Nekromanti Krille gör en BRP: Strid till häst

Krille

Super Moderator
Traditionellt sett så brukar rollspelsregler kring strid till häst innebära att det är svårare på något sätt, vilket gör hela poängen med att slåss till häst helt menlöst. Vanligen kompenseras man av att man får mer kraft.

Till häst slåss man egentligen av två skäl: man får mer kraft av halvtonnet hamburgerkött mellan benen, och/eller man kan förflytta sig snabbare över slagfältet. Teknikerna för att utnyttja dessa fördelar utformas förstås så att man inte hindras så mycket av att man sitter på en nervös havremoppe.

Nu tänker jag högt:

---

Förflyttning: Jag använder zoner i Järn, det vill säga att man delar in slagfältet i zoner, och förflyttning från en zon till en annan är en handling som kräver ett slag. Jag skulle kunna tänka mig att den där förflyttningshandlingen kan motstås. Om man har en häst, och motståndaren inte har det, så trumfas förflyttningen eller motståndet.

Zoner kan ha egenskaper också, exempelvis att man inte kan utnyttja hästens fördelar (borde sättas på de flesta inomhuszoner) eller att zoner är så stora att man kan få fart på ekipaget för att få mer kraft.

Extra kraft: I de fall där man kan ta i, markerat av just de där zonerna som är stora, så kan man ge en klase extra skada.

Nackdelen: Så varför har man inte en häst jämt? Tja, dels kan hästen skadas, så det behövs något sätt att hantera att hästen får stryk. Dels behöver hästen underhåll, annars vill den inte vara med, så det behövs lite grejer för det.

Min häst är bättre än din: Slutligen behöver man alltid en bättre häst. Om hästen bara är en switch för mer skada i strid så kommer den aldrig bli mer än en bit utrustning. Men det är ju inte det vi vill - jag vill ju ha den coolaste hästen på slätten!

Så hästar måste ha egenskaper som gör att de är olika och som gör min häst till något coolare än din häst.

---

Så nu börjar det kokas ner till något praktiskt användbart. Jag tror att hästar har en klase egenskaper, ungefär som vapen har i Järn nu. Om hästen missköts så tappar man en eller flera av dessa egenskaper, tills hästen blir ompysslad igen.

Jag funderar på att göra det enkelt för mig, och inte behandla hästens skada alls. Däremot skulle man kunna ta bort en egenskap från fiendens häst istället för att ge skada, eller vid exceptionellt lyckat istället för att skada går direkt på Hälsa (dvs, då får man ge skada på Gard och ta bort egenskaper från hästen). Något sätt behövs också för att negera hästfördelen helt så att man kan få ner någon på marken.

Resten hanteras automatiskt av zonernas egenskaper.

Möller

Hubert Hortlax
Jag har inte riktigt hängt med, hur fungerade vapnens egenskaper?

En viktig fördel med att vara beriden mot fotfolk är att du blir betydligt svårare att träffa (eller har jag fått min amatör-kunskap fel?). Du stormar mot fienden i 40-50 km/h och enbart för en sekund, när du gör ditt anfall, kan fienden slå tillbaka. Sen är du borta. Har du funderat på hur det ska hanteras i Järn? Finns det några Opporunity Attacks en beriden krigare kan slippa dra på sig t.ex.?

Min upplevelse är att strid i rollspel ofta blir rätt statiskt. Även om man inte är ute efter Jack Sparrow-swashbuckling blir det lite väl stelt när två kämpar "bara" utväxlar slag - i fiktionen kanske de rör sig men det brukar vara svårt att få med det vid spelbordet. Än värre tänker jag mig att det kan bli när två eller flera beridna krigare slåss mot varandra, farten och fläkten måste verkligen fås med. Har du några tankar där, regelmässigt eller stöd vid beskrivande kanske?

Krille

Super Moderator
Murkla said:
Jag har inte riktigt hängt med, hur fungerade vapnens egenskaper?
Vapenegenskaper är "taggar" som slår på små specialregler. Till exempel kan yxan ha egenskapen Låsande, som gör att vapnet kan kroka tag i fiendens vapen och låsa det. Regeln som aktiveras av egenskapen är att man väljer en egenskap från fiendens vapen som denne inte får använda nästa runda.

Jag tänker mig hästar på samma sätt: istället för en klase spelvärden varav KP och Skadebonus är de enda som används i strid så tänker jag mig ett urval egenskaper som triggar små specialregler.

Murkla said:
En viktig fördel med att vara beriden mot fotfolk är att du blir betydligt svårare att träffa (eller har jag fått min amatör-kunskap fel?). Du stormar mot fienden i 40-50 km/h och enbart för en sekund, när du gör ditt anfall, kan fienden slå tillbaka. Sen är du borta. Har du funderat på hur det ska hanteras i Järn? Finns det några Opporunity Attacks en beriden krigare kan slippa dra på sig t.ex.?
Det tar ut varandra, för om inte du kan slå på fienden så kan han inte slå på dig. På så sätt behövs inte opportunity attacks, utan kan skötas med det vanliga systemet.

Murkla said:
Min upplevelse är att strid i rollspel ofta blir rätt statiskt. Även om man inte är ute efter Jack Sparrow-swashbuckling blir det lite väl stelt när två kämpar "bara" utväxlar slag - i fiktionen kanske de rör sig men det brukar vara svårt att få med det vid spelbordet. Än värre tänker jag mig att det kan bli när två eller flera beridna krigare slåss mot varandra, farten och fläkten måste verkligen fås med. Har du några tankar där, regelmässigt eller stöd vid beskrivande kanske?
Jag hade en massa tankar om det, men efter en stunds funderande så inträffar det mest i två fall: den stormande jakten med två kämpar som rider åt samma håll, eller stormningen rakt mot varandra med lans.

Den stormande jakten är förvånansvärt statisk. Relativt sett varandra så är det faktiskt inte så mycket som sker, positionsmässigt. Relativt resten av världen händer förstås en hel del, men resten av världen är inte en del av den här fajten (annat än undantagsvist). Så jag kan helt enkelt tänka mig att låta den biten bli beskrivning, för mer regler tillför inte något.

Stormanfallet rakt mot varandra är en annan sak: det är i princip ett anfall med lång ansats. Den biten får jag in regelmässigt med zonegenskapen som ger ännu lite mer skada vid Aggressiv stans. Återigen är det inte mer regler som slöar ner i onödan som jag behöver för att få med mer fart och fläkt.

Det finns ett tredje fall, när man mer eller mindre dansar runt varandra och fäktas från hästryggen. Då funkar det mer eller mindre precis som vanligt.