Nekromanti Krille gör en BRP: rollformuläret

Krille

Super Moderator
Det trevliga med en minimalistisk BRP är att det blir inte mycket rollformulär.

Förmodligen kan jag ta de där raderna för "egna färdigheter" (ett koncept som jag inte gillar eftersom det leder till färdighetsinflation) och klämma in de färdigheter som behövs för magi. Kör jag med något runbaserat så kan det räcka med en rad med kryssrutor för runotna som man har erövrat och en klase kort med förklaringar av runorna och vad de kan göra. I så fall kan jag behålla rollformuläret på en sida utan ett magi-papper.

Attachments

solvebring

Superhero
Krille said:
Det trevliga med en minimalistisk BRP är att det blir inte mycket rollformulär.

Förmodligen kan jag ta de där raderna för "egna färdigheter" (ett koncept som jag inte gillar eftersom det leder till färdighetsinflation) och klämma in de färdigheter som behövs för magi. Kör jag med något runbaserat så kan det räcka med en rad med kryssrutor för runotna som man har erövrat och en klase kort med förklaringar av runorna och vad de kan göra. I så fall kan jag behålla rollformuläret på en sida utan ett magi-papper.
Schysst! Stilrent, utskriftsvänligt etc. Det är ju topp.
... Och ju mer du kan kapa desto bättre, imho. Speciellt om det innebär mer plats åt väsentliga små regelsammanfattningar som är bra att komma ihåg. Ser att du fått lite sådant. Det är alltid uppskattat. Trots allt brukar man mest skriva två siffriga värden men en och annan modifikation på sitt BRP-formulär, så plats behöver man ju inte så mycket av, egentligen.

hakanlo

Hero
Tjusigt!

Tänker på ett par saker då jag ser färdighetslistan.
- Varför finlira med olika baschans på olika färdigheter? Enklare vore att säga att en färdighet med baschans alltid har X %.
- Det känns som att det finns två kategorier färdigheter, de med baschans och de utan. Kanske sortera dem efter det? Dvs, två listor.
- Dessutom tycker jag 10% baschans känns onödigt snålt. Då kan man väl lika gärna låta det vara utan baschans helt och hållet? 30% vore ganska lagom tycker jag.

Krille

Super Moderator
Hakanlo said:
- Varför finlira med olika baschans på olika färdigheter? Enklare vore att säga att en färdighet med baschans alltid har X %.
- Dessutom tycker jag 10% baschans känns onödigt snålt. Då kan man väl lika gärna låta det vara utan baschans helt och hållet? 30% vore ganska lagom tycker jag.
De här två hör ihop.

Först lekte jag med en siffra på 25% rätt över, då en på fyra kändes som en rätt bra sannolikhet. Sen upptäckte jag att det inte kändes rätt på vissa färdigheter, som rimligen inte kunde vara 0 men å andra sidan rimligen inte kunde vara en på fyra heller.

Ungefär samtidigt upptäckte jag att när det kombineras med rollpersonsskapandet så missade jag helt den sweet spot på ca 70% som jag var ute efter. Just 70% valdes som mål för en startrollpersons bästa värden, då man lyckas tillräckligt ofta för att man ska känna att man är jefligt bra, men inte så ofta att det blir tråkigt.

Så efter att ha bollat fram och tillbaka med alla inblandade siffror - baschanser, fria påslag och sysselsättningens påslag - så kändes en startchans på mellan en på fem och en på tio som en lagom nivå.

Hakanlo said:
- Det känns som att det finns två kategorier färdigheter, de med baschans och de utan. Kanske sortera dem efter det? Dvs, två listor.
Det skulle bara göra det svårare att hitta färdigheterna när de väl ska användas. Då har färdigheter utan baschans också fått värden och börjat blandas upp med färdigheter utan baschans.