Krille
Super Moderator
Traditionellt sett så brukar rollspelsregler kring strid till häst innebära att det är svårare på något sätt, vilket gör hela poängen med att slåss till häst helt menlöst. Vanligen kompenseras man av att man får mer kraft.
Till häst slåss man egentligen av två skäl: man får mer kraft av halvtonnet hamburgerkött mellan benen, och/eller man kan förflytta sig snabbare över slagfältet. Teknikerna för att utnyttja dessa fördelar utformas förstås så att man inte hindras så mycket av att man sitter på en nervös havremoppe.
Nu tänker jag högt:
---
Förflyttning: Jag använder zoner i Järn, det vill säga att man delar in slagfältet i zoner, och förflyttning från en zon till en annan är en handling som kräver ett slag. Jag skulle kunna tänka mig att den där förflyttningshandlingen kan motstås. Om man har en häst, och motståndaren inte har det, så trumfas förflyttningen eller motståndet.
Zoner kan ha egenskaper också, exempelvis att man inte kan utnyttja hästens fördelar (borde sättas på de flesta inomhuszoner) eller att zoner är så stora att man kan få fart på ekipaget för att få mer kraft.
Extra kraft: I de fall där man kan ta i, markerat av just de där zonerna som är stora, så kan man ge en klase extra skada.
Nackdelen: Så varför har man inte en häst jämt? Tja, dels kan hästen skadas, så det behövs något sätt att hantera att hästen får stryk. Dels behöver hästen underhåll, annars vill den inte vara med, så det behövs lite grejer för det.
Min häst är bättre än din: Slutligen behöver man alltid en bättre häst. Om hästen bara är en switch för mer skada i strid så kommer den aldrig bli mer än en bit utrustning. Men det är ju inte det vi vill - jag vill ju ha den coolaste hästen på slätten!
Så hästar måste ha egenskaper som gör att de är olika och som gör min häst till något coolare än din häst.
---
Så nu börjar det kokas ner till något praktiskt användbart. Jag tror att hästar har en klase egenskaper, ungefär som vapen har i Järn nu. Om hästen missköts så tappar man en eller flera av dessa egenskaper, tills hästen blir ompysslad igen.
Jag funderar på att göra det enkelt för mig, och inte behandla hästens skada alls. Däremot skulle man kunna ta bort en egenskap från fiendens häst istället för att ge skada, eller vid exceptionellt lyckat istället för att skada går direkt på Hälsa (dvs, då får man ge skada på Gard och ta bort egenskaper från hästen). Något sätt behövs också för att negera hästfördelen helt så att man kan få ner någon på marken.
Resten hanteras automatiskt av zonernas egenskaper.
Till häst slåss man egentligen av två skäl: man får mer kraft av halvtonnet hamburgerkött mellan benen, och/eller man kan förflytta sig snabbare över slagfältet. Teknikerna för att utnyttja dessa fördelar utformas förstås så att man inte hindras så mycket av att man sitter på en nervös havremoppe.
Nu tänker jag högt:
---
Förflyttning: Jag använder zoner i Järn, det vill säga att man delar in slagfältet i zoner, och förflyttning från en zon till en annan är en handling som kräver ett slag. Jag skulle kunna tänka mig att den där förflyttningshandlingen kan motstås. Om man har en häst, och motståndaren inte har det, så trumfas förflyttningen eller motståndet.
Zoner kan ha egenskaper också, exempelvis att man inte kan utnyttja hästens fördelar (borde sättas på de flesta inomhuszoner) eller att zoner är så stora att man kan få fart på ekipaget för att få mer kraft.
Extra kraft: I de fall där man kan ta i, markerat av just de där zonerna som är stora, så kan man ge en klase extra skada.
Nackdelen: Så varför har man inte en häst jämt? Tja, dels kan hästen skadas, så det behövs något sätt att hantera att hästen får stryk. Dels behöver hästen underhåll, annars vill den inte vara med, så det behövs lite grejer för det.
Min häst är bättre än din: Slutligen behöver man alltid en bättre häst. Om hästen bara är en switch för mer skada i strid så kommer den aldrig bli mer än en bit utrustning. Men det är ju inte det vi vill - jag vill ju ha den coolaste hästen på slätten!
Så hästar måste ha egenskaper som gör att de är olika och som gör min häst till något coolare än din häst.
---
Så nu börjar det kokas ner till något praktiskt användbart. Jag tror att hästar har en klase egenskaper, ungefär som vapen har i Järn nu. Om hästen missköts så tappar man en eller flera av dessa egenskaper, tills hästen blir ompysslad igen.
Jag funderar på att göra det enkelt för mig, och inte behandla hästens skada alls. Däremot skulle man kunna ta bort en egenskap från fiendens häst istället för att ge skada, eller vid exceptionellt lyckat istället för att skada går direkt på Hälsa (dvs, då får man ge skada på Gard och ta bort egenskaper från hästen). Något sätt behövs också för att negera hästfördelen helt så att man kan få ner någon på marken.
Resten hanteras automatiskt av zonernas egenskaper.