Nekromanti Krille gör en BRP: spelvärldar

Krille

Super Moderator
Hittills har jag fokuserat på att bygga Järn som ett regelverk som funkar, först med inriktningen på fornnördisk fantasy och sen viss omskyffling så att det funkar även efter katastrofen i och med Undersidans Arvtagare.

Frågan är vad jag kan göra mer. Det är som sagt var lite trångt i den fornnördiska genren, inte bara på grund av de övriga projekten här utan även på grund av "riktiga" spel som Saga of the Icelanders, Yggdrasill, Fate of the Norns etc.

Så jag funderar lite på att överge den genren, och kanske köra nån slags stäpp-och-mongolfantasy, kanske. "The open steppe, fleet horse, falcons at your wrist, and the wind in your hair*."

Den senaste versionen, beta 3, hanterar avståndsstrid mer naturligt, och på ungefär samma sätt så skulle man kunna bygga in häststrid också. Det skulle kunna hanteras som ett specialfall av zoner. Det är heller inte svårt att hantera skirmish-strider med konflikter. I och med taktikvalen så blir det rätt mycket stridskonst-ös i spelet utan särskilda stridskonstregler, så det är inte svårt att få in generell asiat-fantasy i en sån miljö heller. Jag behöver förmodligen någon form av klanhanteringsregler, men det skulle jag behöva för en fornnördisk miljö också. Sysselsättningarna kan behöva andra namn också.

Så med ganska lite jobb kan jag få Järn att funka för en sån miljö. Jag kan till och med behålla taglinen "en hård och hårig basic roleplaying-klon".

Det jag funderar på är folkslag. Eftersom jag inte känner till något dedikerat mongolfantasyrollspel och det inte finns så hejjans mycket andra förebilder (typ, alla handlar om Genghiz Khan i alla fall, så det är ju ett väldigt begränsat specialfall till förebild) så känner jag att vad jag än gör så kan det inte bryta mot någon genrekonvention.

Men vilka sorts folkslag skulle kunna funka? Alverfolkets vargryttare och gobacks skulle kunna sitta som en smäck, till exempel. Men annars?

* Eller om man så vill, "to crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women!"

Leon

Leo carcion
Nar jag co-skrev Mutantkosackerna till M:UA laborerade vi med ett klan- och gisslesystem for nomadfolk. Delar av detta kom med i tryck. Dels ar det baserat pa iden att nomadgrupper ar kongolmerat av folkslag - med en ledarklan, underlydande stodklaner och kontingenter fran betvingade eller beroende folk. Dessa kallades i MUA for "gisslan" och gisslantematiken ar ocksa viktig i sig (aterfionns i mycket tidig heroisk diktning (Rolandsangen, Waltersangen - hos Attilla, etc etc).) For att forsakra sig om lydfolks lojalitet uppfostras deras soner och dottrar hos harskarklanen, och far agera garant med huvuden som pant for de kuvades lojalitet. Ideala rollpersoner.

Vi hade ocksa en mekanik dar en nykomling till klanen steg for steg kunde accepteras - forst som omyndig, sedan som full medlem och darefter i olika ledarpositioner. Stegen uppnades genom olika typer av tjanster och eldprov. En sorts socialt levelsystem (och utan nagon faktisk regelmekanik - mer exempel pa vad som kan tankas kravas for nasta niva).

Laser just nu Empires and Barbarians av Peter Heather (mycket intressant bok om folkvandringstid f.o.). Han lyfter en del sada teman - t.ex. Hunnerna som sammanhallen folkgrupp med lydfolk, och Sclavones (tror jag) som enl. grekiska kronikorer hade ett mycket oppet system dar frigivna slavar snabbt kunde upptas som en medlem i samhallet i fraga.

Leon

Leo carcion
Designtankar:

- Stappnomader behover civilisation! Till skillnad fran jagar-samlarsamhallen ar nomadsamhallen inte helt sjalvforsorjande utan behover handel med bofasta for att overleva (vilket iofs gar att fantasy-a bort) - men framforallt behover de ju kulturer att plundra. Mycket av stamningen i ett sadant har spel kommer fran de kringliggande kulturerna, tror jag. Alternativ -

Taigastappen - sma timmerstugebyar med vidskepliga bybor, ensliga bojarfort och traskstammar i konflikt med de overmaktiga stapphorderna. De bofasta slass ur underlage men ar mordiska och envetna som varsta vietnamska tunnelkrigare.

Urgamla civilisationer - nomader i bronsaldersmiljo. Urgamla civilisationer med Zigguratter och blodsoffer. Degenererade ormkulter, jatteapor och gudakungar. Kanske har nomaderna jarn?

Kungfustapp - likt urgamla civilisationen men hogkulturen ar Drakens Kejsardomme - splittrat mellan krigande dynastier. Manga exilprinsar och kungfumastare flyr till de oppna stapperna fran den forbjudna kejserliga huvudstaden.

Och sa min favorit

Kimmerierna

Aret ar c.a. 650 f.kr. Phrygien har fallit for de krigiska Kimmerien och Skytien. Arvkungadommen som Lydien kampar for att halla civilisationens fackla levande, men Mediska, Skytiska och Kimmeriska stammar beharskar den centralasiatiska stappen och lever rovare i de gamla civilisationernas ruiner. Assyrien ar pa vag att falla.

Oh, och det finns redan Hopliter.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bysantinska bosättningar på Krim som samspelar med stäppnomaderna i "Ukraina" : alaner, avarer, bulgarer.

Leon

Leo carcion
Mekanurg said:
Bysantinska bosättningar på Krim som samspelar med stäppnomaderna i "Ukraina".
Krimgotiska byzantinare, no less. Furstendomet Gothia - en salig blandning av Greker, Krimgoter, Alaner, Bulgarer och Kiptchaker. Och med Grekiska som allmansprak. Grym aventyrssetting.

Hupp - ninjad pa alanerna et al.

Mekanurg

Etepete said:
Mekanurg said:
Krimgotiska byzantinare, no less. Furstendomet Gothia - en salig blandning av Greker, Krimgoter, Alaner, Bulgarer och Kiptchaker. Och med Grekiska som allmansprak. Grym aventyrssetting.

Ett annat Gotland. :gremcool:

Krille

Super Moderator
Etepete said:
Mekanurg said:

Spring inte iväg för långt med det här. Det är stäppfantasy jag är ute efter, och det behöver inte ha någon som helst koppling till verklig historia.

Leon

Leo carcion
Spring inte iväg för långt med det här. Det är stäppfantasy jag är ute efter, och det behöver inte ha någon som helst koppling till verklig historia.
Tråkmåns :gremwink: Nåja - se övriga idéer ovan.

Ang folkslag - jag tycker att fågelvarelser, cykloper och intelligenta djurfunkar bra med stäppfantasy

Mekanurg

Krille said:
Etepete said:
Mekanurg said:

Simma lugnt. Jag ville bara peka på en setup som tjänar som inspiration. Det fjärran kejsardömet har kolonier vid stäppens rand.

Leon

Leo carcion
Spelvarld: baserat pa alla mina alternativ ovan :gremsmile: Och med stereotypvarning...

Den stora stappen
Spelvarlden's centrum. En nara kalk pa centralasiatiska stappen. Oppet landskap. Som ett hav som omges av civiliserade "kuster". Strukturerad runt karavanrutter, maktiga floder (med civilisationens utposter), sjoar och bergskedjor

Taiga i vast och nordvast
Ett primitivt kelt-germansk-slaviskt nordeuropa. Crannogh's och sjunkna hus i djupa skogar. Rovriddare och krigsherrar. Trask. Druider/naturpraster som utfor blodsoffer i den heliga skogen Perkunot - hangda pa Blodeken? Behornade gudar. Hamnskiftande shamaner fran taigan reser ut over stappen pa andliga resor.

Hogkulturerna i syd
Dekadenta mesopotamsk-ottomansk-byzantinska imperier. Solens kejsardomen. Mycket oken och terasserade odlingar. Zigguratter och koppardomer. Gudakungar och prasterliga kejsare. Kanske dominerade av en hegemon. Bazarer och gladiatorspel. Hogkulturerna hamtar sina slavar, palatsvakter (tank varingagarde) och legioner fran stappens stammar. Metropolen Eirenopolis

Drakens och elefanternas rike
I oster harskar drakkejsaren, stormastare av kampsportsskolan Drakens Nave och harskare over tusen riken. Kung fu, harskarkult och drakar. Den forbjudna huvudstaden Ix Tonghu ar en enorm metropol, men i soderns djungler tranas valdiga elefantharar av lydriket Pompuns rebeller. For nomadernas kannetecknas drakens rike av valdiga vakttorn langs dess uraldriga granser - dessa bemannas av pappersvingsforsedda kampsportsmastare som ger sig ut pa flygturer for att spana efter fiendestyrkor.

Varelser
Hamnskiftare ar vanliga och fruktade. Fagelman bosatta i de hoga bergen vid stappens mitt - jagar nomader. Gott om gripar, sabeltandade tigrar, rovtranor, mantikoror, harpyor och drakormar. Reptilman, forstas. Ett relativt kortvaxt (2m?) cyklopfolk konkurrerar med ovriga stammar. Behornade alver? Vattar?