Krille
Super Moderator
Alla hackar AW nu för tiden, så jag kan ju inte vara sämre.
Mitt problem med vanilj-AW är att jag inte är förtjust med hur erfarenhet funkar, eftersom det premierar de funktioner som det slås mycket slag för (oftast strid = mycket Hard). Vi har försökt hacka det i Kult-speltestet så att man får ett kryss per scen som något slås, plus ett kryss till om man slår för ett markerat attribut i scenen. Det funkar bättre, men jag är inte helt nöjd ändå.
AW har fördelen att rollpersonerna är rätt awesome, så det behövs inte så mycket förbättring egentligen, och förbättringen är ändå mest att man blir lite men inte mycket mer awesome, relativt sett.
Så min tanke är att kasta ut förbättringssystemet. Man blir inte bättre. Som kompensation så kan rollpersonerna vara lite bättre från början, typ kanske +1 i attributtotalen och ett drag extra, jämfört med vanilj-AW.
Det finns också achievements. Achievements är något som spelarna kan ge till varandra för att man gör jävligt coola scener. Det finns kanske ett halvdussin eller dussin olika, som var och en representeras av ett kort där regeleffekten finns. När någon spelare gör något riktigt jävla apkoolt, så kan en annan spelare ta något av korten (något av de ohoggade, vill säga, och alla ligger öppna), och säga "du, det där var så jävla koolt, så jag vill ge dig achievementen En Kropp Av Stål!". Snabb omröstning, typ att alla nickar eller sträcker upp en hand eller annat tyst och snabbt och mekaniskt, varefter den belönande spelaren sträcker över kortet till den koola spelaren.
Det är viktigt att achievementen har ett namn. Inte spelmekaniskt, utan för att anknyta till den coola scenen och förstärka den. Kan man inte ge achievementen ett namn så kan man inte ge achievementen till någon. Den coola spelaren skriver upp achievementenpå sitt rollformulär i sin spelarbok (det är ju ett AW-hack), och tar emot kortet.
En spelare kan inte dela ut mer än en achievement per scen. Man kan inte få mer än en achievement per scen heller. Och har man inte rösten för en achievement så delas den inte ut, utan återgår till den gemensamma potten. Och när potten är slut så är den slut - då har man delat ut sin gemensamma pool med achievements.
Så vad gör de där korten? Jo, de innehåller en engångseffekt som man kan spela ut när man väl fått en achievement. Sex av dem är av sorten "+1 på ett slag för Het", ett per attribut samt ett för Hx. Ytterligare några av dem är av sorten "du kan använda ett av de drag du inte har markerat en gång för ett slag", och någon är av sorten "du kan göra ett avancerat drag". När de har använts så har de använts och slängs i en kasthög för att återanvändas nästa spelmöte. Tekniskt sett är de en form av hållhake.
Spelledaren har inte så mycket att göra med saken, utom när Hx varvar. Då kan spelledaren dela ut en achievement som vanligt till den varvande spelaren, men han kan även ta något av korten i kasthögen och dela ut. På så sätt så kan kastade kort komma in i spel igen.
När spelmötet är slut så kastas alla oanvända achievement-kort. Därefter delas Hx ut. Om någon varvar under den processen så får spelledaren dela ut kort till den spelaren. Dessa kort tar spelaren med sig till nästa spelmöte, så han börjar nästa spelmöte med det eller de korten.
Som resultat därav försvinner att man markerar varandras attribut, men det ser jag inte som ett stort problem. Man skulle eventuellt kunna ha kvar det, men istället för att man får förbättring när man slår för markerade attribut så får man hogga ett achievement-kort att dela ut senare. Har man inte hoggat något achievement-kort så får man heller inte dela ut något kort.
Det här löser även en annan sak som jag ser som en brist med AW - det finns ingen möjlighet att ta i så man kräks (annat än genom att ha tur med tärningarna). Med +1 på ett slag man vill, eller genom tillfälligt öppna ett drag man inte har så löser man den bristen.
Mitt problem med vanilj-AW är att jag inte är förtjust med hur erfarenhet funkar, eftersom det premierar de funktioner som det slås mycket slag för (oftast strid = mycket Hard). Vi har försökt hacka det i Kult-speltestet så att man får ett kryss per scen som något slås, plus ett kryss till om man slår för ett markerat attribut i scenen. Det funkar bättre, men jag är inte helt nöjd ändå.
AW har fördelen att rollpersonerna är rätt awesome, så det behövs inte så mycket förbättring egentligen, och förbättringen är ändå mest att man blir lite men inte mycket mer awesome, relativt sett.
Så min tanke är att kasta ut förbättringssystemet. Man blir inte bättre. Som kompensation så kan rollpersonerna vara lite bättre från början, typ kanske +1 i attributtotalen och ett drag extra, jämfört med vanilj-AW.
Det finns också achievements. Achievements är något som spelarna kan ge till varandra för att man gör jävligt coola scener. Det finns kanske ett halvdussin eller dussin olika, som var och en representeras av ett kort där regeleffekten finns. När någon spelare gör något riktigt jävla apkoolt, så kan en annan spelare ta något av korten (något av de ohoggade, vill säga, och alla ligger öppna), och säga "du, det där var så jävla koolt, så jag vill ge dig achievementen En Kropp Av Stål!". Snabb omröstning, typ att alla nickar eller sträcker upp en hand eller annat tyst och snabbt och mekaniskt, varefter den belönande spelaren sträcker över kortet till den koola spelaren.
Det är viktigt att achievementen har ett namn. Inte spelmekaniskt, utan för att anknyta till den coola scenen och förstärka den. Kan man inte ge achievementen ett namn så kan man inte ge achievementen till någon. Den coola spelaren skriver upp achievementen
En spelare kan inte dela ut mer än en achievement per scen. Man kan inte få mer än en achievement per scen heller. Och har man inte rösten för en achievement så delas den inte ut, utan återgår till den gemensamma potten. Och när potten är slut så är den slut - då har man delat ut sin gemensamma pool med achievements.
Så vad gör de där korten? Jo, de innehåller en engångseffekt som man kan spela ut när man väl fått en achievement. Sex av dem är av sorten "+1 på ett slag för Het", ett per attribut samt ett för Hx. Ytterligare några av dem är av sorten "du kan använda ett av de drag du inte har markerat en gång för ett slag", och någon är av sorten "du kan göra ett avancerat drag". När de har använts så har de använts och slängs i en kasthög för att återanvändas nästa spelmöte. Tekniskt sett är de en form av hållhake.
Spelledaren har inte så mycket att göra med saken, utom när Hx varvar. Då kan spelledaren dela ut en achievement som vanligt till den varvande spelaren, men han kan även ta något av korten i kasthögen och dela ut. På så sätt så kan kastade kort komma in i spel igen.
När spelmötet är slut så kastas alla oanvända achievement-kort. Därefter delas Hx ut. Om någon varvar under den processen så får spelledaren dela ut kort till den spelaren. Dessa kort tar spelaren med sig till nästa spelmöte, så han börjar nästa spelmöte med det eller de korten.
Som resultat därav försvinner att man markerar varandras attribut, men det ser jag inte som ett stort problem. Man skulle eventuellt kunna ha kvar det, men istället för att man får förbättring när man slår för markerade attribut så får man hogga ett achievement-kort att dela ut senare. Har man inte hoggat något achievement-kort så får man heller inte dela ut något kort.
Det här löser även en annan sak som jag ser som en brist med AW - det finns ingen möjlighet att ta i så man kräks (annat än genom att ha tur med tärningarna). Med +1 på ett slag man vill, eller genom tillfälligt öppna ett drag man inte har så löser man den bristen.