Krille
Super Moderator
Hittills har jag fokuserat på att bygga Järn som ett regelverk som funkar, först med inriktningen på fornnördisk fantasy och sen viss omskyffling så att det funkar även efter katastrofen i och med Undersidans Arvtagare.
Frågan är vad jag kan göra mer. Det är som sagt var lite trångt i den fornnördiska genren, inte bara på grund av de övriga projekten här utan även på grund av "riktiga" spel som Saga of the Icelanders, Yggdrasill, Fate of the Norns etc.
Så jag funderar lite på att överge den genren, och kanske köra nån slags stäpp-och-mongolfantasy, kanske. "The open steppe, fleet horse, falcons at your wrist, and the wind in your hair*."
Den senaste versionen, beta 3, hanterar avståndsstrid mer naturligt, och på ungefär samma sätt så skulle man kunna bygga in häststrid också. Det skulle kunna hanteras som ett specialfall av zoner. Det är heller inte svårt att hantera skirmish-strider med konflikter. I och med taktikvalen så blir det rätt mycket stridskonst-ös i spelet utan särskilda stridskonstregler, så det är inte svårt att få in generell asiat-fantasy i en sån miljö heller. Jag behöver förmodligen någon form av klanhanteringsregler, men det skulle jag behöva för en fornnördisk miljö också. Sysselsättningarna kan behöva andra namn också.
Så med ganska lite jobb kan jag få Järn att funka för en sån miljö. Jag kan till och med behålla taglinen "en hård och hårig basic roleplaying-klon".
Det jag funderar på är folkslag. Eftersom jag inte känner till något dedikerat mongolfantasyrollspel och det inte finns så hejjans mycket andra förebilder (typ, alla handlar om Genghiz Khan i alla fall, så det är ju ett väldigt begränsat specialfall till förebild) så känner jag att vad jag än gör så kan det inte bryta mot någon genrekonvention.
Men vilka sorts folkslag skulle kunna funka? Alverfolkets vargryttare och gobacks skulle kunna sitta som en smäck, till exempel. Men annars?
* Eller om man så vill, "to crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women!"
Frågan är vad jag kan göra mer. Det är som sagt var lite trångt i den fornnördiska genren, inte bara på grund av de övriga projekten här utan även på grund av "riktiga" spel som Saga of the Icelanders, Yggdrasill, Fate of the Norns etc.
Så jag funderar lite på att överge den genren, och kanske köra nån slags stäpp-och-mongolfantasy, kanske. "The open steppe, fleet horse, falcons at your wrist, and the wind in your hair*."
Den senaste versionen, beta 3, hanterar avståndsstrid mer naturligt, och på ungefär samma sätt så skulle man kunna bygga in häststrid också. Det skulle kunna hanteras som ett specialfall av zoner. Det är heller inte svårt att hantera skirmish-strider med konflikter. I och med taktikvalen så blir det rätt mycket stridskonst-ös i spelet utan särskilda stridskonstregler, så det är inte svårt att få in generell asiat-fantasy i en sån miljö heller. Jag behöver förmodligen någon form av klanhanteringsregler, men det skulle jag behöva för en fornnördisk miljö också. Sysselsättningarna kan behöva andra namn också.
Så med ganska lite jobb kan jag få Järn att funka för en sån miljö. Jag kan till och med behålla taglinen "en hård och hårig basic roleplaying-klon".
Det jag funderar på är folkslag. Eftersom jag inte känner till något dedikerat mongolfantasyrollspel och det inte finns så hejjans mycket andra förebilder (typ, alla handlar om Genghiz Khan i alla fall, så det är ju ett väldigt begränsat specialfall till förebild) så känner jag att vad jag än gör så kan det inte bryta mot någon genrekonvention.
Men vilka sorts folkslag skulle kunna funka? Alverfolkets vargryttare och gobacks skulle kunna sitta som en smäck, till exempel. Men annars?
* Eller om man så vill, "to crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women!"