Nekromanti Krille gör en BRP: sysselsättningar

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ja, det finns någon form av yrken med, och nu undrar jag hur jag ska göra med dem. Alternativ 1 är att de är en lista på åtta färdigheter, på vilka man fördelar åtta värden som läggs till på grundchansen (värdena är just nu +60, +50, +40, +40, +30, +30, +30, +30).

Alternativ 2 är att varje sysselsättning har en signaturfärdighet som man får +60 i, och en lista med sju färdigheter som man får fördela värdena +50, +40, +40, +30, +30, +30 och +30. I stort sett samma sak, fast med en signaturfärdighet.

---

Färdigheterna har en baschans på mellan 0 och 20 (0, 10, 15 eller 20 om man ska vara petig). På det kan det komma upp till 2x+10 i påslag från egenskaper, men då måste man välja precis rätt egenskaper, och jag har hittills passat mig från att lägga två eller egenskaper som ger +10 i samma färdighet om den har hög baschans. Så just nu kan man få 95% från början i toppfärdigheten. Det kan hända att jag drar ner på det till en klase värden som börjar på 50 eller 40.

Mitt mål är att det ska vara ca 70% chans i en bra färdighet från start, eftersom det är mest kul att lyckas i två fall av tre (det finns tydligen undersökningar som visar detta - flest personer tycker att det är mest spännande på ungefär den takten att lyckas). Det är ingen katastrof om en signaturfärdighet blir högre, för det är coolt att vara tokbäst på nåt och med black jack-metoden i motsatta slag så funkar det ändå, och dessutom får man in ett par sekundära färdigheter i guldlockzonen.

---

Well, sidospår. Grundfrågan är fortfarande vad som är trevligast: signaturfärdighet eller fri utplacering.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Det är roligare att placera ut friare skulle jag säga. "Signaturfärdighet" kan funka om det iaf finns minst 2-3 st sådana att välja mellan.

Detta säger jag dels för att det är roligt att välja själv och dels för att det blir mer diversifierade karaktärer. Jag kan t.ex. göra en tjuv som är expert på Akrobatik och du kan göra en tjuv som är expert på Låsdyrkning (nu kom jag att tänka på typiska Heist-filmer, där alla är tjuvar fast med olika signaturfärdigheter).

Det beror ju iofs också lite på hur breda yrken du vill ha. Vill du snäva ner det till att ett yrke bara har EN signaturfärdighet så bör du nog ha väldigt många yrken (för att hålla sig till det fåniga exemplet: ett yrke "hacketjuv" och ett yrke "klåfingertjuv" osv).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Jag tycker att det känns en smula tråkigt att alla rollpersoner ska vara lika breda i sitt kunnande. Tycker att det kan vara kul att göra lite snävare rollpersoner från start ibland och låta dem utvecklas först under spel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Inget svar på din fråga (jag skulle gilla att ha en poängpott att fördela fritt, typ 300p, 1p = 1%) Men jag tycker att du lägger in simplifierande element som egentligen gör BRP lite överflödigt. Exempelvis, varför har du jämna tiotal? En av de bästa grejerna med BRP anser jag att att det är 100 steg i skalan - hade man 67% var man lite coolare än den på 63%.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Marco Behrmann said:
Exempelvis, varför har du jämna tiotal? En av de bästa grejerna med BRP anser jag att att det är 100 steg i skalan - hade man 67% var man lite coolare än den på 63%.
Jämna tiotal är enkelt att räkna med, och det är något som man inte ska förakta.

De enskilda entalsstegen kommer lite senare, när man börjar få erfarenhet. Lyckas man med förbättringsslaget så ökar färdigheten med 1T6.
 

sodapop

Veteran
Joined
29 Oct 2011
Messages
65
Location
Göteborg
Marco Behrmann said:
Inget svar på din fråga (jag skulle gilla att ha en poängpott att fördela fritt, typ 300p, 1p = 1%) Men jag tycker att du lägger in simplifierande element som egentligen gör BRP lite överflödigt. Exempelvis, varför har du jämna tiotal? En av de bästa grejerna med BRP anser jag att att det är 100 steg i skalan - hade man 67% var man lite coolare än den på 63%.
300 p... 180 "grundutbildning" och 120 påbyggnad/specialisering. Bologna-systemet, nu för äventyrare.

"Jo, jag har en B.Sc. i svärdssvingande, men sedan reste jag till Khazad-dûm och läste en master i smide och exotiska vapen."
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Krille said:
Marco Behrmann said:
Exempelvis, varför har du jämna tiotal? En av de bästa grejerna med BRP anser jag att att det är 100 steg i skalan - hade man 67% var man lite coolare än den på 63%.
Jämna tiotal är enkelt att räkna med, och det är något som man inte ska förakta.
Absolut inte, men om du har åtta skills så är det inte säkert att det är nödvändigt med maximal enkelhet just här. Min gut feeling var när jag läste konceptet var lite "raoowr, vilt, galet, dramatiskt, KAOS". Detta clashade för mig när systemet var så ingenjörsmässigt strukturerat - det blev Excel.

_Känslan_ i systemet haltar i jämförelse med känslan i världen, så att säga. Och då RPGen ofta är det första som spelarna möter tycker jag att även känslan under RP-skapandet bör säga något om spelet och settingen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har filosofin att jag vill komma igång och spela snabbt.

...det är inte helt sant, när jag tänker efter. Mer sant är att jag vill inte spendera energi på att skyffla poäng, räkna matte och optimera spelvärden. Jag vill hellre spendera energin på att bygga bakgrund och komma på coola koncept till rollpersoner, och jag tycker att mer komplicerade rollpersonsskaparregler distraherar mig från det här.

Det finns dessutom en liten nick åt DoD2, som hade +50 på tre yrkesfärdigheter och +20 på resten.

Jag gillar den sortens enkelhet. Det gör mig fri att bygga koncept och ändå ha klara och relativt o-missbrukbara gränser, som poängbyggarsystem ofta har problem med. Så jag tillhör helt enkelt skolan som Star Wars D6 också tillhör.

Sen vill jag komma igång och spela snabbt också, men det är mest en bonus.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,154
Location
The Culture
Jag gillar signaturfärdighet bättre. I den här typen av spel skulle jag dessutom tycka om att sysselsättningen inte bara medför att man är bäst på sin signaturfärdighet, utan att man får någon sorts fördel när man använder den som inte anda sysselsättningar får, oavsett hur bra de är på den. Alla kan skjuta pilbåge, men när bågskytten gör det gör det lite mer i skada; alla kan jaga, men när jägaren gör det blir det lite mer mat; alla kan stjäla, men när tjuven gör det innehåller den stulna börsen lite mer pengar.

/tobias
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Krille said:
Det finns dessutom en liten nick åt DoD2, som hade +50 på tre yrkesfärdigheter och +20 på resten.
Och som för övrigt FORTFARANDE är det objektivt bästa rollspelet som någonsin. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Krille said:
Det finns dessutom en liten nick åt DoD2, som hade +50 på tre yrkesfärdigheter och +20 på resten.
Jag köper det. =)

En sak dock, om vi ändå tittar på DoD2 - där var basen för färdigheterna slumpmässig (eftersom det var typ SMI x2%, INT x1% etc) och då attributen slogs med random 3T6 så kunde startvärdena vara "kaotiska" (dvs inte jämna tiotal/femtal).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Marco Behrmann said:
En sak dock, om vi ändå tittar på DoD2 - där var basen för färdigheterna slumpmässig (eftersom det var typ SMI x2%, INT x1% etc) och då attributen slogs med random 3T6 så kunde startvärdena vara "kaotiska" (dvs inte jämna tiotal/femtal).
Och det för mig in på en annan biff jag har med BRP generellt: grundegenskaperna används inte efter att man har räknat ut KP och baschans. Sånt stör mig, kaotiskt eller inte.

Det går förstås att lösa genom att ha ett antal specialfall där man måste slå mot grundegenskapen istället för mot en färdighet (gift var populärt, till exempel).

Att sitta och slå fram slumpvisa grundchanser låter heller inte kul om färdigheterna är fler än yrkesfärdigheter. Det är mekaniskt och tråkigt, och leder till bitterhet om "fel" färdighet får ett kasst slag.

En tanke skulle kunna vara att ha en klase bonustärningar som man får fördela hyfsat fritt. Säg att man har tio T10-slag att ploppa ut, begränsat till kanske max två tärningar på sysselsättningens färdigheter och max tre tärningar på andra färdigheter. Och/eller att fördelar och nackdelar ger slumpmässiga påslag/avdrag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille said:
Och det för mig in på en annan biff jag har med BRP generellt: grundegenskaperna används inte efter att man har räknat ut KP och baschans. Sånt stör mig, kaotiskt eller inte.
Gör som i GURPS då.
Om en grundegenskap ändras påverkar det alla färdigheter som beror på grundegenskapen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Krille said:
En tanke skulle kunna vara att ha en klase bonustärningar som man får fördela hyfsat fritt. Säg att man har tio T10-slag att ploppa ut, begränsat till kanske max två tärningar på sysselsättningens färdigheter och max tre tärningar på andra färdigheter.
Detta var, i princip ordagrant, mitt nästa förslag. Så jag slapp skriva det. =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,874
Krille said:
En tanke skulle kunna vara att ha en klase bonustärningar som man får fördela hyfsat fritt. Säg att man har tio T10-slag att ploppa ut, begränsat till kanske max två tärningar på sysselsättningens färdigheter och max tre tärningar på andra färdigheter. Och/eller att fördelar och nackdelar ger slumpmässiga påslag/avdrag.
Skitdåligt! Heltvärdelöst! Det förstår väl varje människa att ska vara t6:or och inget annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Signaturfärdighet, gärna typ tre sådana per yrke att välja mellan.

Vad gäller random basvärden kan man väl få en klase 5:or, exempelvis sju sådana – totalt 35 – om nu grundegenskaperna är sju stycken (bara som exempel då, beroende på hur ofta man ska slå mot grundegenskaperna – det kan ju vara tio eller femton 5:or också ...). Detta kan styras upp med min-, max- och typvärden för varje ras ... Hur som helst får man dela ut sina femmor som man vill. Då slipper man slå tärningar, få basvärden som är knas och man inte vill ha, extra moment i att slänga ut nya poäng eller slå nya tärningar för att styra upp dem och dylikt ...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Krille said:
Well, sidospår. Grundfrågan är fortfarande vad som är trevligast: signaturfärdighet eller fri utplacering.
Själv är jag allergisk mot signaturfärdigheter. "Yrken" i BRP-kloner föredrar jag då de är förslag och arketyper för spelare som är nya och osäkra. "Du vill spela krigare? Visst. Här är ett exempel på hur du kan fördela dina poäng."

Sedan kan man välja att fokusera sina poäng och "skapa" en signaturfärdighet. Men då är det ett val.
 
Top