett spontant förslag som ramlar ned när jag läser de här reglerna, vilka jag förövrigt gillar.

Sedan vill jag säga emot dem som föreslår fler detaljer och alternativ. Strid tar tillräckligt lång tid ändå och tenderar att särskilt göra det i BRP. Ju mer generaliserande och överskådligt du kan få det, desto bättre – hellre öppna, rymliga alternativ en femtioelva snävare. Imho.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Vid exceptionellt lyckat, flytta upp till tre zoner.
  • Vid lyckat, flytta upp till två zoner.
  • Vid misslyckat, flytta en zon.
  • Vid exceptionellt misslyckat, flytta inte alls. Handlingen är bortslösad.

Krille

Super Moderator
krank said:
Det här känns ju lite bekant. Visst gör FATE såhär? Jag tror jag läste om 'et i Diaspora. Fast där kallades egenskaperna "tags", och man kunde använda dem fritt. Du vet, sådär wishy-washy-hippie med spelare som medförfattare och framför allt metaspelare och sådär.
Det har jag ingen aning om. Det finns Setting Distinctions i Marvel Heroic Roleplaying som har en liknande sak, men FATE har jag inte kikat på.

krank said:
De här egenskaperna, är de fördefinierade, så SL måste sitta och lära sig ett gäng såna om hen ska kunna improvisera en strid? Hur många finns det isf? Eller är det mer att SL kan hitta på vad saker betyder och nya regler och så på stört, lite som i OSG?
Jag har sju stycken definierade, men de är verkligen lite hejsanhoppsan sådär. Det är inga problem att hitta på vad saker betyder.