Nekromanti Krille hackar AW

Krille

Super Moderator
Alla hackar AW nu för tiden, så jag kan ju inte vara sämre.

Mitt problem med vanilj-AW är att jag inte är förtjust med hur erfarenhet funkar, eftersom det premierar de funktioner som det slås mycket slag för (oftast strid = mycket Hard). Vi har försökt hacka det i Kult-speltestet så att man får ett kryss per scen som något slås, plus ett kryss till om man slår för ett markerat attribut i scenen. Det funkar bättre, men jag är inte helt nöjd ändå.

AW har fördelen att rollpersonerna är rätt awesome, så det behövs inte så mycket förbättring egentligen, och förbättringen är ändå mest att man blir lite men inte mycket mer awesome, relativt sett.

Så min tanke är att kasta ut förbättringssystemet. Man blir inte bättre. Som kompensation så kan rollpersonerna vara lite bättre från början, typ kanske +1 i attributtotalen och ett drag extra, jämfört med vanilj-AW.

Det finns också achievements. Achievements är något som spelarna kan ge till varandra för att man gör jävligt coola scener. Det finns kanske ett halvdussin eller dussin olika, som var och en representeras av ett kort där regeleffekten finns. När någon spelare gör något riktigt jävla apkoolt, så kan en annan spelare ta något av korten (något av de ohoggade, vill säga, och alla ligger öppna), och säga "du, det där var så jävla koolt, så jag vill ge dig achievementen En Kropp Av Stål!". Snabb omröstning, typ att alla nickar eller sträcker upp en hand eller annat tyst och snabbt och mekaniskt, varefter den belönande spelaren sträcker över kortet till den koola spelaren.

Det är viktigt att achievementen har ett namn. Inte spelmekaniskt, utan för att anknyta till den coola scenen och förstärka den. Kan man inte ge achievementen ett namn så kan man inte ge achievementen till någon. Den coola spelaren skriver upp achievementen på sitt rollformulär i sin spelarbok (det är ju ett AW-hack), och tar emot kortet.

En spelare kan inte dela ut mer än en achievement per scen. Man kan inte få mer än en achievement per scen heller. Och har man inte rösten för en achievement så delas den inte ut, utan återgår till den gemensamma potten. Och när potten är slut så är den slut - då har man delat ut sin gemensamma pool med achievements.

Så vad gör de där korten? Jo, de innehåller en engångseffekt som man kan spela ut när man väl fått en achievement. Sex av dem är av sorten "+1 på ett slag för Het", ett per attribut samt ett för Hx. Ytterligare några av dem är av sorten "du kan använda ett av de drag du inte har markerat en gång för ett slag", och någon är av sorten "du kan göra ett avancerat drag". När de har använts så har de använts och slängs i en kasthög för att återanvändas nästa spelmöte. Tekniskt sett är de en form av hållhake.

Spelledaren har inte så mycket att göra med saken, utom när Hx varvar. Då kan spelledaren dela ut en achievement som vanligt till den varvande spelaren, men han kan även ta något av korten i kasthögen och dela ut. På så sätt så kan kastade kort komma in i spel igen.

När spelmötet är slut så kastas alla oanvända achievement-kort. Därefter delas Hx ut. Om någon varvar under den processen så får spelledaren dela ut kort till den spelaren. Dessa kort tar spelaren med sig till nästa spelmöte, så han börjar nästa spelmöte med det eller de korten.

Som resultat därav försvinner att man markerar varandras attribut, men det ser jag inte som ett stort problem. Man skulle eventuellt kunna ha kvar det, men istället för att man får förbättring när man slår för markerade attribut så får man hogga ett achievement-kort att dela ut senare. Har man inte hoggat något achievement-kort så får man heller inte dela ut något kort.

Det här löser även en annan sak som jag ser som en brist med AW - det finns ingen möjlighet att ta i så man kräks (annat än genom att ha tur med tärningarna). Med +1 på ett slag man vill, eller genom tillfälligt öppna ett drag man inte har så löser man den bristen.

Sodivra

Champion
  • Skriv ner alla spelets moves på sådana här papperslappar. Alla plockar åt sig de moves de har från början, dessa är permanenta.
  • Skippa +1 på stats-achievements, det täcker moves redan. (Ej cool om du inte har Quarantine, men det kan du ju husregla)
  • Skippa röstmomentet. Låt det vara personligt. Det kommer gå fortare och spontanare och innebära mindre pudel och prestationskrav. Jag kan satsa pengar på att det känns roligare.
  • När spelaren använder en move från en achievement så har de valet att göra den permanent, men får slänga en annan permanent move isåfall. Inte förbättring, men utveckling.
  • Låt alla få en extra permanent move om du vill ge dem lite rum att utvecklas. (Hardholdern har nog inte lust att byta ut sina moves, t. ex)

Krille

Super Moderator
  • Skriv ner alla spelets moves på sådana här papperslappar. Alla plockar åt sig de moves de har från början, dessa är permanenta.
  • Skippa +1 på stats-achievements, det täcker moves redan. (Ej cool om du inte har Quarantine, men det kan du ju husregla)

Sodivra

Champion

Krille

Super Moderator
Arvidos MC said:
Ja, satsa på få och ikoniska. Jag skulle satsa mer på moves än bonusar, för bonusar tycker jag inte gör en skillnad som känns, men ni tycker säkert annorlunda.
Moves är redan rätt ikoniska, men just möjligheten att ta i så att man kräks (typ hjältepoäng, Öde, gå ut ur fängelset-kort) är en grej som jag har saknat i AW. Det gör att man inte känner sig så cool som AW tycker att man är tänkt att vara, för man är hela tiden utlämnad åt de där jävla tärningarna och saknar därför kontroll. Kontroll är viktigt för att man ska vara cool.

Arvidos MC said:
Ska du ha speciella kriterier för olika achievements? Du skulle ju kunna ha moves för balla saker och bonusar för något beteende som du rutinmässigt vill belöna, typ ligga, få stöd av något, ta knark, äta sig mätt, sova sig utvilad.
Det är en trevlig tanke. I så fall bör det stå något om det i fet stil på kortets baksida eller som jätterubrik.

Sodivra

Champion
Du skulle kunna lista saker som får en att må bra eller vara mer redo, som ger en +1 på valfritt stats.

Du skulle kunna lista knark, preparat, fester och andra frosserier som ger +1 på specifika stats.

Du skulle kunna ha achievements som relaterar till andra personer, så känns det mer tydligt när man har rätt att dela ut dem. Kanske ett gäng med Pack alpha kan delas ut till den som imponerar någon framför en publik. "Här, du imponerade på min rollperson/SLP!"

Du skulle kunna slopa expanded moves och låta slag som når 12+ ge achievements. "Gör ett hot till en allierad" (seduce/manipulate) och "Få en djup insikt" (open your brain) är schyssta achievements, kanske med kravet att man använder movet igen för att aktivera belöningen. Det skulle kännas bra om det var mindre slumpmässigt när man fick 12+ effekterna på just open your brain och seduce/manipulate.

"Du kan ta dig igenom det ogenomträngliga" ("Oh yeah!" från Faceless, typ) "Dela ut +1skada under en strid" eller "Du hittar något användbart" (När man läser en situation) skulle kunna vara exempel på hur man kan tänka kring achievements.

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Arvidos MC said:
Ska du ha speciella kriterier för olika achievements? Du skulle ju kunna ha moves för balla saker och bonusar för något beteende som du rutinmässigt vill belöna, typ ligga, få stöd av något, ta knark, äta sig mätt, sova sig utvilad.
Det är en trevlig tanke. I så fall bör det stå något om det i fet stil på kortets baksida eller som jätterubrik.
Det här är en intressant tanke - tillgängliga achievements uppmuntrar alltså spelarna att agera på vissa sätt? Man skulle alltså till viss del rikta beteenden?

För övrigt gillar jag idén. Minns att det fanns någon som nämnde achievements för länge sedan, och att du (Krille) hade något åt det hållet med dina medaljer i Blå Himmel - fast tanken var förstås inte exakt så här.

I vilket fall - intressant.

Sodivra

Champion
Max Raven said:
Det här är en intressant tanke - tillgängliga achievements uppmuntrar alltså spelarna att agera på vissa sätt? Man skulle alltså till viss del rikta beteenden?
Ja.

Jag är ju ganska anti att rikta beteenden, men å andra sidan så är det ju just det som är kul med achievements. Lyckas du med den här utmaningen så får du belöningen!

Jag är lite kluven.

Sodivra

Champion
  • Det blir ett märkligt överlapp med de regler som redan är skrivna - Att skrämma eller imponera någon är en option i Sieze by force. Här tänker jag att det är de andra spelarna som reagerar på
  • Det kan bli ganska knasigt när spelarna vet att de kan få ett gäng genom att imponera på andra och börjar förlita sig på detta, gör något som är imponerande för att få lite extra kött innan de stormar bunkern... Dessa achievements blir nog snabbt en del av spelet och en del av beteendemönstret snarare än en bonus och en krydda, om ni fattar vad jag menar?
  • Svårt att balansera och passa ihop kriterie och bonus. Det är lite tråkigt att göra achievements i stil med "Du är bra på att slåss, så nu blir du bättre på att slåss", till exempel.

Ögat

Hero
Jag tror det funkar utmärkt.

Däremot tror jag också att det leder till mer fokus utrustning, eftersom du blir "straffad" både om du använder din achievment och om du inte använder din achievement medan utrustning finns kvar. Det kommer alltså bli fler magiska svärd i omlopp...

Dessutom tror jag att det kommer leda till att den spelare som tar mest plats uppmuntras till att ta mera plats, medan den som inte tar så mycket plats uppmuntras att hålla sig i bakgrunden. Jag är lagd åt det hållet att jag tycker sånt är lite obehagligt, å andra sidan finns det många som tycker det är bra.

Krille

Super Moderator
Olav said:
Däremot tror jag också att det leder till mer fokus utrustning, eftersom du blir "straffad" både om du använder din achievment och om du inte använder din achievement medan utrustning finns kvar. Det kommer alltså bli fler magiska svärd i omlopp...
Öh. Du tappade bort mig där. Var kom utrustning in i bilden?

Olav said:
Dessutom tror jag att det kommer leda till att den spelare som tar mest plats uppmuntras till att ta mera plats, medan den som inte tar så mycket plats uppmuntras att hålla sig i bakgrunden. Jag är lagd åt det hållet att jag tycker sånt är lite obehagligt, å andra sidan finns det många som tycker det är bra.
Jag är inte säker på att jag håller med om att den som inte tar så mycket plats uppmuntras att hålla sig i bakgrunden. Tvärtom tror jag att uppmuntras att faktiskt ta sig plats, i alla fall om han vill ha achievements eller hogga dem för att dela ut dem.

Ögat

Hero
+ Utrustning försvinner inte och ger således en någorlunda varaktig förändring/förbättring av rollpersonen.
+ Du tar bort möjligheten till förbättring och ersätter den med achievements.
+ Achievments försvinner när du använder dem OCH om du inte använder dem.
= Utrustning erbjuder den enda vägen att behålla en förbättring
= För den som är intresserad av förbättring är utrustning enda vägen
= I den mån som dina spelare är intresserade av just detta, kommer de värdesätta utrustning mer.

Jag är inte säker på att jag håller med om att den som inte tar så mycket plats uppmuntras att hålla sig i bakgrunden. Tvärtom tror jag att uppmuntras att faktiskt ta sig plats, i alla fall om han vill ha achievements eller hogga dem för att dela ut dem.
Ja, att man ger bort korten kan förstås skapa någon sorts balans. Däremot menar vi nog olika saker med "uppmuntra" och jag tror, som jag skrev, att det i mycket är en ideologisk fråga. Och i sånt blir ju alla saliga på egen fason, så om det känns bra för dig så är det också bra.

Sodivra

Champion
Olav said:
+ Utrustning försvinner inte och ger således en någorlunda varaktig förändring/förbättring av rollpersonen.
+ Du tar bort möjligheten till förbättring och ersätter den med achievements.
+ Achievments försvinner när du använder dem OCH om du inte använder dem.
= Utrustning erbjuder den enda vägen att behålla en förbättring
= För den som är intresserad av förbättring är utrustning enda vägen
= I den mån som dina spelare är intresserade av just detta, kommer de värdesätta utrustning mer.
Och inte bara utrustning utan förnödenheter, gäng, allierade, inrättningar och befästningar! Apocalypse World öppnar ju upp mycket för det här i sina rollpersoner.

Eftersom "scarcity" är det starka temat i spelet, att det aldrig finns tillräckligt mycket för att räcka till, och allting kan förstöras, erövras eller korrumperas så tror jag du skulle kunna spetsa till spelet på ett intressant sätt genom att plocka bort XP.

(Det som är viktigast att se i XP-mekaniken tycker jag är The Ungiven Future, (expanded moves, change playbook, retire to safety) som öppnar möjligheten att börja zooma ut perspektivet, göra världen till en bättre plats. Inte som att det är något som måste vara med, men det tycker jag är det viktigaste som XP-mekaniken tar med sig till spelet)